Friday, March 4, 2016

KATA-KATA HIKMAH SYEIKH ABDUL QADIR AL-JAILANI

001). Sheikh Abdul Qadir Al Jilani: “Saudara! Jika bicara, bicaralah dengan niat yang baik. Jika diam, diamlah dengan niat yang baik. Setiap orang yang tidak berniat dalam beramal, maka tiada berguna baginya amal yang ia kerjakannya itu, amalnya sia-sia. Baik engkau bicara atau diam, kau tetap berdosa sebab engkau tidak membenarkan niatmu, diam dan bicara yang tidak mengikut sunnah”. 

002). Syeikh Abdul Qadir Al Jilani: “Di antara ciri orang yang arif billah Azza Wajalla adalah ia selalu sabar menerima berbagai malapetaka dan rela terhadap semua qadha dan ketentuan2 takdir-Nya dalam segala ehwalnya, baik berkenaan dengan peribadinya, ahlinya dan semua makhluk sesamanya.”

003). Syeikh Abdul Qadir Al Jilani: “Wahai anak! Apabila kamu tidak memiliki Islam maka kamu tidak memiliki iman. Dan bila kamu tidak memiliki iman maka kamu tidak memiliki keyakinan. Apabila kamu tidak memiliki keyakinan maka kamu tidak mempunyai Makrifat dan pengetahuan-Nya. Ini adalah bertingkat2. Apabila Islam telah benar bagimu, maka penyerahan itu telah benar bagimu. Jadilah kamu orang yang berserah diri kepada Allah dalam seluruh keadaanmu disertai dgn memelihara batas batas syarak dan menepati syarak itu. Serahkan kpdNya akan hak jiwamu dan selainmu. Perbaikilah kesopanan terhadap-Nya dan makhluk-Nya. Janganlah kamu berbuat aniaya terhadap dirimu dan orang lain kerana perbuatan aniaya itu kegelapan di dunia dan di akhirat”.

004). Syeikh Abdul Qadir Al Jilani: “Tukarkanlah pakaian ‘syahwat’, sombong, ujub, nifak, suka dipuji makhluk, senang disanjung dan senang kepada pemberian segala daya dan kekuatan serta semangat untuk menukarkannya. Letakkanlah dirimu di hadapan Allah Azza Wajalla dengan tiada daya, kekuatan dan tidak bersama apa-apa, juga dengan tanpa syirik dengan makhluk. Jika semuanya itu sudah kamu penuhi, tentu kamu akan temui ‘kasih sayang’ Allah s.w.t. selalu melimpah kepadamu”.

005). Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani: “Malulah kamu kpd Allah s.w.t. Lihatlah dengan mata hatimu. Rendahkan dirimu dihadapanNya. Letakkan dirimu di bawah lintasan kekuasaanNya. Bimbinglah jiwamu untuk sentiasa mensyukuri nikmat-nikmatNya. Raihlah sinar keterangan dengan mengharungi segala cubaan dan rintangan. Jika semuanya telah benar-benar ada pada dirimu, maka karamah, keluhuran dan syurga Allah akan kamu dapati, baik di dunia maupun di akhirat”.

006). Syeikh Abdul Qadir Al Jailani: Suatu kaum itu disibukkan untuk memberi kepada makhluk. Mereka mengambil dan memberi. Mengambil dari kurnia dan rahmat Allah dan memberikan kepada fakir dan miskin yang ditimpa kesempitan. Mereka tunaikan hutang org yg berhutang yang tiada kuasa utk melunaskannya. Mereka adalah raja-raja, bukan raja-raja dunia kerana raja-raja dunia itu mengambil dan tidak memberi, sedangkan kaum itu mengutamakan orang lain dan menunggu2 orang yang tidak hadir. Mereka mengambil dari tangan Allah bukan tangan makhluk. Usaha anggota badan mereka utk makhluk, sedangkan usaha hati mereka utk mereka sendiri. Mereka berinfak (memberikan harta) itu kerana Allah bukan kerana hawa nafsu, bukan kerana pujian dan sanjungan. Tinggalkan kaum yg sombong terhadap Allah dan terhadap makhluk, kerana sombong itu termasuk sifat org2 pemaksa yg mana mereka dibenamkan ke dalam neraka jahanam. Apabila kamu marah kpd Allah maka kamu sombong kpd-Nya.”

007). Syeikh Abdul Qadir Al Jailani: “Janganlah kamu melihat amalmu, walaupun anggota2 badanmu bergerak untuk amal dan hatimu berserta Zat yang mana amal itu ditujukan kepada Allah. Apabila hal ini sempurna bagimu maka hatimu menjumpai mata yg dapat melihat. Makna menjadi bentuk, yg ghaib menjadi hadir, berita menjadi terang. Hamba apabila baik kerana Allah maka Dia bersamanya dlm semua keadaan. Dia mengubahnya, menggantikannya dan memindahkannya dari satu keadaan kpd keadaan yg lain. Seluruh nya menjadi bererti, seluruhnya menjadi keimanan, keyakinan, pengetahuan, pendekatan dan kesaksian. Seluruhnya menjadi siang tanpa malam, sinar tanpa gelap, jernih tanpa keruh, hati tanpa nafas, rahsia tanpa kasar, fana tanpa wujud, ghaib tanpa hadir. Seluruhnya menjadi kitab ghaib dari mereka dan dirinya. Seluruh ini pangkalnya adalah jinak kpd Allah sehingga kejinakan ini sempurna antara kamu dan Allah.” 

008) Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani: “Kalian benar-benar lupa! Kalian bertingkah laku seolah-olah tidak akan pernah mati, seolah-olah tidak pernah dikumpulkan pada Hari Kiamat, seolah-olah tidak akan dihisab di hadapan Allah, dan seolah-olah tidak akan melewati jambatan (shirat) di atas neraka. Begitulah kalian! Selami ini, kalian hanya mengaku-ngaku menjadi Muslim dan Mukmin."

009). Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani:  Jika ingin mencari Guru yang Mursyid yang dapat membimbing perjalanan kerohanian dan memasuki Makam Tauhid: Bangunlah pada sepertiga malam, lakukan solat dua rakaat dan berdoalah seperti berikut: “Ya tuhanku..! tunjukkanlah kepadaku hamba2Mu yang soleh. Tunjukkanlah kepadaku org2 yang mampu membimbingku kepada Engkau, iaitu org2 yg memberi makan kepadaku dengan makanan engkau, yang memberi minum dengan minuman engkau, memberi celak mata kedekatan ku dengan cahaya kedekatan engkau dan memberitahu kepadaku akan sesuatu yang sudah dilihatnya dengan nyata, bukan dengan sekadar taklid atau ikut-ikutan, Ya Allah, tunjukkanlah aku kepada seorang hamba daripada hamba-hambaMu yang soleh untuk menyampaikan aku kepada keredhaanMu dan memperkenalkan aku jalan menuju keredhaan itu.”

010). Syeikh Abdul Qadir Al Jilani: Syirik itu ada pada zahir dan batin. Syirik Zahir ialah menyembah berhala sedangkan Syirik Batin ialah berpegang kepada makhluk (bersandar) dan memandang mereka dapat memberi kemudaratan dan manafaat (bekas).

011). Syekh Abdul Qadir Al-Jailani menuturkan dalam Fath Ar-Rabbani wal-Faidh Ar-Rahman: “Jika engkau masih merasa takut dan berharap pada manusia, maka dia menjadi tuhanmu. Jika engkau masih menghadapkan hatimu pada harta dunia, maka engkau adalah hambanya dan dia menjadi tuhanmu. Tak ada cinta yang paling abadi, kecuali cinta seorang hamba kpd Allah. Seorang pencinta tak akan meninggal kan kekasihnya, baik saat suka maupun saat derita. Wahai org yg mengadukan musibahnya kepada makhluk, tanyalah dirimu, apakah pengaduanmu kpd makhluk berguna bagimu? Sesungguhnya semua makhluk tidaklah ada gunanya bagimu, tidak juga membahayakanmu. Jika engkau bergantung kepada makhluk seraya menyekutukan Allah, niscaya mereka akan menjauhkan dirimu dari jalan al-Haq, yakni jalan menuju Allah. Karena sebaliknya, mereka akan menjurumuskanmu ke dalam murka Allah dan menghalangimu dari curahan rahmat Allah. Wahai orang bodoh yang mengharapkan ilmu, hendaklah engkau menyadari bahwa termasuk kebodohan jika mencari dunia bukan dari Rabb sebegai Pemiliknya. Juga merupakan suatu kebodohan jika engkau mencari keselamatan dari bencana yang menimpamu dengan cara mengadukan harapan kepada makhluk.”

012). Sheikh Abdul Qadir Al Jilani: Wahai Muridku! Pertama tama sekali hendaklah engkau menasihati dirimu dahulu, kemudian barulah engkau menasihati org lain. Selidikilah lubuk dirimu terlebih dahulu dan jangan berani mengatakan sesuatu kpd org lain, sedang dlm dirimu masih ada apa yg perlu diperbaiki.”

013). Syeikh Abdul Qadir Al Jilani: Wahai saudaraku, mengertikah engkau apakah yang dimaksudkan dengan Qanaah? Qanaah adalah merasa puas atas pemberian yang sudah diterimanya. Puas dengan memperbanyak bersyukur dan menghindari sifat rakus. Itulah yang disebut qanaah. Berhentinya keinginan terhadap apa yang sudah diberikan kepadamu, dan tidak ada lagi keinginan untuk meminta tambahan lagi, maka itulah sikap orang arif (makrifat).

014). Berkata Sheikh Abdul Qadir Al Jilani: “Allah akan biarkan hati dia hancur berkali kali! Sampai dia rasa tak ada lagi harapan di dunia ini. Dan itu akan membuat dia punya harapan hanya utk Allah sahaja”. 

015). Sheikh Abdul Qadir Al-Jilani dalam Fath Rabbani: Hati itu berkarat kecuali apabila pemiliknya rajin merawatnya seperti yang disebutkan oleh Sabda Rasulullah saw: “Sesungguhnya hati itu dapat berkarat dan yang dapat menggosok (karat itu) adalah dengan membaca Al-Qur’an dan mengingat kematian serta menghadiri Majlis2 Zikir”. Hati itu hitam kerana cintanya yg begitu besar pada dunia dan rakus terhadap nya, tanpa sifat wara’ sedikitpun. Sebab, barangsiapa yang hatinya telah dikuasai oleh kecintaan pada dunia, maka wara’-nya akan hilang. Ia akan terus kumpulkan dunia itu, baik dari sumber yang halal maupun yang haram. Ia tidak mampu lagi membedakannya, tak lagi punya rasa malu. Dan muraqabah-nya kepada Allah Azza wa Jalla akan hilang. Wahai kaum Muslimin, terimalah apa yang disampaikan oleh Nabi kalian itu, dan bersihkan kembali karat hati kalian dengan cara yang telah diberikan oleh beliau. Seandainya seorang dari kalian mengidap suatu penyakit, lalu seorang doktor memberinya nasihat sebagai ubatnya, tentu ia tidak akan merasa nyaman hidupnya sebelum memakan ubat itu bukan?”

016). Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani berkata: “Janganlah berbuat bid'ah dan sesuatu yang baru dalam Agama Allah. Ikutilah para saksi yang adil berdasarkan Al Qur'an dan Sunnah kerana keduanya akan menghantarkanmu kepada Tuhanmu 'Azza wa Jalla. Jika kamu berbuat bid'ah, saksimu adalah akal dan hawa nafsumu sendiri. Keduanya akan mengantarkanmu kepada neraka dan mempertautkanmu dengan Fir'aun, Haman, beserta bala tenteranya. Jangan engkau berhujah dengan qadr, kerana itu tidak akan diterima darimu. Engkau harus masuk Darul Ilmi dan belajar, beramal, lalu ikhlas”.

017). Syeikh Abdul Qadir Al-Jilani: “Kenalilah Allah s.w.t., janganlah rasa bodoh terhadapNya. Taatlah kepadaNya, jangan mendurhakaiNya. Redhalah atas ketentuan takdirNya, jangan kau ingkari. Kenalilah Al-Haq Azza Wajalla melalui ciptaanNya. Dialah (Allah) Maha Pencipta, Pemberi Rezeki, Yang Awal dan Yg Akhir, Yg Lahir dan Yg Batin, Yg Qadim, Yg Abadi dan Yg Bebas Berbuat Sesuai Dgn KehendakNya.” 

018). Syeikh Abdul Qadir Al Jailani: “Jangan engkau menentang Allah dlm soal diri, keluarga, harta dan warga sekitar mu. Tidakkah engkau malu memerintahNya agar mengubah, menukar dan mengganti apa yg telah ditentukan? Apakah engkau lebih bijaksana dariNya, lebih tau dan lebih mengasihi? Engkau dan semua makhluk itu adalah hambaNya. Dia adalah Pengaturmu dan Pengatur mereka. Jika kamu ingin Dia menemanimu di dunia dan akhirat, hendaknya engkau bersikap tenang, buta dan tuli”.

019). Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani berkata: “Jika ada org yg meminta sesuatu kepada manusia, maka yg demikian itu disebabkan ia jahil atau bodoh tentang Allah, lemah imannya, kurang pengetahuannya ttg hakikat, kurang keyakinan dan kesabaran dan jika ada org yg meminta kepada Allah, maka hal itu adalah petanda bahwa ia penuh dengan Ilmu Allah Yang Maha Agung dan Maha Kaya, petanda bahwa ia memiliki keimanan yg teguh dan keyakinan yg pasti, petanda bahwa Ilmu Allah selalu bertambah setiap saat di dalam hatinya dan petanda bahwa ia malu kpd Allah Yang Maha Gagah Perkasa.

020). Ilmu dan Amal: Syeikh Abdul Qodir Al Jilani dalam Al-Fath ar-Rabbani wa al-Faydl ar-Rahmani: Ilmu adalah kulit, dan amal adalah isi. Kulit perlu dijaga agar isi terjaga, dan isi harus dijaga agar dapat dijadi kan minyak. Jika di dalam kulit tidak ada isi, maka apa yang dapat diperbuat dengannya? dan jika tidak ada minyak dalam isi, apa pula yang dapat diperbuat? Ilmu akan hilang dengan hilangnya Amal. Lalu untuk apa kau susah-susah menghafal dan mempelajarinya jika tanpa di amalkan?

021). Mengenal Diri dan Tuhan: Syeikh Abdul Qadir Al Jilani: Makhluk adalah tabir yang menutupimu dari dirimu sendiri. Dirimu adalah tabir yg menutupi engkau dari Tuhanmu. Jika engkau hanya memperhatikan makhluk, maka engkau tak akan pernah melihat dirimu sesungguhnya. Dan, jika engkau hanya melihat dirimu sendiri, maka engkau tak akan pernah melihat siapa Tuhanmu!

022). Konsep Sufistik Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani, adalah Konsep Sufistik yang murni, dilandasi oleh ketentuan Syari’at Ilahi. Ia melarang seseorang mencebur dalam dunia Sufi sebelum orang itu matang dan kuat Syariatnya. Sebab, hubungan Syari’at di antara Tarekat, Hakikat dan Makrifat adalah sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi Muhammad saw. “Syari’at laksana batang pohon, Tarekat adalah cabang-cabangnya, Makrifat adalah daunnya sedangkan Hakikat adalah buahnya.” Jadi untuk memetik buahnya seorang Sufi harus melalui tahap pengamalan Syari’at dengan istiqamah.

023). Sheikh Abdul Qadir al Jilani berpesan: “Kalian menghadiri Majlis Ilmu hanya untuk mencari jalan keluar bagi permasalahan duniawi kalian, bukan utk mengubati penyakit hati. Kalian tidak mendengarkan nasihat Para Penceramah, ttpi meneliti kesalahan mereka, kemudian menghina dan mentertawakannya, kalian juga bermain main dalam Majlis. Sesungguhnya kalian sedang mempertaruhkan diri kalian kepada Allah swt yang Maha Agung dan Maha Mulia. Segeralah bertaubat, jangan mencontohi musuh2 Allah 'Azza Wa Jalla. Berusahalah untuk mengambil manfaat dari apa yang kalian dengar.

024). Sheikh Abdul Qadir al Jilani: “Tabir Penutup kalbumu tak akan terbuka selama engkau belum lepas dari alam ciptaan; tidak berpaling darinya dalam keadaan hidup selama hawa nafsumu belum pupus; selama engkau melepaskan diri dari kemaujudan dunia dan akhirat; selama jiwamu belum bersatu dengan kehendak Allah swt dan Cahayanya. Jika jiwamu bersatu dengan kehendak Allah swt dan mencapai kedekatan denganNya akan pertolonganNya. Makna hakiki bersatu dengan Allah swt ialah berlepas diri dari makhluq dan kedirian; serta sesuai dgn kehendaknya tanpa gerakmu; yang ada hanya kehendaknya. Inilah keadaan fana dirimu; dan dalam keadaan itulah engkau bersatu denganNya; bukan dengan bersatu dengan ciptaannya”. Sesuai dengan Firman Allah swt: “Tak ada sesuatupun yang serupa dengannnya. Dan dialah yang Maha Mendengar dan Maha Melihat”.

025). Sheikh Abdul Qadir al-Jailani: Hakikat syukur adalah mengakui dengan penuh ketundukan terhadap nikmat Si Pemberi nikmat, mempersaksikan kurniaNya dan memelihara kehormatanNya dgn menyedari, sesungguhnya bahwa kita tidak akan sanggup untuk bersyukur dalam arti yang sebenarnya. Orang miskin yang sabar kerana Allah swt, menghadapi kemiskinannya adalah lebih baik daripada orang kaya yang bersyukur kepadaNya. Org miskin yg bersyukur adalah lebih baik dari kedua orang di atas. Sedangkan orang miskin yang sabar dan bersyukur adalah lebih baik dari mereka semua. Tidak ada yang sabar menjalani ujian, kecuali orang yang tahu akan hakikat ujian tersebut.

026). Sheikh Abdul Qodir al-Jilani berkata: “Orang kaya adalah orang yang hatinya bergembira dengan kedekatan Tuhannya, dan Orang fakir adalah yang tidak pernah merasakan demikian. Barangsiapa yang ingin kaya, maka ia harus mengesampingkan dunia dan akhirat beserta segala isinya dan segala sesuatu selain Allah. Ia harus mengeluarkan satu demi satu segala sesuatu dari hatinya. Jangan merasa sempit dengan barang sedikit yang ada padamu, sebab Dia akan menjadikan yang sedikit ini sebagai bekal dalam menyusuri jalan menuju-Nya. Dia jadikan segala kenikmatan bagimu, agar kamu menyandarkan kepada-Nya serta kamu jadikan petunjuk menuju-Nya. Sementara itu, Dia jadikan ilmu agar kamu mempelajarinya dan mencari petunjuk dari CahayaNya”.

027). Syeikh Abdul Qadir Al Jailani: “Manusia yg medapatkan kebaikan duniawi, tak bebas dari noda, dosa dan kegelapan dlm menikmati yg mereka dapatkan itu. Manusia seperti ini bermewah mewah dgn kurnia duniawi. Jika ketentuan Allah datang mengubahnya, menggelapi sekitarnya melalui aneka musibah seperti penyakit, penderitaan, kesulitan hidup, kesengsaraan, maka nampak seolah2 ia tak pernah menikmati sesuatu pun. Ia lupa dgn kesenangan dan kelazatan hidup yg pernah dialaminya. Namun, jika jiwanya tercerahkan maka seolah2 tidak mengalami musibah. Jika dia mengalami musibah, maka seolah olah dia tak pernah bahagia. Semua itu berjalan tergantung dari pengabdian atau ibadahnya kepada Allah”.

028). Syeikh Abdul Qadir al Jailani: Syarat Utk Sampai Kpd Allah: “Lelah itu selama kamu berkemahuan untuk menuju dan berjalan kepada-Nya. Apabila kamu telah sampai dan habis jarak perjalananmu dan kamu berada di dalam rumah dekat dengan Tuhanmu maka hilanglah beban itu. Maka tetaplah terhibur dengan-Nya yang berada di dalam hatimu, dan kamu akan bertambah sehingga kamu mengambil sesuatu di samping-Nya. Mulanya kamu kecil kemudian menjadi besar. Apabila kamu sudah besar maka hati penuh dengan Allah, maka tidak ada jalan dan tidak ada sudut bagi hati untuk selain-Nya. Jika kamu ingin sampai kepada ini, maka jadilah kamu mengikut perintah-Nya, mencegah segala larangan-Nya, berserah diri kepada-Nya dalam kebaikan dan keburukan, kaya dan fakir, mulia dan hina.” 

029). Syeikh Abdul Qadir Al Jailani memberi gambaran paling tepat berkenaan Ahli Tasawwuf, Ahli Makrifat, Aulia Allah, Shaikh Sufiyyah dengan kata beliau: “Seseorang itu tidak dapat dikatakan Sufi sehingga dia sampai ke maqam di mana dia di anugerahi pandangan kepada Rasulullah saw di dalam mimpinya dan diberi arahan dan tegahan. Jika keadaan ini terjadi maka hatinya akan dinaikkan ke maqam lebih tinggi serta disucikan batinnya. Beliau seterusnya akan memperoleh kehampiran dengan Allah Ta'ala sementara tangannya di dalam pimpinan tangan Rasulullah saw.”

030). Syeikh Abdul Qadir al Jailani: “Makhluk dan Khaliq, Dunia dan akhirat juga tidak berkumpul dlm satu hati. Ada kalanya makhluk dan ada kalanya Khaliq di hatimu. Ada kalanya dunia dan ada kalanya akhirat. Ada kalanya terbayang bahawa makhluk ada di lahirmu sdg Khaliq di hatimu. Dunia di tanganmu sedang akhirat di hatimu. Adapun di dlm hati, kedua2nya tidak berkumpul. Lihatlah kpd jiwa mu dan pilihkan utknya, jika ia menghendaki dunia maka keluarlah akhirat dari hatimu. Jika ia meng hendaki akhirat maka keluarkanlah dunia dari hatimu. Jika ia menghendaki Tuhan maka keluarkan lah dunia, akhirat dan apa yg selainNya dari hati. Selagi di dlm hatimu masih ada sebesar semut yg selain Allah, maka kamu tidak melihat dekatnya Allah di sisimu dan tidak bangkit kejinakan dan ketenangan kpd Nya. Selagi di dlm hatimu masih ada dunia sebesar semut kecil, maka kamu tidak melihat akhirat di hadapanmu dan selagi di dlm hatimu terdapat akhirat sebesar semut kecil, maka kamu tidak melihat dekat kpd Allah.”

031). Seseorang bertanya kepada Syeikh Abdul Qadir Al Jailani: “Mana yang lebih dahsyat, Api Takut atau Api Rindu?” Syeikh menjawab: “Api Takut itu untuk Murid sedangkan Api Rindu untuk Murad. Yang satu berbeda dengan yang lain. Api yang mana yang ada pada dirimu?” Perbedaan darjat al-Muriid dan al-Muraad dipaparkan oleh Sheikh Abdul Qadir al Jilani dalam kitab 'al-Gunyah li Thalib Thariq al Haqq' (hal.159-160): “Al-Muriid ada, Al-Muraad fana. Murid beramal mengharap balasan kelak di akhirat. Bila Murad beramal ia tidak melihat itu sebagai amalnya, tetapi merupakan taufik dan karunia Allah. Murid melihat dengan Cahaya Allah, Murad melihat dengan Allah. Murid menunaikan perintah Allah, Murad menunaikan Perbuatan Allah. Murid menolak pujuk rayu hawa nafsu, Murad melepaskan diri dari keinginan dirinya dan angan2nya. Murid mendekatkan diri kepada Allah, Murad di dekatkan kepada Allah. Murid dijaga dalam upayanya mendaki tangga spritual, Murad telah sampai kepada Allah”

032). Sheikh Abdul Qadir Al Jailani: “Dgn membaca selawat, seorg hamba dapat meraih keredhaan Allah swt, memperoleh kebahagiaan dan restu Allah swt, barkah2 yg dapat dipetik, doa2 yg terkabulkan, bahkan dia dapat naik ke tingkatan darjat yg lebih tinggi, serta mampu mengubati penyakit hati dan diampuni dosa2 besarnya.”

033). Syeikh Abdul Qadir Jailani: “Saya bermimpi dan dalam mimpi datang seorang tua bertanya kepada saya: Apakah yang membuat si hamba itu hampir kepada Allah? Saya menjawab: Proses ini ada awal dan akhirnya. Awalannya ialah kuat beribadat dan taat. Akhirannya ialah redha dengan Allah, menyerah diri kepada jalanNya dan bergantung penuh kepadaNya”.

034). Bersamalah dengan Allah, seolah-olah tiada ciptaan. Bersamalah dengan ciptaan seolah-olah tiada diri. Bila bersama Allah, Yang Maha kuasa lagi Maha agung, tanpa ciptaan, Dia tercapai, dan jauh dari selain-Nya. Bila bersama ciptaan, tanpa diri, keadilan tergapai, kebajikan terbantu, dan selamatlah dari kekerasan kehidupan. Tinggalkanlah segala suatu di luar pintu, bila memasuki pintu uzlah. Maka terlihat oleh mata batinmu temanmu dalam uzlah-mu, terasakan hal di luar ciptaan, lenyaplah diri, dan digantikan oleh perintah-Nya dan kedekatan-Nya. Maka ketidak tahuanmu menjadi ketahuanmu, kejauhanmu menjadi kedekatanmu, kediamanmu menjadi pengingatanmu akan-Nya, dan kebuasanmu menjadi kekaribanmu. Duhai! Tiada lagi tersisa di sana, selain Sang Pencipta dan ciptaan. Maka jika Sang Pencipta telah dipilih, ucapkanlah: “Sesungguhnya mereka adalah musuh-musuhku, kecuali Tuhan semesta alam”.  (QS.26:77). Barangsiapa telah merasakannya, ia telah mengetahuinya. (Syeikh Abdul Qadir al-Jailani Q.S dalam Futuhul Ghaib)

035). Bila kau melihat dunia ini, berada di tangan mereka, dengan segala hiasan, dan tipuannya, dengan segala bisa mematikannya, yang tampak lembut sentuhannya, padahal, sebenarnya mematikan bagi yang menyentuhnya, mengecoh mereka, dan membuat mereka mengabaikan kemudharatan tipu daya dan janji-janji palsunya - bila kau lihat semua ini - berlakulah bagai orang yang melihat seseorang menuruti nalurinya, menonjolkan diri, dan kerananya, mengeluarkan bau busuk. Bila (dalam situasi semacam itu) kau enggan memerhatikan kebusukannya, dan menutup hidung dari bau busuk itu, begitu pula kau berlaku terhadap dunia; bila kau melihatnya, palingkan penglihatanmu dari segala kepalsuan, dan tutuplah hidungmu dari kebusukan hawa nafsu, agar kau aman darinya dan segala tipu-dayanya, sedang bahagianmu menghampirimu segera, dan kau menikmatinya. Allah telah berfirman kepada Nabi pilihan-Nya: "Dan janganlah kamu tujukan kedua matamu kepada yang telah Kami berikan kepada beberapa golongan dari mereka, sebagai bunga kehidupan dunia, untuk Kami uji mereka dengannya, dan kurnia Tuhanmu lebih baik dan lebih kekal.” (QS.20 -Thaaha :131). (Syeikh Abdul Qadir al-Jailani QS)

036). Keluarlah dari dirimu dan serahkanlah semuanya pada Allah, lalu penuhi hatimu dengan Allah. Patuhilah kepada perintah-Nya, dan larikanlah dirimu dari larangan-Nya, supaya nafsu badaniahmu tidak memasuki hatimu, untuk membuang nafsu-nafsu badaniah dari hatimu, kamu harus berjuang dan jangan menyerah kepadanya dalam keadaan bagaimanapun juga dan kapanpun juga. (Syeikh Abdul Qodir al-Jailani QS). 

037). Wahai pencari. Duduklah di atas lutut kamu di hadapan Tuhan kamu! Akui dan bertaubat terhadap kesalahan-kesalahan kamu! Tanggalkan daripada diri kamu segala kewujudan kebendaan! Akui dan bertaubat daripada dosa-dosa kamu yang lalu dan nantikan di pintu keampunan-Nya tanpa membawa apa-apa, dalam keadaan berhajat penuh kepada-Nya! Jika kamu lakukan ini tentunya kamu akan menerima rahmat-Nya, berkat-Nya, makrifat-Nya, kasih-Nya dan belas kasihan-Nya; dan semua dosa-dosa kamu dan kekotoran kamu akan hancur dan terlucut daripada kamu. Kerana Dia jualah Maha Besar, Pemurah, Penyayang, Tuhan yang kekal abadi, Maha Berkuasa! (Syeikh Abdul Qadir al-Jailani)

038). Dekatilah orang yang mendekatkanmu kepada Allah. Jika ingin mencari guru yang mursyid yang dapat membimbing perjalanan kerohanian dan memasuki makam tauhid: Bangunlah pada sepertiga malam, lakukan solat dua rakaat dan berdoalah seperti berikut “Ya tuhanku..!tunjukkanlah kepadaku hamba-hambaMu yang soleh. Tunjukkanlah kepadaku orang-orang yang mampu membimbingku kepada Engkau, iaitu orang-orang yang memberi makan kepadaku dengan makanan Engkau, yang memberi minum dengan minuman Engkau, memberi celak mata kedekatan ku dengan cahaya kedekatan Engkau dan memberi tahu kepada ku akan sesuatu yang sudah dilihatnya dengan nyata, bukan dengan sekadar taklid atau ikut-ikutan”. “Ya Allah, tunjukkanlah aku kepada seorang hamba daripada hamba-hambaMu yang soleh untuk menyampaikan aku kepada keredhaanMu dan memperkenalkan aku jalan menuju keredhaan itu”. (Syeikh Abdul Qadir al-Jailani).

039). Jika engkau masih merasa takut dan berharap pada manusia, maka dia menjadi tuhanmu. Jika engkau masih menghadapkan hatimu pada harta dunia, maka engkau adalah budaknya, dan dia menjadi tuhanmu. Tak ada cinta yang paling abadi, kecuali cinta seorang hamba kepada Allah s.w.t. Seorang pencinta tak akan meninggalkan kekasihnya, baik saat suka maupun saat derita. (Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani). 

040). Pohon dan Air Kehidupan Ruhani. Syekh Abdul Qadir Al-Jailani mengatakan: “Pikirkanlah terlebih dahulu akibat buruk atas apa yang kau lakukan. Agar kau lebih mudah meninggalkan yang buruk. Selama ini kau masih berlindung di bawah pohon lupa. Kerana itu, keluarlah dari naungan kelalaianmu. Dengan begitu, kau dapat melihat cahaya hidayah dan mengetahui jalan yang benar. Pohon lupa disuburkan oleh air kebodohan. Sedangkan pohon zikir dan makrifat disuburkan oleh tafakur. Pohon tobat disuburkan oleh air penyesalan. Dan, pohon cinta disuburkan oleh air keridhaan kepada Allah”. (Kitab Al-Mawaizh Syekh Abdul Qadir Al-Jailani). 

041). “Jika bicara, bicaralah dengan niat yang baik. Jika diam, diamlah dengan niat yang baik”. (Syeikh Abdul Qadir Al Jilani).

042). MAKRIFATULLAH: Syeikh Abdul Qadir Al Jilani dalam 'Al Kitab Al Ghunyah Li Thalib Thariq Al Haqq' mengatakan: “Makrifatullah adalah membangun kesedaran hati bahwa Allah begitu dekat dengan dirinya, selalu menjaganya, berkuasa atas dirinya, menyaksikannya, dan mengetahui segala tindak tanduknya.”

043). HAKIKAT SOLAT ADALAH SEMBAHYANG HATI: Syeikh Abdul Qadir Al Jilani berkata: Hakikat solat adalah solat hati. Jika hati lalai dari solat, solat lahir tidak akan teratur. Bila ini terjadi kesejahteraan dan kedamaian lahiriyah yang diharapkan diperoleh dari solat lahir itu tidak diperolehi. Solat adalah penyerahan makhluq kepada Sang Khaliq. Ia adalah pertemuan di antara hamba dengan Tuannya. Tempat pertemuan itu ialah HATI. Jika hati tertutup, lalai dan mati, begitu juga maksud solat itu, tidak ada kebaikan yang sampai kepada diri lahir dari solat yang demikian, kerana hati adalah intisari atau hakikat atau zat bagi jasad, semua yang lain bergantung kepadanya. Rasulullah SAW bersabda: “Ada segumpal daging di dalam tubuh manusia, jika ia baik maka baiklah semua anggota tetapi jika ia jahat maka jahat pula semua anggota. Ketahuilah, itulah HATI”. (Syeikh Abdul Qadir Al Jilani-Sirrul Asrar).

044). Berkata Syeikh Abdul Qadir Al Jilani: “Apabila Allah Yang Maha Agung melimpahimu kekayaan dan kekayaan itu memalingkanmu dari kepatuhan kepadaNya niscaya Ia memisahkanmu dari Nya di dunia dan di akhirat. Mungkin juga Ia mencabut kurniaanNya darimu menjadikanmu papa dan melarat sebagai hukuman atas berpalingnya kamu dari Sang Pemberi dan keterpesonaanmu akan kurniaanNya. Tetapi bila kau senantiasa patuh kepadaNya dan tak terpengaruh oleh kekayaan itu, Allah akan menambahkan kurniaNya kepadamu dan sedikit pun takkan menguranginya. Harta adalah abdimu dan kau adalah abdi Sang Raja. Kerana itu hidup di dunia ini berada di bawah kasih sayangNya dan hidup di akhirat terhormat dan abadi bersama-sama Para Syiddiqin, Para Syahid dan Para Solehin”. (Futuhul Ghaib). 

045). “Sesungguhnya, siapa yang ingin memperbaiki dirinya, maka hendaklah dia berlatih memerangi nafsunya, sehingga dirinya bebas daripada cengkaman nafsu, kerana seluruh nafsu itu mengajak kepada kejahatan”. (Sheikh Abdul Qadir Al Jilani). 

046). Wahai hamba! Setiap yang engkau pandang sebagai kebaikan dan engkau mencintainya, maka cintamu itu adalah bukan cinta yang sejati. Engkau sedang terpedaya! Cinta yang hakiki adalah cinta yang tidak berubah, iaitu cinta kepada Allah, yakni cinta yang engkau lihat dengan dua mata hatimu, iaitu cinta para Al-Shiddiqin Ruhaniyyin. Mereka tidak menyintai dengan keimanan mereka, tetapi dengan keyakinan dan mata hati mereka. Terbukalah hijab yang menyelubungi mata hati mereka, sehingga mereka mampu melihat apa yang ada di alam ghaib, melihat sesuatu yang tidak mungkin bagi mereka untuk menjelaskannya”. (Sheikh Abdul Qadir Al Jilani). 

047). Perhiasan hati paling indah adalah dengan bertauhid kepada Allah SWT. Ikhlas tanpa batas bersandar penuh hanya kepadaNya dan dengan mengingati hanya kepadaNya, melupakan apapun selain hanya mengingati dan bersandar kepadaNya. (Sheikh Abdul Qadir Al Jilani). 

048). Syarat cinta adalah engkau mempunyai keinginan untuk bersama Zat yang engkau cintai. Lalu, engkau tidak berpaling dariNya, baik kerana dunia, kerana akhirat ataupun kerana makhluk. Kecintaan kepada Allah bukanlah sesuatu yang ringan sehingga dapat diakui oleh setiap orang. (Syeikh Abdul Qadir Al Jilani - Fath Ar Rabbani).

049). “Tetaplah engkau untuk sentiasa redha dengan Allah, dalam keadaan petaka atau sengsara, dalam keadaan miskin atau kaya, dalam keadaan susah atau senang, dalam keadaan sihat atau sakit, dalam keadaan buruk atau baik, ketika memperoleh yang engkau kehendaki atau tidak.
Aku tidak tahu ubat apa yang sesuai untukmu, selain daripada menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah yang Al-Haq. Jika dia menetapkan sesuatu yang merugikan kamu, janganlah kamu benci kepada-NYA serta jangan pula kamu menjauhkan diri daripadaNya. Kerana semua itu adalah ujian dan cubaan terhadapmu”. (Sheikh Abdul Qadir Al Jilani). 

050). Berkata Sheikh Abdul Qadir al Jilani: “Kebenaran tertanam di pusat hatimu, dipercayakan oleh Allah kepadamu untuk menjaganya. Ia akan terwujud dengan taubat  yang tulus dan usaha yang sungguh sungguh. Keindahannya memancar kepermukaan saat kau mengingat Allah dan berzikir. Pada mulanya kau menyebut Asma Allah dengan lidahmu. Lalu, ketika hatimu hidup, kau berzikir dengan hatimu.

051). Sheikh Abdul Qadir Al Jilani: “Hai org2 yg lalai! Secara terang2an engkau menentang Allah swt yg Maha Benar dgn bermaksiat kepada-Nya tetapi merasa aman dari siksaNya? Ketahuilah tak lama lagi rasa aman itu akan berubah menjadi ketakutan, masa luangmu menjadi kesempitan, kesehatanmu menjadi sakit, kemuliaanmu menjadi kehinaan, kedudukanmu menjadi rendah, kekayaanmu menjadi kemiskinan. Ketahuilah! Rasa aman dari siksa Allah ‘Azza wa jalla yg akan kau peroleh di Hari Kiamat sesuai dgn rasa takutmu kpdNya di dunia ini. Sebaliknya, ketakutanmu di Hari Kiamat, sesuai dgn rasa amanmu (dari siksa Allah swt) di dunia. Sayangnya! Engkau tenggelam di dunia dan terperosok ke lembah kelalaian, sehingga cara hidupmu spt hewan. Yang kalian ketahui hanya makan, minum, menikah dan tidur. Keadaan kalian ini nampak nyata bagi org2 yg berhati suci. Rasa rakus terhadap dunia, keinginan utk mencari dan menumpuk2 harta telah memalingkan kalian dari jalan Allah dan pintu-Nya”.

052). Menurut Syeikh Abdul Qadir Isa dalam haqaiq 'an tasawwuf ada 4 syarat mursyid :-
1. Melepasi ilmu fardhu 'ain
2. Seorang yang arif biLLah iaitu memiliki tauhid kasyfi.
3. Menguasai cara-cara menyucikan jiwa dan selok belok tipu daya nafsu.
4. Mendapat keizinan gurunya untuk memimpin dan mendidik jiwa.
- PakChu Dazze

053). MENCARI WALI ALLAH. Bolehkah mengenali wali Allah dengan mencarinya? Syeikh Abdul Qadir al-Jailani memberi panduan, jika kita ingin bertemu wali Allah, hendaklah solat taubat dan hajat serta berdoa agar Allah temukan kita dengan seorang wali-Nya yang boleh memimpin kita sehingga kita dikurniakan oleh Allah dengan makrifah. Sebaik-baik yang dijadikan guru untuk didampingi selalu ialah wali Allah. Rasulullah s.a.w. bersabda, mafhumnya: "Sebaik-baik (orang alim yang kamu jadikan guru) yang perlu untuk selalu kamu dampingi ialah orang yang mengingatkan kamu kepada Allah apabila kamu melihatnya, kata-katanya menambahkan ilmu kamu dan amal perbuatannya menjadikan kamu gemar kepada akhirat”. (Tn Guru Dr. Jahid Sidek al-Khalidi)

054). Sayyidina Yahya bin Mu’adz Ar-Razi mengatakan: “Wali adalah wewangian Allah di bumi. Tidak ada yang mampu mengenali aromanya kecuali org2 yg bergelar Ash-Shiddiqun”. Syekh Abdul Qadir Al-Jailani mengatakan: “Bagi ash-shiddiqun, aroma wangi sang wali akan tercium hingga lubuk hatinya. Aroma itu lantas menimbulkan gairah rindu mereka pada Tuhannya. Sehingga, ibadahnya semakin meningkat menurut kadar dan derajat akhlak dan kefanaan mereka. Ini kerana, makin tinggi qurbah-nya makin bertambah pula fananya. Dan, wali adalah orang yang ada dalam keadaan fana dan selalu musyâhadah kepada Allah. Bahkan, dirinya tidak punya kemampuan memilih dan tidak ada “tempat” yang tenang baginya selain Allah. Mereka adalah org2 yg diperkuat dengan karamah, tetapi mereka sendiri “tertutup” dari karamah karena tidak diberi izin untuk menjelaskannya. Sebab menjelaskan rahsia ketuhanan adalah kufur”. (Syekh Abdul Qadir Al-Jailani dalam Sirrul Asrar, terjemahan KH Zezen ZA Bazul Asyhab, wakil Talqin Tarikat Qadiriyah- Naqsyabandiyah (TQN) Suralaya).

055). Al-Imam Junaed al-Baghdadi Rah berkata: “Pejalan dari dunia ke akhirat merupakan anak panah yang ringan bagi seorang Mukmin. Hal yang berat adalah mengabaikan makhluk dan bersimpuh di sisi al-Haqq. Lebih berat lagi, perjalanan dari nafsu diri menuju kepada Allah. Namun, hal yang terberat adalah sabar bersama Allah.” Imam al-Junaed juga mengatakan, “Sabar adalah menelan kepahitan tanpa bermuka masam”. (Dikutip dari kitab Al-Ghunyah Lithalibi Thariq Al-Haqq, karya Syekh Abdul Qadir Al-Jailani). 

056). Sheikh Abdul Qadir al Jilani Jika aku diberi kekayaan seluruh dunia, akan aku belanjakan semuanya untuk golongan yang susah.

No comments:

Post a Comment