Tuesday, February 3, 2015

MUZAKARAH DAKWAH TABLIGH

Di Ijtimak Cikampek 2014. Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulillah washsolatu wassalamu ala rasulillah Lahawala wala quwwata illa billah. Penting!!! Utk diketahui seluruh Umat Islam. Dakwah dan Tabligh adalah kerja Para Nabi dan Rasul serta Umat Muhammad saw. Al-Quran dan hadis turun dlm suasana dakwah Nabi Muhammad saw dan Sahabat, sehingga dikatakan Al-Quran dan Hadis adalah kalam dakwah. Al-Quran mencerita kan kisah 25 nabi yg buat dakwah, kisah org soleh yg buat dakwah (ali imran, maryam, Habib annajar - surah yasin dsb), jin yg buat dakwah, binatang yg ikut dakwah (ashabul kahfi, burung hud-hud, semut –surah anmal dsb), kisah kaum yg menentang dakwah, bantahan terhadap pernyataan org kafir dsb. Berikut ini adalah beberapa ayat dan hadis ttg pentingnya dakwah dan tabligh:

A). Dakwah Adalah Yg Paling Ditakuti

“Dia telah mensyariatkan bagi kamu ttg agama apa yg telah diwasiatkanNya kpd Nuh dan apa yg telah Kami wahyu kan kpdmu dan apa yg telah Kami wasiatkan kpd Ibrahim, Musa dan Isa iaitu: Tegakkanlah agama dan jgnlah kamu berpecah belah ttgnya. Amat berat bagi org2 musyrik terhadap apa yg kamu dakwahkan kpd mrk. Allah menarik kpd agama itu org yg dikehendakiNya dan memberi petunjuk kpdNya org yg kembali” (QS Asy Syuura:13). Org musyrik paling takut dgn dakwah krn jika kewajiban dakwah (sesuai sunat) sudah dismpikan kpd mrk maka jika dia menerima dakwah Islam maka dia akan berjaya di dunia dan akhirat dan jika dia menolak dakwah Islam, maka pasti ia akan di azab dgn azab yg pedih didunia dan akhirat. Inilah yg mrk takutkan.

B). Tggjwb/Medan Dakwah Umat Muhammad

1. Dakwah pada diri sendiri dan keluarga: “Hai org2 yg beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yg bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat2 yg kasar, keras dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yg diperintahkanNya kpd mrk dan selalu mengerjakan apa ya diperintahkan” (QS Attahrim:6).

2. Dakwah kpd Jiran/tetangga, sahabat dan org2 dkt/kerabat: “Dan berilah peringatan kpd kerabat2mu yg terdkt” (QS As-Syuura:214).

3. Dakwah kpd umat didaerah sendiri dan daerah lain: “Dan ini adalah kitab yg telah Kami turunkan yg diberkati, membenarkan kitab2 yg (diturunkan) seblmnya dan agar kamu memberi peringatan kpd Ummul Qura dan org2 yg di luar lingkungannya. Org2 yg beriman kpd adanya kehidupan akhirat tentu beriman kpdnya dan mrk selalu memelihara solatnya. (QS Al-Anam:92).

4. Dakwah kpd Umat diseluruh dunia: Kamu adalah umat yg terbaik yg dilahirkan utk seluruh manusia, menyuruh kpd yg maarufdan mencegah dari yg munkar dan beriman kpa Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mrk, di antara mrk ada yg berimandan kebnykan mrk adalah org2 yg fasik. (QS Ali-Imran:110).

C. Dakwah Adalah Maksud Diciptakannya Umat Muhammad saw

1. Maksud diciptakannya manusia adalah utk ibadah: “Dan aku tidak mencipta kan jin dan manusia melainkan supaya mrk mengabdi kpdKu” (QS Az-Zariyat:56). “Tidaklah kamu tahu bahawa Allah: kpdNya bertasbih apa yg di langit dan di bumi dan burung dgn mengembangkan sayapnya. Masing2 telah mengetahui solat dan tasbihnya dan Allah Maha Mengetahui apa yg mrk kerjakan. (QS An-Nur:41).

2. Maksud diciptakannya manusia adalah sbg khalifatullah (wakil2 Allah dimuka bumi): “Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kpd para Malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorg khalifah di muka bumi.” Mrk berkata: “Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu org yg akan membuat kerusa kkan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dgn memuji Engkau dan mensucikan Engkau?” Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui apa yg tidak kamu ketahui.” (Qs Al-Baqarah:30).

3. Maksud diciptakannya Umat Muhammad adalah utk dakwah: Katakanlah: “Inilah jln ku, aku dan org2 yg mengikutiku mengajak (kamu) kpd Allah dgn hujjah yg nyata, Maha Suci Allah dan aku tidak termasuk org2 yg musyrik”. (QS Yusuf:108). “Kamu adalah umat yg terbaik yg dilahirkan utk seluruh manusia, menyuruh kpd yg maaruf dan mencegah dari yg munkar dan beriman kpd Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mrk, di antara mrk ada yg beriman dan kebnykan mrk adalah org2 yg fasik” (QS Ali-Imran:110). Hasan Basri rah mengatakan: “Brgsiapa yg mengajak kpd kebaikan dan mencegah kemungkaran maka dialah khalifatullah dan dialah khalifaturrasul dan dialah khalifatul kitab (Al-Quran)” (Bahkan perkataan ini terdpt pada kitab Amr bil Maaruf Nahi ‘anil Munkar - Ibnu Taymiyah).

D. Dua Amalan Org Mukmin Yg Allah Swt Juga Mengamalkannya

1. Allah berdakwah: “Allah menyeru (manusia) ke Darussalam (syurga) dan menunjuki org yg dikehendakiNya kpd jln yg lurus (Islam)” (QS Yunus:25).

2. Allah berselawat kpd Nabi Muhammad saw: “Sesungguhnya Allah dan malaikat2Nya berselawat kpd Nabi. Hai org2 yg beriman, berselawatlah kamu utk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kpdnya” (Surah Al-Ahzab:56).

E. Dakwah Tugas Semua Muslim

Dakwah (mengajak kpd kebaikan dan mencegah kemungkaran) adalah tugas semua muslim bukan tugas ulama saja (Tugas ulama adalah mengajar dan menunjukan jln yg lurus (fatwa2 dsb).

1. Ayat Al-Quran: “Serulah (manusia) kpd jln Tuhan mu dgn hikmah dan pelajaran yg baik dan bantahlah mrk dgn cara yg baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yg lebih mengetahui ttg siapa yg tersesat dari jln Nya dan Dialah yg lebih mengetahui org2 yg mendpt petunjuk” (QS An-Nahl:125). “Dan ttplah mem beri peringatan, krn sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi org2 yg beriman” (QS Az-Azaariyat:55). “Hai org yg berselimut (2), bangunlah, lalu berilah peringatan! (3) dan Tuhanmu agungkanlah!” (QS 74:1-3).

2. Hadis Nabi: Dari Anas ra. beliau meriwayatkan bahawa kami berkata: “Wahai Rasulullah, adakah betul kami tidak berhak mengajak kpd kebaikan sehingga kami mengamalkan semua kebaikan dan kami tidak berhak mencegah kemungkaran seblm kami meninggalkan semua kemungkaran? Maka Baginda saw menjawab: “Tidak, bahkan serulah kpd kebaikan walaupun kalian blm mengamalkan semua kebaikan dan cegahlah kemungkaran walaupun kalian blm meninggalkan semuanya dgnnya” (HR Tabrani). Dari Abu Said Al Khudry r.a. berkata saya mendgr Rasulullah saw. bersabda: “Brg siapa melihat kemungkaran dihadapannya maka rubahlah dgn tgnnya. Sekiranya tidak mampu maka rubahlah dgn lidahnya dan sekiranya tidak mampu maka rubah lah dgn hatinya dan yg sedemikian itu selemah2nya iman” (HR Imam Muslim).

F. Kesalahan Memahami Ayat Al-Quran

Dari Abu Bakar As-Siddiq r.a. berkata: “Wahai manusia! Kalian membaca ayat ini: “Hai org2 yg beriman, jagalah dirimu, tiadalah org yg sesat itu akan memberi mudarat kpdmu apb kamu telah mendpt petunjuk. Hanya kpd Allah kamu kembali semuanya, maka Dia akan menerangkan kpdmu apa yg telah kamu kerjakan” (QS Al-Maidah:105). Sungguh aku mendgr Rasulullah saw bersabda : “Sesungguh nya manusia apb melihat org berbuat zalim ttp ia tidak menghenti kan kezaliman itu dgn tgnnya, maka hampir saja Allah swt menimpakan azab nya secara menyeluruh (HR Tirmizi).

Keterangan: Makna zahir ayat Al-Quran dlm hadis diatas adalah: “Hai org2 yg beriman, jagalah dirimu; tiadalah org yg sesat itu akan memberi mudarat kpdmu apb kamu telah mendpt petunjuk. Hanya kpd Allah kamu kembali semuanya maka Dia akan menerangkan kpdmu apa yg telah kamu kerjakan. (QS Al-Maidah:105). Kalau mmg pengertiannya spt itu, mengapa mrk diperintahkan melakukan tugas amar maaruf nahi munkar. Oleh krn itu apb seseorg melaku kan tugasnya (amar maaruf nahi munkar), ttpi org yg diajaknya tidak mau mengikuti, maka ia tidak akan dipersalahkan, krn ia telah melaksanakan tugasnya. Krn sesungguhnya kewajibannya hanyalah menyuruh (kpd kebaikan) dan melarang (dari kemungkaran), bukan memaksa org utk menerimanya. Wallahu a’lam (An-nawawi -Syarah muslimII/22, Syeikh Yusuf Al-Khandahlawi Muntakhab Ahadis, hadis no.19 bab dakwah dan tabligh)

G. Jika Dakwah Ditinggalkan

1. Diharamkan keberkatan wahyu (Tidak boleh memahami Al-Quran dan Hadis). Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a beliau berkata bahawa Nabi Muhammad saw bersabda: “Apb umatku mengagungkan dunia maka akan dicabut darinya kehebatan islam, apb mrk meninggalkan amr bil maaruf dan nahi anil munkar maka diharamkan atasnya keberkatan wahyu dan apb mrk saling caci mencaci maka jatuhlah mrk dari pandangan Allah swt. (HR Hakim dan Tirmizi).

2. Diazab sbgmn diazabnya Bani israil: Dari Urs bin Amirah ra. berkata bahawa Rasulullah saw bersabda: “Sesungguhnya Allah tidak akan mengazab masya-rakat bnyk disbbkan kejahatan segelintir org, sehingga segelintir ora itu melaku kan suatu kejahatan yg sebenarnya mampu dicegah oleh masyarakat bnyk, ttp mrk tidak berusaha mencegahnya. Ketika terjadi demikian, maka Allah akan membinasakan semuanya, masyarakat bnyk dan segelintir org tersebut” (HR Imam Tabrani). “Telah dilaknati org2 kafir dari Bani Israil dgn lisan Daud dan Isa putera Maryam. Yg demikian itu, disbbkan mrk durhaka dan selalu melampaui batas” (QS Al-Maidah:78).

3. Doa tidak dikabulkan: Dari Hudzaifah bin Al Yaman ra. dari Nabi saw beliau bersabda: “Demi zat yg nyawaku dlm kekuasaannya! kalian harus menyuruh kpd kebaikan dan mencegah kemungkaran! atau (jika tidak), Allah akan mengirimkan pada kalian azab dariNya, kemudian kalian berdoa (meminta tolong kpdNya), ttp Dia tidak menerima doa kalian (HR Tirmizi).

4. Dibangkitkan pemimpin yg zalim: Abu Darda ra. berkata, Rasulullah saw bersabda: “Ttplah kamu menyuruh kpd kebaikan dan mencegah kemungkaran. Kalau tidak Allah akan membangkit kan pemimpin (raja) yg zalim yg meme-rintah kamu. Dia tidak akan menghormati org tua kamu dan tidak akan menaruh belas kasihan kpd yg muda2 dikalangan kamu. Pada masa itu, doa org2 soleh tidak akan diterima, Kamu inginkan bantuan tapi bantuan tidak akan diberikan, kamu mohon keampunan ttp Allah swt ttp kamu tidak akan diampuni”. “Hai org2 mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu” (QA Muhammad:7).

5. Pintu hidayah tertutup, bnyk org islam murtad.
6. Org islam bnyk yg mati tanpa mengucapkan kalimah tayyibah.
7. Org2 munafiq bnyk memberontak (pada pemimpin/khalifah).
8. Org kafir berani menyerang/membunuh org islam.
9. Muncul Nabi-nabi palsu/aliran-aliran sesat.
10. Kemaksiatan merajalela.
11. Keberkatan rezeki dicabut (Harga barang2 naik, susahnya mendpatkan makanan dsb).

No comments:

Post a Comment