Sunday, January 8, 2012

DOA AGAR TIDAK MUDAH MENGANTUK


Rasa mengantuk akan hadir apb tubuh badan dlm keadaan letih dan memerlukan istirehat. Biasanya pada waktu mlm. Mmg lumrah alam dijadikan siang utk bekerja dan mlm utk tidur. Persoalannya timbul apb rasa mengantuk itu hadir pada waktu siang walaupun telah cukup tidur pada mlm harinya. 

Keadaan mengantuk yg teramat sgt ketika dlm kuliah, di tempat kerja, semasa memandu atau semasa melakukan sesuatu akan membuatkan kita hilang tumpuan. Jika ia selalu sgt terjadi mungkin ada penyebab2nya. Badan kita ibarat sebuah kereta yg perlu diservis. Harus bertindak supaya tidak melarat. 

Cara mengamalkan amalan ini adalah sept berikut. 

(1). Sebelum memulakan perjalanan jauh atau memandu dsb, pergi lah ke punca air paip dan basuhlah muka hingga ke kepala beberapa kali sambil membacakan Ayat Kursi (1x). 

Setelah itu ulang2kan membaca sepotong dari Ayat Kursi yg khusus sebanyak 7x sambil mengurut2kan di sekitar kelopak mata kita. Sepotong ayat tersebut berbunyi begini, “BISMILLAHHIR RAHMANNIRRAHIM, LAA TA’KHUZUHU SINATUU WALAA NAUM (Dan Allah tidak mengantuk dan tidak tidur)”. 

Lakukan membasuh muka dan kepala sambil mengurut2 kelopak mata dan sekitarnya (sambil membaca ayat2nya). 

(2). Jika semasa memandu atau bekerja atau kuliah kita tiba2 mengantuk pula, berhenti seketika dan ambil masa melakukan spt tadi tanpa menggunakan air pula. InsyaAllah akan hilang rasa mengantuknya. 

No comments:

Post a Comment