Sunday, June 5, 2016

MAKNA DARI HURUF FATIHAH

BISMILLAHIRAH MANIRRAHIM : Ya Muhammad, Aku mengatakan RahasiaKu kepada Engkau.

ALHAMDULILLAH : Ya Muhammad Aku memuji DiriKu.

HIRABBIL’ALAMIN : Ya Muhammad pekerjaan zahir batin itu Aku jua.

ARRAHMAANIR RAHIM : Ya Muhammad yang membaca itu Aku jua memuji diriKu.

MALIKIYAU MIDDIN : Ya Muhammad Engkau adalah ganti kerajaanKu.

IYYA KA’NA BUDU : Ya Muhammad tiada lain Aku kepada Engkau.

WAIYYA KANAS TA’IN : Ya Muhammad tiada lain engkau dari padaKu.

IHDINAS SIRARTAL MUSTAQIM : Ya Muhammad tiada yang tahu Melainkan Engkau juga yang Mengetahui.

SIRATAL LAZI NA AN’AM TA’ALAIHIM Ya Muhammad sesungguhnya sekalian Yang ada ini karenaKu dan KekasihKu.

GHAIRIL MAGDU BI’ALAIHIM : Ya Muhammad tiada lupa Aku maka Umatku sekalian Aku katakana rahasiaKu.

WALAD DOOOLLLIN : Ya Muhammad jikalau tiada kasih Aku, Maka tiada Engkau dan tiada pula RahasiaKu.

AMIN : Ya Muhammad kamu adalah RahasiaKu Dan adanya Aku ialah adanya Kamu Dan Kamu tiada lainnya, maka oleh Karena itu perkara ini adalah mengandung ma’na. zahir perkataannya agaknya dua tetapi hakikatnya adalah Satu Wujud Jua. Demikianlah Maksud Makna dari huruf Fahihah...

No comments:

Post a Comment