Tuesday, January 7, 2014

APAKAH ALLAH SWT 'FIZIKAL' DEKAT DENGAN MANUSIA ATAU URAT LEHER MEREKA?

Utk pengetahuan saya yg hina ini dan anda juga yg ingin tahu bahawa pada hakikatnya,  

"Allah (SWT) "fizikal" dekat dengan manusia hanya seperti urat leher, sila baca strusnya.. " Oleh Mufti Mohammed Shafi (RA),

Ringkasan: Menurut tafsiran majoriti para pengulas tidak kedekatan fizikal, tetapi pengetahuan yang menyeluruh, lengkap dan sempurna, 

firman Allah (SWT)..

ولقد خلقنا ٱلإنسن ونعلم ما توسوس به نفسه ونحن أقرب إليه من حبل ٱلوري

Dan sesungguhnya Kami telah mencipta manusia dan Kami mengetahui apa-apa dlm pemikiran dan dlm hati mereka, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat leher mereka”.

Rangkaian Ayat-ayat sebelumnya kononnya untuk memadamkan keraguan orang-orang yang menafikan kemungkinan kiamat dan yang berfikir bahawa membangkitkan yang mati adalah dibayangkan. Akibatnya, orang-orang yang kafir menarik analogi palsu antara pengetahuan terhingga mereka dan kuasa dan pengetahuan tidak terbatas dan kuasa allah swt. 

Oleh itu, kekacauan timbul di dalam fikiran mereka: "selepas kita mati, huru-hara, dengan organ-organ kita terbelah, badan kita dikurangkan kepada zarah debu dan bertaburan atau tersebar di seluruh dunia, bagaimana mungkin menghimpunkan mereka semuanya dan recompose mereka kembali ke dalam bentuk yang asal dan badan kita? 'Ayat-ayat sebelumnya bertindak balas bahawa pengetahuan Ilahi adalah segala-galanya dan Dia mengetahui setiap zarah tunggal alam semesta, dan oleh itu adalah tidak sukar untuk Dia memusatkan zarah. 

Subjek yang sama telah dihuraikan lagi dalam ayat-ayat yang hadir dengan mengisytiharkan bahawa Allah swt bukan sahaja mempunyai pengetahuan yang lengkap zarah manusia bertaburan, tetapi dia juga mempunyai pengetahuan penuh dengan semua pemikiran yang menyeberangi minda manusia. Ayat ini menjelaskan sebab untuk itu: Allah lebih dekat kepadanya daripada urat leher, yang bergantung hidup dia. 

Oleh itu, Dia mengetahui keadaan manusia dan keadaan yang lebih daripada manusia sendiri.Allah lebih dekat kepada Manusia daripada urat lehernya: Suatu Analisis Bahagian penutup, dlm ayat ini allah swt berfirman: 

نحن أقرب إليه من حبل ٱلوريد 

(Kami lebih dekat kepadanya daripada urat leher mereka). 

'Keakraban' di dalam ayat, dengan sepakat ulama, merujuk kepada "pendekatkan dari segi pengetahuan menyeluruh" tidak dari segi keakraban fizikal. 

Dengan cara ini, ayat ini bermakna bahawa kuasa dan pengetahuan Allah telah meliputi manusia dari dalam dan luar bahawa kuasa-Nya dan pengetahuan adalah lebih dekat kepadanya daripada urat leher .Istilah yang warid [pl. awridah] dalam bahasa Arab urat haiwan yang membekalkan darah ke seluruh badan. Perubatan, ada dua jenis urat: [1] urat yang muncul dari hati dan bekalan darah tulen ke seluruh tubuh badan manusia. Perubatan, hanya-urat yang disebut sebagai warid [pl.awridah] dan [2] urat yang muncul dari hati haiwan dan bekalan wap halus darah ke seluruh tubuh manusia yang dalam istilah perubatan disebut sebagai jiwa Ruh []. 

Urat ini yang dipanggil dalam bahasa Arab shiryan [yang sebenarnya merujuk kepada arteri]. Jenis pertama urat berdinding tebal dan jenis kedua adalah berdinding nipis.Perkataan yang warid dalam ayat di atas tidak semestinya terpakai kepada urat yang datang dari hati dalam erti kata perubatan. Malah ia boleh memohon, dalam erti kata literal, urat yang datang daripada hati kerana itu jenis yang terlalu beredar darah. Sebagai yang berupa ayat ini adalah untuk menunjukkan bahawa Allah mempunyai pengetahuan penuh dengan semua pemikiran yang menyeberangi minda manusia, pengertian literal istilah ini nampaknya lebih sesuai. 

Walau bagaimanapun, sama ada ioarid perkataan diambil perubatan dalam erti kata urat yang datang dari hati atau dalam erti kata arteri yang datang dari hati adalah tak material. Dalam kedua-dua kes kehidupan makhluk hidup bergantung kepada.Vena atau arteri Ifthe dipotong, mereka kehilangan jiwa mereka dan mati. Pendek kata, Allah merangkumi pengetahuan yang lengkap dan penuh tentang segala-galanya manusia, kerana Dia adalah 'lebih dekat kepadanya daripada urat leher beliau.Menurut Sufi Yang Berhormat, di sini qurb pendek (keakraban) melampaui konsep mendekatkan dari segi ilmu. Ia adalah jenis khas [kenalan atau bon atau hubungan antara Allah dan ciptaan-Nya, termasuk manusia yang diletakkan di tengah-tengah alam semesta yang indah] ittisal, realiti dan alam yang tidak diketahui oleh sesiapa, tetapi ia tidak semestinya wujud bila kemalasan "tanpa bagaimana" atau tak terlukiskan.

Pelbagai ayat-ayat Al-Quran dan hadith Nabi yang sahih bersaksi yang cukup kepada fakta ini. Sebagai contoh, Al-Quran arahan: 

وٱسجد وٱقترب 

(dan tunduk di Sajdah, dan semakin hampir .... AI-'Alaq: 18) 

Ini adalah sama seperti apa yang Nabi s.a.w dilaporkan telah berkata: "yang paling dekat seorang hamba kepada Tuhannya adalah apabila dia berada dalam sujud Oleh itu, membuat banyak berdoa (iaitu saat bersujud)." Tradisi lain melaporkan bahawa Nabi s.a.w berkata: "Apabila hamba-Ku melakukan solat sunat, dia mencapai kedekatan kepada-Ku" Sempena penghijrahan ke Madinah, Nabi s.a.w berkata kepada Sayyidna Abu Bakr (RA) “

 إن ٱلله معنا 

Allah bersama kita. (09:40) "Nabi Musa (AS) berkata kepada anak-anak Israel:

 إن معى ربى 

"Tuhanku ialah dengan saya" (26:62)Qurb ini [mendekatkan atau kedekatan kepada Allah], yang manusia mencapai melalui mendekatkan kerja-kerja wajib dan sunat dan melalui usaha-usaha, adalah khusus bagi orang yang beriman. 

Orang-orang yang beriman seperti yang dipanggil awliyaullah. [Kawan-kawan Allah: mereka adalah orang-orang yang Allah telah dipilih sebagai Kawan-kawannya]. Ini bon istimewa di sisi Allah adalah berbeza daripada hubungan umum di antara Allah dan manusia, sama ada beriman atau tidak beriman. Secara ringkas, ayat-ayat di atas dan riwayat menanggung bukti kepada hakikat bahawa manusia mempunyai jenis khas kedekatan kepada Pencipta dan Sarjana walaupun realiti dan alam semula jadi tidak boleh dianggap. Maulana Rumi (RA) telah versified Oleh itu, konsep ini:Allah swt mempunyai hubungan istimewa dengan orang-orang yang di luar persepsi seseorang dan tidak mempunyai contoh yang lain.Mendekatkan dan kedekatan ini tidak boleh dianggap oleh sensasi biasa penglihatan fizikal, tetapi ia dicapai melalui farasah 'iman [kecerdasan melalui iman]. 

Tafsir Mazhari menafsirkan qurb dan ittisal di dalam ayat ini dalam pengertian yang sama. Kita telah mempelajari awal tafsiran majoriti para pengulas bahawa ia tidak kedekatan fizikal, tetapi pengetahuan yang menyeluruh, lengkap dan sempurna Allah. Selain daripada kedua-dua tafsiran, Ibnu Kathir menafsirkan dengan cara yang ketiga. Beliau mengatakan bahawa kata ganti "Kami" tidak merujuk kepada "Makhluk" Allah, tetapi kepada malaikat-malaikat-Nya yang semua masa dengan manusia. Mereka tahu jiwa manusia begitu rapat bahawa manusia sendiri tidak begitu menyedari. 

Allah lebih mengetahui!

فلولا إذا بلغت ٱلحلقوم ( 83) وأنتم حينٮذ تنظرون ( 84) ونحن أقرب إليه منكم ولكن Tidak تبصرون (56-83:85):

Jadi mengapa (adakah anda) tidak (mengganggu) apabila jiwa (orang mati) sampai ke kerongkongnya, [83]dan anda menonton? [84]Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada kamu, tetapi anda tidak menyedarinya. [85]

Commentary:Ayat-ayat sebelumnya telah membuktikan dua fakta melalui hujah-hujah yang rasional dan dengan bersumpah sumpah oleh bintang-bintang yang jatuh: [1] bahawa Al -Quran adalah perkataan Allah. Tidak jin mahupun syaitan yang boleh mengganggu. Ia mengandungi kebenaran; dan [2] salah satu artikel yang paling asas iman yang termaktub di dalam al-Quran adalah hari kiamat dan hitungan amal . 

Menjelang akhir petikan, ianya menyebut bahawa kafir dan orang-orang musyrik, walaupun hujah dan bukti yang jelas, menolak kehidupan selepas mati .Mereka penafian kiamat oleh orang-orang yang kafir, dengan cara, jumlah tuntutan yang hidup dan jiwa mereka di bawah kawalan mereka sendiri, dan mereka telah berkata dalam perkara yang hidup dan mati. Dalam usaha untuk menyangkal andaian ini, ayat-ayat di atas memberikan contoh orang mati. Apabila jiwa sampai ke kerongkongnya, semua orang-orang yang dekat dan sekalian melihat dia dan menyatakan hasrat mereka bahawa dia boleh hidup lebih lama, tetapi tidak ada satu pun dari mereka yang mampu untuk campur tangan dan menyelamatkan nyawanya. 

Semua orang di sekelilingnya seolah-olah benar-benar tidak mampu berbuat apa-apa. Walau bagaimanapun, Allah lebih dekat kepada orang mati daripada orang-orang di sekelilingnya walaupun mereka tidak dapat melihat-Nya. Dalam erti kata lain, iaitu, Dia adalah lebih dekat kepadanya dari segi pengetahuan dan kuasa. Dia amat sedar akan keadaan orang dalaman dan luaran dan mempunyai kawalan sepenuhnya ke atas beliau.Pendek kata, ia tidak berada dalam kuasa untuk bersama dan menyimpan jiwa atau kehidupan manusia. Allah lebih dekat kepada orang mati daripada jiwa atau hidupnya. Allah telah terlebih dahulu menetapkan masa yang tertentu untuk jiwa dipisahkan dari badan. Sesiapapun yang dapat menolaknya. 

Memandangkan gambar ini grafik, orang-orang yang kafir diingatkan bahawa jika mereka berfikir bahawa mereka tidak boleh akan dibangkitkan sesudah mati, dan mereka terlalu kuat datang di bawah genggaman Allah, maka mereka perlu memulihkan jiwa apabila ia telah sampai ke tekak dan adalah kira-kira untuk berlepas dari badan atau ia telah berlepas dan meninggal dunia. Jika ia tidak mungkin untuk melakukan apa-apa ini, bagaimana tidak logik atau tidak rasional ia adalah untuk manusia berfikir bahawa dia boleh melarikan diri dari genggaman Ilahi dan menolak kehidupan selepas kematian, wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment