Monday, February 17, 2014

UMUR UMAT MUHAMMAD SAW DAN TANDA AKHIR ZAMAN

(I) IBNU HAJAR

Hadis riwayat Al Bukhari yg ertinya: Perumpamaan kaum Muslimin dan Yahudi serta Nasrani, spt perumpamaan seorg yg mengupah satu kaum (Yahudi) utk melakukan sebuah pekerjaan smpi mlm hari, namun mrk melakukannya hanya smpi tengah hari. Lalu mrk pun berkata, “Kami tidak memerlukan upah yg engkau janjikan pada kami dan apa yg telah kami kerjakan, semuanya bagi mu”.

Ia pun berkata, “Jgn kalian lakukan hal itu, sempurnakanlah sisa waktu pekerjaan kalian dan ambillah upah kalian dgn sempurna”. Mrk (Yahudi) pun menolak dan meninggalkan org itu. Maka org itu mengupah beberapa org (Nasrani) selain mrk (Yahudi), ia berkata: “Kerjakanlah sisa hari kalian dan bagi kalian upah yg telah aku janjikan utk mrk (Yahudi)”. 

Sehingga ketika tiba waktu solat Asar, mrk (Nasrani) berkata, “Ambillah apa yg telah kami kerjakan utkmu dan juga upah yg engkau sediakan utk kami.” Org itu berkata, “Sesungguhnya sisa waktu siang tinggal sedikit.” Mrk (Nasrani) ttp menolak, sehingga org itu mengupah satu kaum yg lain (Muslimin) utk melanjutkan pekerjaan sehingga selesai sisa hari mrk (Nasrani). Maka kaum itu (Muslimin) pun bekerja pada sisa hari mrk (Nasrani), iaitu sehingga terbenamnya matahari dan mrk pun mendpt upah yg sempurna yg dijanjikan kpd dua kelompok seblmnya. Spt itulah perumpamaan mrk (Yahudi dan Nasrani) dan perumpamaan apa yg kalian (Muslimin) terima pada cahaya (hidayah) ini. (HR Bukhari).

Adapun penjelasan hadis ini menurut Al Imam Ibnu Hajar Al ‘Asqalani: “Para Ahli Naql telah sepakat bahawa masa (umur) bangsa Yahudi, sejak diutusnya Musa as, smpi diutusnya Muhammad saw adalah lebih dari 2000 tahun. Dan umur Nasrani dari jumlah itu sebnyk 600 tahun. Satu pendpt mengatakan lebih sedikit dari itu” (Fathul-Barri juz IV). Ini ertinya, umur Yahudi ialah 2000 tahun lebih – 600 = 1400 tahun lebih. Menurut para ahli sejarah, “lebih” yg dimaksud adalah 100 tahun lebih sedikit, sehingga umur umat Yahudi adalah kurang lebih 1500 tahun. Masa 600 tahun utk umur Nasrani itu berdasarkan HR Al Bukhari dari Salman, “Masa fatrah (kekosongan) antara Nabi Isa as dan Nabi Muhammad saw adalah 600 tahun.”. Adapun ‘tambahan’ umur utk umat Muhammad terdpt dlm hadis berikut:

“Sesungguhnya Allah tidak akan melemahkanku, iaitu pada umatku, jika Ia mengulur (umur) mrk setengah hari, iaitu 500 tahun.” (HR Abu Nuaim).

Jadi, umur umat Muhammad saw = umur umat Yahudi – umur umat Nasrani = 1500 (lebih sedikit) – 600 = 900 tahun lebih sedikit ditambah 500 tahun = 1400 tahun lebih sedikit. Lebih sedikit ini, menurut para ahli sejarah, sekitar 100 tahun. Maka dpt disimpulkan, umur umat Islam adalah sekitar 1500 tahun. Maka menurut pendpt Ibnu Hajar: Umur umat Yahudi adalah umur umat Nasrani ditambah dgn umur umat Islam. Para ahli sejarah mengatakan bahawa Umur umat Yahudi yg dihitung dari diutusnya Nabi Musa a.s hingga diutusnya Nabi Isa a.s adalah 1500 tahun.

Kemudian dgn adanya hadis: Dari Salman Al Farisi ia bercerita bahawa “Masa-masa antara Isa dan Muhammad saw adalah selama 600 tahun”. (Hr Bukhari)

Sehingga umur umat Nasrani yg dihitung dari sejak diutusnya Nabi Isa a.s hingga  diutusnya Nabi Muhammad saw adalah 600 tahun. Sehingga akan didpt: Umur Yahudi = Umur Nasrani + Umur Islam (1500 tahun = 600 tahun + 900 tahun). Kemudian Ibnu Hajar dlm Kitabnya mengatakan adanya tambahan 500 tahun sesuai hadis marfu iaitu: Dari Sa’ad bin Abu Waqqash, ia berkata bahawa Rasulullah saw telah bersabda:  “Sesungguhnya saya berharap agar umatku tidak akan lemah di dpn Tuhan mrk dgn  mengundurkan (mengulurkan) umur mrk selama setengah hari”. Kemudian Sa’ad ditanyai org:  Berapakah lamanya setengah hari itu? Ia (Sa’ad) menjawab: “Lima ratus tahun”. [Hadis sohih riwayat Ahmad, Abu Daud, Al Hakim, Abu Nu’aim]. Jadi jumlah umur Islam menurut Ibnu Hajar adalah 900 + 500 tahun = 1400 tahun lebih.

Skrg kita berada di tahun 1434 Hijriah (2013 Masehi), bererti sudah melepasi lebih dari 1400 tahun  itu. Sdgkan tambahan yg dimaksud itu mungkin adalah umur Nabi Muhammad saw, krn Islam adalah agama yg dibawa oleh beliau. Juga ditambah dgn 13 tahun krn  awal penulisan tahun Hijriah dimulai pada saat Rasulullah saw hijrah ke Madinah.  Dan 13 tahun adalah ketika beliau di Mekah. Sehingga umur Islam adalah (1400 + 63 (umur Nabi) + 13 (tahun seblm hijrah) = 1476 tahun). Jika dikurangi dgn masa kita hidup ini iaitu 2006 Masehi atau 1427 Hijirah, bererti 1476 – 1434 = 42  tahun.

“42 tahun adalah sisa umur umat Islam dari hari ini.”

Hanya ALLAH yg mengetahuinya. Maka sbg manusia yg berakal dan beriman, sudah  sepantasnya kita bersiap siaga dgn memantapkan kesatuan ummah dan memperbaiki segala amal ibadah.

(II) IMAM AS SUYUTHI

Menurut Imam Suyuthi: Umur umat Islam adalah jumlah umur dunia dikurangi dgn umur-umur Nabi/Rasul sejak Nabi Adam a.s hingga diutusnya Nabi Muhammad saw. Perhitungan umur umat Islam menurut beliau terdiri dari 3 bahagian iaitu:

(1) Perhitungan umur dunia

(2) Perhitungan umur umat2yg terdahulu sejak Nabi Adam hingga diutusnya Nabi Muhammad saw.

(3) Perhitungan jarak waktu sejak ditutupnya pintu taubat (iaitu sejak matahari terbit di barat) hingga  ketika Tiupan Pertama sangkakala kiamat.

Dimana kemudian akan didpt rumus bahawa: Umur umat Islam = [1. Umur dunia] – [2. Umur umat terdahulu] – [3. Jarak waktu]

(1) Perhitungan umur dunia: Dari Abu Hurairah ia berkata bahawa Rasulullah saw bersabda: “Hari yg terbit  matahari padanya yg paling baik adalah hari jumaat, pada hari itu Adam diciptakan, pada hari itu ia  dimasukkan ke dlm syurga, pada hari itu pula ia dikeluarkan darinyadan tidak akan terjadi hari kiamat  kecuali pada hari jumaat. (HR Muslim, Tirmizi & Ahmad)

Dari hadis diatas diketahui bahawa perhitungan umur dunia dihitung sejak dikeluarkannya Nabi Adam a.s ke bumi hingga saat kiamat adalah dari hari Jumaat ke hari Jumaat, iaitu berlalu selama 1 minggu akhirat (7 hari akhirat). Sdgkan dlm Al Quran surah As-Sajdah ayat 5 yg berbunyi: “Dia mengatur urusan dari langit ke bumi, kemudian (urusan) itu naik kpdNya dlm satu hari yg  kadarnya adalah 1000 tahun menurut perhitunganmu”. Maka dpt diketahui bahawa 1 (satu) hari disisi ALLAH itu adalah 1000 tahun dunia. Jadi umur dunia  adalah 7000 tahun.

2) Perhitungan umat yg terdahulu: Dari Ibnu Abbas, dari (cerita) Rasulullah saw (kpdnya), kemudian ia berkata:  “Umur Adam adalah 1000 tahun”. Kemudian ia berkata: Antara Adam dgn Nuh adalah 1000 tahun,  dan antara Nuh dgn Ibrahim adalah 1000 tahun dan antara Ibrahim dgn Musa adalah 700 tahun,  dan antara Musa dgn Isa adalah 1500 tahun, sdgkan antara Isa dgn Nabi kita adalah 600 tahun. (Hr Hakim). Jadi dpt dihitung bahawa masa (umur umat terdahulu) adalah 1000 + 1000 + 700 + 1500 + 600 = 4800  tahun. Nabi Adam adalah manusia pertama, sehingga umur dunia tidak dihitung dari tahun seblm Adam,  melainkan dihitung sejak beliau diturunkan ke bumi.

(3) Perhitungan waktu antara terbitnya matahari dari arah barat hingga ditiup nya sangkakala kiamat. Hadis2 yg menerangkan ttg perhitungan waktu ini adalah:

1. Dari Abdullah bin Umar, ia berkata: “Manusia akan menetap stlh terbitnya matahari dari tmptnya  terbenam selama 120 tahun.” (Hadis sahih mauquf riwayat Ahmad, Tabrani, Ibnu Abu Syibah dan Abdul Razzaq, Al Haitsami  mengatakan para perawinya wara’ dan terpercaya)

2. Dari Abu Hurairah, ia berkata bahawa Rasulullah saw bersabda: Jarak waktu  antara dua tiupan itu adalah empat puluh. Mrk bertanya: Wahai Abu Hurairah, apakah 40 hari? Ia  menjawab: Aku tidak dpt menyebutkan. Mrk bertanya lagi: 40 bln? Ia menjawab (kembali): Aku  tidak dpt menyebutkan. Mrk bertanya lagi: 40 tahun? Ia (kembali) menjawab : Aku tidak dpt  menyebutkan. Kemudian ALLAH menurunkan hujan, sehingga mayat2 tumbuh (bangkit) spt  tumbuhnya tanaman sayuran. Tiada satu bhg tubuh manusia kecuali semua telah hancur selain satu tulang, iaitu tulang ekornya dan dari tulang itulah jasad manusia akan disusun kembali pada hari kiamat. (Hr Bukhari, Muslim, Nasai, Abu Daud, Ibnu Majah, Ahmad & Malik)

3. Rasulullah saw bersabda: ALLAH mengumpulkan org2 yg awal dan org2 yg terakhir pada suatu hari yg dimaklumkan iaitu selama 40 tahun dlm keadaan menengadah dan membeliakkan kedua mata mrk ke langit utk menunggu keputusan pengadilan dan ALLAH akan turun dlm lindungan awan2. (Hadis hasan riwayat Az Dzahabi)

4. Dlm suatu hadis sohih (dari Saad bin Abi Waqash) dikatakan bahawa Rasulullah saw telah bersabda: Hari dimana manusia akan berdiri menghadap Tuhan semesta alam adalah selama  setengah hari. (Beliau menerangkan Al Quran surah ke-83 Al Muthaffifin). Sudah kita ketahui bahawa setengah hari akhirat adalah 500 tahun. Hal ini bersesuaian dgn hadis  Bukhari dan Muslim yg mengatakan bahawa “Kaum fakir miskin akan memasuki sorga seblm org2 kaya selama setengah hari iaitu selama 500 tahun.

Perhitungan waktu menjelang al sa’ah (kiamat) adalah sbg berikut:

1). Dihitung sejak terbit matahari dari arah Barat adalah krn stlh perkara itu terjadi maka Tiada  lagi dosa yg diampuni, segala pintu taubat ditutup dan tidak diterima lagi syahadat. Ertinya Tiada lagi  Islam.

2). Dan diakhiri hingga manusia berdiri di padang Mahsyar menghadap ALLAH adalah krn saat itu  manusia baru dibangkitkan dari kubur dan blm dihisab.

3). Dari hadis2 tadi, maka kita ketahui jarak waktu:
   
Matahari dari arah barat ~ tiupan pertama = 120 tahun
Tiupan pertama ~ tiupan kedua = 40 tahun
Tiupan kedua ~ kebangkitan seluruh manusia = 40 tahun
Kebangkitan ~ perhisaban (penentuan sorga dan neraka) = 500 tahun

Sehingga, dpt disimpulkan bahawa jarak waktu dari terbitnya matahari dari arah Barat hingga berdiri di  padang Mahsyar adalah 120 + 40 + 40 + 500 = 700 tahun. Kesimpulan perhitungan Imam Suyuthi: Umur dunia = umur umat terdahulu + umur umat Islam + masa hari akhir.

Telah kita ketahui bahawa:
Perhitungan umur dunia adalah 7000 tahun
Perhitungan umur umat-umat terdahulu adalah 4800 tahun
Perhitungan masa sejak ditolaknya syahadat hingga kiamat adalah 700 tahun

Sehingga dpt dihitung, Umur umat Islam = 7000 – 4800 – 700 = 1500 tahun

Kemudian dikurangi dgn masa kenabian dan kerasulan Nabi Muhammad saw, sehingga didpt bahawa sisa umur umat Islam adalah: 1500 – 23 = 1477 tahun. Sbgmn kita ketahui bahawa sejak diutusnya Nabi Muhammad saw hingga  beliau wafat adalah 23 tahun, dimana 13 tahun beliau SAW berada di Mekah, kemudian diperintahkan  ALLAH utk hijrah ke Madinah, disini beliau berdakwah hingga beliau wafat selama 10 tahun. Dan  penulisan taqwim Hijriah dihitung pada saat beliau Hijrah. Imam Suyuthi menambahkan dlm kitabnya yg berjudul Al Kassaf ketika menerangkan ttg  keluarnya Imam Mahdi a.s berkata: “Hadis-hadis hanya menunjukkan bahawa masa2 (umur) umat ini (Islam) lebih dari 1000 tahun dan tambahannya sama sekali tidak lebih dari 500 tahun. Jika umur Islam = 1477 tahundan skrg kita berada di tahun 2013 Masehi atau 1434 Hijrah. Maka sisa umur Islam adalah: 1477 – 1434 = 43 tahun. “43 tahun adalah sisa umur umat Islam sejak masa ini.”

(III) IMAM IBNU RAJAB AL HANBALI

Rasulullah saw telah bersabda: “Sesungguhnya masa menetap kamu dibanding kan  dgn umat2 yg telah berlalu adalah spt jarak waktu antara solat Asar hingga terbenamnya  matahari”. Hadis ini diriwayatkan dari Ibnu Umar oleh Imam Bukhari. Dan menurut penafsiran Ibnu Rajab,  “umat-umat yg telah berlalu” itu adalah umat Nabi Musa (yahudi) dan umat Nabi Isa (nasrani) krn  ada hadis sahih lain yg berbunyi spt itu yg intinya membandingkan Islam dgn Ahli Kitab. Beliau telah meletakkan keseluruhan masa dunia adalah spt satu hari penuh dgn siang dan mlmnya. 

Beliau menjadikan waktu yg telah berlalu dari umat-umat terdahulu dari masa Nabi Adam hingga Nabi Musa spt waktu satu mlm dari hari tersebut dan waktu itu adalah 3000 tahun. Kemudian beliau menjadi kan masa umat2yahudi, nasrani dan Islam adalah spt waktu siang dari hari tersebut maka bererti waktu itu juga 3000 tahun. Kemudian beliau mentafsirkan hadis Bukhari lainnya bahawa masa2 amaliah umat Bani Israil (umat  Nabi Musa) hingga dtgnya Nabi Isa spt setengah hari pertamadan masa amaliah umat Isa adalah  spt waktu solat Zuhur hingga solat Asardan masa amaliah umat Islam adalah spt sesudah solat  Ashar hingga terbenamnya matahari. Jadi perhitungan menurut Ibnu Rajab itu sbg berikut:

Masa umat2 Adam hingga Musa = satu mlm penuh = 3000 tahun
Masa umat2 (yahudi – nasrani – Islam) = satu siang penuh = 3000 tahun
Umur Yahudi = setengah hari dari siang tersebut = ½ dari 3000 = 1500 tahun
Umur Nasrani = mengikuti hadis Muslim dari Salman al Farisi iaitu = 600 tahun

Maka umur umat Islam adalah 1500 – 600 = 900 tahun. Kemudian 900 tahun ini ditambahkan lagi 500  tahun (setengah hari akhirat) sbgmn hadis dari Saad bin Abu Waqash riwayat Abu Daud, Ahmad  (yg ada dihalaman terdahulu). Sehingga umur Islam menurut Ibnu Rajab adalah 900 + 500 = 1400 tahun, blm termasuk tambahan tahun. Namun beliau tidak menyebut berapa tahun tambahannya. Perhitungan ini sama dgn cara yg digunakan oleh Ibnu Hajar.

KESIMPULAN 3 PENDAPAT:

1). Umur Umat Islam menurut Al Hafidz Ibnu Hajar Al-Asqalani adalah 1476 tahun. Atau sisa 42 tahun lagi  dari skrg (2013).

2). Umur Umat Islam menurut Jalaluddin As-Suyuthi adalah 1477 tahun. Atau sisa 43 tahun lagi dari skrg (2013).

3). Umur Umat Islam menurut Ibnu Rajab Al-Hanbali adalah lebih dari 1400 tahun.

No comments:

Post a Comment