Monday, February 17, 2014

CAP TANDA KENABIAN RASULULLAH

CAP TANDA KENABIAN (KHATAM AN-NUBUWWAH) spt yg terdpt pada belikat (di antara kedua bahu) Rasulullah Saw.

Bahagian tengah: 

اللهُ وَحْدَهُ لَاشَريْكَ لَهُ مُحَمَّدٌ عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ 

“Allahu wahdahu laa syariika lahu muhammadun ‘abduhu warasuluhu”  

(Allah Yg Maha Esa tiada sekutu bagiNya, Nabi Muhammad hamba dan utusanNya).

Baris kanan: 

تَوَجَّهُ حَيْثُ شئْتَ 

“Tawajjahu haitsu syi’ta”  

(Kamu (wahai Muhammad Saw.) menghadap ke arah mana pun).

Baris kiri: 

فَانَّكَ مَنْصُوْرٌ 

“Fainnaka manshurun” 

(Maka sesusungguhnya engkau (Nabi Muhammad Saw.) akan dibantu).

Bentuk Khatam An-Nubuwwah dan Faedah Memandangnya

Manakala Sayidina Ali bin Abi Thalib r.a menceritakan sifat2 Rasulullah saw., maka ia akan bercerita pjg lebar dan akan berkata: “Di antara kedua bahu Rasulullah saw terdpt khatam (tanda) kenabian, iaitu khatam para nabi.” (Hr Ahmad ‘Ubadah adh-Dhabi, Ali bin Hujr dan lainnya, yg mrk terima dari Isa bin Yunus dari Umar bin Abdullah dari Ibrahim bin Muhammad yg bersumber dari salah seorg putera Sayidina Ali bin Abi Thalib r.a). 

Dari Jabir bin Samurah r.a mengemukakan perihal Khatam Nabi sbg berikut: “Aku pernah melihat khatam (kenabian), ia terletak di antara kedua bahu Rasulullah saw Bentuknya spt sepotong daging berwarna merah sebesar telur burung merpati.” (Hr Sa’id bin Ya’qub ath-Thalaqani dari Ayub bin Jabir dari Simak bin Harb yg bersumber dari Jabir bin Samurah Ra.). Dlm Syarh al-Barzanji dikatakan: “Ia (Khatam an-Nubuwwah) adalah daging atau lemak yg hitam (nampak timbul) bercampur kekuningan (spt urat), lalu sekelilingnya itu ada bulu2 rambut yg beriring2an spt bulu kuda (yg halus).

Khatam an-Nubuwwah atau tanda, cap, stem kenabian atau biasa disebut sbg lambang “tawajjuh” merupakan cap kenabian sbg salah satu legalitas tanda kenabian Rasulullah Muhammad saw Khatam an-Nubuwwah ini terdpt pada antara bahu Rasulullah saw Munculnya stem kenabian ini dikatakan sejak Rasulullah saw dilahirkan. Pendpt lain mengatakan munculnya stlh beberapa saat dilahirkan. Begitu muncul tanda kenabian tersebut bersamaan dgn keluar nya cahaya yg menjulang tinggi ke atas langit.

Diantara asrar (rahsia) dari Khatam an-Nubuwwah tersebut adalah sbgmn diriwayatkan oleh Imam at-Tirmizi r.a: “Siapa yg berwudhu kemudian melihatnya (Khatam an-Nubuwwah) di waktu subuh, maka Allah menjaganya smpi ptg hari. Siapa yg melihatnya di waktu maghrib, maka Allah menjaganya smpi waktu subuh. Siapa yg melihat nya pada permulaan bln, maka Allah menjaganya smpi akhir bln dari bala’ dan mara bahaya. Siapa yg melihatnya pada waktu bepergian, maka kepergiannya akan menjadi berkat. Dan siapa yg meninggal pada tahun itu juga, maka Allah menutupnya dgn keimanan. Yg terpenting yg saya kehendaki dari Allah bahawa org yg melihatnya dgn pandangan cinta dan iman sepjg umurnya sekali saja, maka Allah menjaganya dari semua yg dibenci smpi berjumpa dgn Allah.” (Madarij ash-Shu’ud Syarh al-Barzanji halaman 50-52).

Imam al-Qurthubi r.a berkata: “Dlm hadis2 yg sahih menyatakan bahawa Khatam an-Nubuwwah adalah gumpalan daging berwarna merah terletak dkt dgn bahu sebelah kiri. Ketika Rasulullah saw masih kecil, Khatam an-Nubuwwah tersebut sebesar telur burung merpati dan kemudian membesar sekira segenggam tgn.” (Imam alMunawi dlm Faidh al-Qadir). Al-Allamah az-Zurqani dlm al-Mawahib al-Laduniyyah Syarh ‘ala asy-Syamail alMuhammad diyyah berkata: “Al-Hakim dan at-Tirmizi berkata: “Ia (Khatam an-Nubuwwah) bagaikan telur burung merpati. Di dlmnya tertulis kalimat: “Allahu wahdahu laa syariika lahu.” Dan di luarnya tertulis: “Tawajjahu haitsu syi’ta. Fainnaka manshurun.” Sdgkan dlm Tarikh an-Naisabur menambahkan: “ Di dlm Khatam an-Nubuwwah itu juga tertulis: “Muhammadun rasulullah.” (Al-Mawahib al-Laduniyyah Syarh ‘ala asy-Syamail alMuhammadiyya juz 1 halamaman 85).

Hadis-hadis Ttg Khatam An-Nubuwwah

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا 

شُعْبَةُ عَنْ سِمَاكٍ قَالَ سَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ سَمُرَةَ قَالَ رَأَيْتُ 

خَاتَمًا فِي ظَهْرِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَأَنَّهُ 

بَيْضَةُ حَمَامٍ و حَدَّثَنَا ابْنُ نُمَيْرٍ حَدَّثَنَا عُبَيْدُ

اللهِ بْنُ مُوسَى أَخْبَرَنَا حَسَنُ بْنُ صَالِحٍ عَنْ سِمَاكٍ بِهَذَا 

اْلإِسْنَادِ مِثْلَهُ

Jabir bin Samurah berkata: “Aku melihat sebuah cap (stem) di punggung (blkg) Rasulullahsaw kira-kira sebesar telur merpati.” (Hr Muslim hadis no. 2344).

وَحَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ وَمُحَمَّدُ بْنُ عَبَّادٍ قَالاَ حَدَّثَنَا حَاتِمٌ 

وَهُوَ ابْنُ إِسْمَعِيلَ عَنِ الْجَعْدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: 

سَمِعْتُ السَّائِبَ بْنَ يَزِيدَ يَقُولُ ذَهَبَتْ بِي خَالَتِي إِلَى 

رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ يَا 

رَسُولَ اللهِ إِنَّ ابْنَ أُخْتِي وَجِعٌ فَمَسَحَ رَأْسِي وَدَعَا لِي 

بِالْبَرَكَةِ ثُمَّ تَوَضَّأَ فَشَرِبْتُ مِنْ وَضُوئِهِ ثُمَّ قُمْتُ 

خَلْفَ ظَهْرِهِ فَنَظَرْتُ إِلَى خَاتَمِهِ بَيْنَ كَتِفَيْهِ مِثْلَ زِرِّ 

الْحَجَلَةِ

As-Saib bin Yazid berkata: “Aku dan makcikku pergi kpd Rasulullah saw. Lalu makcikku berkata kpd beliau: “Ya Rasulullah, anak saudaraku sakit.” Maka baginda mengusap kepalaku, kemudian beliau mendoakan keberkatan bagiku. Sesudah itu beliau berwudhu lalu kuminum sisa air wudhunya. Kemudian aku berdiri di blkg beliau, aku melihat cap kenabian beliau terletak antara kedua bahu kira-kira sebesar telur burung.” (Hr Muslim hadis no. 2345).

حَدَّثَنَا أَبُو كَامِلٍ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ يَعْنِي ابْنَ زَيْدٍ و حَدَّثَنِي 

سُوَيْدُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُسْهِرٍ كِلاَهُمَا عَنْ

عَاصِمٍ اْلأَحْوَلِ ح و حَدَّثَنِي حَامِدُ بْنُ عُمَرَ الْبَكْرَاوِيُّ 

وَاللَّفْظُ لَهُ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ يَعْنِي ابْنَ زِيَادٍ 

حَدَّثَنَا عَاصِمٌ عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ سَرْجِسَ قَالَ: رَأَيْتُ النَّبِيَّ 

صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَكَلْتُ مَعَهُ خُبْزًا 

وَلَحْمًا أَوْ قَالَ ثَرِيدًا قَالَ فَقُلْتُ لَهُ أَسْتَغْفَرَ لَكَ النَّبِيُّ صَلَّى 

اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: نَعَمْ وَلَكَ ثُمَّ تَلاَ هَذِهِ 

الْآيَةَ {وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ} قَالَ ثُمَّ 

دُرْتُ خَلْفَهُ فَنَظَرْتُ إِلَى خَاتَمِ النُّبُوَّةِ بَيْنَ كَتِفَيْهِ 

عِنْدَ نَاغِضِ كَتِفِهِ الْيُسْرَى جُمْعًا عَلَيْهِ خِيلاَنٌ كَأَمْثَالِ 

الثَّآلِيلِ

Abdullah bin Sarjis Ra. berkata: “Saya pernah melihat dan makan roti serta daging (atau dia berkata bubur daging) bersama Rasulullah saw” Perawi berkata: “Saya bertanya kpd Abdullah bin Sarjis: “Apakah Nabi Muhammad memohonkan ampun utkmu?” Kemudian Abdullah bin Sarjis menjawab: “Ya dan utk kamu juga.” Lalu dia membaca ayat: “Mohonkanlah ampunan (hai Muhammad) atas dosamu dan dosa org mukmin lelaki dan perempuan.” (QS. Muhammad ayat 19). Kemudian Abdullah bin Sarjis berkata: “Lalu saya berputar ke blkg Rasulullah dan saya melihat tanda kenabian di antara dua bahu beliau, iaitu dkt punuk bahu kirinya. Pada tanda kenabian itu ada tahi lalat sebesar kutil.” (Hr Muslim hadis no. 2346).

Pengalaman Para Sahabat Nabi Saw. Tentang Khatam An-Nubuwwah

1) Ukasyah bin Muhshan r.a: 

Ibnu Abbas Ra. Meriwayatkan: “Menjelang hari2 terakhir wafatnya Rasulullah Saw., beliau memerintahkan kpd Bilal Ra. utk mengumandangkan azan. Org2 berdatgn menuju ke Masjid Nabi. Mrk ber-kumpul, baik dari golongan kaum Muhajirin maupun Anshar. Kemudian Rasulullah Saw. memimpin solat dua rakaat dgn bacaan yg ringan atau tidak membaca ayat-ayat yg pjg. Kaum muslimin yg hadir bermakmum kpd beliau. Usai solat, Rasulullah Saw. naik ke mimbar. Beliau membaca hamdalah dan kemudian menyampaikan beberapa nasihat dgn kata2 yg tegas. Para sahabat yg mendgr suara Rasulullah Saw. saat itu menjadi gemetar hatinya. Perlahan tapi pasti, mrk semua kemudian menangis.

“Wahai kaum muslimin,” seru Rasulullah Saw., “sesungguhnya aku ini adalah nabi dan sekaligus penasihat bagi kalian. Aku ini juga sbg org yg mengajak manusia kpd jln Allah dgn izinNya. Aku ini bagaikan saudara kandung yg syg dan laksana ayah yg belas kasih.” Demikian diantaranya bunyi sabda Rasulullah Saw. saat itu. “Brgsiapa yg mempunyai hak atas diriku yg boleh dituntut, maka hendaklah ia berdiri dan membalas haknya kpdku saat ini, seblm aku dituntut balas di hari kiamat nanti,” lanjut Rasulullah Saw. Semua hadirin menjadi terdiam dlm tangis mrk. Tak seorg pun yg berdiri utk menuntut balas kpd Nabi yg mrk cintai itu. Sehingga Rasulullah Saw. merasa perlu utk mengulang pernyataannya saat itu hingga dua smpi 3 kali.

Stlh Rasulullah saw mengulang pernyataannya utk yg ke3 kalinya, maka berdirilah salah seorg diantara yg hadir. Dia adalah Ukasyah bin Muhshan. “Demi ayah dan ibuku, ya Rasulullah. Sekiranya engkau tidak mengumumkan hal ini smpi 3 kali, maka aku tidak akan mengatakan hal ini. Aku pernah bersamamu pada Perang Badar. Ketika itu, untaku tengah mengikuti untamu. Aku turun dari untaku dga maksud utk mendktimu dan mencium kakimu,” ujar Ukasyah menceritakan pengalamannya. “Akan ttp,” lanjut Ukasyah, “tiba2 saja engkau mengangkat cambukmu dan memukulkannya ke arah untamu, agar ia berjln dgn cpt. 

Pada saat itu, ujung cambukmu telah mengenai 3 ruas tulang rusukku. Aku tak tahu, apakah saat itu engkau sengaja mengenaiku atau tidak,” ujar Ukasyah mengakhiri ceritanya. Kemudian Rasulullah saw bersabda: “Wahai Ukasyah, sesungguhnya Rasulullah dijauhkan dari bersikap sengaja memukulmu.” Kemudian Rasulullah saw berpaling ke arah sahabat Bilal Ra. seraya berkata: “Hai Bilal, pergilah ke rumah Fathimah dan ambilkan cambuk saya.” Lalu sahabat Bilal r.a keluar dari masjid sambil meletakkan tgnnya di atas kepalanya. “Rasulullah telah menyediakan dirinya utk diqishash,” gumam nya lirih. Setibanya di rumah Fatimah r.ha, Bilal mengetuk pintu. Stlh Sayidatina Fatimah bertanya ttg siapa yg dtg, Bilal menjawab: “Aku Bilal, bermaksud utk mengambil cambuk Rasulullah saw”

“Bilal, ada apakah gerangan sehingga ayahku memerlukan cambuknya?” tanya Fathimah r.a. “Sesungguhnya, ayahmu telah menyediakan dirinya utk di-qishash,” jawab Bilal r.a. Mendgr keterangan Bilal itu, Fathimah r.ha menangis. “Bilal, siapakah gerangan yg smpi hati akan mengqishash Rasulullah?” Tanya Fathimah r.a di sela-sela isak tangisnya sambil menyerahkan cambuk Rasulullah saw kpd sahabat Bilal r.a. Sahabat Bilal r.a terdiam. Ia sendiri merasa bersedih dgn kejadian itu. Stlh menerima cambuk Rasulullah saw tersebut, ia segera berlalu dari hadapan Fatimah menuju ke masjid lagi. Setibanya Bilal di masjid, segera cambuk itu diserahkan kpd Rasulullah saw Selanjutnya, baginda menyerah kan cambuk itu kpd Ukasyah. Detik2 pelaksanaan qishash akan segera berlangsung.

Sahabat Abu Bakar r.a dan Umar r.a tak sanggup membaygkan apa yg akan terjadi terhadap diri Rasulullah saw dgn serentak, kedua sahabat Rasulullah saw tersebut berdiri dan meminta kpd Ukasyah agar menjadikan mrk sbg penerima qishash yg ditujukan utk Rasulullah saw tersebut. “Hai Abu Bakar dan Umar, kalian duduklah. Sesungguh nya, Allah Maha Mengetahui tmpt kalian berdua,” ujar baginda. Ali r.a pun segera berdiri dan berseru kpd Ukasyah: “Ukasyah, selama hidupku, aku selalu mendampingi Rasulullah saw Ini pung-gung dan perutku, jatuhkanlah qishash itu padaku. Cambuk lah aku saja dgn tgnmu.” Rasulullah saw pun memerintahkan agar sahabat Ali r.a utk duduk kembali. “Duduklah Ali. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui niat dan tmpt mu,” perintah Rasulullah saw. Dua org putra Ali r.a, yakni Hasan dan Husain, kemudian berdiri menyusul ayah mrk. Kedua org ini merupakan cucu kesygan Rasulullah saw Rasulullah saw kerap mendukung mrk dan meredakan tangisan mrk dimasa mrk masih berusia kanak2. Kini, mrk telah menjadi 2 pemuda titisan darah Rasulullah saw dan tampil ingin membela datuknya. “Ukasyah, bukankah engkau mengetahui betul bahawa kami ini adalah cucu Rasulullah? Oleh krn itu, jika engkau menjatuhkan qishash tersebut kpd kami, itu sama saja dgn engkau telah mengqishash Rasulullah saw,” ujar kedua cucu baginda tersebut.

“Buah hatiku,” tegur Rasulullah kpd Hasan dan Husain, “duduklah kalian berdua,” lanjut Rasulullah saw Keduanya pun mematuhi kata2 Rasulullah saw Selanjutnya Rasulullah saw memandang Ukasyah yg hanya diam membisu mendgrkan segala pembelaan dari sahabat dan keluarga Rasulullah saw tersebut. “Hai Ukasyah, skrg mulailah laksanakan qishashmu. Cambuklah aku,” ucap baginda kpd Ukasyah. Namun Ukasyah masih mengaju kan syarat lainnya. Ia berkata: “Ya Rasulullah, ketika aku terkena cambukanmu waktu itu, aku tidak mengenakan pakaian.” Tanpa berkata2 lagi, Rasulullah saw langsung membuka pakaiannya. Hingga tampaklah badan Rasulullah saw dari bahagian perutnya hingga ke atas. Putih dan penuh cahaya barakah. Menyaksikan pemandangan itu, serentak semua sahabat yg hadir menjerit dan menangis pilu. Mrk tak smpi hati melihat Rasulullah saw diperlakukan spt itu. Ttp, yg demikian itu adalah kehendak Rasulullah saw dan kehendak Rasulullah saw bererti sama juga dgn kehendak Allah Azza wa Jalla.

S'mtara itu, Ukasyah yg memandang tubuh Rasulullah saw dari jarak yg paling dkt, menjadi gemetar sekujur tubuhnya. Selama beberapa minit, ia telah menahan gejolak perasaan nya utk memperoleh kesempatan yg diidam2kan. Sebuah keinginan yg sudah tertancap sejak awai keislamannya. Keinginan itu pernah ingin ia laksanakan pada masa Perang Badar, ttp tak juga dpt terlak-sana. Bahkan, gara-gara keinginannya itulah, ia terkena sebatan cambuk Rasulullah saw. 

Dan justru krn sebatan cambuk itulah, maka Allah memberikan kesempatan emas itu lagi kpdnya. Kasih syg Allah kpd Ukasyah sudah barang tentu sgtlah besar. Sehingga, Allah merancang senario utk membuat Ukasyah dpt melaksanakan keinginannya itu. Keinginan Ukasyah itu adalah mencium bhg tubuh Rasulullah saw. Sbb, ia ingin memperoleh berkat dari tubuh kekasih Allah yg mulia itu. Kini, kesempatan yg ia peroleh bukan saja sekadar mencium bhg kaki Rasulullah Saw. Melainkan ia memiliki pelwang utk dpt mencium tanda kenabian Rasulullah Saw. Ukasyah menangis keras dan memeluk tubuh Rasulullah Saw. dgn penuh kerinduan.

Ia segera memeluk tubuh Rasulullah saw yg putih bersinar itu dan mencium tanda kenabian beliau. Tanda kenabian itu terletak di bahu Rasulullah Saw. Tepat di antara dua belikatnya. Di sana tertulis kalimat “Bakhin bakhin manshurun tawajjah haitsu syi’ta fa innahu manshur (Bagus, bagus. Org yg ditolong, dtglah menghadap sekiranya engkau kehendaki. Maka, sesungguhnya dia adalah org yg ditolong)”. Tanda kenabian itulah yg pernah juga dicium oleh seorg rahib, yg krn hal itu, ia lalu dimuliakan oleh Allah dan dijamin oleh Allah akan terlepas dari siksa neraka. 

Darjat itulah yg diinginkan oleh Ukasyah. Ia ingin terlepas dari siksa neraka dgn sbb mencium tanda kenabian itu. “Ya Rasulullah, aku rela menebus jiwamu dgn jiwaku. Maka, bgmn mungkin aku smpi hati mengqishash dirimu. Sungguh, aku melakukan hal ini agar badanku dpt bersentuhan dgn badanmu. Sehingga, dgn demikian, Allah akan meng-hindarkan aku dari siksa api neraka dgn sbb kemuliaanmu,” ujar Ukasyah seraya menangis tersedu-sedu.

Rasulullah saw kemudian memandang kpd para hadirin seraya bersabda: “Ketahuilah, jika kalian ingin melihat penghuni syurga, maka lihatlah org ini.” Org yg dimaksud oleh Rasulullah saw itu tak lain adalah Ukasyah, seorg sahabat yg rela menerima segala kecurigaan para sahabat Rasul lainnya ttg dirinya yg dianggap ingin mengqishash Rasulullah saw Hal itu ia lakukan dgn sabar, demi utk dpt mencium tanda kenabian Rasulullah saw. Mendgr sabda Rasulullah saw tersebut, para sahabat serempak berdiri mengucapkan selamat kpd Ukasyah. “Hai Ukasyah, engkau telah memperoleh keuntungan yg sgt besar dan darjat yg tinggi krn akan berteman dgn Rasulullah saw di syurga,” ujar mrk dgn penuh keharuan. Satu per satu mrk memberi selamat kpd Ukasyah dan mencium keningnya.

2) Abu Zaid ‘Amr bin Akhthab Al-Anshari Ra.: 

Dlm suatu riwayat, Alba’ bin Ahmar al-Yasykuri berdialog dgn Abu Zaid ‘Amr bin Akhthab al-Anshari r.a Abu Zaid berkata: “Rasulullah saw bersabda kpdku: “Wahai Abu Zaid mendktlah kpdku dan usaplah blkg tubuhku.” Maka blkg tubuhnya kuusap dan terasa jari jemariku menyentuh Khatam.” Aku (Alba’ bin Ahmar al-Yaskuri) bertanya kpd Abu Zaid: “Apakah Khatam itu?” Abu Zaid menjawab: “Kumpulan bulu2. (Riwayat Muhammad bin Basyar dari Abu ‘Ashim dari ‘Uzrah bin Tsabit yg bersumber dari Alba’ bin Ahmar al-Yasykuri).

3) Salman Al-Farisi Ra.: 

Abu Buraidah r.a menceritakan ttg pengalaman Salman al-Farisi r.a. Salman al-Farisi r.a dtg membawa baki (sebuah wadah) berisi kurma kpd Rasulullah saw (sewaktu ia baru tiba di Madinah). Baki itu diletakkannya di hadapan Rasulullah saw. Rasulullah saw betanyaa: “Wahai Salman, apa ini?” Salman menjawab: “Ini sedekah buat tuan dan sahabat tuan.” Rasulullah saw bersabda: “Bawalah kembali dari sini, saya tidak memakan sedekah.” Baki itu pun diangkat oleh Salman. Keesokan harinya, ia dtg lagi dgn membawa makanan yg serupa dan diletakkan di hadapan Rasulullah saw Rasulullah saw bertanya: “Apakah ini wahai Salman?” Salman menjawab: “Ini adalah hadiah buat tuan.” Kemudian Rasulullah Saw. bersabda kpd para sahabatnya: “Hidangkanlah!” Kemudian Salman memperhatikan Khatam yg terletak di blkg Rasulullah Saw. (bhg blkg badan Rasul saw sebelah atas), maka ia pun (Salman) menyatakan keimanannya kpd baginda.

Salman r.a adalah hamba seorg Yahudi, maka oleh Rasulullah saw ia dibeli dgn beberapa dirham, yakni dgn cara mengupah menanam pohon kurma. Salman bekerja di kebun itu smpi pohon2 kurma itu berbuah. Rasulullah Saw. mem-bantunya menanam pohon2 itu. Diantaranya ada sebatang pohon yg ditanam Umar Ra. Pohon2 itu tumbuh dgn subur, kecuali sebatang pohon yg mati. Rasulullah Saw. bertanya: “Knp pohon yg satu ini?” Umar Ra. menjawab: “Wahai Rasulullah, sayalah yg menanam nya.” Rasulullah Saw. pun mencabut nya, kemudian menanaminya lagidan tumbuhlah dgn baik.” (Riwayat Abu ‘Ammar bin Harits al-Khuza’i dari ‘Ali bin Husain bin Waqid dari Abdullah bin Buraidah yg bersumber dari Abu Buraidah Ra.). (Asy-Syamail alMuhammad diyyah Bab 2 halaman 21-30). Sya’roni As-Samfuriy.

No comments:

Post a Comment