Tuesday, February 3, 2015

HUKUM KHURUJ BERSAMA JAMAAH TABLIGH FATWA SYEIKH UTSAIMIN

Soal: Fadhilatus Syeikh, saya suka utk membicarakan ttg keberadaan jamaah tabligh, apakah engkau ya Syeikh menasihati utk keluar bersama mrk di negeri2 bersama mrk?

Jawab: Dakwah, menyeru kpd Allah adalah suatu hal yg diperintahkan, Allah taala berfirman: “Serulah (manusia) kpd jln Tuhanmu dgn hikmah dan pelajaran yg baik” (QS An Nahl:125). Perjlnan dakwah juga suatu hal yg diperintahkan, akan ttp saya tidak nasihatkan teman2ku yg ada dinegeri ini (Saudi Arabia) utk pergi ke Pakistan, Bangladesh dsb, krn telah smpi khabar kpdku bahawa disana ada pemuka2 yg aqidahnya campur dgn kesyubhatan dan manusia itu wajib utk menjauhkan diri dari hal-hal yg syubhat. 

Adapun Jamaah Tabligh yg keluar didlm kerajaan ini tidaklah saya memandang atas mrk kecuali kebaikan. Betul, mrk memiliki kebodohandan mrk berhajat para penuntut ilmu utk keluar bersama mrk, mengarahkan mrkdan menjelaskan kpd mrk Islam itu lebih luas dpd suatu yg mrk batasi dlm 6 sifat yg mrk miliki dan membimbing mrk kpd hal2 yg sunat dlm setiap perkara. Akan ttpi saya tidaklah keras dlm memperingatkan bahkan saya tidak mengecam mrk, krn mrk memiliki pengaruh yg luar biasa dlm memberikan petunjuk kpd manusia. Berapa bnyk manusia yg fasiq kemudian jadi org istiqamah dgn sbb mrk? 

Berapa bnyk org kafir kemudian menjadi Muslim dgn mrk? Mrk dlm hal dakwah mengajak kpd Allah lebih lembut dari org selain mrk, mrk memiliki kelembutan, kasih syg, pengorbanan, akhlaq, akan ttpi ada sedikit bidaah dlm mrk yg mungkin (insya Allah) boleh dihilangkan. Adapun sehubungan nasihat saya utk perseorgan, maka itu tergantung dgn situasi dia. Jika seseorg ada kemampuan utk belajar dan melwangkan utk menuntut ilmu, hendaklah dia ttp menuntut ilmu dan tidak usah keluar bersama mrk, krn sesungguhnya menuntut ilmu itu lebih utarna dpd pergi dakwah. Adapun jika seseorg bukan seorg penuntut ilmu (santri) dan tiada kesiapan utk menuntut ilmu, kemudian dia ingin utk keluar khuruj bersama mrk (jamaah tabligh) dgn harapan utk melembutkan hati dan menghadapkan diri kpd Allah Swt maka itu tidak apa-apa.

No comments:

Post a Comment