Sunday, January 10, 2016

NASIHAT AGAMA ITU NASIHAT

Berkata Al Habib Hasan bin Abdullah As Syatiri ra: “Wahai anakku, makanlah dari hasil usahamu dan jangan kau makan dengan menjual agamamu. Dan Perbanyakkanlah engkau bersujud dan mintalah ikhlas kepada Allah SWT, dan pendamlah dirimu di tempat yang orang tak mengenalmu. 

Janganlah kalian menjadi orang yang banyak disanjung namun engkau memiliki cela yang terselubung. Jadikanlah adabmu seperti tepung dan ilmumu laksana garam. Cinta tak perlu dekatnya jarak namun dekat memerlukan cinta. Yaa Ikhwaanii..Wahai saudara-saudaraku, cukuplah bagi kalian mengamalkan apa yang terdapat di dalam kitab Bidayatul Hidayah Milik Al Imam Al Ghazali ra. 

Janganlah kalian sedih dengan mimpi-mimpi buruk yang padahal kalian telah banyak berbuat ketaatan, kerana hal tersebut merupakan pendidikan untuk jiwamu, mimpi-mimpi indah tak berarti apa-apa bila seseorang tersebut terlena oleh mimpi dan terus tenggelam dalam maksiat. 

Penuhilah hak-hak orang, dan janganlah kau menuntut hakmu dari mereka, bantulah orang yang meminta bantuan padamu semampumu. Kesolehan seseorang tidaklah dilihat dari imamah (sorban) yang besar atau sorban yang lebar dan bukan pula kepandaian berbicara di atas mimbar.”

No comments:

Post a Comment