Tuesday, February 3, 2015

KALAM DAKWAH

Kejayaan, kebahagiaan, kemuliaandan kesuksesan makhluk ada dlm kekuasaan Allah swt. Allah yg menciptakan. Allah yg memelihara. Allah yg memberi rezeki. Allah menciptakan suasana dan keadaan. Allah menciptakan sesuatu dgn kudrat dan iradat Nya tanpa bantuan makhluk. Segala yg nampak ataupun yg tidak nampak berasal dari khazanah Allah. Utk kejayaan, kebaha-giaan, kemuliaandan keselamatan umat manusia Allah telah menghantarkan Agama Islam yg sempurna. 

Agama adalah seluruh perintah Allah ikut sunat Rasulullah saw. Ketiadaan dan kekurangan dlm amal agama akan menyebab kan kerugian, penderitaan, kegagalan dan kehinaan baik di dunia maupun di akhirat yg kekal abadi selama2nya. Agama penting namun usaha atas agama jauh lebih penting. Agama lebih penting dari tanah, air, apidan udara. Bgmn agama dpt wujud dlm diri kita dan seluruh umat serta dpt tersebar ke seluruh alam smpi hari kiamat? Jawabnya : Hanya ada satu cara, iaitu dgn usaha dan cara Rasulullah saw, tidak dpt dgn cara lain. 

Sbgmn kita melihat hanya dgn mata, mendgr dgn telinga, berbicara dgn mulut, berjln dgn kakidan sbgnya. Rasulullah saw adalah penutup para Nabi. Allah tidak akan menurunkan Nabi lagi, ttp tugas kenabian harus ttp berlanjut smpi hari kiamat. Siapakah yg akan meneruskan Usaha Kenabian? Maka Allah telah memilih dan menerima umat ini bertggjwb utk meneruskan Usaha Kenabian. Apakah Usaha Rasulullah saw itu? Usaha Rasulullah saw adalah kumpulan dari beberapa usaha amal, iaitu :

1). Usaha Dakwah Illa Allah.
2). Usaha menghidupkan Taklim wa Ta’allum.
3). Usaha  zikir Ibadah dan menambah kekuatan Doa.
4). Usaha Khidmat (bergaul sesama makhluk dgn akhlak Rasulullah saw).

Sbg contoh usaha pertanian ialah kumpulan dari beberapa hal iaitu harus ada sawah, air, benih, alatdan petani. Apb salah satu unsur tadi Tiada maka usaha pertanian tidak dpt berjln. Demikian juga dgn Usaha Rasulullah saw, apb salah satu amalan tidak dpt dihidupkan maka Usaha Rasulullah tidak dpt berjln. Usaha Rasulullah saw dpt dijlnkan dgn 5 amal Maqami, iaitu:

1). Mesyuarat Harian.
2). 2.5 jam silaturrahmi.
3). Taklim di Masjid dan Taklim di Rumah.
4). Jaulah di masjid sendiri dan jaulah di masjid tetangga.
5). Keluar 3 hari tiap bln.

Agar Usaha dan amalan tersebut dpt terwujud harus dijlnkan dgn 6 sifat dlm diri kita, iaitu:

1). Iman yg benar kpd Allah swt
2). Cara Rasulullah saw
3). Mengetahui nilai amal
4). Tawajuh kpd Allah
5). Ikhlash
6). Mujahadah Nafsu

Utk menjlnkan Usaha Rasulullah harus dikerjakan dgn berjemaah, krn Nusratullah bersama dgn jemaah. Apakah jemaah itu? Jemaah adalah berkumpulnya ahlul haq dlm suatu tmpt yg memiliki syarat2 tertentu iaitu :

1). Fikir yg sama sbgmn fikir Rasulullah saw.
2). Maksud dan tujuan yg sama.
3). Semangat dan gerak yg sama.
4). Pembicaraan yg sama dlm perkara yg sama.
5). Kefahaman agama yg sama atas perkara yg sama.
6). Satu hati dan kasih syg.

Apb Usaha, Amalan, Sifatdan Syarat2 tersebut dpt wujud pada diri seseorg, satu jemaah, rumah, tmpt usaha, masjid dan kpg selama 24 jam, maka :

1). Allah akan jadikan asbab turunnya hidayah bagi semua umat di seluruh alam smpi hari kiamat.

2). Allah akan menjaga rumah, tmpt usaha, masjiddan kampung kita sbgmn Allah menjaga Baitullah dari serangan tentera Abrahah.

3). Allah menjaga keluarga dan keturunan kita sbgmn Allah menjaga keturunan Nabi Ibrahim.

4). Allah akan memberikan keberkatan rezeki dan rezeki yg tidak disangka2.

5). Allah akan tegakkan yg haq dan hancurkan yg bathil.

6). Allah akan mengangkat pemimpin-pemimpin yg adil.

7). Allah akan jaga diri kita dari fitnah dunia dan fitnah dajjal.

Agama penting namun usaha atas agama jauh lebih penting. Bgmn menjadikan agama dan usaha atas agama menjadi maksud dan tujuan hidup kita. Pentingnya usaha dan cara tersebut di atas, maka setiap org apapun profesinya dan strata sosialnya perlu utk mempelajarinya. Utk memahami usaha dan cara tersebut diperlukan pengorbanan fikir, waktu, diridan harta. Kepahaman kita terhadap usaha dan cara tersebut tergantung pada seberapa besar pengorbanan kita. Semakin besar pengorbanan kita maka semakin bnyk kepahaman yg akan Allah swt berikan kpd kita. Kepahaman dlm usaha dakwah iaitu bgmn maksud hidup kita utk usaha dakwah utk menjadikan:

1). Masjid kita spt masjid Nabawi di zaman Rasulullah saw.
2). Kampung kita spt Kampung Madinah di zaman Rasulullah saw.
3). Rumah kita spt Rumah sahabat.

Utk tahap awal. Usaha dan cara tersebut dgn melwangkan waktu :

1). 2.5 jam setiap hari
2). 3 hari setiap bln
3). 40 hari setiap tahun
4). 4 bln seumur hidup.

No comments:

Post a Comment