Wednesday, February 4, 2015

SABAR DAN MUJAHADAH

Ulama dari generasi Tabiin, Hasan Basri rah. berkata bahawa: “Tiada kemuliaan yg lebih besar yg Allah berikan kpd seseorg, melebihi sifat Sabar”. Menurut Hujatul Islam, Imam Al Ghazali: “Sabar adalah ttp tegaknya dorongan agama ketika berhadapan dgn dorongan nafsu.” Jadi brgsiapa yg ttp tegak bertahan dlm mempertahankan agama atau perintah2 Allah sehingga dia boleh menundukkan hawa nafsunya secara terus menerus, maka org tersebut termasuk org yg sabar. Sahabat bertanya siapa itu org sabar, lalu Nabi saw menjawab mahfum: “Org yg tidak suka mengeluh dan mengadu kpd yg lain.”

Sabar itu ada 5:

1). Asshobru fil ibadat: Sabar dlm beribadat
2). Asshobru indal mushibah: Sabar dari musibah
3). Asshobru anid Dunya: Sabar terhadap keduniaan dan tipu dayanya
4). Asshobru anil Maksiat: Sabar dari keinginan melakukan maksiat
5). Asshobru fil Jihad: Sabar dlm perjuangan

Utk boleh meningkatkan darjat disisi Allah menjadi yg lebih tinggi lagi diperlukan ketahanan dan kesabaran. Ini krn tanda sygnya Allah pada seorg hamba maka Allah akan dtgkan bnyk cobaan2 kpdnya. Siapa yg Allah paling cintai dari hambanya? iaitu Nabi Muhammad saw. Siapa manusia yg paling bnyk cobaan dan kesusahannya? Tiada satu mahlukpun yg cobaannya dan kesusahannya melebihi Nabi Muhammad saw. Padahal Nabi saw adalah org yg paling Allah cintai, ttp paling bnyk susah dan paling bnyk di uji oleh Allah. Ini krn darjat Nabi saw ini naik disisi Allah asbab pengorbanannya dan ujiannya. 

Maksud dpd ujian ini adalah bukannya utk menyusahkan kita ttp utk menaikkan darjat kita. Sbgmn dikantor kalau ingin menaikkan jabatan seseorg diberikan ujian tujuannya bukan utk menyusahkan ttp utk menaikkan darjat atau pangkat dia. Diberikan ujian kpdnya, kalau dia lulus baru dinaikkan darjatnya atau statusnya. Jadi tujuan dpd ujian tersebut bukan maksudnya utk menyusahkan.

Begitu juga jika dtg kpd kita kesusahan2 dan kesulitan2, maksud Allah bukan utk menyusahkan kita ttpi Allah ingin mengangkat atau menaikkan darjat atau maqom kita. Kpd org2 yg menjlnkan usaha agama ini akan dtg berbagai mcm ujian dan berbagai mcm kesusahan kpd kita. Ttpi maksud utamanya adalah bukan utk menyusahkan kita, melainkan utk menaikkan darjat kita. Dgn kesusahan dan kesulitan, Allah inginkan kita menjadi org yg sabar dan tahammul, bukan org yg mudah putus asa. 

Dgn kesulitan dan kesusahan, seseorg dpt menjadi manusia yg lebih baik asal dia punya kesabaran. Namun jika dia menyerah, berputus asa dari rahmat Allah, ketika diberi ujian atau cobaan maka dia akan kehilangan segalanya. Ini disbbkan ketika dia menyerah maka berhentilah apa yg diusahakannya, Tiada usaha, yg ada hanya ke-munduran atau kehancuran. Spt seorg ilmuwan yg sdg berusaha menemukan alat atau mesin. Ketika dia gagal dan putus asa, maka seluruh usaha yg dia curahkan selama ini akan sia-sia saja dan mesin itu akan hancur jika tidak diusahakan. Namun jika dia sabar dan tahan uji, maka dia akan berfikir terus utk memperbaiki keadaan, memperbaiki kesalahannyadan terus berusaha atas penemuan mesinnya itu, hingga sukses.

Inilah yg namanya peningkatan kualitas, iaitu ketika seseorg belajar dari pengalaman utk menjadi yg lebih baik. Dgn kesusahan dan kesulitan, manusia ini akan berfikir dan akan meningkatkan kemampuan nya menjadi manusia yg lebih baik agar dia tidak melakukan kesalahan yg sama. Ttp jika manusia ini senang melulu dia akan lalai, lengah, tidak waspadadan tidak akan mampu utk berpikir krn tidak pernah susah. Jadi kesulitan dan kesusahan ini dgn kesabar an dpt meningkatkan qualitas dan mutu dpd manusia itu sendiri. Kesabaran menghadapi kesulitan dan kesusahan krn agama Allah inilah yg dinamakan Pengalaman Iman. 

Inilah maksudnya yg dikatakan dlm suatu riwayat bahawa Allah menyukai org beriman yg kuat bukan yg lemah. Dia kuat dlm erti sabar dan tahan uji, bukan org beriman yg lemah dan mudah putus asa dari rahmat Allah. Sabar ini adalah salah satu dpd sifat Allah, As Shabur. Jadi Allahpun menghendaki kita agar mempunyai sifat sabar, sehingga dtglah kpd kita bermcm2 ujian. Allah ingin melihat kalau kita ttp istiqamah dlm taat kpd Allah. Jika org itu mampu istiqamah taat kpd Allah dlm keadaan apapun baru org itu dpt dikatakan sabar.

Yg dikatakan sabar itu bukanlah org yg tenang tidak dlm keadaan Tiada apa-apa, maksudnya Tiada kesulitan dan Tiada ujian atas nafsu. Seorg suami berkelakar, “Isteri saya ini sabar sekali, kalau bln muda (baru gajian), ttp kalau sudah bln tua ( blm gajian ) sudah tidak sabar lagi.“ Isteri ini kalau bln muda masih ada gaji atau wang yg cukup utk keperluan dan keperluan, dia boleh tenang saja menunggu, ttp ini bukanlah yg namanya sabar. Sabar itu bila ada kesusahan tidak berubah taatnya kpd Allah, tidak berubah dpd sifatnya, ttp mampu menjaga dpd sifat2 yg baik. 

Namun pertanyaannya bgmn mendptkan sifat sabar ini? Sifat2 tinggi atau yg mulia ini akan dtg melalui keadaan yg bertentgn dgn nafsu atau dlm keadaan yg mujahaddah. Bgmn kita mengetahui diri kita Sabar seblm kita bertemu dgn org pemarah? Bgmn kita boleh dpt sifat Tawakkal kpd Allah seblm kita mendptkan keadaan dimana kita tidak boleh lari kpd siapapun selain kpd Allah? Begitu juga sifat2 mulia yg lain ini akan dtg atau wujud dlm diri kita melalui cobaan2 dlm keadaan2 yg bertentgn dgn nafsu kita atau mujahaddah atas nafsu.

Jadi dtgnya kesusahan2 kpd kita bukanlah maksudnya utk menyusahkan kita, ttpi utk menaikkan darjat kita supaya sifat kita menjadi sifat khalifah dan ttp menjaga ketaatan kpd Allah Taala. Kadang2 Allah dtgkan keadaan kpd kita dimana ada org dtg menyalahkan, menuduhdan memarahi kita, padahal kita tidak berbuat salah, bahkan telah berbuat kebaikan kpd org yg marah tersebut. Inipun jgn lantas kita salahkan org itu, ttp yg harus kita ingat adalah apa maksud Allah dibalik keadaan yg telah Allah berikan ini kpd saya. Apa maksud Allah merubah sikap org itu berbuat buruk kpd kita? inilah yg justru harus kita fikirkan, krn kita harus cari tahu apa kehendak2 Allah atas diri kita saat itu. Kata ulama kalau ada org berbuat salah kpd kita, maksud Allah bukan utk menyusah kan kita ttpi ingin dtgkan kpd kita sifat Pemaaf. 

Ini krn sifat pemaaf ini adalah dtg dpd sifatNya Allah. Ini sifat tidak akan dtg kpd kita jika Tiada org berbuat salah kpd kita. Kalau org selalu berbuat baik kpd kita, tidak pernah berbuat salah kpd kita, maka tidak akan dtg atau tidak akan ada sifat pemaaf pada kita. Sifat Pemaaf ini adalah salah satu sifat yg disukai Allah Taala. Demikianlah juga para Nabi, walaupun mrk2 ini adalah org2 yg tidak berbuat salah, ttai kaumnya berbuat berbagai mcm keburukan dan kezaliman kpd para Nabi mrk. Namun para Nabi ini memiliki sifat pemaaf, memaafkan dpd kesalahan kaumnya, bukan meminta dihancur kan. Bahkan para Nabi ini memohon kpd Allah agar sikap2 mrk itu dimaafkan, walaupun mrk telah dizalimi oleh kaumnya.

Seorg Arab bertanya kpd Ulama yg memberikan ceramah di Mekkah, buat apa mrk itu dijadikan org2 yg menentang kpd agama spt Firaun, Qorun, Hamman, Namruddll. Kata dia lebih baik org yg mcm itu tidak usah diciptakan oleh Allah, supaya para Nabi ini lancardan usaha agama ini lancar. Buat apa diciptakan org mcm mrk itu. Lalu ulama ini menjawab dgn bijak, “Wahai saudara, adakah saudara mengetahui telur ayam?” lalu jawab si arab tersebut, “Ya, saya mengetahui telur ayam.” 

Lalu si ulama ini bertanya lagi, “Kalau telur ayam itu dipecah terdiri dpd apa? Telur ayam itu terdiri dpd kulit telur, putih telurdan kuning telur. Kalau telur ayam itu menetas yg menjadi anak ayam itu adalah dari kuning telur dan putih telur. Kulit telor itu tidak akan boleh berubah menjadi anak ayam jika dipecah. Kalau telor tadi dimakan, digoreng maksud nya, itupun yg dimakan oleh manusia itu hanya kuning telur dan putih telur, ttp kulit telor ini tidak dimakan. Jadi Kulit telor ini tidak boleh jadi anak ayam dan tidak boleh pula utk dimakan. Kalau kita bertanya kpd Allah buat apa kulit telur itu diciptakan, tidak boleh dimakan dan tidak pula boleh jadi anak ayam. Tentu jawabannya telor tidak akan jadi anak ayam kalau Tiada kulitnya. 

Dan telor tidak akan boleh dimakan kalau keluar dpd pantat ayam tanpa kulitnya, Tiada yg mau memakannya. Ini krn isi telor tadi keluar tanpa kulit telur, sehingga menjadi najis. Jadi putih telur dan kuning telur ini akan bermanfaat jika ada kulit telur.” Begitu pula org2 yg berbuat salah kpd kita, yg mengujiatau para penentang agama, ini spt kulit telur atas telor.

Utk menetaskan org menjadi penyabar, menjadi pemaaf, menjadi beriman, adalah krn adanya org2 yg menentang kpd usaha agama ini. Jadi sebetulnya yg menaikkan darjat Nabi Musa AS, smpi kpd darjat Nabi yg Ulul Azmi (5 Nabi yg paling Mulia), ini dikrnkan adanya tantgn dpd Firaun. Naiknya darjat Rasullullah saw smpi kpd darjat Ulul Azmi dan darjat SayyAidil Anbiya krn penentgn dpd Abu Jahal, Abu Lahabdll. Org yg tahu akan hakekat Sabar dlm Mujahaddah ini, diceritakan dlm sebuah kitab, seorg syekh dipukuli smpi babak belur oleh seorg muridnya, padahal dia tidak bersalah. 

Ttp Si syekh itu malah berdoa, “Ya Allah ampuni muridku itu dan masukkan dia kedlm syurgaMu.” Org pun hairan mengapa si syekh ini masih mau mendoakan kebaikan utk org mcm itu. Lalu si Syekh ini berkata bahawa dialah yg telah menaikkan darjatku menjadi sabar, supaya menjadi pemaaf, makanya aku berterima kasih kpd dia dgn mendoakannya. Org2 yg faham akan hal ini, ketika mendptkan kesulitan dlm menjlnkan usaha agama ini, merupakan suatu anugrah, kurnia, suatu nikmat ya besar dari Allah Taala. Namun kita tidak boleh meminta didtgkan kesusahan krn setiap org pasti diuji oleh Allah dgn kesusahan dan kesulitan. Nanti Allahlah yg menentukan waktu dan kadar dpd cobaan tersebut.

No comments:

Post a Comment