Friday, February 13, 2015

MARI KE MASJID

Solat berjemaah memiliki keutamaan dibanding solat sendirian dgn selisih 27 darjat sbgmn sering kita dgr. Inilah keutamaan solat jamaah tersebut. Dan lagi, org yg menunggu solat di masjid juga akan mendpt pahala dan doa malaikat. Begitu pula ketika seseorg sudah berjln dari rumahnya menuju masjid, itu pun sudah dihitung pahalanya. 

“Solat seseorg dgn berjamaah lebih bnyk pahalanya dpd solat sendirian di pasar atau di rumahnya, iaitu selisih 20 sekian darjat. Sbb, seseorg yg telah menyempurnakan wudhunya kemudian pergi ke masjid dgn tujuan utk solat, tiap ia melangkah satu langkah maka diangkatkan baginya satu darjat dan dihapuskan satu dosanya, smpi ia masuk masjid. 

Apb ia berada dlm masjid, ia dianggap mengerja kan solat selama ia menunggu hingga splat dilaksanakan. Para malaikat lalu mendoakan org yg sentiasa di tmpt ia solat, “Ya Allah, kasihanilah dia, ampunilah dosa2nya, terimalah taubatnya.” Hal itu selama ia tidak berbuat kejelekan dan tidak berhadats.” (Hr Bukhari). Masjid adalah rumah Allah. Tmpt yg disukai Allah di permukaan bumi adalah masjid2. Siapa yg pergi ke masjid, menjadi tamunya Allah.

No comments:

Post a Comment