Monday, February 17, 2014

RUMAH NABI MUHAMMAD

Pernahkan Saudara Membygkan Berapa Luar Rumah Nabi? Rumah Nabi saw di Madinah terletak di sisi Masjid Nabawi, tepatnya di tmpt yg skrg dijadikan makam Nabi saw. dan sbg pengetahuan saja, bahawa semua nabi itu dikubur kan tepat dimana nabi itu meninggal dunia. termasuk Nabi Muhammad saw. Dlm sebuah hadis riwayat Bukhari Muslim: Bahawa suatu hari Sayyidina Umar r.a pernah menemui Nabi saw. saat itu beliau saw sdg berbaring di atas tikar kasar yg terbuat dari pelepah kurma. dgn berbantalkan kulit kasar yg berisi serabut pelepah kurma. 

Melihat keadaan Nabi saw yg spt itu Umar r.a pun menangis. Kemudian Nabi saw bertanya: Mengapa engkau menangis? Umar r.a menjawab: “Bgmn aku tidak menangis. Tikar ini membekas pada tubuhmu. Engkau adalah Rasulullah saw, Utusan Allah swt. kekayaanmu hanya spt ini sdgkan kisra dan raja lainnya hidup bergelimangkan kemewahan. Kemudian Nabi saw menjawab: apakah engkau tidak rela jika kemewahan itu utk mrk di dunia dan utk kita di akhirat nanti? Perlu anda ketahui, Rumah Beliau saw sgt kecil sekali, jika diukur pjgnya tidak lebih dari 5 meter dan lebarnya hanya 3 meter. tinggi atap sekitar 2.5 meter.

Hal utama yg menjadi rujukan dlm menentukan luas rumah nabi adalah perkataan seorg sahabat Nabi Muhammad saw yg bernama Daud Bin Qais. Dlm kitab shohih adabul mufrod karya Imam Bukhari disebutkan bahawa Daud Bin Qais berkata: “Saya melihat kamar Rasulullah saw atapnya terbuat dari pelepah kurma yg terbalut dgn serabut, saya perkirakan lebar rumah ini, kira kira 6 atau 7 hasta, saya mengukur luas rumah dari dlm 10 hastadan saya kira tingginya antara 7 dan 8, saya berdiri dipintu Aisyah saya dpti kamar ini meng-hadap Maghribi.”. Satu hasta jika diukur pakai meter adalah 0.45 m, lihat di id.wikipedia.org/wiki/Hasta. 

Jika anda masih ragu lagi, silahkan dtg ke makam Nabi Muhammad saw di Madinah dan ukur berapa luas makam nabi dan tmpt yg skrg dijadikan makam itulah yg dulunya dijadikan rumah oleh baginda saw. Nabi Yg Agung itu -Yg mana Allah swt dan para malaikatNya juga memujinya, ternyata hidup dlm kesederhanaan, rumah beliau beralaskan tanah, dindingnya terbuat dari tanah liat, atapnya dari pelepah kurma dan di dlmnya hanya ada sedikit perabot. Tak ada katil dan bantal yg empuk. Nabi Yg Agung itu juga tidak pernah makan smpi kenyg, Ibunda kita, Aisyah r.a menceritakan bgmn keseharian rumah tangga Nabi saw, “Kami, keluarga Muhammad saw selama sebln pernah tidak menyalakan api (memasak) dan hanya memakan kurma secukupnya dan air”.

Aisyah r.ha juga menceritakan bahawa Nabi saw pernah dtg kpdnya dan bertanya: “Apakah engkau punya makanan? Ia menjawab tidak, kemudian Beliau saw berkata: Kalau begitu aku berpuasa”. Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah r.a “Rasulullah saw meninggalkan dunia ini dan beliau tidak pernah kenyg dari gandum dlm satu hari, baik makan siang maupun makan mlm” Andaikata Nabi Muhammad saw meminta pada Allah swt biar diberi kekayaan yg melimpah spt kekayaan Nabi Sulaiman, Allah swt pasti tidak akan menolak permintaannya. 

Tapi beliau tidak pernah minta spt itu pada Allah swt, bahkan pada sahabat2nya yg kaya raya pun beliau tidak pernah tamak dan dengki. Hal ini mengajarkan pada kita bahawa kekayaan yg sesungguhnya adalah kekayaan hati, kekayaan harta benda di dunia tidak akan bererti apa apa jika kita tidak pandai mensyukurinya. berapa bnyk manusia yg hartanya melimpah akan ttpi harga dirinya di mata manusia tidak besar. berapa bnyk manusia yg dikurniai harta yg melimpah, akan ttp masih saja selalu tamak, rakus dan serakah dlm mencarinya.

No comments:

Post a Comment