Tuesday, February 3, 2015

HIKMAH DIBALIK BILANGAN 3 HARI

Allah swt berfirman: Berkata Zakariya: “Berilah aku suatu tanda (bahawa isteriku telah mengandung)”. Allah berfirman: “Tandanya bagimu, kamu tidak dpt berkata2 dgn manusia selama 3 hari, kecuali dgn isyarat dan sebutlah (nama) Tuhanmu sebnyk2nya serta bertasbihlah di waktu ptg dan pagi hari.” (QS Ali Imran:41). Stlh Zakaria mendgr jawaban itu dari malaikat Jibril maka dia berkata: “Tuhanku berilah aku sesuatu tanda bahawa isteriku akan hamil”. 

Menurut Hasan Al-Basri, Nabi Zakaria bertanya demikian itu adalah utk segera memperoleh kegembiraan hatinya atau utk menyambut nikmat dan syakur, tanpa menunggu smpi anak itu lahir. Kemudian Allah menjelaskan bahawa tanda isterinya mengandung itu ialah bahawa dia sendiri tidak dpt berbicara dgn org lain selama 3 hari. Selama 3 hari itu dia hanya dpt mempergunakan isyarat dgn tgn, kepala dan lain2nya. Dan beliau tidak lalai dari ber zikir dan bertasbih kpd Allah dan menjadikan Zakaria tidak boleh berbicara selama 3 hari itu adalah, agar seluruh waktunya digunakan utk  zikir dan bertasbih kpdNya, sbg pernyataan syukur yg hakiki.

Menurut Al Qurtubi, sebhg mufassirin mengatakan bahawa 3 hari Zakaria menjadi bisu itu adalah sbg hukuman Allah terhadapnya, krn dia meminta pertanda kpd Malaikat sehabis percabila mrk. Di akhir ayat ini Allah memerintah kan kpd Zakaria agar ttp ingat kpd Allah dan ber zikir sebnyk2 nya pada waktu pagi dan ptg hari, sbg tanda syukur kpdNya. Menurut Jalalain, (Maka katanya, “Wahai Tuhanku! Berilah aku suatu ciri.”) atau tanda bahawa isteriku telah hamil. (FirmanNya, “Tandanya ialah bahawa kamu tidak dpt berbicara dgn manusia) ertinya terhalang utk bercakap2 dgn mrk ttpi tidak terhalang utk ber zikir kpd Allah swt. (selama 3 hari) dan 3 mlm (kecuali dgn isyarat) atau kode (dan sebutlah nama Tuhanmu sebnyk2nya serta bertasbih lah) maksudnya solatlah (di waktu ptg dan pagi) di penghujung siang dan di akhir mlm. Menurut Ibnu Katsir, Allah memerintahkan kpd Zakariya agar bnyk ber zikir, bertakbir dan membaca tasbih selama masa tersebut (3 hari).

Para mufassirin berkata tanda diterimanya doa Zakariya ialah dia tidak boleh bercakap selama 3 hari kecuali dgn isyarat. Pada masa itu Allah swt telah memerintahkan Zakariya supaya ber zikir sebnyk2nya dan meninggalkan perkataan2 dunia utk menambah penghampirannya kpd Allah swt. Dpd ayat ini para ulama berpendpt bahawa sekiranya manusia dpt mengasingkan diri keluar dijln Allah selama 3 hari dgn membersihkan diri dari fakir dunia. Meninggalkan percabila dunia dan menyibukkan diri dgn amalan dakwah, beribadah, belajar dan mengajar dan duduk dlm suasana agama sudah pasti akan memberi kesan didlm hati sanubari seseorg itu. Cinta pada agama akan dtg. Manusia akan membersihkan diri dpd dosa. 

Bertaubat dan lebih hampir kpd Allah swt. Didlm Sahih Bukhari jilid kedua bab Maghazi dinukilkan bahawa seorg lelaki bernama Sumamah bin Ausal dari banu Hanafiah telah ditawan dan diikat didlm masjid Nabi. Selama 3 hari beliau telah melihat amalan org Islam yg sibuk dgn amalan dakwah, belajar dan mengajar, beribadat dan berkhidmat diantara satu sama lain. Hari yg pertama beliau tidak mau menerima Islam. Begitu juga pada hari yg kedua. Pada hari yg ke3 baginda Rasulullah saw telah membebaskannya. Stlh dibebaskan dari tawanan beliau merasakan sesuatu didlm hatinya, lantas beliau mandi dan dtg kembali ke masjid Nabi, bertemu dgn baginda Rasulullah saw dan terus memeluk agama Islam. Betapa besarnya perubahan pada diri Sumamah yg amat berkesan dgn amalan masjid pada ketika itu. Dlm masa 3 hari menjadi sumber hidayah kpdnya.

Rasulullah saw Mengutus Abdurrahman bin Auf ke Dumah al Jandal utk Berdakwah: Diriwayatkan oleh Daraquthni dan Ibnu Umar ra, katanya: Rasulullah saw. mmggil Abdur Rahman bin Auf dan bersabda kpdnya, “Bersiap2lah krn aku akan mengutusmu bersama satu sariyah”. Kemudian Ibnu Umar menceritakan hadis tersebut selengkapnya, di dlmnya dinyatakan: Kemudian Abdur Rahman pun keluar smpi menyusul sahabat2nya dan berjln bersama mrk hingga tiba di Dumah al Jandal sebuah negeri yg terletak di antara Syam dan Madinah, dkt dgn gunung Tha’i. 

Ketika beliau memasuki negeri itu, SELAMA 3 HARI beliau menyeru mrk kpd Islam. Pada hari yg ke3, seorg bernama Asbagh bin Amr al Kalbi masuk agama Islam. Seblm memeluk islam dia adalah seorg Nasrani dan ketua bagi kaumnya. Abdur Rahman Auf ra. menulis surah kpd Rasulullah saw yg dibawa oleh seorg lelaki dan Juhainah bernama Rafi’ bin Makits dan memberi tahu beliau hal tersebut. Maka Nabi saw pun membalas surahnya dan memberi tahu Abdur Rahman bin Auf ra. supaya menikahi anak gadis Asbagh. Lalu Abdur Rahman menikahi putrinya yg bernama Tumadhirdan sesudah itu Tumadhir melahirkan seorg anak lelaki utk Abdur Rahman bin Auf ra. Yg bernama Abu Salamah bin Abdur Rahman. Riwayat ini tertulis dlm kitab al Ishaabah (1/108).

Rasulullah saw Mengutus Khalid bin Walid Ke Najran. Dinukilkan oleh lbnu Ishaq bahawa Rasulullah saw. mengutus Khalid bin Walid ra. kpd Bani Harits bin Ka’b di Najran (pada bln Rabiulakhir atau Jumadilula 10H) dan memerintah kannya supaya menyeru mrk kpd agama Islam SELAMA 3 HARI, seblm memerangi mrk. Jika mrk menerima seruan itu, maka terimalah mrk. Jika tidak, perangilah mrk. Maka Khalid pergi hingga ke Najran. Khalid ra. mengutus pasukan berkuda utk pergi ke setiap tmpt dan menyampaikan dakwah Islam. Adapun seruan mrk adalah: “Wahai sekalian manusia, masuklah kalian ke dlm Islam, nescaya kalian akan selamat”. Maka mrk pun memeluk agama Islam. Khalid ra. tinggal utk s'mtara waktu bersama mrk, mengajari mrk mengenai Islam dan kitab Allah serta sunat Nabi-Nya sbgmn yg diperintahkan oleh Rasulullah saw, jika mrk mau menerima Islam dan tidak memerangi. Riwayat ini tertulis dlm kitab Hayatus Shahabah.

Surah Umar ra. kpd Sa’ad Supaya Mendakwahkan Manusia kpd Agama Islam Selama 3 Hari: Diriwayatkan oleh Abu Ubaidah dan Yazid bin Abu Habib katanya: Umar Al Khattab menulis sepucuk surah kpd Saad bin Abi Waqas ra. yg isinya, “Sesungguhnya aku menulis surah kpdmu agar mendakwahi manusia kpd agama Islam SELAMA 3 HARI, maka brgsiapa yg menerima seruan dakwah ini dan memeluk Islam seblm terjadinya perang, maka ia adalah lelaki dan kalangan org Islam. Ia mempunyai hak dan kewajiban sbgmn org2 Islam lainnya. Ia mempunyai hak utk memperoleh bhg dlm harta rampasan (ghani-mah). Brgsiapa yg menerima seruanmu stlh selesainya perang atau stlh kekalahan mrk, maka hartanya adalah fa’i bagi org2 Islam, krn sesungguhnya mrk telah mempertahankannya seblm ke-Islamannya. Maka ini adalah perintah dan surah kpdmu.” (al Kanz)

Dakwah Salman al Farisi Selama 3 Hari Pada Han Istana2 Putih di Parsi. Diriwayatkan oleh Abu Nu’aim dlm kitab al Hilyah dan Abu al Bukhtari bahawa sepasukan tentera Islam yg dipimpin oleh Salman al Farisi ra. telah mengepung sebuah istana dan istana2 putih di Parsi. Tentera2 itu berkata kpd Salman, “Ya Abu Abdullah, apakah tidak kita serang saja mrk?” Salman menjawab, “Biarlah aku yg mengurusnya, aku akan mendakwahkan Islam kpd mrk terlebih dahulu SELAMA 3 HARI sbgmn yg telah aku dgr dan Rasulullah saw dan sbgmn kebiasaan dakwah mrk.” 

Salman berkata kpd org2 Parsi itu, “Aku adalah seorg lelaki dati kalangan kamu, bangsa Parsi. Apakah kamu tidak melihat bahawa org2 Arab telah menaatiku, maka jika kamu memeluk Islam, kamu akan mempunyai hak dan kewajiban sbgmn kami mempunyai hak dan kewajiban. Sebaliknya, jika kamu ingkar dan terus berpegang kpd agamamu, maka kami akan membiar kanmu utk terus berpegang kpd agama itu, ttpi kamu harus membayar jizyah dan kamu adalah taklukan kami”. Salman berbicara kpa mrk dgn bahasa parsi antara lain katanya, “Kamu tidak akan disanjung dan dipuji jika kamu menolak agama Islam dan kami akan menyamaratakan di antara kamu”. Org2 Persia itu menjawab, “Kami tidak akan beriman dan tidak akan membayar jizyah, bahkan kami akan memerangi kalian”. Tentera2 Islam pun berkata kpd Salman, “Ya Abu Abdullah, kita serang saja mrk.” Jawab Salman, “Tidak.” Maka Salman melakukan dakwah kpd mrk SELAMA 3 HARI. Ttp stlh 3 hari berlalu, mrk ttp menolak Islam. 

Maka Salman pun berkata kpd sahabat2 nya, “Bangunlah dan perangi mrk.” Tentera Islam pun bangun dan memerangi org2 parsi itu smpi akhirnya mrk dikalahkan. Dikeluarkan juga oleh al Hakim dlm kitab al Mustadrak dan Ahmad dlm musnadnya sbgmn dlm kitab Nasbirra’yah yg mengeluarkan hadis2 hidayah dgn maknanya: Ke3 tiba hari keempat, Salman memerintahkan org2 Islam supaya menyerang pada pagi hari dan menawannya. Dikeluarkan juga oleh Ibnu Abu Syaibah sbgmn dlm al Kanz dan dikeluarkan juga oleh Ibnu Jaris dan Abu al Bukhtari, katanya, “Pimpinan org Islam ketika itu adalah Salman al Farisi, yg telah diangkat oleh mrk utk menyeru org2 Parsi kpd Islam.”

Dakwah Huzaifah bin Mihsan dan al Mughirah bin Syubah kpd Rustam Pada Hari Kedua dan Hari Ke3: Kemudian pada Hari yg kedua, Rustam meminta agar dikirimkan kpdnya seorg lelaki lain. Sa’ad kemudian mengutus Huzaifah bin Mihsan. Huzaifah lalu berbicara kpd Rustam sbgmn Rib’i berbicara. Kemudian pada HARI Yg KE3 al Mughirah bin Syu’bah diutus kpd Rustamdan ia berbicara kpd Rustam dgn pembicaran yg pjg dan baik sekali. Rustam ber-kata, “Sesungguhnya, dgn cara bgmn kamu masuk ke negeri kami. Apakah spt lalat yg menjumpai madu”. Al Mughirah menjawab, “Brgsiapa yg dpt menyampai kanku ke tmpt itu (madu), Ia akan memperoleh dua dirham. Apbiia jatuh ke dlmnya, lalu ia meminta agar dikeluarkan darinya, ttpi tidak memperoleh pertolongan. Maka ia berkata, ‘Brgsiapa yg membebas kanku, akan aku beri upah 4 dirham.’ 

Perumpamaan kamu itu spt serigala yg lemah yg memasuki sebuah ladang anggur. Pemilik ladang itu merasa kasihan melihat nya, lalu membiarkan begitu saja. Ketika serigala itu menjadi gemuk, lalu binatang itu membuat kerosakkan di dlm ladang itu. Pemilik ladang itu dtg dgn membawa sebtg kayu, lalu menyuruh seorg pembantunya utk mengusirnya keluar. Serigala itu berusaha keluar dan ladang itu, ttp tidak mampu krn kegemukan. Oleh krn itu, pemilik ladang itu memukulnya hingga mati. Spt itulah kamu akan keluar dan negeri kami”. Maka Rustam pun sgt marah dan ber-sumpah demi matahari akan membunuh org2 Islam keesokan harinya. Al Mughirah berkata, “Engkau akan mengetahuinya besok”. Rustam berkata, “Aku akan memerintahkan org2ku agar memberimu pakaian dan kpd amirmu akan aku berikan wang 1000 dinar, pakaian dan kendaraan. 

Dgn begitu, kalian harus meninggalkan kami”. Al Mughirah berkata, “Akankah itu terjadi stlh kami me-musnahkan kerajaanmu dan melemahkan kekuatanmu? Kami hanya mem-punyai waktu yg sedikit saja dan akan mengambil bayaran jizyah darimu dan kamu akan berada di bwh taklukan kami dan menjadi hamba kami, akibat dan kekerasan hatimu”. Betapa geramnya Rustam mendgr perkataan itu. Sbgmn yg diceritakan dlm kitab al Bidaayah. Juga telah diriwayatkan oleh at Tabari dan Ibnu ar Rufail dan ayahnya dan Abu Usman an Nahdi dan yg lainnya.

No comments:

Post a Comment