Wednesday, February 4, 2015

USAHA MEMAKMURKAN MASJID

Dlm sebuah hadis disebutkan, pada hari Kiamat Allah swt akan bertanya, “Di manakah tetangga2Ku?” Para malaikat akan bertanya “Siapakah tetangga2 Engkau itu, ya Allah?” Allah swt akan menjawab “Tetangga2Ku adalah org2 yg sentiasa memakmurkan masjid”. Dlm hadis lain disebutkan, tmpt yg paling disukai Allah swt di dunia ini adalah masjid dan tmpt yg paling dibenciNya adalah pasar. Dlm sebuah hadis lain masjid disebut sbg “Taman Jannah (Jami’ush Shagir)”. 

Dlm sebuah hadis yg sahih Abu Said ra meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda, “Org yg selalu pergi ke masjid, saksi kanlah olehmu bahawa ia adalah org yg beriman.” Kemudian Rasulullah saw membaca ayat berikut: “Sesungguhnya yg memakmurkan masjid2 Allah hanyalah org2 yg beriman kpd Allah dan hari akhirat.” (QS At-Taubah:18)

Dlm sebuah hadis disebutkan, “Berwudhu pada saat kesulitan, kemudian berjln ke masjid utk mengerjakan solat berjamaah dan duduk ditmpt solatnya, maka dosa2nya akan diampuni”. Sahl bin Sa’ad as Sa’idi ra berkata bahawa Rasulullah saw bersabda, “Smpikanlah berita gembira kpd mrk yg selalu berjln ke masjid pada mlm yg gelap bahawa mrk akan mendptkan cahaya yg sempurna pada hari kiamat.” (HR Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah dan Hakim). 

Pada hari ini kita tidak mengetahui pahala berjln ke masjid pada mlm hari, ttp pada hari Kiamat nanti ketika manusia dlm keadaan panik, baru akan diketahui bgmn pahala pergi ke masjid pada mlm gelap itu. Org yg tidak menghiraukan susah payahnya pada mlm yg gelap di dunia ini, akan diberi balasan lebih dari yg sepantasnya di akhirat nanti, iaitu akan diberi cahaya yg lebih terang dari cahaya matahari. 

Dlm hadis lain diberitakan, org2 yg demikian akan menduduki mimbar cahaya tanpa sedikitpun kesusahan s'mtara org lain berada dlm kebingungan. Hadis lain menyebutkan. “Brgsiapa berpaling dari masjid, maka Allah Swt akan berpaling darinya”. Setiap syariat yg diturunkan Allah swt adalah sumber kebaikan, keberkatan dan pahala yg tak terkira bnyknya serta akan memberi keuntungan yg tidak terbatas bagi siapa saja yg berpegang teguh kpdnya. 

Selain itu di balik syariat Allah itu terdpt hakikat kemaslahatan dan kebaikan yg tersembunyi. Apb kita benar2 meyakini bahawa setiap perintah2 yg diturunkan oleh Allah mengandung kemaslahatan bagi diri kita, lalu kita melaksanakan perintah2 itu semampu kita, maka kita akan mengetahui kemaslahatan apa yg diberikan Allah kpd kita. Akan ttp sungguh sulit utk memahami hakikat perintah Allah itu, krn Tiada seorg pun yg mampu meliput pengetahuan dan kebijak-sanaanNya.

Bnyk ulama yg telah mencoba menerangkan rahsia solat berjamaah, ttp penerangan mrk masih jauh utk dpt mengungkapkan seluruh rahsia2 syariat Illahi ini. Syah Waliullah Dehlavi menulis dlm kitabnya yg terkenal, Hujjatullahil Balighah menerangkan sbg berikut: Utk menyelamatkan umat dari berbagai adat istiadat yg merusak ini, Tiada cara yg lebih baik kecuali menjlnkan amalan2 agama sbg kebiasaan di seluruh dunia dan menjadi cara hidup umat Islam secara menyeluruh yg dijlnkan dgn penuh kebanggaan. 

Sehingga org berlumba2 mengamalkannya, menjadi terbiasa dan mudah. Dgn begitu akan mustahil agama akan terpisahkan dari kehidupan umatnya. Jika hal ini dpt dicapai, maka kekurangan2 dlm ibadah yg lain akan dpt dilengkapi. Dlm hadis lain disebutkan, “Semakin jauh seseorg tinggal dari masjid, maka semakin bnyk pahala yg diterimanya apb ia pergi ke masjid.” 

Krn org yg dtg dari jauh utk pergi ke masjid, setiap langkahnya akan mendptkan pahala. Oleh krn inilah para sahabat r.hum suka memendekkan langkah2 mrk sewaktu pergi ke masjid agar mendptkan lebih bnyk pahala. Hadis lain menyebutkan, “Ada 3 hal di dunia ini yg apbil org2 memahami pahalanya, nescaya mrk akan berlumba2 utk mendptkannya, iaitu:

1. Azan.

2. Pergi ke Masjid utk solat zohor ketika matahari panas terik.

3. Berada pada shaf pertama ketika solat berjamaah. (Jami’ush Shaghir)

Tujuh golongan org yg ditmptkan di bwh naungan rahmat Allah swt pada hari Kiamat ketika semua org berada dlm kebingungan di bwh panas matahari yg sgt menyengat. Salah satunya adalah yg hati sanubarinya terpaut kpa masjid. Apb seseorg mendptkan kesusahan, lalu bersegera ke masjid, maka ia akan kembali dlm keadaan senang. Tiada amalan yg lebih tinggi nilainya serta lebih kuat dalilnya dpd solat. Maka dari itu harus kita dakwahkan berulang2 kpd org lain di seluruh dunia agar solat dijadikan suatu kebiasaan dlm masyarakat. 

Di samping itu kita juga hendaklah mengadakan pertemuan besar atau ijtima utk mengupayakan hal ini. Dlm pertemuan itu biasanya berkumpul berbagai mcm org dari kalangan masyarakat yg berbeza tingkat pengetahuan agamanya. Ada org yg memiliki kemampuan yg lebih dlm agama, ada yg baru mengenal agama, ada yg ikut2an, ada yg masih memerlukan arahan, ajakan dan nasihat2 dan ada pula sebhg org yg masih lemah keyakinannya, sehingga apb solat tidak dilakukan secara berjamaah, mungkin mrk tidak akan mengerjakan solat sama sekali.

Dgn adanya pertemuan ini, org yg tadinya tidak mahu beribadah, akan bertemu dgn ahli ibadah sehingga ia akan tertarik utk mengikutinya. Org ya tadinya malas beribadah akan bertemu dgn org yg rajin beribadah. Org yg jahil dlm agama akan bertemu dgn ulama, sehingga ia dibimbing oleh ulama itu utk mengetahui cara beribadah yg benar kpd Allah Swt. Ibarat emas yg dibawa kpd tukang emas, ia dpt membezakan mana emas yg asli dan mana yg palsu. Yg asli lebih menguatkan keyakinan mrk dan yg palsu akan dibuang. 

Dlm menyelenggarakan pertemuan itu, hendaklah ada org yg benar2 mencintai Allah Swt yg benar2 khusyu, selalu memohon rahmatNya dan bertakwa kpdNya dan benar2 menghadapkan hati sanubari dan ruhnya kpd Allah Swt semata. Dgn demikian insya Allah akan mendtgkan pengaruh ajaib dlm hati mrk, sehingga akan menyebabkan turunnya keberkatan dan rahmat dari Allah.

Inilah tujuan diadakannya umat Muhammad saw iaitu utk meninggikan kalimah Allah Swt di atas yg lainnya dan utk menegakkan perintah2Nya tujuan ini tidak akan tercapai jika umat Islam tidak mendirikan solat dgn cara spt yg dicontoh kan oleh Rasulullah saw, yakni dgn berjamaah di masjid. Oleh krn itulah syariat Islam minitikberatkan solat Jum’at dan solat berjamaah dgn menerangkan berkat dan rahmatnya yg akan didpt oleh org yg mendirikannya dan azab bila meninggalkannya.

No comments:

Post a Comment