Friday, February 13, 2015

CONTOH BICARA MUTAKALLIM SAAT JAULAH

Ketika berjaulah maka rombongan di bagi menjadi dua kelompok, ada yang di dalam dan ada yang di luar. Yang di luar itu ada 4 orang diantaranya ada yang menjadi Mutakallim iaitu tugasnya menyampaikan risalah Nabi Muhamammad s.a.w. Perbicaraannya tidak panjang seperti Bayan (ceramah) dan tidak pendek seperti iklan dan inilah contoh pembicaraan yang dilakukan oleh mutakalim kepada saudara muslim yang ditemuinya.

"Assalaamu’alaikum. Nama saya Muhammad Al Fatih, nama tuan siapa?"

"Nama saya Arief".

"Alhamdulillah, kami satu jamaah dari masjid dihantar oleh Allah s.w.t untuk bersilaturahim ke tempat tuan kerana kita bersaudara diikat oleh kalimah Laa Ilaha Illallah Muhammadur Rasulullah. Rasulullah saw bersabda, anak kunci surga adalah kalimah Laa ilaha illallah Muhammadur Rasulullah. Kejayaan umat manusia apabila ia mengamalkan ajaran agama secara sempurna. Apa itu agama? Agama adalah mengamalkan segala perintah Allah s.w.t dengan cara Rasulullah s.a.w. 

Susah, senang, kaya, miskin, tua, muda, kehinaan, kemuliaan, semuanya ada di tangan Allah s.w.t bukan yang lainnya. Rasululah s.a.w adalah nabi terakhir dan tidak akan dikirim lagi nabi setelah itu. Maka tugas dakwah kenabian ini telah diwariskan kepada kita semua. Maka InsyaAllah selepas maghrib nanti akan ada pembicaraan iman dan amal shaleh, maka kami mengajak tuan untuk ikut bersama kami. InsyaAllah banyak manfaat.. insyaAllah. Semoga bermanfaat teman-teman.

1 comment: