Saturday, September 3, 2016

ROH DAN HATI

Roh asalnya bercahaya. Bila ia masuk dalam jasad, ia jadi gelap disebabkan janin ketika itu menyedut darah dari dalam rahim ibu melalui uri. Itulah sebabnya hati manusia yang lahir asalnya gelap.

Hatta hati Nabi Muhammad Sallalahu Alayhi Wa'Sallam pun perlu dicuci dengan air zam-zam sewaktu kecil oleh Malaikat Jibril, apatah lagi hati kita yang lahir dari keturunan yang bercampur aduk dengan dosa.

Dari sebab itulah, tugas membersihkan hati adalah tanggungjawab kita semua, ianya adalah perkara yang penting. jika kita beribadah dengan tekun, rajin dan istiqamah tapi kita tidak menjaga kebersihan hati jadilah ianya ibadah yang tiada kesan terhadap hati.

Berapa ramai ulama', ustaz, ustazah, hafiz, hafizah, abid, abidah yang kita lihat amat komitmen dengan ibadah tetapi hatinya busuk. Suka mengutuk, memfitnah, mengeji, membatu apikan rakan dan terlibat dengan rasuah, gelapkan duit surau atau pusat zakat walaupun setiap hari membaca Al-Quran, bertahajjud, berzikir, bersedekah, berceramah dll.

Kepincangan ini disebabkan hati yg belum suci dari sifat mazmumah. Kotor dengan nafsu amarah. Sebab itulah ulama kata "Jika tidak 2 tahun (Imam Abu Hanifah r.a. bersahabat dengan Imam Jaafar as-Sadiq r.a.) nescaya Nukman (Imam Abu Hanifah r.a.) mati dalam kehancuran". 

Alhamdulillah, 2 tahun terakhir hidupnya, beliau bersahabat dengan Imam Jaafar as-Sadiq r.a. untuk menyucikan hati menempuh jalan kesufian, lalu berjaya. Alhamdulillah. Wa lillahilhamd.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment