Monday, February 17, 2014

KITA MENGETAHUI TAPI

* Kita mengetahui, bahawa ucapan “Subhaanallaahi wa bihamdihi” sebnyk 100 kali dlm sehari akan menghapuskan dosa2 kita, walaupun dosa kita sebnyk buih di lautan. Akan ttp syg, Berapa byk hari kita yg berlalu tanpa kita mengucapkannya sedikitpun.

* Kita mengetahui, bahawa pahala dua rakaat Duha setara dgn pahala 360 sedekah, akan ttp syg, Hari berganti hari tanpa kita melakukan solat Duha.

* Kita mengetahui, bahawa org yg berpuasa sunnah krn Allah satu hari saja, akan dijauhkan wajahnya dari api neraka sejauh 70 musim atau 70 tahun perjlnan. Tapi syg, kita tidak mau menahan lapar.

* Kita mengetahui, bahawa siapa yg menjenguk org sakit akan diikuti oleh 70 ribu malaikat yg memintakan ampun utknya. Tapi syg, kita blm juga menjenguk satu org sakit pun minggu ini.

* Kita mengetahui, bahawa siapa yg membantu membangun masjid krn Allah walaupun hanya sebesar sarang burung, akan dibangunkan sebuah rumah di syurga. Tapi syg, kita tidak tergerak utk membantu pembangunan masjid walaupun hanya dgn beberapa puluh ribu.

* Kita mengetahui, bahawa siapa yg membantu janda dan anak yatimnya, pahalanya spt berjihad di jln Allahatau spt org yg berpuasa sepjg hari tanpa berbukaatau org yg solat sepjg mlm tanpa tidur. Tapi syg, smpi saat ini kita tidak berniat membantu seorg pun janda dan anak yatim.

* Kita mengetahui, bahawa org yg membaca satu huruf dari Al Quran, baginya 10 kebaikan dan satu kebaikan akan di lipatgandakan 10 kali. Tapi syg, kita tidak pernah melwangkan waktu membaca Al-Quran dlm jadual harian kita.

* Kita mengetahui, bahawa haji yg mabrur, Tiada pahala baginya kecuali syurgadan akan diampuni dosa2nya sehingga kembali suci spt saat dilahirkan oleh ibunya. Tapi syg,  kita tidak bersemangat utk melaksanakannya, padahal kita mampu melaksanakannya.

* Kita mengetahui, bahawa org mukmin yg paling mulia adalah yg yg paling bnyk solat mlmdan bahawa Rasulullah saw dan para sahabatnya tidak pernah meremehkan solat mlm di tengah segala kesibukan dan jihad mrk. Tapi syg kita terlalu meremehkan solat mlm.

* Kita mengetahui, bahawa hari kiamat pasti terjadi, tanpa ada keraguan dan pada hari itu Allah akan membangkitkan semua yg ada di dlm kubur. Ttpi syg, kita tidak pernah mempersiapkan diri utk hari itu.

* Kita sering menyaksikan org2 yg meninggal mendahului kita ttpi syg, kita selalu larut dgn senda gurau an permainan dunia seakan kita mendpt jaminan hidup selama ya dan tidak akan akan menyusul mrk.

Semoga kita segera merubah keadaan kita mulai detik inidan mempersiapkan dtgnya hari perhitungan yg pasti akan kita hadapi. Hari dimana kita memper tggjwbkan setiap perbuatan kita di dunia. Hari ketika lisan kita dikunci, sdgkan mata, kakidan tgn kita yg menjadi saksi. Dan pada  hari itu, setiap org akan lari dari saudaranya, ibu dan bapa nya, teman2 dan anaknya, krn  pada hari itu setiap org akan disibukkan dgn urusannya masing2.

No comments:

Post a Comment