Saturday, February 21, 2015

JAWAPAN ILMIAH

Hasbi Goa: Jawaban2 ilmiah (disertai rujukan dari Al-Qur’an, hadits, kitab-kitab tafsir, pendapat para Ulama) Syeh Maulana Muhammad Salman Mudir Madrasah Mazhahirul 'Ulum Shahranpur, terhadap tuduhan-tuduhan Deoband berkaitan beberapa pernyataan Maulana Saad.

Hasbi Goa: Kesimpulannya: Pernyataan2 Maulana Saad dalam bayan-bayan beliau adalah didasarkan kpd rujukan2 yang benar (Al-Qur’an, Hadits, kitab2 tafsir, pendapat para ulama terdahulu), pernyataan beliau sahih benar menurut agama, jauh dari menyimpang dan kesesatan, tidak keluar dari manhaj ahlussunnah wal jama’ah.

Hasbi Goa: Maka hendaknya siapapun yg di hatinya ada terlintas pandangan bahawa Maulana Saad telah menyimpang, hendaknya segera bertaubat & beristigfar sebanyak-banyaknya.

Hasbi Goa: Informasi telah sampai bahwa pihak pimpinan pusat Deoband telah memberi teguran kepada lembaga cabang Deoband yang mengeluarkan fatwa-fatwa.

Sekadar info kpda seluruh Guruku dan Sahabat ku tentang gerakan SUROALAMI di indonesia. Senjata yang mereka gunakan adalah:

1). Asas kerja dakwah musyawarah, mereka memberikan tuduhan bahawa gerakan menguatkan dan mengembalikan ahbab (karkun) ke Nizamuddin adalah gerakan infiradi tdk berasaskan musyawarah, padahal bagaimana mungkin gerakan ini akan bermusyawarah dengan SYURO yang sudah jelas-jelas telah merubah rujukan dakwah kepada yang namanya SURO ALAMI / MASYAIKH IJTIMA'I DAN MENUDUH Maulana Saad db MASYAIKH INFIRADI PADAHAL MASIH BANYAK MASYAIKH Y SETIA BERMUSYAWARAH BERSAMA BELIAU. Ini dibuktikan dg pernyataan pak H. CECEP di Medan dan Semarang.

2). Pak Cecep dituding Syuro yang tidak istima'i dan munafiq, yang benarnya adalah awalnya pak Cecep istima'i dgn Syuro Indonesia yang lain dgn maksud adalah bahwa kesepakatan kita tidak memihak ke SURO ALAMI DAN NIZAMUDDIN tetapi kenyataannya 2 org SYURO INDONESIA kental dg mengarahkan Indonesia kpd syuro alami. Buktinya ketika musywarah di CIKAMPEK dengan menukar form A Nizamuddin dengan form A syuro alami dan memutuskan petugas tanggungjawabl program semua SYURO ALAMI yg akhirnya ada program setelah musyarat diminta lagi untuk satu org masyaikh Nizamuddin sabtu subuh. Semenjak itu melihat beberapa provinsi melihatkan kesetiaannya kepada Nizamuddin maka Pak Cecep ikut terpanggil untuk berjuang dengan statusnya tidak memihak maka berstatus membela karena SYURO lain telah menunjukkan Sikap memihak kepada S.A.

3). Gerakan SURO ALAMI meredam gerakan Nizamuddin dengan pandangan bahawa kita tidak perlu terlibat dengan persoalan kedua org tua kita yang berikhtilaf dan sebaiknya kita netral akan tetapi perkataan itu dilanggar karena SYURO INDONESIA sendiri berstatus anak telah ikut campur juga dengan memihak kepaad orang tua.

4). Gerakan suro alami menuding bahawa gerakan mempertahankan dan mengembalikan ahbab ke Nizamuddin adalah gerakan keji atau DAJJAL karena menggiring ummat kepada MAKHLUK baik ORANGNYA atau TEMPATNYA.

5). Mereka telah memanfaatkan para alumni PAKISTAN untuk bergerak dimasing2 dearahnya dengan diam diam kepada penanggung jawab dan tim taskil dan data markas serta org lama yg punya tanggung jawab dalam program maksud markas dengan membawa selebaran fitnah kpd Maulana Saad db.

6). Mereka menuduh MEDAN gerakan MAKAR kepada SYURO INDONESIA atau gerakan PROFOKATOR akan tetapi yg sebenarnya sikap merujuk kepada Syuro Alami apakah itu tidak makar. Pertanyaan apabila SYURO indonesia tidak lagi rujuk ke Nizamuddin apakah kita masih perlu taat dan sikap tidak merujuk itu dibuktikan dengan pengiriman jemaah tidak lagi ke Mesjid Banglawali Nizamuddin akan tetapi ke Mesjid prof SANAULLAH di Delhi.

7). Gerakan mereka sudah PANIK maka tgl 10 November mereka telah melakukn pembacaan surat yg menceritakn keburukan Maulana Saad db yang awal gerakan mereka cantik dan sunyi senyap tetapi berubah semcam gerakan mirip PARTAI POLITIK dengan membaca di depan umum. Nauzubillahi minzaliq.

Wahai guru dan saudaraku tidakkah antum belum memahami juga dengan keadaan seperti ini, apakah antum berdiam juga dengan keadaan ini. Saya bukan menyuruh antum berkelahi atau menindas… tidak tidak. Itu bukan solusi yg penting solusi adalah dengan kejadiaan ini maka antum jagalah sungguh nisab baik intikali dan maqami antum dan tingkatkn korban dengan musywarah yang merujuk ke Nizamuddin, kerana saya dan siapa saja tidak akan dapat memberikan paham atau membuka basyirah antum terhadap fitnah ini sehingga antum terang melihat mana yang HAQ. Hanya Allah swt saja yang dapat menolong asbab amal antum.

No comments:

Post a Comment