Thursday, January 8, 2015

BAYAN MAGHRIB MAULANA IBRAHIM

(nizamuddin -  07/09/98). Agama yg diturunkan oleh Allah s.w.t adalah amanah. Ia perlu dipelihara dan ditunaikan haknya.  Apabila kita menunaikan hak agama maka Allah s.w.t akan menunaikan janji2Nya.  Allah s.w.t akan penuhi keperluan manusia apabila seseorg itu amal agama.  Apabila seseorg amal agama, kepentingan agama akan wujud di hati mereka. Apabila seseorg tidak mengamal agama, nilai keagongan agama akan Allah tarik dari hati-hati manusia. Ini adalah satu hukuman Allah s.w.t.  Oleh itu kita perlu buat usaha agama dgn penuh hati-hati dan penuh fikir. Contohnya Muhammad bin Salam r.a, suatu hari Rasulullah s.a.w telah memberi takazah agama kepada beliau. Sahabat tadi apabila diberi tggjwb agama ia tidak makan minum kerana risau samada ia dpt menunaikan takazah itu atau tidak. Rasulullah targhib sahabat tadi dan menyatakan bahawa kamu boleh usaha sahaja dan natijahnya serahlah kpd Allah s.w.t. Agama bukan permainan. Ia adalah amanah besar dari Allah s.w.t. 

Oleh itu ia hendaklah dijadikan maksud hidup kita.  Kita perlu tunjukkan bahawa kita membuat usaha agama dgn penuh tggjwb. Sbg contoh dlm satu safar Rasululluh s.a.w berkhemah, dlm perjalanan Baginda meminta seorg sahabat berjaga malam menjaga  keselamatan sahabat lain yg tidur. Sepanjang malam sahabat itu tidak turun dari kudanya. Ia hanya turun dari kudanya ketika qada’ hajat dan ketika menunaikan solat. Esok paginya ehwal sahabat itu diberitahu kpd Rasulullah s.a.w, Baginda menyatakan bahawa kamu telah menunaikan tggjwb dgn jaya dan mewajibkan syurga bagimu. Apabila seseorg melaksanakan kerja dgn tggjwb, maka org itu akan mengislahkan dirinya dan kerja dapat ditunaikan dan jayanya.

Rasulullah s.a.w dihantar ke bumi Mekah dgn menurunkan Al-Quran dlm bahasa Arab, ttpi org Quraish tidak menghargai ehsan Allah s.w.t kpd mereka. Sehingga mereka hendak membunuh Nabi dan mereka telah menjadi sesat dan menyesatkan org lain. Org Quraish bukan sahaja dijauhkan dari kebaikan malah ia menerima banyak kerugian, dimana dlm perang Badar ramai pemimpin mereka telah terbunuh.  Ini adalah contoh keadaan org yg tidak hendak menerima usaha agama.  Berbanding org Ansar yg menerima usaha agama dan mengendalikan usaha agama dengan sempurna maka Allah s.w.t telah menjadikan orang Ansar asbab hidayat seluruh dunia, seluruh alam. 

Org Ansar apabila menerima dakwah Baginda Rasulullah s.a.w ia sedia membuat usaha agama, maka Allah s.w.t telah memberi faham bagaimana hendak membuat usaha agama. Ini adalah satu pengajaran kpd umat Islam seluruh dunia seluruh alam bagaimana membuat usaha agama. Org Ansar telah memberitahu Rasulullah s.a.w pada mula2 memeluk Islam bahawa kami bersedia menerima Islam dan membuat usaha agama, tetapi jangan skrg Rasulullah s.a.w dtg ke Madinah kerana org kami skrg sedang berpecah-belah. Kami akan dtg kepada org kami terlebih dahulu utk menyatukan mereka, kemudian Rasulullah s.a.w bolehlah dtg ke Madinah.

Seluruh umat adalah bertggjwb menjadi pembantu usaha agama Allah s.w.t. Utk mencapai maksud ini, kita perlu mengambil pengajaran bagaimana org Ansar mengambil usaha agama, iaitu mereka menjadikan usaha agama sbg maksud hidup mereka dan mereka bersatu hati. Bagaimana org Ansar membuat usaha agama? Apabila dtg takazah yg berat mereka akan dtg kehadapan utk mengambil kerja itu, ttpi apabila kerja yg ringan mereka menyatakan berikan kerja itu kpd org lain.  Apabila dtg harta dari Bahrin mereka menyatakan berilah harta itu kpd org Muhajirin. Sifat org Ansar dlm mengerjakan usaha agama :

1.     Mereka tidak ada maksud lain, tetapi hanya mendapatkan keredhaan Allah s.w.t.
2.     Mereka tetap dalam pendirian melaksanakan kerja yang diberi.

Muzakarah ini dibuat supaya semua org seluruh dunia dlm membuat usaha agama perlu mencontohi org Ansar dlm membuat usaha agama. Org Ansar juga menyatakan kpd Rasulullah bahawa “harta yg tuan ambil utk membuat usaha agama lebih berharga dari harta yg ditinggalkan”.  Baginda Rasulullah s.a.w telah banyak mendoakan kpd org Ansar. Kelebihan org Ansar, Rasulullah s.a.w memberitahu jika tidak ada hijrah Baginda suka utk menjadi org Ansar. Dlm membuat kerja agama perlu mengambil contoh bagai mana org Ansar membuat kerja agama, dimana Allah s.w.t telah menjadikan tempat mereka iaitu Madinah tempat agama tersebar keseluruh dunia. Ketika org seluruh dunia dtg belajar agama di Madinah, org Ansar telah melayan mereka dgn baik. Sehingga Allah redha dgn kehidupan org Ansar dan Allah s.w.t juga redha dgn org2 yg berikutnya yg membuat usaha agama seperti org Ansar. 

Segala usaha dan nusrah yg dibuat oleh org Ansar telah dibuat dgn gembira dan bukan dgn paksaan atau tekanan. Apb org Muhajirin berhijrah ke Madinah, dimana kehidupan org Madinah yg miskin telah memberi tanah dan rumah mereka kepada orang Muhajirin. Beberapa tahun kemudian kehidupan mereka menjadi berkat, tanah dan rumah Ansar yg diberikan kepada org Muhajirin itu dikembalikan kpd org Ansar. Dgn ini org Ansar bertanya kepada Rasulullah s.a.w bahawa dahulu kami berikan tanah dan rumah kami, maka kami dijanjikan Allah s.w.t akan memberi kpd kami syurga dan skrg tanah dan rumah yg kami berikan itu dikembalikan semula bagaimanakah syurga mereka.  

Rasulullah s.a.w menyatakan syurga yang dijanjikan pasti kamu akan dapatinya. Nusrah yang besar ialah membantu agama Allah s.w.t. Asbab untuk kita maju dalam membuat usaha agama ialah dgn membuat kerja dgn istiqamah. Semua ehwal keadaan dlm membuat usaha agama seperti org  menyambut kita atau tidak, kadang2 org menyakiti kita, kadang2 senang, dalam semua keadaan kita perlu terus maju dalam membuat usaha agama. Manusia ada 2 jenis:

1). Manusia yg menjalani kehidupan mengikut keadaan, maka ia tidak akan istiqamah, menjadi ketetapan Allah s.w.t bhw Allah tidak membantu manusia yang  menjalani kehidupan mengikut keadaan dan tidak membawa hukum Allah.

2). Manusia yang membawa perintah Allah dalam semua keadaan, mereka ini akan mendapat bantuan Allah s.w.t.  Dalam apa keadaan yang datang perlulah membawa perintah Allah. 

Sbg contoh org sakit meninggalkan solat, sepatutnya ia perlu mencari jln bagaimana hendak menunaikan solat dan bukan meninggalkan langsung solat. Perkara yg membawa kemajuan dlm membuat usaha agama, kita perlu beristiqamah iaitu menjadikan kerja agama sbg maksud hidup dlm semua keadaan. Contoh istiqamah ialah istiqamahnya Ali memberitahu iaitu bermula ia mendapatkan tasbih Fatimah dari Rasulullah s.a.w ia terus mengamalkannya hingga akhir hayatnya. 

Tggjwb org yg membuat usaha ialah niat perlu paka (kuat) dan menjadikan kerja agama sebagai maksud hidup kita.  Walaupun kita telah membawa usaha dengan letih,kita perlu membuat usaha dengan istiqamah, yang penting perlu ada kemajuan dlm membuat usaha agama. Seterusnya kita perlu membawa orang lain bersama2 membuat usaha agama. Org yg membuat usaha agama seperti sikat rambut. Oleh itu kita perlu bersatu padu, satu hati dan membuat kerja dgn ketaatan. Apabila ini dibuat maka ia akan menjadi asbab hidayat. Kesluruhan agama ialah taat, iaitu taat kpd Allah s.w.t, taat kpd Rasulullah s.a.w dan taat kpd org tggjwb.

Seterusnya kita perlu sediakan diri  24 jam utk menjadi taat dla semua keadaan iaitu samada org memberi perhatian kepada kita atau tidak dan sebagainya. Org yg taat dapat menghindarkan nafsu  jahat mereka, tetapi mereka yang tidak taat akan menjadi mangsa nafsu jahat mereka.  Apabila ketaatan wujud, kasih sayang dan satu hati akan wujud, sptiorg Ansar, pada peringkat awal sebelum Islam ia menjadi golongan yg berperang tetapi selepas mengambil Islam maka Allah s.w.t telah menjadikan bangsa yang bersatu hati. Sahabat2 yg bergerak membuat usaha agama, ia telah memberi kesan dan mempengaruhi keadaan. Allah s.w.t menjadikan sahabat org yg menyebarkan kebaikan. 

Dlm membuat usaha agama, syaitan akan mempengaruhi keadaan supaya mereka berpecah-belah. Syaitan akan membawa asbab utk menghalang kemajuan kerja iaitu syaitan menyebabkan sangka buruk.  Ini adalah kanser utk menghapuskan satu hati, syaitan akan hancurkan satu hati dgn membuat sangka buruk. Kita perlu sentiasa bersangka baik. Jabir bin Abdullah r.a meriwayatkan, sebelum Rasulullah wafat ia memberitahu Jabir - kamu hendaklah bersangka baik kpd Allah s.w.t. Oleh itu kita perlulah selalu bersangka baik. Maulana Ilyas rah. mengata kan bahawa usaha kita adalah berjual beli kepada kebaikan. Oleh itu perlu kita bersangka baik dengan rakan seusaha. Rasulullah menyatakan bahawa manusia spt lombong emas. Kita perlu dlm membuat usaha mengikut usul dan dgn mesyuarat. Seterusnya kita perlu berislah dlm membuat usaha agama. 

No comments:

Post a Comment