Tuesday, January 7, 2014

PENGENALAN KEPADA TERJEMAHAN SAHIH BUKHARI

1) Riwayat Ibn Abbas: Nabi saw bersabda "Terdapat dua berkat-berkat yang ramai orang kehilangan: (Mereka itu ialah) Kesihatan dan masa percuma untuk melakukan amal2 yg yang baik"

2) Riwayat Anas: Nabi saw bersabda, "Wahai Allah! Tidak ada kehidupan bernilai hidup kecuali kehidupan di Akhirat, jadi (sila) membuat soleh Ansar dan Muhajirin."

3) Diriwayatkan Sahl bin Saad As-Saidi: Kami berada di dalam kumpulan Rasul Allah dalam (perang) Khandak, dan dia telah menggali parit ketika kami menjalankan bumi yang jauh. Dia memandang kami dan berkata, "Wahai Allah! Tidak ada kehidupan bernilai hidup kecuali kehidupan di Akhirat, jadi (sila) memaafkan Ansar dan Muhajirin."

4) Riwayat Mujahid: Diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar berkata, Rasul Allah yang mengambil memegang bahu saya dan berkata "Berhati-di dunia ini seolah-olah anda adalah seorang orang yang tidak dikenali atau pengembara" The sub-perawi berkata: Ibn Umar pernah berkata, "Jika anda hidup sehingga petang, tidak mengharapkan untuk hidup pada waktu pagi, dan jika anda hidup hingga pagi tidak mengharapkan untuk hidup pada waktu petang dan mengambil dari kesihatan anda untuk penyakit anda dan (mengambil) dari kehidupan anda untuk kematian anda"

5) Diriwayatkan Anas bin Malik: Nabi menarik beberapa baris dan berkata, "Ini adalah (lelaki) harapan, dan ini adalah segera kematiannya, dan semasa dia berada dalam keadaan ini (harapan), baris yang dekat (kematian) datang kepada-Nya."

6) Riwayat Abu Hurairah r.a: Nabi berkata, "Allah tidak akan menerima alasan mana-mana orang yang kematian segera ditangguhkan sehingga dia adalah enam puluh tahun."

7) Riwayat Abu Hurairah r.a: Saya mendengar Rasulullah saw berkata, "Hati seorang tua tetap muda dalam dua perkara, iaitu cintanya kepada dunia (kekayaan, hiburan dan kemewahan) dan harapan berterusan beliau."
8) Diriwayatkan Anas bin Malik: Rasulullah saw berkata, "Anak Adam (iaitu manusia) semakin tua dan begitu juga dua (keinginan) menjadi tua dengan dia, iaitu cinta untuk kekayaan dan harapan kehidupan yang lama."

9) Riwayat Utban bin Malik Al-Ansari: Yang merupakan salah seorang orang-orang yang suku kaum Bani Salim: Rasul Allah ini datang kepada saya dan berkata, "Jika ada sesiapa yang datang pada hari kiamat yang telah berkata: La ilaha illal-lah, dengan ikhlas, dengan niat untuk memenangi kegembiraan Allah, Allah akan menjadikan haram neraka baginya."

10) Riwayat Abu Hurairah r.a: Rasulullah saw berkata, "Allah berkata, 'Saya mempunyai apa-apa untuk memberi tetapi syurga sebagai ganjaran kepada hamba mukmin saya, yang, jika saya menyebabkan rakan karibnya (atau saudara maranya) untuk mati, masih pesakit (dan harapan untuk Allah ganjaran). "

11) Diriwayatkan Amr bin Auf: (Sekutu Bani 'Amir bin Luaiy dan salah seorang daripada mereka yang telah menyaksikan peperangan Badar dengan Rasul Allah) Rasul Allah menghantar Abu' Ubaida bin AlJarrah ke Bahrain untuk mengambil cukai jizyah. Rasulullah saw telah memeterai perjanjian damai dengan penduduk Bahrain dan dilantik Al 'Ala bin Al-Hadrami sebagai ketua mereka, Abu Ubaida tiba dari Bahrain dengan wang. Ansar mendengar kedatangan Abu Ubaida ini yang bertepatan dengan Subuh (pagi) doa yang dipimpin oleh Rasulullah saw. Apabila Nabi itu selesai doa, mereka datang kepadanya. 

Rasulullah saw tersenyum ketika melihat mereka dan berkata, "Saya fikir anda telah mendengar kedatangan Abu Ubaida dan bahawa dia telah membawa sesuatu." Mereka menjawab, "Ya, Rasulullah!" Dia berkata, "Ada berita baik, dan berharap untuk apa yang akan menggembirakan anda. Demi Allah, saya tidak takut bahawa anda akan menjadi miskin, tetapi saya takut bahawa harta dunia akan diberikan kepada anda dengan banyaknya kerana ia telah diberikan kepada mereka sebelum anda, dan anda akan mula bersaing antara satu sama lain untuk itu, sebagaimana yang sebelum ini bertanding untuk itu, dan kemudian ia akan mengalihkan kamu (daripada yang baik) kerana ia dialihkan mereka"

12) Dari Abu Said Al-Khudri: Rasulullah s.a.w berkata, "Perkara yang saya takut adalah nikmat duniawi yang Allah akan kepada kamu." Baginda berkata, "Apa yang berkat di dunia ini?" Nabi berkata, "kesenangan dunia."Seorang lelaki berkata, "Bolehkah baik melahirkan kejahatan?" Nabi diam untuk seketika sehingga kami menyangka bahawa dia sedang diilhamkan Ilahi. Kemudian dia mula mengeluarkan peluh dari dahi beliau dan berkata, "Di mana adalah penyoal itu?" Bahawa seorang lelaki berkata, "I (pagi ini)." 

Abu Said berkata: Kami mengucapkan terima kasih kepada lelaki itu apabila hasil (daripada soalan itu) adalah seperti itu. Nabi berkata, "Good pernah mengeluarkan tetapi baik. Kekayaan ini (di dunia) adalah (seperti) hijau dan manis (buah-buahan), dan semua tumbuh-tumbuhan yang tumbuh di tebing aliran sama ada membunuh atau hampir membunuh haiwan yang makan terlalu banyak, kecuali binatang yang memakan Khadira (sejenis tumbuh-tumbuhan). seperti haiwan makan sehingga perut yang penuh dan kemudian ia menghadapi matahari dan bermula peruminatan dan kemudian ia dialirkan keluar tahi dan air kencing dan pergi untuk makan lagi. 

Kekayaan duniawi adalah (seperti) manis (buah-buahan), dan jika seseorang mendapat ia (kekayaan) dengan cara yang sah dan membelanjakan dengan betul, maka ia adalah seorang pembantu yang baik, dan sesiapa yang mendapat dengan cara yang menyalahi undang-undang, beliau akan menjadi seperti salah satu yang memakan sesuatu tetapi tidak pernah berpuas hati. "

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 436:

Riwayat Zahdam bin Mudarrib: 'Imran bin Husain berkata: Rasulullah berkata, "Orang-orang yang terbaik adalah sezaman dengan saya (iaitu, generasi sekarang (saya)) dan kemudian orang-orang yang datang selepas mereka (iaitu, generasi akan datang)." Imran berkata: Saya tidak pasti sama ada Nabi mengulangi kenyataan dua kali selepas kata pertamanya. Rasulullah menambah, "Dan selepas mereka akan datang orang-orang yang menjadi saksi, walaupun mereka tidak akan diminta untuk memberi saksi mereka, dan mereka akan khianat dan tiada siapa yang akan mempercayai mereka, dan mereka akan membuat ikrar, tetapi tidak akan memenuhi mereka dan kegemukan akan muncul di kalangan mereka. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 437:

Riwayat Abdullah: Nabi berkata, "Orang-orang yang terbaik adalah mereka generasi saya, dan kemudian mereka yang akan datang selepas mereka (generasi akan datang), dan kemudian mereka yang akan datang selepas mereka (iaitu generasi akan datang), dan kemudian selepas mereka, tidak akan datang orang-orang yang saksi akan mendahului sumpah mereka, dan yang sumpah akan mendahului saksi mereka. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 438:

Riwayat Qais: Saya mendengar Khabbab, yang telah berjenama abdomen dengan tujuh jenama, berkata, "Sekiranya Rasulullah tidak dilarang kita untuk berdoa kepada Allah untuk kematian, saya akan berdoa kepada Allah untuk mati. Para sahabat Muhammad telah meninggalkan dunia ini tanpa mengambil apa-apa ganjaran mereka di dalamnya (iaitu, mereka akan mendapat pahala yang sempurna pada hari akhirat), tetapi kami telah mengumpul kekayaan duniawi apa yang kita tidak boleh berbelanja tetapi di bumi (iaitu untuk membina rumah-rumah). "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 439:

Riwayat Qais: Saya datang ke Khabbab ketika beliau membina dinding, dan dia (Khabbab) berkata, "sahabat kami yang telah meninggalkan dunia ini, tidak menikmati apa-apa ganjaran mereka di dalamnya, sementara kita telah mengumpul selepas mereka, banyak kekayaan yang kita tidak boleh berbelanja tetapi di bumi (iaitu pada bangunan). "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 440:

Khabbab katanya: Kami berhijrah bersama Rasulullah .. (riwayat ini berkaitan dalam bab migrasi).

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 441:

Riwayat Ibn Abbas: Aku membawa air untuk Affan Uthman bin 'untuk berwuduk ketika beliau duduk di atas kerusinya. Dia melakukan wuduk dengan cara yang sempurna dan berkata, "Saya melihat Rasulullah berwuduk di tempat ini dan dia dilakukan dengan cara yang sempurna dan berkata," Sesiapa yang mengambil wuduk seperti yang saya telah lakukan masa ini dan kemudiannya ke masjid dan menawarkan solat dua Rak'at dan kemudian duduk di sana (menunggu wajib solat berjemaah), maka semua dosa-dosa masa lalu akan diampunkan. "Rasulullah menambah," Jangan sombong (berfikir bahawa dosa-dosa anda akan diampunkan kerana doa kamu). "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 442:

Riwayat Mirdas Al-Aslami: Nabi berkata, "Orang orang yang benar (orang-orang yang soleh akan berlepas (mati) berturut-turut satu demi satu, dan akan kekal (di bumi) orang-orang yang tidak berguna seperti sekam yang sia-sia benih barli atau tarikh buruk, dan Allah tidak akan

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 443:

Riwayat Abu Huraira: Nabi berkata, "Binasalah hamba dinar, Dirham, Qatifa (kain lembut tebal), dan Khamisa (pakaian), kerana jika dia diberikan, dia gembira;. Jika tidak, dia tidak berpuas hati"

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 444:

Riwayat Ibn Abbas: Aku mendengar Nabi berkata, "Jika anak Adam (sesama manusia) mempunyai dua lembah wang, dia akan ingin untuk ketiga, tiada apa yang boleh mengisi perut anak Adam kecuali tanah, dan Allah pun memaafkan orang yang bertaubat kepada-Nya . "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 445:

Riwayat Ibn Abbas: Saya mendengar Rasulullah saw berkata, "Seandainya anak Adam mempunyai wang yang sama ke lembah, maka dia akan mahu lagi sama, kerana tiada apa yang boleh memenuhi mata anak Adam kecuali debu. Dan Allah mengampunkan orang yang bertaubat kepada-Nya. " Ibnu Abbas berkata: Saya tidak tahu sama ada kata-kata ini dipetik daripada al-Quran atau tidak. Ata 'berkata, "Aku mendengar Ibn AzZubair mengatakan riwayat ini semasa dia berada di atas mimbar."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 446:

Diriwayatkan Sahl bin Saad: Aku mendengar Ibn Az-Zubair yang berada di atas mimbar di Mekah, berkhutbah dan berkata, "Wahai umat manusia, Rasulullah pernah berkata," Jika anak Adam diberi lembah penuh emas, dia akan suka mempunyai yang kedua, dan jika dia telah diberi yang kedua, dia akan suka untuk mempunyai ketiga, Tanpa pamrih mengisi perut anak Adam kecuali debu. Dan Allah pun memaafkan orang yang bertaubat kepada-Nya. "Ubai berkata," Kami menganggap ini sebagai berkata dari Al-Quran hingga Surah (bermula dengan) Persaingan bersama untuk cerucuk perkara duniawi melencongkan anda .. ' (102.1) diturunkan. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 447:

Diriwayatkan Anas bin Malik: Rasul Allah berkata, "Jika anak Adam mempunyai lembah yang penuh dengan emas, dia ingin mempunyai dua lembah, untuk apa-apa memenuhi mulutnya kecuali debu. Dan Allah mengampunkan orang yang bertaubat kepada-Nya."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 448:

Riwayat Hakim bin Hizam: Saya bertanya kepada Nabi (untuk wang) dan dia memberikan kepada saya, dan sekali lagi saya bertanya kepadanya dan dia memberi saya, dan sekali lagi saya bertanya kepadanya dan dia memberikan kepada saya dan dia berkata, "kekayaan ini adalah (seperti) hijau dan manis (buah), dan sesiapa yang mengambil tanpa ketamakan, Allah akan memberkati untuk dia, tetapi sesiapa yang mengambil ia dengan ketamakan, Allah tidak akan memberkati itu untuknya, dan dia akan menjadi seperti orang yang makan tetapi tidak pernah puas. Dan atas (memberi) tangan adalah lebih baik daripada yang lebih rendah (mengambil) tangan. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 449:

Riwayat Abdullah: Nabi berkata, "Siapakah di antara kamu menganggap kekayaan waris mahal kepadanya daripada hartanya sendiri?" Mereka menjawab, "Wahai Rasul Allah! Tiada seorang pun di kalangan kita suka tetapi kekayaan sendiri lagi." Nabi berkata, "Jadi kekayaan adalah apa yang dia membelanjakan (di jalan Allah) semasa hidupnya (atas perbuatan baik) manakala kekayaan waris adalah apa yang dia meninggalkan selepas kematiannya."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 450:

Riwayat Abu Dhar: Apabila saya keluar pada waktu malam dan mendapati Rasulullah saw berjalan bersendirian ditemani oleh sesiapa, dan saya fikir mungkin dia tidak suka seseorang yang sepatutnya menemaninya. Jadi saya berjalan di bawah naungan, jauh dari cahaya bulan, tetapi Nabi menoleh ke belakang dan melihat saya dan berkata, "Siapakah itu?" Aku menjawab, "Abu Dhar, mari kita Allah mendapatkan saya dikorbankan untuk anda!" Beliau berkata, "Wahai Abu Dhar, datang ke sini!" 

Jadi saya mengiringi beliau untuk beberapa ketika dan kemudian dia berkata, "Orang kaya adalah sebenarnya miskin (sedikit ganjaran) pada hari kiamat, kecuali sesiapa yang dikehendaki Allah memberikan kekayaan yang dia memberikan (mendermakan) ke kanan, kiri, depan dan belakang, dan beramal yang baik dengan ia. Saya berjalan dengan dia lebih lama. Kemudian dia berkata kepada saya, "Duduk di sini." Jadi dia membuat saya duduk di ruang terbuka yang dikelilingi oleh batu-batu, dan berkata kepada saya, "Duduk di sini sehingga aku kembali kepada anda. "Dia pergi ke arah Al-Harra sehingga saya tidak dapat melihat, dan dia menjauhkan diri untuk tempoh yang lama, dan kemudian saya mendengar dia berkata, ketika beliau datang," 

Walaupun dia mencuri, dan walaupun dia telah melakukan persetubuhan haram? "Apabila dia datang, saya tidak dapat bersabar dan bertanya kepadanya," Wahai Nabi Allah! Allah telah mendapatkan saya dikorbankan untuk anda! Siapakah yang anda bercakap kepada di sisi Al-Harra? Saya tidak mendengar sesiapa menjawab ucapan anda. "Beliau berkata," Ia adalah Jibril yang muncul kepada saya di sebelah Al-Harra dan berkata, "Berikan berita gembira kepada pengikut anda bahawa sesiapa yang mati tanpa menyembah apa-apa selain Allah, akan masuk syurga '. 

Saya berkata, 'Wahai Jibril! Malah jika dia telah melakukan kecurian atau komited hubungan seks menyalahi undang-undang? ' Beliau berkata, 'Ya.' Saya berkata, 'Walaupun dia telah melakukan kecurian atau melakukan persetubuhan haram? Beliau berkata, 'Ya.' Saya berkata, 'Walaupun dia telah melakukan kecurian atau melakukan persetubuhan haram? Beliau berkata, 'Ya.' "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 451:

Riwayat Abu Dhar: Ketika aku sedang berjalan dengan Nabi di Harra Madinah, Uhud datang di sisi. Nabi berkata, "Wahai Abu Dhar!" Saya berkata, "Rasul Labbaik, ya Allah!" Beliau berkata, "Saya tidak ingin mempunyai emas bersamaan dengan gunung Uhud, melainkan jika apa-apa, tidak juga Dinar tunggal ia kekal dengan saya selama lebih daripada tiga hari, kecuali sesuatu yang saya akan menyimpan untuk membayar balik hutang. Saya akan telah menghabiskan semua itu (diedarkan itu) di kalangan hamba Allah seperti ini, dan seperti ini, dan seperti ini. " Nabi itu menunjukkan dengan tangannya ke arah kanan, kiri dan belakangnya (ketika menggambarkan ia). 

Dia meneruskan dengan berjalan kaki dan berkata, "Orang kaya sebenarnya miskin (sedikit ganjaran) pada hari kiamat, kecuali orang-orang yang membelanjakan harta mereka seperti ini, dan seperti ini, dan seperti ini, untuk hak mereka, kiri dan belakang, tetapi orang-orang seperti adalah beberapa dalam bilangan. " Kemudian dia berkata kepada saya, "Tinggal di tempat anda dan jangan biarkan ia sehingga aku kembali." Kemudian dia berjalan dalam kegelapan malam sehingga dia keluar dari penglihatan, dan kemudian saya mendengar suara yang kuat, dan takut bahawa sesuatu yang mungkin telah berlaku kepada Nabi 0,1 bertujuan untuk pergi kepadanya, tetapi saya teringat apa yang dia telah berkata kepada saya, iaitu 'Jangan biarkan tempat anda sehingga aku kembali kepada anda,' supaya saya kekal di tempat saya sehingga dia kembali kepada saya. 

Saya berkata, "Wahai Rasul Allah! Aku mendengar suara dan saya takut." Jadi saya nyatakan keseluruhan cerita kepadanya. Dia berkata, "Adakah kamu mendengarnya?" Aku menjawab, "Ya." Beliau berkata, "Ia adalah Jibril yang datang kepada saya dan berkata," Sesiapa yang meninggal dunia tanpa menyertai orang lain dalam ibadah kepada Allah, akan masuk syurga. ' Saya bertanya (Jibril), "Walaupun dia telah melakukan kecurian atau melakukan persetubuhan haram? Gabriel berkata," Ya, walaupun dia telah melakukan kecurian atau melakukan persetubuhan haram. "

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 452:

Riwayat Abu Huraira: Allah Rasul berkata, "Jika saya mempunyai emas bersamaan dengan gunung Uhud, ia tidak akan sila saya bahawa apa-apa yang ia perlu kekal dengan saya selepas tiga malam (iaitu saya akan membelanjakan semuanya di jalan Allah) kecuali apa yang saya akan menyimpan untuk membayar balik hutang. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 453:

Riwayat Abu Huraira: Nabi berkata, "Kekayaan tidak bermakna, yang mempunyai sejumlah besar harta, tetapi kekayaan adalah diri kepuasan."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 454:

Bin Sahl diriwayatkan Saad As-Said: Seorang lelaki yang diluluskan oleh Rasulullah dan Nabi bertanya seorang lelaki duduk di sebelah beliau, "Apa pendapat anda tentang perkara ini (orang yang lewat)?" Dia menjawab, "ini (yg lewat) adalah dari kelas yang mulia orang. Demi Allah, jika dia perlu meminta tangan seorang wanita itu dalam perkahwinan, dia sepatutnya diberikan dalam perkahwinan, dan jika dia intercedes untuk seseorang, syafaat beliau akan diterima. 

Rasulullah diam, dan kemudian seorang lelaki lain yang diluluskan oleh dan Rasulullah saw bertanya kepada lelaki yang sama (sahabatnya) sekali lagi, "Apakah pendapat anda tentang perkara ini (kedua) satu?" Dia berkata, "Ya Rasulullah ini! Orang Ini adalah salah satu orang-orang Islam miskin. Jika dia harus bertanya kepada tangan seorang wanita itu dalam perkahwinan, tiada siapa yang akan terima dia, dan jika dia intercedes untuk seseorang, tiada siapa yang akan menerima syafaat beliau, dan jika dia bercakap, tiada siapa yang akan mendengar ceramahnya. "Kemudian Rasulullah saw berkata, , "Ini (orang miskin) adalah lebih baik daripada apa-apa bilangan besar jenis pertama (iaitu orang-orang kaya) untuk mengisi bumi."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 455:

Riwayat Abu Wail: Kami telah melawat Khabbab yang sakit, dan dia berkata, "Kami berhijrah bersama Nabi untuk Sake Allah dan gaji kami menjadi matang pada Allah. Sesetengah daripada kita meninggal dunia tanpa menerima apa-apa daripada upah, dan salah seorang daripada mereka adalah Mus ' ab bin Umar, yang telah syahid pada hari peperangan Uhud, meninggalkan hanya satu kunci (untuk dia dalam kafan). Jika kita dilindungi kepalanya dengan itu, kakinya ditutup, dan jika kita dilindungi kakinya dengan itu, kepalanya ditutup. Jadi Rasulullah memerintahkan kita untuk menutup kepalanya dengan itu dan meletakkan beberapa Idhkhir (sejenis rumput) atas kakinya. Sebaliknya, sebahagian daripada kita telah mempunyai buah-buahan (perbuatan baik kita) dan memetik mereka (di dunia ini). "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 456:

Riwayat 'Imran bin Husain: Nabi berkata, "Aku melihat ke dalam syurga dan mendapati bahawa majoriti penghuninya adalah orang-orang miskin, dan saya melihat ke dalam (neraka) Bomba dan mendapati bahawa majoriti penghuninya adalah wanita."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 457:

Riwayat Anas: Nabi tidak makan di meja sehingga dia meninggal dunia, dan beliau tidak makan roti gandum baik dibakar nipis sehingga dia meninggal dunia.

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 458:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: Apabila Nabi itu meninggal dunia, tiada apa yang boleh dimakan oleh makhluk hidup yang tinggal di atas rak saya kecuali beberapa gandum. Saya makan itu untuk tempoh yang dan apabila saya diukur, ia selesai.

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 459:

Riwayat Abu Huraira: Demi Allah kecuali Siapa pun mempunyai hak untuk menjadi menyembah, (kadang-kadang) saya digunakan untuk meletakkan (tidur) di atas tanah di hati saya (abdomen) kerana kelaparan, dan (kadangkala) Saya digunakan untuk mengikat batu di atas perut saya kerana kelaparan. Satu hari, saya duduk dengan cara dari mana mereka (Nabi dan h adalah sahabat) yang digunakan untuk keluar. Apabila Abu Bakr yang diluluskan oleh, saya bertanya kepadanya kira-kira Ayat a daripada Buku Allah ini dan saya bertanya kepadanya hanya bahawa dia mungkin memuaskan kelaparan saya, tetapi dia yang diluluskan oleh dan tidak berbuat demikian. 

Kemudian Umar diluluskan oleh saya dan saya bertanya kepadanya tentang satu ayat dari kitab Allah, dan saya bertanya kepada beliau hanya bahawa dia mungkin memenuhi kelaparan saya, tetapi dia berlalu tanpa berbuat demikian. Akhirnya Abu-l-Qasim (Nabi) yang diluluskan oleh saya dan dia tersenyum apabila dia melihat saya, kerana dia tahu apa yang berada di hati saya dan di muka saya. Beliau berkata, "Wahai Aba Hirr (Abu Huraira)!" Aku menjawab, "Rasul Labbaik, O Allah!" Beliau berkata kepada saya, "Ikut saya." Beliau meninggalkan dan saya mengikutinya.

Kemudian beliau memasuki rumah dan saya meminta izin untuk masuk dan diterima. Beliau mendapati susu dalam mangkuk dan berkata, "Dari mana susu ini?" Mereka berkata, "Ia telah diberikan kepada anda oleh manusia itu-dan-apa-apa (atau dengan wanita itu dan apa-apa)." Beliau berkata, "Wahai Aba Hirr!" Saya berkata, "Rasul Labbaik, ya Allah!" Dia berkata, "Pergi dan memanggil orang-orang Suffa kepada saya." 

Orang-orang ini daripada Suffa merupakan tetamu Islam yang tidak mempunyai keluarga, atau wang, ataupun sesiapa yang bergantung kepada, dan setiap kali objek sedekah telah dibawa kepada Nabi, dia akan menghantar kepada mereka dan tidak akan mengambil apa-apa dari itu, dan bila-bila masa mana-mana hadir telah diberikan kepada dia, dia digunakan untuk menghantar beberapa untuk mereka dan mengambil beberapa ia untuk dirinya sendiri. Perintah dari Nabi marah saya, dan saya berkata kepada diri saya sendiri, "Bagaimana susu ini sedikit cukup untuk orang-orang As-Suffa?" fikir saya adalah lebih berhak untuk minum dari susu yang untuk menguatkan diri saya, tetapi tiba-tiba! Nabi datang untuk memerintahkan saya untuk memberi susu itu kepada mereka. 

Saya tertanya-tanya apa yang akan kekal susu yang bagi saya, tetapi anyway, saya tidak dapat tetapi taat kepada Allah dan Rasul-Nya jadi saya pergi kepada orang-orang As-Suffa dan memanggil mereka, dan mereka datang dan meminta izin Nabi untuk masuk. Mereka telah diterima masuk dan telah mengambil tempat duduk mereka di dalam rumah.

Nabi berkata, "Wahai Aba-Hirr!" Saya berkata, "Rasul Labbaik, ya Allah!" Dia berkata, "Ambil dan memberikannya kepada mereka." Jadi saya telah mengambil mangkuk (daripada Susu) dan mula memberikan ia kepada salah satu lelaki yang akan minum fill beliau dan kembali ia kepada saya, sejurusnya saya akan memberikan ia kepada manusia satu lagi yang, pada giliran, akan minum fill beliau dan kembali ia kepada saya , dan saya kemudiannya akan menawarkan kepada orang lain yang akan minum isi dan kembalikan kepada saya. 

Akhirnya, selepas kumpulan keseluruhan telah mabuk mengisi mereka, saya sampai Nabi yang mengambil mangkuk dan meletakkannya di tangannya, memandang saya dan tersenyum dan berkata. "Wahai Aba Hirr!" Aku menjawab, "Rasul Labbaik, O Allah!" Beliau berkata, "Tidak kekal anda dan I." Saya berkata, "Anda telah mengatakan yang benar, Rasul O Allah!" Dia berkata, "Duduk dan minum." Saya duduk dan minum. Dia berkata, "Minum," dan saya minum. Dia terus memberitahu saya berulang kali untuk minum, sehingga aku berkata, "Tidak demi Allah yang mengutusmu dengan kebenaran, saya tidak mempunyai ruang untuk ia (dalam perut saya)." Beliau berkata, "Tangan ia lebih kepada saya." Apabila saya memberi dia mangkuk, beliau memuji Nama Allah dan disebut Allah di atasnya dan minum susu yang selebihnya.

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 460:

Riwayat Saad: Saya adalah orang pertama di kalangan orang-orang Arab untuk membuang anak panah untuk jalan Allah. Kami digunakan untuk berperang di jalan Allah sementara kita mempunyai apa-apa untuk makan kecuali daun Hubla dan pokok-pokok Sumur (pokok padang pasir) agar kami dilepaskan najis seperti yang kambing biri-biri (iaitu najis bercampur). Hari ini (rakyat) Bani Asad mengajar saya undang-undang Islam. Jika ya, maka saya hilang, dan semua usaha saya bahawa masa keras telah pergi sia-sia.

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 461:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: Keluarga Muhammad tidak pernah dimakan mengisi mereka roti gandum selama tiga hari berturut-turut kerana mereka telah berhijrah ke Madinah sehingga kematian Nabi.

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 462:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: Keluarga Muhammad tidak makan dua kali pada satu hari, tetapi salah satu daripada dua adalah daripada tarikh.

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 463:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: The katil tilam Nabi diperbuat daripada kes kulit disumbat dengan gentian sawit.

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 464:

Riwayat Qatada: Kami digunakan untuk pergi ke Anas bin Malik dan lihat kedudukan roti beliau (menyediakan roti). Anas berkata, "Makan. Saya tidak tahu bahawa Nabi pernah melihat sebuku yang dibakar roti yang nipis sehingga dia meninggal dunia, dan beliau tidak pernah melihat seekor kambing panggang dengan matanya."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 465:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: Sebulan lengkap akan berlalu di mana kita tidak akan membuat api (untuk memasak), dan makanan kita digunakan untuk menjadi hanya tarikh dan air jika kita diberi semasa daging.

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 466:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: bahawa dia berkata kepada Urwah, "Wahai, anak kakak saya Kami digunakan untuk melihat tiga bulan sabit dalam dua bulan, dan ada api yang digunakan untuk dibuat dalam rumah Rasul Allah (iaitu apa-apa yang digunakan untuk dimasak)." 'Urwah berkata, "Apa yang digunakan untuk mengekalkan anda?" Aisyah berkata, "Kedua-dua perkara hitam iaitu tarikh dan air, kecuali Rasulullah saw mempunyai jiran dari Ansar yang mempunyai beberapa sapi unta-unta, dan mereka digunakan untuk memberi Nabi sesetengah susu dari rumah mereka, dan dia digunakan untuk membuat kita meminumnya. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 467:

Riwayat Abu Huraira: Allah ini Rasul berkata, "O Allah! Berikan makanan kepada keluarga Muhammad."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 468:

Diriwayatkan Masruq: Saya bertanya kepada Aisyah "Apa perbuatan adalah yang paling disukai oleh Rasulullah saw?" Beliau berkata, "The salah satu yang berterusan tetap." Saya berkata, "Pada masa dia menggunakan untuk bangun pada waktu malam (untuk solat malam tahajjud)? Dia berkata, "Dia digunakan untuk mendapatkan pada pendengaran (suara Kokok) zakar (ketiga terakhir malam)."

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 469:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: Tindakan yang paling disukai oleh Rasulullah saw adalah bahawa pelaku yang melakukannya secara berterusan dan kerap.

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 470:

Riwayat Abu Huraira: Rasul Allah berkata, "perbuatan salah seorang daripada kamu tidak akan menyelamatkan kamu (dari (azab) neraka)." Mereka berkata, "Malah anda (tidak akan diselamatkan oleh amal-amal kamu), O Rasul Allah?" Dia berkata, "Tidak, walaupun saya (tidak akan disimpan) melainkan jika dan sehingga Allah memberi rahmat kepada saya. Oleh itu, beramal dengan betul, ikhlas dan sederhana, dan menyembah Allah di pagi dan pada waktu petang dan semasa sebahagian daripada malam, dan sentiasa mengambil, sederhana, tentu biasa pertengahan di mana anda akan mencapai sasaran anda (Syurga). "

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 471:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: Rasulullah saw berkata, "Adakah kebaikan dengan betul, jujur dan sederhana dan tahu bahawa perbuatan anda tidak akan membuat anda masuk syurga, dan bahawa perbuatan yang paling disukai oleh Allah adalah yang paling tetap dan berterusan walaupun ia kecil."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 472:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: Nabi The telah diminta, "Apa yang amal-amal adalah paling dicintai oleh Allah?" Beliau berkata, "perbuatan yang berterusan yang paling biasa walaupun mereka mungkin sedikit." Beliau menambah, "Jangan ambil atas kamu, kecuali amalan yang berada dalam kemampuan anda."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 473:

Riwayat ‘Alqama: Saya bertanya kepada Aisyah, ibu yang beriman, "Wahai ibu orang-orang mukmin! Bagaimana adalah perbuatan Nabi? Adakah dia gunakan untuk beramal ibadah tambahan pada hari-hari istimewa?" Dia berkata, "Tidak, tetapi perbuatan beliau adalah tetap dan berterusan, dan di antara kamu yang mampu untuk melakukan apa yang Rasulullah mampu melakukannya (iaitu menyembah Allah)?"

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 474:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: Nabi berkata, "Adakah kebaikan dengan betul, ikhlas dan sederhana, dan menerima berita baik kerana kebaikan seseorang tidak akan menjadikan dia masuk syurga." Mereka bertanya, "Walaupun kamu Ya Rasulullah itu?" Beliau berkata, "Walaupun saya, melainkan jika dan sehingga Allah mengurniakan pengampunan dan rahmat-Nya kepada saya."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 475:

Diriwayatkan Anas bin Malik: Setelah Rasul Allah membawa kita dalam doa dan kemudian (selepas tamat itu) menaiki mimbar dan menunjuk dengan tangannya ke arah kiblat masjid dan berkata, "Semasa saya membawa anda dalam solat, kedua-dua syurga dan neraka telah dipaparkan di depan saya ke arah dinding ini. Saya tidak pernah melihat sesuatu yang lebih baik (dari syurga) dan Perkara yang lebih buruk (dari neraka) seperti yang saya telah dilihat hari ini, saya tidak pernah melihat satu perkara yang baik dan perkara yang lebih buruk kerana saya telah melihat hari ini. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 476:

Riwayat Abu Huraira: Saya mendengar Rasul Allah ini berkata, Sesungguhnya Allah menciptakan Mercy. Pada hari Dia menciptakan, Dia dibuat ke dalam seratus bahagian. Beliau ditahan dengan-Nya sembilan puluh sembilan bahagian, dan menghantar satu peranannya kepada semua makhluk-Nya. Sekiranya kafir terkenal daripada semua rahmat yang ada di Tangan Allah, dia tidak akan kehilangan harapan untuk memasuki syurga, dan mempunyai orang yang beriman yang dikenali semua hukuman yang hadir dengan Allah, dia tidak akan menganggap dirinya selamat daripada neraka. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 477:

Riwayat Abu Said: Beberapa orang daripada Ansar bertanya Rasul Allah (untuk memberi mereka sesuatu) dan dia memberikan kepada semua orang daripada mereka, yang bertanya kepadanya, sehingga semua bahawa dia telah telah selesai. Apabila segala-galanya telah selesai dan beliau telah menghabiskan semua yang berada di tangannya, dia berkata kepada mereka, '"(Tahu) bahawa jika saya mempunyai apa-apa kekayaan, saya tidak akan menahannya daripada anda (untuk menjaga untuk orang lain); Dan (ketahuilah ) bahawa dia yang menjaga kehormatan diri orang lain (atau melakukan perbuatan yang dilarang), Allah akan membuat dia berpuas hati dan tidak memerlukan orang lain, dan orang yang tetap bersabar, Allah akan memberikan kesabaran kepadanya, dan orang yang berpuas hati dengan apa yang dia mempunyai, Allah akan membuat dia berdikari. Dan tidak ada hadiah yang lebih baik dan luas (anda boleh diberikan) daripada kesabaran. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 478:

Riwayat Al-Mughirah bin Shu’ba: Nabi digunakan untuk berdoa sehingga kakinya yang digunakan untuk menjadi edematous atau bengkak, dan apabila dia telah ditanya tentang mengapa dia berdoa begitu banyak, dia akan berkata, "Mahukah, aku tidak menjadi hamba bersyukur (kepada Allah)?"

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 479:

Riwayat Ibn Abbas: Rasul Allah berkata, "orang Tujuh puluh ribu pengikut saya akan masuk syurga tanpa akaun, dan mereka adalah orang-orang yang tidak mengamalkan Ar-Ruqya dan tidak melihat satu petanda yang jahat dalam perkara-perkara, dan bertawakal kepada Tuhan mereka.

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 480:

Warrad katanya: (Kerani Al-Mughirah bin Shu'ba) Muawiyah menulis kepada Al-Mughirah: "Tulis kepada saya riwayat anda telah mendengar dari Rasulullah saw." Jadi Al-Mughirah menulis kepadanya, "Saya mendengar dia berkata berikut selepas setiap doa: 'La ilaha illal-Lahu wahdahu la sharika Lahu, Lahu-l-Mulk wa lahuI-Hamd, Wa Huwa' ala Kulli Shai-in Qadir. ' Beliau juga pernah melarang bercakap terbiar, bertanya terlalu banyak soalan (dalam agama), membazirkan wang, mencegah apa yang harus diberikan, dan meminta orang lain untuk sesuatu yang (kecuali dalam keperluan yang besar), yang undutiful kepada ibu, dan menanam anak-anak perempuan seseorang sedikit (hidup ). "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 481:

Diriwayatkan Sahl bin Saad: Rasulullah saw berkata, "Sesiapa yang dapat menjamin (kesucian) apa yang ada di antara dua orang rahang-tulang dan apa yang di antara dua kakinya (iaitu lidah dan beliau kemaluannya), saya menjamin syurga untuknya."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 482:

Riwayat Abu Huraira: Rasulullah saw berkata, "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah bercakap apa yang baik atau diam dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tidak menyakiti (atau penghinaan) jirannya dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat , perlu melayan tetamu beliau dengan murah hati. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 483:

Riwayat Abu Syuraih Al-Khuza’i: Telinga saya mendengar dan hati saya berpegang (kenyataan yang) Nabi berkata, "tempoh untuk menjaga tetamu seseorang adalah tiga hari (dan tidak lupa) pahala balasannya." Ia bertanya, "Apakah balasannya?" Beliau berkata, "Dalam malam pertama dan pada hari dia perlu diberi kualiti kelas yang tinggi makan; dan sesiapa yang percaya dalam kepada Allah dan hari Last, harus melayan tetamu beliau dengan murah hati; dan sesiapa yang percaya dalam kepada Allah dan hari Akhirat, maka hendaklah bercakap apa yang adalah baik (rasa) atau diam. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 484:

Riwayat Abu Huraira: Bahawa dia telah mendengar Rasulullah saw berkata, "Satu hamba Allah mengucapkan perkataan tanpa memikirkan sama ada ia betul atau salah, dia boleh tergelincir ke dalam neraka sejauh jarak yang sama dengan antara timur."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 485:

Riwayat Abu Huraira: Nabi, berkata, "Seorang hamba (Allah) boleh mengucapkan perkataan yang dikehendakiNya Allah tanpa memberi kepentingan banyak, dan kerana itu Allah akan membangkitkan dia darjah (ganjaran): seorang hamba (Allah) boleh menyebut perkataan (tidak berhati-hati) yang displeases Allah tanpa memikirkan graviti yang dan kerana bahawa dia akan akan dicampakkan ke dalam yang Hell-Fire. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 486:

Riwayat Abu Huraira: Nabi berkata Allah akan memberikan naungan kepada tujuh (jenis orang) di bawah naungan-Nya (pada hari kiamat). (Salah seorang daripada mereka akan menjadi) orang yang mengingati Allah dan matanya kemudian dibanjiri dengan air mata.

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 487:

Riwayat Hudhaifa: Nabi berkata, "Ada seorang lelaki di kalangan orang-orang yang mempunyai syak wasangka tentang kebenaran perbuatannya. Oleh itu beliau berkata kepada keluarganya, 'Jika aku mati, membawa saya dan membakar mayat saya dan membuang abu saya ke dalam laut pada panas (atau berangin) hari. ' Mereka berbuat begitu, tetapi Allah, dikumpul zarah-zarah beliau dan bertanya (dia), Apa yang dibuat yang anda lakukan apa yang anda lakukan? ' Dia menjawab, 'Satu-satunya perkara yang membuat saya melakukannya, adalah bahawa saya adalah takut Anda.' Jadi Allah memaafkan dia. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 488:

Riwayat Abu Said: Nabi menyebut seorang lelaki dari generasi sebelumnya atau dari orang-orang sebelum umur anda yang Allah telah memberikan kedua-dua kekayaan dan anak-anak. Nabi berkata, "Apabila waktu kematiannya tiba, dia bertanya kepada anaknya," Apa jenis bapa yang telah saya adalah untuk anda? ' Mereka menjawab: Kamu telah bapa yang baik Beliau berkata, "Tetapi dia (iaitu ayah anda) tidak disimpan mana-mana perbuatan yang baik dengan Allah (untuk hari akhirat):.. Jika dia perlu berdepan dengan Allah, Allah akan menyeksanya Jadi mendengar, ( Wahai anak-anak saya), apabila aku mati, membakar badan saya sehingga saya menjadi arang batu semata-mata dan kemudian mengisar ke dalam tepung, dan apabila terdapat angin ribut yang kencang, membuang saya (abu saya) di dalamnya. ' Jadi dia telah mengambil janji firma dari anak-anaknya (untuk mengikut arahan beliau). Dan dengan Allah mereka (anak beliau) tidak sewajarnya (memenuhi janji mereka.) Kemudian Allah berkata, "Jadilah" dan tiba-tiba lelaki itu berdiri Allah kemudian berkata. "Wahai hamba saya! Apa yang membuatkan anda melakukan apa yang anda lakukan? "Lelaki itu berkata," Takut Anda. "Jadi Allah memaafkannya.

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 489:

Riwayat Abu Musa: Rasulullah berkata. "Contoh saya dan contoh mesej yang dengannya Allah telah mengutus aku adalah seperti seorang lelaki yang datang kepada sesetengah orang dan berkata," Saya telah melihat dengan mata saya sendiri kuasa-kuasa musuh, dan saya memberi amaran telanjang (kepada anda ) supaya menyelamatkan diri, kecuali diri anda sendiri! Satu kumpulan yang taat kepada beliau dan keluar pada waktu malam, dengan perlahan dan senyap-senyap dan selamat, manakala kumpulan lain tidak percaya kepadanya dan dengan itu tentera membawa mereka pada waktu pagi dan membinasakan mereka. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 490:

Riwayat Abu Huraira: Saya mendengar Rasul Allah ini berkata, "Contoh saya dan contoh orang-orang adalah bahawa seorang lelaki yang yang dibuat kebakaran, dan apabila ia dinyalakan apa yang adalah sekitar ia, Rama-rama dan serangga lain mula jatuh ke dalam api. Lelaki itu cuba (terbaik beliau .) untuk mencegah mereka (dari jatuh dalam api) tetapi mereka mengalahkan dia dan bergegas ke dalam api Nabi berkata: Sekarang, begitu juga, saya mengambil memegang knot di pinggang anda (tali pinggang) untuk menghalang anda daripada jatuh ke dalam neraka , tetapi anda mahukan jatuh ke dalamnya. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 491:

Riwayat 'Abdullah bin' Amr: Nabi berkata, "Seorang Muslim adalah orang yang mengelakkan merosakkan umat Islam dengan lidah atau tangannya. Dan Muhajir (yang berhijrah) adalah salah satu yang memberikan up (meninggalkan) segala apa yang diharamkan Allah."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 492:

Riwayat Abu Huraira: Rasul Allah ini berkata, "Jika anda tahu bahawa yang saya tahu anda akan ketawa sedikit dan menangis banyak."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 493:

Riwayat Anas: Nabi berkata, "Jika anda tahu apa yang saya tahu, anda akan ketawa sedikit dan menangis banyak."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 494:

Riwayat Abu Huraira: Rasul Allah berkata, "(neraka) neraka dikelilingi oleh semua jenis keinginan dan nafsu, manakala syurga dikelilingi oleh semua jenis tidak suka perkara-perkara yang tidak diingini."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 495:

Riwayat Abdullah: Nabi berkata, "Syurga itu lebih dekat kepada mana-mana kamu daripada Shirak (tali kulit) kasut, dan begitu juga (neraka) neraka.

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 496:

Riwayat Abu Huraira: Nabi berkata, "Ayat syair sebenarnya pernah dikatakan oleh seorang penyair, adalah:. Sesungguhnya Semua kecuali Allah, mudah rosak"

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 497:

Riwayat Abu Huraira: Rasul Allah ini berkata, "Jika sesiapa sahaja daripada anda melihat seseorang yang telah dibuat unggul kepadanya di dalam hartanah dan (dalam yang baik) rupa, maka dia juga harus melihat penggunaan di salah satu yang adalah lebih rendah kepadanya, dan kepada siapa dia telah telah dibuat unggul . "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 498:

Riwayat Ibn Abbas: Nabi menceritakan mengenai Tuhannya saya dan berkata, "Allah memerintahkan (malaikat yang dilantik ke atas kamu) bahawa yang baik dan perbuatan buruk ditulis, maka Dia menunjukkan (cara) bagaimana (untuk menulis). Jika seseorang bercadang untuk melakukan perbuatan yang baik dan dia tidak melakukannya, maka Allah akan menulis untuknya amal penuh baik (dalam akaun beliau dengan-Nya), dan jika dia berniat untuk melakukan perbuatan yang baik dan benar-benar melakukannya, maka Allah akan menulis baginya ( di dalam akaun beliau) dengan-Nya (ganjarannya sama) 10-700 masa-masa untuk banyak lagi kali: dan jika seseorang bertujuan untuk melakukan surat ikatan yang tidak baik dan dia tidak berbuat ia, maka Allah akan menulis suatu surat ikatan yang baik penuh (di dalam akaun beliau ) dengan-Nya, dan jika dia bertujuan untuk melakukan (perbuatan buruk) dan sebenarnya tidak, maka Allah akan menulis satu perbuatan buruk (dalam akaun-nya). "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 499:

Riwayat Ghailan: Anas berkata, "Anda orang melakukan (buruk) perbuatan (daripada dosa) yang kelihatan di mata anda kecil (minit) daripada rambut manakala kita digunakan untuk menganggap mereka (sangat amal) pada masa kehidupan Nabi Muhammad saw sebagai dosa-dosa yang merosakkan."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 500:

Diriwayatkan Saad bin Sahl As-Saidi: Nabi melihat seorang lelaki yang berjuang menentang orang-orang kafir dan dia adalah salah satu daripada orang-orang yang paling berwibawa berjuang bagi pihak umat Islam. Nabi berkata, "Hendaklah orang yang mahu melihat seorang lelaki dari penghuni (Neraka) Kebakaran, melihat ini (manusia)." Lelaki lain mengikuti dia dan terus mengikutinya sehingga dia (pejuang) telah cedera dan, yang cuba mati cepat, dia meletakkan hujung bilah pedang di antara dada dan bersandar ke atas ia sehingga ia melalui bahunya (iaitu membunuh diri)”.

Rasulullah menambah," Seseorang boleh melakukan perbuatan yang seolah-olah rakyat sebagai amalan ahli Syurga manakala pada hakikatnya, dia adalah daripada penghuni (Neraka) Kebakaran: dan begitu juga seseorang boleh melakukan perbuatan yang seolah-olah rakyat sebagai perbuatan orang-orang yang (neraka) Kebakaran manakala pada hakikatnya, dia adalah dari kalangan ahli Syurga. Sesungguhnya perbuatan (keputusan) dilakukan, bergantung kepada tindakan yang lepas. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 501:

Dari Abu Said Al-Khudri: Badwi datang kepada Nabi dan berkata, "Wahai Rasul Allah! Siapakah manusia yang terbaik!" Nabi berkata, "Seorang lelaki yang berusaha untuk jalan Allah dengan nyawa dan harta benda, dan juga seorang lelaki yang tinggal (bersendirian) di jalan gunung antara laluan gunung untuk menyembah Tuhannya dan menyelamatkan orang dari yang jahat."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 502:

Riwayat Abu Said:

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 503:

Riwayat Abu Huraira: Rasul Allah berkata, "Apabila amanah telah hilang, kemudian tunggu hari kiamat." Ia bertanya, "Bagaimana kejujuran akan hilang, Ya Rasulullah itu?" Beliau berkata, "Apabila kuasa diberikan kepada mereka yang tidak layak, maka tunggu melainkan saat kiamat."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 504:

Riwayat Hudhaifa: Rasul Allah ini meriwayatkan kepada kami dua riwayat, salah satu daripada yang saya telah lihat (berlaku) dan saya sedang menunggu untuk yang lain. Beliau meriwayatkan bahawa kejujuran dipelihara dalam akar hati manusia (pada mulanya) dan kemudian mereka tahu bahawa ia (kejujuran) daripada al-Quran, dan kemudian mereka tahu ia dari (Nabi Muhammad) Sunnah (tradisi). Beliau juga memberitahu kami tentang kehilangan, berkata, "Seorang lelaki akan pergi untuk tidur kejujuran dimana akan diambil dari hatinya, dan hanya kesan akan kekal, menyerupai kesan kebakaran. 

Beliau kemudian akan tidur dimana baki kejujuran juga akan diambil jauhnya (dari hati beliau) dan surih-fiturnya akan menyerupai a lepuh yang dibangkitkan lebih permukaan kulit, apabila Ember an menyentuh kaki seseorang;. dan pada hakikatnya, lepuh ini tidak mengandungi apa-apa yang Jadi, akan datang hari a apabila orang akan berurusan dalam perniagaan dengan satu sama lain tetapi tidak akan ada mana-mana orang yang boleh dipercayai di kalangan mereka. Kemudian ia akan berkata pada suku kaum itu-dan-seperti ada orang itu-dan-apa-apa yang jujur, dan seorang lelaki akan akan dikagumi untuk perisikan beliau, adab yang baik dan kekuatan, walaupun sesungguhnya dia tidak akan mempunyai kepercayaan sama dengan a benih mustard di dalam hatinya”.

Anas berkata: Tidak datang kepada saya ketika saya tidak keberatan berurusan dengan salah seorang dari kamu, kerana jika dia adalah seorang Islam, agamanya akan menghalangnya daripada menipu dan jika dia adalah seorang Kristian, pemimpin Islam beliau akan menghalangnya daripada menipu, tetapi hari ini saya tidak boleh berurusan kecuali dengan begitu-dan-begitu dan begitu-dan-begitu. (Lihat Hadis No 208, Vol. 9)

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 505:

Riwayat 'Abdullah bin' Umar: Saya mendengar Rasulullah saw berkata, "Orang-orang seperti unta, daripada seratus, satu tidak dapat mencari unta yang tunggal yang sesuai untuk menunggang."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 506:

Jundub katanya: Nabi berkata, "Dia yang membolehkan orang mendengar perbuatan-perbuatan yang baik itu dengan sengaja, untuk memenangi pujian mereka, Allah akan membiarkan orang-orang tahu niat sebenar (pada hari kiamat), dan dia yang melakukan perkara yang baik di khalayak ramai untuk menunjuk-nunjuk dan memenangi memuji orang-orang, Allah akan mendedahkan niat sebenar beliau (dan memalukan dia).

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 507:

Riwayat Muaz bin Jabal: Walaupun saya menunggang di belakang Nabi sebagai penunggang teman dan tiada apa yang di antara saya dan dia kecuali belakang pelana itu, beliau berkata, "Wahai Muaz!" Aku menjawab, "Rasul Labbaik O Allah ini! Dan Sa'diak!" Beliau meneruskan untuk seketika dan kemudian berkata, "Wahai Muaz!" Saya berkata, "Labbaik dan Sa'daik, Rasul O Allah ini!" Beliau kemudian menuju untuk manakala seorang lagi dan berkata, "O Muaz bin Jabal!" Aku menjawab, "Labbaik, Ya Rasulullah, dan Sa'daik!" 

Dia berkata, "Adakah anda tahu apa yang betul Allah kepada hamba-Nya?" Aku menjawab, "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui." Beliau berkata, "hak Allah pada hamba-hambanya adalah bahawa mereka menyembah-Nya dan tidak menyembah apa-apa yang selain Allah." Beliau kemudiannya untuk sementara waktu, dan sekali lagi berkata, "Wahai Muaz bin Jabal!" Saya menjawab. "Labbaik, Ya Rasulullah, dan Sa'daik." Dia berkata, "Adakah anda tahu apa yang (Allah) hamba '(orang) yang betul pada Allah jika mereka lakukan itu?" Aku menjawab, "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui." Dia berkata, "Hak (Allah) hamba kepada Allah ialah Dia tidak menghukum mereka (jika mereka lakukan itu)."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 508:

Riwayat Anas: Nabi itu mempunyai unta dipanggil Al'Adba 'dan ia adalah terlalu cepat untuk mengatasi dalam kelajuan. Datang seorang badwi menunggang unta beliau, dan unta yang mengatasi (iaitu Al-Aqba). Keputusan yang sukar kepada umat Islam yang berkata sedih, "Al-Adba telah mengatasi." Rasulullah saw berkata, "Ia adalah disebabkan dari Allah apa-apa yang akan dinaikkan tinggi di dunia ini kecuali Dia merendahkan atau meletakkan ia ke bawah."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 509:

Riwayat Abu Huraira: Rasul Allah berkata, "Allah berkata, 'Aku akan mengisytiharkan perang terhadapnya yang menunjukkan permusuhan kepada seorang hamba yang soleh Mine Dan perkara yang paling tercinta yang mana hamba saya datang dekat kepada saya, apa yang saya telah diperintahkan kepadanya;. Dan hamba saya menyimpan untuk datang lebih dekat kepada-Ku dengan melaksanakan Nawafil (berdoa atau melakukan perbuatan tambahan selain apa yang wajib) sehingga aku suka dia, jadi saya rasa beliau menjadi pendengaran yang dia mendengar, dan rasa beliau penglihatan yang dia melihat, dan tangannya dengan yang dia genggaman, dan kaki beliau dengan yang dia berjalan; dan jika dia meminta Me, saya akan memberikan dia, dan jika dia meminta perlindungan My (Refuge), saya akan melindungi kepadanya; (iaitu memberikan kepadanya Refuge saya) dan saya tidak lakukan teragak-agak untuk berbuat apa-apa kerana saya teragak-agak untuk mengambil jiwa yang beriman, kerana dia membenci kematian, dan saya tidak suka mengecewakan dia. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 510:

Diriwayatkan Sahl: Allah ini Rasul berkata, "Saya telah dihantar dan hari kiamat itu tetap (adalah di tangan) sebagai kedua-dua," menunjukkan dua jari-jarinya dan berpegang (memisahkan) mereka keluar.

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 511:

Riwayat Anas: Rasulullah saw berkata, "saya telah dihantar dan kiamat (di tangan) kerana kedua-dua (jari)."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 512:

Riwayat Abu Huraira: Nabi berkata, "saya telah dihantar dan kiamat (di tangan) kerana kedua-dua (jari)."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 513:

Riwayat Abu Huraira: Rasulullah berkata, "Hari kiamat itu tidak akan ditetapkan sehinggalah matahari terbit dari barat, dan apabila ia naik (dari barat) dan orang-orang melihatnya, maka semua mereka akan beriman (kepada Allah). Tetapi yang akan menjadi ketika 'Tiada yang baik yang akan berlaku kepada seseorang untuk beriman itu. Jika ia tidak beriman sebelum itu .. "(6,158)

Kiamat akan ditubuhkan (tiba-tiba) bahawa dua orang menyebarkan pakaian di antara mereka tidak akan dapat untuk menyelesaikan tawaran mereka, dan mereka tidak akan dapat untuk kali ganda ia naik.Hour The akan ditubuhkan manakala lelaki a sedang menjalankan susu beliau dia-unta, tetapi tidak boleh minum ia; dan kiamat itu tetap akan akan ditubuhkan apabila seseorang tidak dapat untuk menyediakan tangki untuk air ternakan beliau dari ia; dan kiamat itu tetap akan menjadi ditubuhkan apabila ada di antara kamu telah menimbulkan makanan ke mulutnya tetapi tidak boleh memakannya. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 514:

Diriwayatkan daripada Saidatina Ubada bin As-Samit: Nabi berkata, "Siapa yang pernah suka bertemu Allah, Allah (juga) suka bertemu dengannya dan yang-pernah membenci untuk bertemu dengan Allah, Allah (juga) benci untuk bertemu dengannya". 'Saidatina Aisyah ra, atau beberapa daripada isteri-isteri Nabi berkata, "Tetapi kita tidak suka kematian." Beliau berkata: Ia tidak seperti ini, tetapi ia bermakna bahawa apabila masa kematian pendekatan yang beriman, dia menerima berita baik keredaan Allah dengan beliau dan rahmat-Nya kepadanya, dan pada masa itu tiada apa yang berharga kepada kepadanya daripada apa yang ada di hadapannya. Oleh itu, beliau suka pertemuan dengan Allah, dan Allah (juga) suka mesyuarat dengan dia. Tetapi apabila masa kematian pendekatan kafir, dia menerima berita buruk dari azab Allah dan beliau Pembalasan, tiada apa yang dimana adalah lebih benci kepadanya daripada apa yang di hadapannya. Oleh itu, dia membenci pertemuan dengan Allah, dan Allah juga membenci pertemuan dengan beliau. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 515:

Riwayat Abu Musa: Nabi berkata, "Sesiapa yang mencintai pertemuan dengan Allah, maka Allah juga suka mesyuarat dengan dia, dan sesiapa yang membenci pertemuan dengan Allah, Allah juga membenci pertemuan dengan beliau."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 516:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: (Isteri Rasulullah saw) Apabila Rasul Allah berada dalam kesihatan yang baik, beliau pernah berkata, "Tiada jiwa nabi yang pernah ditangkap melainkan jika dia ditunjukkan tempatnya di syurga dan diberi pilihan (untuk mati atau hidup)." Oleh itu, apabila kematian Rasulullah mendekati dan kepalanya pada paha saya, dia tidak sedarkan diri untuk beberapa ketika dan kemudian dia datang ke derianya dan menetapkan matanya pada siling dan berkata, "Ya Allah (dengan) para sahabat yang tertinggi." (Lihat Al-Quran 4:69). Saya berkata '"Oleh itu dia tidak akan memilih kita." Dan saya mendapat tahu bahawa ia adalah permohonan riwayat yang dia (Nabi) yang digunakan untuk menceritakan kepada kami. Dan itu adalah kenyataan terakhir Rasulullah (sebelum kematiannya) iaitu, "Wahai Allah! Dengan sahabat tertinggi." (Lihat Al-Quran 4:69)

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 517:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: Terdapat kulit atau bekas kayu penuh dengan air di hadapan Rasulullah (pada masa kematiannya). Dia akan meletakkan tangannya ke dalam air dan sapu mukanya dengan itu, berkata, "Tiada mempunyai hak untuk disembah melainkan Allah! Tidak syak lagi, kematian mempunyai stupors itu." Kemudian beliau mengangkat tangannya dan mula berkata, "(Ya Allah!) Dengan para sahabat yang tertinggi." (Lihat Al-Quran 4:69) (dan terus berkata ia) sehingga dia tamat dan tangannya menurun. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 518:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: Beberapa badwi kasar digunakan untuk melawat Nabi dan bertanya kepadanya, "Apabila hari kiamat akan berlaku?" Dia akan melihat anak bongsu daripada mereka semua dan berkata, "Jika ini harus hidup sehingga dia sangat lama, jam anda (kematian rakyat ditangani) akan berlaku." Hisham berkata bahawa yang dimaksudkan (oleh kiamat), kematian mereka.

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 519:

Riwayat Abu Qatada bin Rib'i Al-Ansari: Satu perarakan pengebumian diluluskan oleh Rasulullah saw yang berkata, "lega atau melegakan?" Orang-orang bertanya, "Ya Rasulullah ini! Apa yang lega dan melegakan?" Dia berkata, "Seorang mukmin adalah lega (dengan kematian) dari masalah dan kesusahan dunia dan daun untuk rahmat Allah, manakala (kematian) seseorang yang jahat melegakan rakyat, tanah, pokok-pokok, (dan) haiwan dari dia. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 520:

Riwayat Abu Qatada: Nabi berkata, "lega atau melegakan. Dan orang yang beriman lega (dengan kematian)."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 521:

Diriwayatkan Anas bin Malik: Rasulullah saw berkata, "Apabila dibawa ke kubur, orang yang mati diikuti dengan tiga, dua yang kembali (selepas pengebumian beliau) dan satu mayat dengan dia: saudaranya, hartanya, dan amalannya mengikuti dia; saudara-mara dan hartanya kembali sementara amalannya kekal dengan dia. "

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 522:

Riwayat Ibn ‘Umar: Rasulullah saw berkata, "Apabila seseorang itu mati, destinasi beliau dipaparkan di hadapannya pagi dan pada waktu petang, sama ada dalam (neraka) neraka atau di syurga, dan ia berkata kepadanya," Itu adalah tempat anda sehingga anda dibangkitkan dan dihantar kepadanya. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 523:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: Nabi berkata, "Jangan menyalahgunakan mati, kerana mereka telah mencapai hasil daripada apa yang mereka telah lakukan."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 524:

Riwayat Abu Huraira: Dua orang lelaki, seorang Muslim dan seorang Yahudi, didera satu sama lain. Islam berkata, "Demi Allah yang memberi kelebihan kepada Muhammad ke atas semua orang." Pada itu, orang Yahudi itu berkata, "Demi Allah yang memberi kelebihan kepada Musa ke atas semua orang." Islam ini menjadi marah pada itu dan menampar orang Yahudi di muka. Yahudi itu pergi kepada Rasulullah saw dan memberitahunya apa yang telah berlaku antara beliau dan Muslim. Allah ini Rasul berkata, "Adakah tidak memberi saya kelebihan berbanding Musa, untuk orang-orang akan jatuh tidak sedarkan diri pada Hari kiamat dan saya akan menjadi yang pertama untuk mendapat kesedaran, dan tiba-tiba! Nabi Musa akan berada di sana yang memegang sampingan yang yang mempunyai Arasy Allah itu. Saya tidak akan tahu sama ada Musa telah menjadi antara orang-orang yang telah menjadi tidak sedarkan diri dan kemudian telah kembali kesedaran di hadapan saya, atau pernah menjadi antara orang-orang yang dikecualikan oleh Allah daripada jatuh tidak sedarkan diri. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 525:

Riwayat Abu Huraira: Nabi berkata, "Orang-orang akan jatuh tidak sedarkan diri pada masa yang apabila mereka jatuh ke bawah (iaitu pada hari kiamat), dan kemudian saya akan menjadi orang pertama yang bangun, dan tiba-tiba, Musa akan berada di sana induk ( Allah-an) Arasy. Saya tidak akan tahu sama ada dia telah menjadi di kalangan orang-orang yang telah jatuh tidak sedarkan diri. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 526:

Riwayat Abu Huraira: Nabi berkata, "Allah akan mengambil seluruh bumi (dalam kekuasaan Allah) dan akan menggulung Syurga di tangan kanan-Nya, dan kemudian Dia akan berkata," Saya Raja! Di manakah raja-raja di bumi? "

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 527:

Dari Abu Said Al-Khudri: Nabi berkata, "(planet) bumi akan menjadi satu roti pada hari kiamat, dan The dpt melawan (Allah) akan menjatuhkan mengubahnya dengan tangan-Nya seperti seorang daripada kamu menjatuhkan bertukar roti dengan tangannya sementara (menyediakan roti ) untuk perjalanan, dan roti yang akan menjadi hiburan bagi penduduk syurga. " Seorang lelaki dari orang-orang Yahudi datang (kepada Nabi) dan berkata, "Semoga The Rahman (Allah) memberkati engkau, hai Abul Qasim! Mahukah aku khabarkan kepada kamu meraikan penduduk syurga pada hari kiamat?" 

Nabi itu berkata, "Ya." Yahudi itu berkata, "bumi ini akan roti," seperti yang Rasulullah telah berkata. Lalu Rasulullah melihat kami dan tersenyum sehingga gigi geraham kecil beliau menjadi kelihatan. Kemudian Yahudi berkata lagi, "Mahukah, aku khabarkan kepada kamu UDM (makanan tambahan diambil dengan roti) mereka akan mempunyai dengan roti itu?" Beliau menambah, "Itu akan menjadi Balam dan Nun." Orang-orang bertanya, "Apakah itu?" Beliau berkata, "Ia adalah lembu dan ikan, dan tujuh puluh ribu orang akan makan dari lobus berekor (iaitu tambahan lobus) daripada hati mereka."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 528:

Diriwayatkan Sahl bin Saad: Aku mendengar Nabi berkata, "Orang-orang akan berkumpul pada hari kiamat di atas tanah merah putih seperti sebuku roti tulen (diperbuat daripada tepung halus tulen)." Sahl berkata: Tanah Itu tidak akan mempunyai tempat untuk sesiapa (untuk menggunakan).

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 529:

Riwayat Abu Huraira: Nabi berkata, "Orang-orang akan berkumpul di tiga cara: (Cara pertama akan menjadi) orang-orang yang akan mahu atau mempunyai harapan (untuk Paradise) dan akan mempunyai takut (hukuman), (Kumpulan kedua akan orang-orang yang akan berkumpul) menunggang dua pada seekor unta atau tiga pada unta atau sepuluh unta. (Kumpulan ketiga) seluruh rakyat akan digesa untuk berkumpul oleh api neraka yang akan menemani mereka pada masa tidur petang mereka dan tinggal bersama mereka di mana mereka akan menghabiskan malam, dan akan bersama mereka pada waktu pagi di mana mereka berada ketika itu, dan akan dengan mereka di sebelah petang di mana mereka berada ketika itu. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 530:

Diriwayatkan Anas bin Malik: Seorang lelaki berkata, "Nabi O Allah! Adakah seorang kafir (kafir) akan dihimpunkan (didorong tertiarap) atas mukanya?" Nabi berkata, "Bukankah Allah yang menjadikan dia berjalan dengan kakinya di dunia ini, boleh membuat dia berjalan di atas wajahnya pada hari kiamat?" (Qatada, sub-perawi berkata: Ya, (Dia boleh), dengan Kuasa Tuhan kami "!)

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 531:

Riwayat Ibn Abbas: Nabi berkata, "Anda akan bertemu dengan Allah dalam keadaan telanjang, berjalan di atas kaki, dan tidak bersunat."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 532:

Riwayat Ibn Abbas: Saya mendengar Rasul Allah itu manakala beliau telah menyampaikan khutbah a di atas mimbar a, dengan mengatakan, "Anda akan bertemu dengan Allah berkaki ayam, telanjang, dan belum berkhatan."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 533:

Riwayat Ibn Abbas: Rasulullah berdiri di antara kita dan kepada mereka (dengan berkata) "Anda akan dikumpulkan, telanjang dan tidak bersunat (sebagaimana Allah berfirman):" sebagaimana kami mulakan wujudnya sesuatu kejadian, Kami ulangi wujudnya .. ' (21,104) dan manusia pertama yang akan berpakaian pada hari kiamat akan (Nabi) Nabi Ibrahim Al-Khalil. 

Kemudian akan membawa beberapa orang-orang pengikut saya yang akan diambil ke arah kiri (iaitu, ke neraka) , dan saya akan berkata: 'Wahai Tuhan sahabat saya dimana Allah berfirman:. Anda tidak tahu apa yang mereka lakukan selepas anda meninggalkan mereka Aku akan mengatakan sebagai hamba yang soleh, Isa berkata, Dan saya adalah saksi atas mereka semasa saya tinggal kalangan mereka .......... (sehingga) ... lagi Maha Bijaksana. ' . (5,117-118) perawi itu menambah: Kemudian ia akan berkata bahawa orang-orang yang (diturunkan dari Islam, iaitu) terus beralih ke belakang mereka (meninggalkan Islam).

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 534:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: Rasul Allah berkata, "Orang-orang yang akan dikumpulkan dalam keadaan telanjang dan tidak bersunat." Saya berkata, "Ya Rasulullah ini! Adakah lelaki dan wanita melihat antara satu sama lain?" Beliau berkata, "Keadaan akan menjadi terlalu sukar bagi mereka untuk memberi perhatian kepada perkara itu."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 535:

Riwayat Abdullah: Walaupun kami berada di syarikat Nabi dalam khemah beliau berkata,'' Adakah ia sila anda untuk menjadi satu perempat daripada ahli syurga? "Kami berkata," Ya. "Beliau berkata," Tolong anda untuk menjadi salah satu pertiga daripada ahli syurga? "Kami berkata," Ya. "Dia berkata," Adakah hanya anda untuk menjadi separuh daripada ahli syurga? "Kami berkata," Ya. "Baginda berkata," Saya berharap anda akan menjadi salah satu separuh daripada penduduk syurga, kerana tidak akan masuk syurga tetapi jiwa Islam, dan anda orang, berbanding dengan orang-orang yang syirik dalam ibadah kepada Allah, adalah seperti rambut putih pada kulit lembu hitam, atau rambut hitam pada kulit lembu merah. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 536:

Riwayat Abu Huraira: Nabi berkata, "Orang yang pertama yang akan dipanggil pada hari kiamat akan menjadi Adam yang akan ditunjukkan anak-anaknya, dan ia akan berkata kepada mereka, 'Ini adalah ayahmu, Adam.' Adam akan berkata (bertindak balas kepada panggilan), 'Labbaik dan Sa'daik' Kemudian Allah akan berkata (untuk Adam), 'Ambil keluar dari anak-anak anda, orang-orang of Hell.' Adam berkata, 'Wahai Tuhan, berapa banyak saya perlu mengambil? Allah akan berkata, 'Keluarkan sembilan puluh sembilan daripada setiap seratus. " Mereka (sahabat Rasulullah saw) berkata, "Ya Rasulullah ini! Jika sembilan puluh sembilan daripada setiap seratus daripada kita yang diambil, apa yang akan kekal daripada kami?" Beliau berkata, "Saya pengikut berbanding dengan negara-negara lain seperti rambut putih pada lembu hitam."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 537:

Riwayat Abu Said: Nabi berkata, "Allah akan berkata, 'O Adam!. Adam akan menjawab,' Labbaik dan Sa'daik (I bertindak balas kepada Panggilan-Panggilan Anda, saya am taat kepada perintah-perintah Anda), wal Khair Wayar Yadaik (dan semua yang baik adalah dalam Tangan Anda)! ' Kemudian Allah berfirman (kepada Adam), Bawa keluar orang-orang dari api neraka. ' Adam berkata, 'Apakah (berapa banyak) adalah orang-orang neraka?' Allah berfirman, "Daripada setiap ribu (mengambil) sembilan ratus sembilan puluh sembilan (orang). ' Pada masa itu kanak-kanak akan menjadi tua beruban kepala dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang (mempunyai pengguguran) dan anda akan melihat orang yang seolah-olah mereka telah mabuk, tetapi tidak mabuk, tetapi azab Allah itu akan menjadi sangat teruk “.

Berita yang bermasalah para sahabat Nabi yang terlalu banyak, dan mereka berkata, "Ya Rasulullah ini! Siapakah di antara kita akan menjadi manusia (yang bernasib baik daripada satu ribu yang akan diselamatkan dari neraka)?" Beliau berkata, "Ada berita baik bahawa satu ribu akan dari Gog dan Magog, dan satu (untuk disimpan akan) daripada anda." Nabi itu berkata, "Demi Allah yang menguasai jiwaku, saya Harap anda (Islam) akan menjadi satu pertiga daripada ahli syurga." Pada itu, kita dimuliakan dan memuji Allah dan berkata, "Allahu Akbar." Nabi The kemudian berkata, "By-Nya dalam Yang Tangan jiwa saya adalah, saya berharap bahawa anda akan menjadi salah satu separuh daripada orang-orang Paradise, seperti yang anda (umat Islam) contoh dalam perbandingan kepada orang-orang lain (bukan-umat Islam), adalah seperti itu daripada rambut putih pada kulit lembu hitam, atau tempat pusingan hairless pada paha depan keldai. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 538:

Riwayat Ibn ‘Umar: Nabi berkata (mengenai Ayat itu), "Hari A apabila semua umat manusia akan berdiri di hadapan Lord of the sekalian alam, '(bahawa hari) mereka akan berdiri, lemas dalam peluh mereka sehingga ke tengah-tengah telinga mereka."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 539:

Riwayat Abu Huraira: Rasulullah saw berkata, "Orang-orang akan berpeluh sebanyak-banyaknya supaya di hari kiamat, apa yang peluh mereka akan tenggelam tujuh puluh hasta jauh ke dalam bumi, dan ia akan meningkat sehingga ia sampai ke mulut dan telinga rakyat."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 540:

Riwayat Abdullah: Nabi berkata, "kes-kes yang akan diputuskan pertama (pada hari kiamat) akan menjadi kes darah menumpahkan."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 541:

Riwayat Abu Huraira: Rasulullah saw berkata, "Sesiapa yang menganiaya saudaranya, perlu meminta pengampunan beliau (sebelum kematiannya), sebagai (di akhirat) tidak akan ada satu Dinar mahupun Dirham. (Dia perlu mendapatkan pengampunan dalam kehidupan ini) sebelum beberapa perbuatan-perbuatan yang baik itu diambil dan dibayar kepada saudaranya, atau, jika dia telah dilakukan tidak perbuatan yang baik, sebahagian daripada perbuatan buruk saudaranya yang diambil untuk dimuatkan ke atasnya (di akhirat). "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 542:

Dari Abu Said Al-Khudri: Rasul Allah berkata, "orang yang beriman, setelah terselamat dari (azab) neraka, akan berhenti di jambatan di antara syurga dan neraka dan pembalasan bersama akan ditubuhkan di kalangan mereka mengenai kesalahan yang mereka telah dilakukan di dunia terhadap satu sama lain. Selepas mereka adalah dibersihkan dan disucikan (melalui tindak balas), mereka akan dimasukkan ke dalam Syurga, dan oleh Dia yang menguasai jiwa Muhammad, semua orang daripada mereka akan tahu kediaman beliau di syurga yang lebih baik daripada yang dia tahu tempat tinggalnya di dunia ini ".

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 543:

Riwayat Ibn Abi Mulaika: Aisyah berkata, "Nabi berkata, 'Sesiapa yang mempunyai akaun (rekod) dipersoalkan pasti akan dihukum.' Saya berkata, 'Bukankah Allah berkata: "Dia akan menerima perhitungan mudah'? (84.8) Nabi menjawab. 'Ini bermakna hanya pembentangan akaun. "'

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 544:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: Nabi berkata (seperti di atas, 543).

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 545:

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra: Rasulullah saw berkata, "Tiada akan dipanggil ke akaun pada hari kiamat, tetapi akan hancur." Saya berkata "Rasul O Allah ini Telah tidak Allah berkata:!? 'Kemudian sebagai untuk dia yang akan diberikan rekod beliau di tangan kanannya, maka dia pasti akan menerima baginya hitungan hisab yang mudah (84,7-8) - Rasul Allah ini berkata," Itu (Verse) bermaksud hanya pembentangan akaun, tetapi sesiapa yang mempunyai akaun (rekod) dipersoalkan pada hari kiamat, pasti akan dihukum. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 546:

Diriwayatkan Anas bin Malik: Nabi saw pernah berkata, "kafir akan dibawa pada hari kiamat dan akan ditanya." Katakan anda mempunyai sebagai banyak emas untuk mengisi bumi, anda akan menebus diri anda? "Beliau menjawab:" Ya . "Kemudian ia akan berkata kepadanya," Anda telah meminta sesuatu yang lebih mudah daripada (yang menyertai tiada dalam ibadah kepada Allah (iaitu untuk menerima Islam, tetapi anda enggan). "

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 547:

Riwayat 'Adi bin Hatim: Nabi berkata, "Akan ada seorang di antara kamu tetapi akan bercakap dengan Allah pada hari kiamat, tanpa ada seorang jurubahasa di antara dia dan Dia (Allah). Dia akan melihat dan melihat apa-apa yang di hadapan beliau, dan kemudian dia akan melihat (sekali lagi untuk kali kedua) di hadapannya, dan (ingatlah), kebakaran akan berhadapan dengannya. Oleh itu, sesiapa di antara kamu yang boleh menyelamatkan dirinya dari api neraka, harus berbuat demikian walaupun dengan setengah daripada tarikh (untuk memberikan amal). "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 548:

Riwayat 'Adi bin Hatim: Nabi berkata, "Melindungi diri dari api neraka." Dia kemudiannya berpaling muka ke samping (seolah-olah dia telah melihat ia) dan berkata lagi, "Melindungi diri dari api neraka," dan kemudian berpaling ke samping (seolah-olah dia telah melihat ia), dan beliau berkata demikian bagi ketiga masa sehingga kami menyangka bahawa beliau telah melihat ia. Beliau kemudian berkata, "Melindungi diri dari api neraka, walaupun dengan separuh daripada tarikh dan orang yang tidak mendapat walaupun ini, (perlu berbuat demikian) dengan (sambil berkata) yang baik, perkataan yang menyenangkan. '

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 549:

Riwayat Ibn Abbas: Nabi berkata, "Orang-orang yang telah dipaparkan di depan saya dan saya melihat satu nabi melintas dengan sekumpulan besar pengikut-pengikutnya, dan satu lagi lulus oleh nabi dengan hanya sekumpulan kecil orang, dan nabi yang lain yang melalui dengan hanya sepuluh ( orang), dan satu lagi nabi yang melalui dengan hanya lima (orang), dan satu lagi nabi yang diluluskan oleh semata-mata. Dan kemudian saya melihat dan melihat pelbagai besar orang, jadi saya bertanya kepada Jibril, "Adakah orang-orang ini pengikut saya? ' Dia berkata, 'Tidak, tetapi melihat ke arah kaki langit.' Saya melihat dan melihat pelbagai yang sangat besar orang. Jibrail berkata”. Mereka adalah pengikut anda, dan mereka adalah tujuh puluh ribu (orang) di hadapan mereka yang tidak akan mempunyai apa-apa perhitungan akaun mereka tidak akan menerima apa-apa hukuman.' 

Saya bertanya, 'Mengapa?' Beliau berkata, 'Untuk mereka digunakan bukan untuk merawat diri mereka dengan penjenamaan (kelecuhan) atau dengan Ruqya (mendapatkan diri dirawat dengan bacaan beberapa ayat-ayat Al-Quran) dan tidak melihat petanda jahat dalam perkara-perkara, dan mereka digunakan untuk meletakkan mereka amanah (sahaja) kepada Tuhan mereka. "Apabila mendengar bahawa, 'Ukasha bin Mihsan bangun dan berkata (kepada Nabi)," berdoalah kepada Allah untuk membuat saya salah seorang daripada mereka. "Nabi berkata," Ya Allah, jadikanlah dia salah satu mereka. "Kemudian lelaki lain bangun dan berkata (kepada Nabi)," berdoalah kepada Allah untuk membuat saya salah seorang daripada mereka. "Nabi berkata, 'Ukasha telah mendahului kamu."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 550:

Riwayat Abu Huraira: Saya mendengar Rasulullah saw berkata, "Dari umatku akan masuk syurga orang ramai, tujuh puluh ribu dalam bilangan yang wajahnya akan perhiasannya sebagai bulan tidak apabila ia penuh." Apabila mendengar bahawa, 'Ukasha bin Mihsan Al-Asdi bangun, mengangkat lembaran meliputi, dan berkata, "Ya Rasulullah ini! Berdoalah Allah supaya Dia membuat saya salah seorang daripada mereka." Nabi berkata, "Ya Allah, menjadikan dia salah seorang daripada mereka." Satu lagi lelaki Ansar bangun dan berkata, "Ya Rasulullah ini! Berdoalah Allah untuk membuat saya salah seorang daripada mereka." Nabi berkata (kepadanya), "'Ukasha telah mendahului kamu."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 551:

Diriwayatkan Sahl bin Saad: Nabi The berkata, "Tujuh puluh-ribu atau tujuh ratus ribu pengikut yang saya (perawi itu adalah dalam ragu-ragu sebagai ke nombor yang betul) akan memasuki Paradise pegangan antara satu sama lain sehingga yang pertama dan yang terakhir daripada mereka masuk Syurga pada masa yang sama, dan muka mereka akan mempunyai perhiasannya seperti bulan pada malam purnama. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 552:

Riwayat Ibn ‘Umar: Nabi, berkata, "penduduk syurga akan masuk syurga, dan orang-orang itu (neraka) Kebakaran akan memasuki (neraka) neraka, maka panggilan pembuat akan bangun (dan membuat pengumuman) di antara mereka, 'O orang-orang yang (neraka) Saqar Tiada kematian lagi! Dan Wahai orang-orang syurga! Tiada kematian (lagi) tetapi kekal. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 553:

Riwayat Abu Huraira: Nabi berkata, "Ia akan berkata kepada orang-orang syurga, 'Wahai orang-orang syurga! Eternity (bagi kamu) dan tidak akan mati, dan kepada orang-orang dari neraka," Wahai orang-orang api neraka selama-lamanya (untuk anda ) dan tiada kematian! "

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 554:

Riwayat ‘Imran: Nabi berkata, "Aku melihat ke dalam syurga dan melihat bahawa majoriti penduduknya adalah orang miskin, dan aku melihat ke dalam neraka dan mendapati bahawa majoriti penduduknya adalah wanita."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 555:

Riwayat Usama: Nabi The berkata, "Saya berdiri di pintu gerbang Paradise dan melihat bahawa majoriti orang-orang yang telah memasuki ia adalah orang-orang miskin, manakala yang kaya telah dilarang (untuk memasuki bersama-sama dengan miskin, kerana mereka sedang menunggu perhitungan-akaun-akaun mereka ), tetapi orang-orang ahli neraka telah diperintahkan supaya bergerak ke neraka. Dan saya berdiri di pintu neraka dan mendapati bahawa majoriti rakyat memasuki ia adalah wanita. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 556:

Riwayat Ibn ‘Umar: Rasulullah saw berkata, "Apabila ahli syurga telah memasuki syurga dan ahli neraka telah masuk neraka, kematian akan dibawa dan akan diletakkan di antara neraka dan syurga, dan kemudian ia akan disembelih, dan panggilan akan yang dibuat (itu), 'O orang-orang Paradise, tidak lebih kematian! O orang-orang daripada azab Neraka ini, tidak lebih kematian!' Jadi orang-orang of Paradise akan mempunyai kebahagiaan ditambah kepada kebahagiaan mereka sebelumnya, dan orang-orang of Fire itu akan mempunyai kesedihan ditambah untuk kesedihan mereka sebelum ini. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 557:

Dari Abu Said Al-Khudri: Rasulullah saw berkata, "Allah berfirman kepada ahli syurga: 'Wahai orang-orang syurga!' Mereka akan berkata, 'Labbaik, ya Tuhan kami, dan Sa'daik!' Allah akan berkata, 'Adakah anda gembira? " Mereka akan mengatakan, 'Mengapa yang patut kita tidak akan gembira sejak Anda telah memberikan kita apa yang Anda telah tidak diberikan kepada sesiapa sahaja daripada penciptaan Anda?' Allah akan berkata, "saya akan memberikan sesuatu yang lebih baik daripada itu. ' Mereka akan menjawab, 'Wahai Tuhan kami! Dan apa yang lebih baik daripada itu? ' Allah akan berkata, "Saya akan beri kesenangan saya dan kepuasan kepada anda supaya saya tidak akan marah dengan anda selepas untuk selama-lamanya. ' "

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 558:

Riwayat Anas: Haritha telah syahid pada hari (peperangan) Badar ketika dia masih muda. ! Ibunya datang kepada Rasulullah saw berkata, "Ya Rasulullah ini Anda tahu hubungan Haritha kepada saya (berapa suka dia saya), maka, jika dia di dalam syurga, saya akan bersabar dan harapkan ganjaran Allah, tetapi jika dia tidak ada, maka anda akan melihat apa yang saya akan lakukan. " Nabi menjawab, "Semoga Allah berbelas kasihan kepada kamu! Adakah anda gila? (Adakah anda fikir) ia adalah salah Syurga? Terdapat banyak syurga dan dia di dalam Syurga (yang paling tinggi) Al-Firdaus."

8,559.:

Riwayat Abu Huraira: Nabi berkata, "lebar antara kedua-dua bahu seorang kafir (kafir) akan sama dengan jarak yang dilalui oleh penunggang yang cepat dalam tiga hari."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 559t:

Diriwayatkan Sahl bin Saad: Rasulullah saw berkata, "Sesungguhnya di dalam Syurga terdapat sebatang pokok yang begitu besar yang dalam naungannya rider boleh bergerak untuk seratus tahun tanpa dapat merentasinya."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 559e:

Riwayat Abu Said: Nabi berkata: Ada pokok di syurga (yang besar) yang (atau yang terlatih) rider cepat boleh bergerak: untuk seratus tahun tanpa dapat merentasinya.

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 560:

Diriwayatkan Sahl bin Saad: Rasulullah saw berkata, "Tujuh puluh ribu atau tujuh ratus ribu daripada umatku akan masuk syurga. (Abu Hazim, sub-perawi, tidak pasti tentang yang mana satu dua nombor adalah betul.) Dan mereka akan berpegang kepada satu sama lain , dan yang pertama daripada mereka tidak akan masuk sehingga yang terakhir dari mereka telah masuk, dan muka mereka akan menjadi seperti bulan pada malam bulan purnama. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 561:

Diriwayatkan Sahl: Nabi berkata, "Orang-orang di syurga akan melihat Ghuraf (tempat kediaman khas) di dalam syurga seperti yang anda lihat bintang di langit." Abu Said menambah: ". Seperti yang anda melihat bintang berkilauan yang masih berada dalam kaki langit timur dan ufuk barat"

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 562:

Diriwayatkan Anas bin Malik: Nabi berkata, "Allah akan berkata kepada orang yang akan beroleh azab seksa yang minimum di dalam neraka pada hari kiamat, 'Jika anda mempunyai perkara yang sama dengan apa yang ada di bumi, anda akan tebusan diri (dari hukuman itu) dengan ia ? ' Dia akan menjawab, Ya. Allah akan berkata, "Saya bertanya kepada anda satu perkara yang lebih mudah daripada ini semasa anda berada di tulang belakang Adam, iaitu, tidak menyembah yang lain dari Ku, tetapi anda enggan dan berkeras untuk menyembah yang lain selain Aku. "'

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 563:

Hammad meriwayatkan dari 'Amr dari Jabir: Nabi berkata, "Beberapa orang akan keluar dari neraka dengan syafaat kelihatan seperti Thaarir ini." Saya bertanya kepada 'Amr, "Apakah Thaarir itu?" Beliau berkata, Daghabis Ad, dan pada masa itu dia tidak bertaring. Hammad berkata: Saya berkata kepada 'Amr bin Dinar, "Wahai Abu Muhammad Adakah anda mendengar Jabir bin Abdullah berkata,' Saya mendengar Rasulullah berkata: 'Sesetengah orang akan keluar dari neraka dengan syafaat" Dia berkata, "Ya."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 564:

Diriwayatkan Anas bin Malik: Nabi berkata, "Beberapa orang akan keluar dari neraka setelah mereka telah menerima sentuhan neraka, menukar warna mereka, dan mereka akan masuk syurga, dan orang-orang syurga akan menamakan mereka 'Al-Jahannamiyin' (Neraka) Kebakaran rakyat. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 565:

Dari Abu Said Al-Khudri: Rasulullah saw berkata, "Apabila ahli syurga telah memasuki syurga, dan orang-orang ahli neraka telah masuk neraka, Allah akan berkata. 'Take keluar (dari neraka) sesiapa yang telah mendapat kepercayaan sama dengan biji sawi di dalam hatinya. ' Mereka akan keluar, dan pada masa itu mereka akan dibakar dan menjadi seperti arang batu, dan kemudian mereka akan dibuang ke dalam sungai Al-Hayyat (kehidupan) dan mereka akan muncul hanya sebagai benih yang tumbuh di bank daripada air hujan sungai. " Nabi berkata, "Adakah kamu tidak melihat bahawa benih bercambah keluar kuning dan terpulas?"

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 566:

Riwayat An-Nu’man: Aku mendengar Nabi berkata, "Orang yang akan mempunyai hukuman-kurangnya dari kalangan orang-orang Api neraka pada hari kiamat, akan menjadi seorang lelaki yang di bawah lengkungan kaki yang Ember membara akan diletakkan supaya otaknya akan mendidih kerana daripada itu. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 567:

Riwayat An-Nu'man bin Bashir: Aku mendengar Nabi berkata, "Orang-kurangnya dihukum itu (neraka) Kebakaran orang pada hari kiamat akan menjadi seorang lelaki yang di bawah lengkungan kaki dua bara membara akan diletakkan, kerana yang otaknya akan mendidih seperti Al -Mirjal (kapal tembaga) atau (kapal buyung) Qum-qum mendidih dengan air. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 568:

Riwayat 'Adi bin Hatim: Nabi yang disebut neraka dan berpaling muka ke samping dan meminta perlindungan kepada Allah dari itu, dan sekali lagi dia menyebut neraka dan berpaling muka ke samping dan meminta perlindungan kepada Allah dari itu dan berkata, "Melindungi diri dari neraka, walaupun jika dengan setengah daripada tarikh, dan sesiapa yang tidak mampu itu, maka (hendaklah dia berbuat demikian) oleh (kata-kata) yang baik, perkataan yang menyenangkan. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 569:

Dari Abu Said Al-Khudri: Saya mendengar Apostles Allah, padahal sesungguhnya bapa saudaranya, Abu Talib telah telah disebut dalam kehadiran beliau, dengan berkata, "Semoga menjadi syafaat saya akan membantu dia (Abu Talib) pada Hari kiamat begitu bahawa dia mungkin dimasukkan ke dalam tempat yang cetek dalam Neraka, dengan api sampai ke buku lali dan menyebabkan otaknya mendidih. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 570:

Riwayat Anas: Rasulullah saw berkata, "Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan semua orang-orang di hari kiamat dan mereka akan berkata, 'Marilah kita meminta seseorang untuk memberi syafaat untuk kita dengan Tuhan kami supaya Dia boleh melepaskan kita dari tempat kita ini.' Kemudian mereka akan pergi kepada Adam dan berkata, 'Anda adalah orang yang Allah dicipta dengan Tangan Sendiri-Nya, dan menarik nafas dalam anda jiwa-Nya, dan memerintahkan malaikat untuk sujud kepada kamu, jadi sila syafaat untuk kita dengan Tuhan kami.' Adam akan menjawab, 'Saya tidak sesuai untuk usaha ini, dan akan ingat dosanya, dan akan berkata,' Pergi kepada Nuh, Rasul pertama yang dihantar oleh Allah”.

Mereka akan pergi kepadanya dan dia akan berkata, "Saya tidak patut bagi aku janji ini, dan akan ingat dosanya dan berkata, 'Pergi ke Abraham yang Allah mengambil sebagai Khalil a. Mereka akan pergi kepadanya (dan permintaan yang sama). Dia akan menjawab,' Saya tidak sesuai untuk usaha ini, dan akan ingat dosanya dan berkata, 'Pergi ke Musa kepadanya Allah berkata-kata secara langsung.' Mereka akan pergi kepada Musa dan dia akan berkata, 'Saya tidak sesuai untuk usaha ini, dan akan ingat dosanya dan berkata,' Pergi kepada Isa. ' Mereka akan pergi kepadanya, dan dia akan berkata, "Saya tidak sesuai untuk aku janji ini, pergi kepada Muhammad sebagaimana Allah telah mengampuni dosa-dosa yang lalu dan akan datang”.

Mereka akan datang kepada saya dan saya akan meminta izin Tuhanku, dan apabila saya melihat Dia, saya akan sujud kepada-Nya, dan Dia akan meninggalkan aku dalam keadaan bahawa selagi (Dia) Allah akan, dan kemudian saya akan ditangani "Angkatlah kepala (wahai Muhammad) Tanya, dan permintaan anda akan diberikan, dan katakan, dan kata-kata anda akan mendengar;!. syafaat, dan syafaat anda akan diterima. Kemudian saya akan menaikkan kepala saya, dan saya akan memuliakan dan pujilah Tuhan saya dengan yang mengatakan (iaitu doa) 

Beliau akan mengajar saya, dan kemudian saya akan memberi syafaat, Allah akan menetapkan a had bagi saya (iaitu, jenis tertentu orang untuk kepada sesiapa yang Aku boleh syafaat), dan saya akan membawa mereka keluar dari (Neraka) Kebakaran dan biarkan mereka masuk syurga. Kemudian saya akan kembali (kepada Allah) dan jatuh sujud, dan akan melakukan perkara yang sama untuk kali ketiga dan keempat sehingga tidak satu kekal dalam api (neraka) kecuali orang-orang yang Al-Quran telah dipenjarakan di dalamnya. " (The sub-perawi, Qatada pernah berkata pada ketika itu, "... orang-orang yang kepadanya selama-lamanya (di neraka) telah dikenakan.") (Lihat Hadith No 3, Vol 6).

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 571:

Riwayat 'Imran bin Husain: Nabi The berkata, "Sesetengah orang akan yang perlu diambil keluar dari api neraka melalui syafaat dari Muhammad mereka akan memasuki Paradise dan akan dipanggil Al-Jahannamiyin (orang-orang Kebakaran Hell)."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 572:

Riwayat Anas: Um (ibu) Haritha datang kepada Rasul Allah selepas Haritha telah mati syahid pada hari (peperangan) Badar oleh anak panah dilemparkan oleh orang yang tidak diketahui. Dia berkata, "Rasul O Allah ini! Anda tahu kedudukan Haritha di dalam hati saya (iaitu bagaimana sayang kepada saya dia adalah), jadi jika dia berada dalam Paradise, saya tidak akan menangis untuk dia, atau selainnya, anda akan melihat apa yang saya akan lakukan. " Nabi berkata, "Adakah kamu gila? Adakah terdapat hanya satu Syurga? Terdapat banyak syurga, dan dia berada di syurga Firdaus yang tertinggi." 

Rasulullah menambah, "Perjalanan pagi atau perjalanan tengah hari selepas di jalan Allah adalah lebih baik daripada seluruh dunia dan apa yang ada di dalamnya; dan tempat yang sama dengan anak panah tunduk kepada sesiapa di antara kamu, atau tempat yang sama dengan kaki di syurga adalah lebih baik daripada seluruh dunia dan apa yang ada di dalamnya, dan jika salah seorang wanita syurga melihat bumi, dia akan mengisi seluruh ruang di antara mereka (bumi dan langit) dengan cahaya, dan akan mengisi apa yang ada di antara mereka, dengan minyak wangi, dan tudung mukanya adalah lebih baik daripada seluruh dunia dan apa yang ada di dalamnya. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 573:

Riwayat Abu Huraira: Nabi berkata, "Tiada akan masuk syurga tetapi akan ditunjukkan di tempat yang dia akan menduduki dalam (neraka) Kebakaran jika dia telah menolak iman, supaya dia boleh menjadi lebih bersyukur dan tidak akan memasuki (neraka) neraka tetapi akan ditunjukkan di tempat yang dia akan menduduki di syurga jika dia beriman, supaya boleh menjadi punca kesedihan untuk beliau. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 574:

Riwayat Abu Huraira: Saya berkata, "Wahai Rasul Allah! Siapakah yang akan menjadi orang yang paling bertuah yang akan mendapat syafaat anda pada hari kiamat?" Nabi berkata, "Wahai Abu Hurairah! Saya fikir tidak ada yang akan bertanya kepada saya tentang hadis ini sebelum anda, kerana saya tahu keinginan anda untuk (pembelajaran) Hadis. Orang yang paling bertuah yang akan mendapat syafaat saya pada hari kiamat akan menjadi salah satu yang berkata, 'Tiada mempunyai hak untuk disembah tetapi Allah,' dengan ikhlas dari bahagian bawah hatinya. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 575:

Riwayat Abdullah: Nabi berkata, "Saya tahu orang yang akan menjadi yang terakhir untuk keluar dari (azab) neraka, dan yang terakhir masuk syurga. Dia akan menjadi seorang lelaki yang akan keluar dari (azab) neraka merangkak, dan Allah akan berkata kepadanya, 'Pergi dan masuk syurga.' Dia akan pergi kepadanya, tetapi dia akan membayangkan bahawa ia telah dipenuhi, dan kemudian dia akan kembali dan berkata, 'Wahai Tuhan, saya mendapati ia penuh.' Allah akan berkata, 'Pergi dan masuk syurga, dan anda akan mempunyai apa yang sama dengan dunia dan sepuluh kali ganda (atau, anda akan mempunyai sebanyak sepuluh kali ganda dunia).' Pada itu, lelaki itu akan berkata, 'Adakah anda ejek itu saya (atau ketawa pada saya) walaupun Anda Raja? " Saya melihat Rasul Allah (sambil berkata itu) tersenyum bahawa gigi geraham kecil beliau menjadi kelihatan. Ada yang mengatakan bahawa akan menjadi yang terendah di tahap di kalangan ahli syurga.

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 576:

Riwayat ‘Abbas: bahawa dia berkata kepada Rasulullah saw "Adakah anda mendapat manfaat Abu Talib dengan apa-apa?"

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 577:

Riwayat Abu Huraira: Sesetengah orang berkata, "Wahai Rasul Allah! Mahukah kita melihat Tuhan kami pada hari kiamat?" Dia berkata, "Adakah anda penuhkan dan memerah satu sama lain pada melihat matahari apabila ia tidak disembunyikan oleh awan?" Mereka menjawab, "Tidak, Rasulullah saw." Dia berkata, "Adakah anda orang ramai dan memerah satu sama lain pada melihat bulan purnama dan tidak disembunyikan oleh awan?" Mereka menjawab, tidak, Rasul O Allah! "Dia berkata," Jadi, anda akan melihat Dia (Tuhan kamu) pada hari kiamat juga Allah akan mengumpulkan semua orang dan berkata, "Sesiapa yang digunakan untuk menyembah apa-apa yang perlu mengikut perkara itu”.

Jadi, orang yang digunakan untuk menyembah matahari, akan mengikutinya, dan orang yang digunakan untuk menyembah bulan akan mengikutinya, dan orang yang digunakan untuk menyembah dewa-dewa palsu akan mengikuti mereka, dan kemudian hanya negara ini (iaitu Islam) akan kekal, termasuk orang-orang munafik mereka. Allah akan datang kepada mereka dalam bentuk yang lain daripada mereka tahu dan akan berkata, 'Aku adalah Tuhanmu.' Mereka akan berkata, "Kami berlindung dengan Allah daripada anda. Ini adalah tempat kami (kami tidak akan mengikuti kamu) sehingga Tuhan kami datang kepada kami, dan apabila Tuhan kita datang kepada kita, kita akan mengenali-Nya.

Kemudian Allah akan datang kemudian dalam bentuk mereka tahu dan akan berkata, "Akulah Tuhan kamu. ' Mereka akan menjawab, '(Tidak syak lagi) Anda adalah Tuhan kami', dan mereka akan mengikuti-Nya. Kemudian jambatan akan diletakkan di atas itu (neraka) neraka. " Rasulullah menambah, "Saya akan menjadi yang pertama untuk merentasinya. Dan seruan para Rasul pada hari itu, akan 'Allahukka Sallim, Sallim (Ya Allah, menyelamatkan kita, menyelamatkan kita!)', Dan di atas jambatan bahawa akan akan cangkuk Sama seperti duri As Sa'dan (pokok yang berduri). Adakah anda tidak melihat duri As-Sa'dan? " 

Para sahabat berkata, "Ya, Ya Rasulullah itu." Beliau menambah, "Jadi mata kail di atas jambatan yang akan menjadi seperti duri As-Sa-dan kecuali bahawa kehebatan mereka dalam saiz hanya diketahui oleh Allah. Ini kail akan merampas orang mengikut perbuatan mereka. Sesetengah orang akan hancur kerana kesalahan-kesalahan mereka, dan beberapa akan dipotong menjadi kepingan dan jatuh di dalam neraka, tetapi akan disimpan selepas itu, apabila Allah telah selesai penghakiman antara hamba-hamba-Nya, dan bercadang untuk mengambil keluar dari neraka sesiapa yang ingin mengambil dari kalangan orang-orang yang yang digunakan untuk memberi keterangan tiada seorang pun bahawa mempunyai hak untuk disembah tetapi Allah.

Kami akan memerintahkan malaikat untuk membawa mereka keluar dan para malaikat akan mengenali mereka dengan tanda bekas sujud (di dahi mereka) bagi Allah diharamkan f kemarahan untuk mengambil bekas sujud pada badan anak Adam. Jadi mereka akan membawa mereka keluar, dan pada masa itu mereka akan dibakar (seperti arang batu), dan kemudian air, Hayat Maul dipanggil (air kehidupan) akan mencurahkan ke atas mereka, dan mereka akan muncul keluar seperti air benih pada bank daripada aliran air hujan, dan akan kekal seorang lelaki yang akan menghadapi (neraka) neraka dan akan berkata, 'Wahai Tuhan! Ia (Neraka-an) wap telah beracun dan salai saya dan apinya telah dibakar saya;. Sila hidupkannya muka saya jauh dari Api ' Dia akan menyimpan pada memohon Allah sehingga Allah berkata, 'Mungkin, jika saya memberi anda apa yang anda mahu), anda akan bertanya untuk perkara yang lain?' Lelaki itu akan berkata, 'Tidak, demi Kuasa Anda, saya tidak akan meminta anda untuk apa-apa lagi. "

Kemudian Allah akan menjadikan mukanya dari api neraka. Lelaki itu akan berkata selepas itu, 'Wahai Tuhan, membawa saya dekat pintu syurga.' Allah berfirman (kepadanya), 'Tidak anda tidak berjanji untuk meminta apa-apa lagi? Celakalah kamu, Wahai anak Adam! Bagaimana khianat anda! ' Lelaki itu akan menyimpan pada memohon Allah sehingga Allah akan berkata, 'Tetapi jika saya memberikan anda bahawa, anda mungkin bertanya kepada saya untuk sesuatu yang lain.' Lelaki itu akan berkata, 'Tidak, demi Kuasa Anda. Saya tidak akan meminta apa-apa lagi. " Dia akan memberikan Allah janjinya dan berjanji tidak akan meminta apa-apa lagi selepas itu. Maka Allah akan membawa dia berhampiran pintu syurga, dan apabila dia melihat apa yang ada di dalamnya, dia akan berdiam diri selagi kehendak Allah, dan kemudian dia akan berkata, 'Wahai Tuhan! Izinkan saya masuk syurga”.

Allah akan berkata, 'tidak Adakah anda berjanji bahawa anda tidak akan meminta Me untuk apa-apa selain daripada itu?Celakalah kamu, Wahai anak Adam! Bagaimana khianat anda! ' Pada itu, lelaki itu akan berkata, 'Wahai Tuhan! Jangan membuat saya yang paling celaka ciptaan anda, dan akan terus memohon kepada Allah sehingga Allah akan tersenyum dan apabila Allah akan tersenyum kerana dia, kemudian Dia akan membenarkan dia untuk masuk syurga, dan apabila dia akan masuk syurga, dia akan ditangani, 'Wish daripada begitu-dan-demikian.' Dia akan ingin sehingga semua hasratnya akan dipenuhi, maka Allah akan berkata, Semua ini (iaitu apa yang anda telah mahu untuk) dan sebanyak itu lagi bersamanya adalah untuk anda. '"

Abu Hurairah berkata: Bahawa manusia akan menjadi terakhir penduduk syurga untuk memasuki (Syurga).

Riwayat 'Ata (semasa Abu Hurairah telah menceritakan): Abu Said sedang duduk dalam syarikat Abu Hurairah dan dia tidak menafikan apa-apa riwayat beliau sehingga dia sampai sabdanya: ". Semua ini dan banyak lagi dengannya adalah untuk anda" Kemudian Abu Said berkata, "Aku mendengar Rasulullah berkata, 'Ini adalah untuk anda dan sepuluh kali ganda.' "Abu Huraira berkata," Dalam ingatan saya ia adalah 'sebanyak itu lagi dengannya.' "

Jumlah dagangan 8, Tempah di dalam 76, Bilangan 578:

Riwayat Abdullah: Nabi berkata, "Aku sebelumnya anda di Lake-Fount." Abdullah berkata: Rasulullah saw bersabda, "Aku sebelumnya anda di Lake-Fount, dan sebahagian dari kamu akan dibawa di hadapan saya sehingga saya akan melihat mereka dan kemudian mereka akan diambil dari saya dan saya akan berkata, ' Wahai Tuhan, sahabat saya! ' Ia akan berkata, "Anda tidak tahu apa yang mereka lakukan selepas anda telah meninggalkan. '

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 579:

Riwayat Ibn ‘Umar: Nabi berkata, "Tidak akan tangki (Lake-Fount) di hadapan anda yang besar seperti jarak antara Jarba dan Adhruh (dua bandar-bandar di Sham)."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 580:

Riwayat Ibn Abbas: The perkataan 'Al-Kauthar' bermakna yang baik yang banyak yang Allah telah berikan kepada dia (Nabi Muhammad). Abu Bishr berkata: Saya berkata kepada Said, "Sesetengah orang mendakwa bahawa ia (Al-Kauthar) adalah sungai di syurga." Said menjawab, "Sungai yang di syurga adalah salah satu perkara yang baik yang telah dikurniakan Allah kepadanya (Muhammad)."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 581:

Riwayat 'Abdullah bin' Amr: Nabi berkata, "Saya Lake-Fount adalah (begitu besar bahawa ia mengambil) Perjalanan sebulan untuk merentasinya. Air adalah lebih putih daripada susu, dan bau adalah lebih bagus daripada kasturi (sejenis minyak wangi), dan cawan minuman adalah (seperti yang banyak) sebagai (bilangan) bintang dari langit dan sesiapa yang minum daripadanya, tidak akan dahaga ".

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 582:

Diriwayatkan Anas bin Malik: Rasulullah saw berkata, "lebar Lake-Fount saya adalah sama dengan jarak antara Aila (sebuah bandar di Sham) dan Sana '(modal Yaman) dan ia mempunyai banyak (banyak) jugs sebagai bilangan bintang daripada langit. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 583:

Diriwayatkan Anas bin Malik: Nabi berkata: "Ketika aku sedang berjalan di syurga (pada malam Mi'raj), aku melihat sebuah sungai, di kedua-dua bank di mana terdapat khemah-khemah yang diperbuat daripada mutiara yang berongga saya bertanya,." Apa ini, wahai Jibril ? ' Dia berkata, 'Itu adalah Kauthar yang Tuhanmu telah diberikan kepada anda.' Sesungguhnya! Bau atau lumpur adalah kasturi berbau tajam! "(The sub-perawi, Hudba adalah ragu-ragu tentang ungkapan yang betul.)

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 584:

Riwayat Anas: Nabi berkata, "Sebahagian daripada sahabat saya akan datang kepada saya di Fount Lake saya, dan selepas saya mengenali mereka, mereka akan diambil dari saya, di mana saya akan berkata, 'sahabat saya!' Maka ia akan berkata, "Anda tidak tahu apa yang mereka adakan (perkara baru) dalam agama selepas anda."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 585:

Riwayat Abu Hazim daripada Sahl bin Saad: Nabi berkata, "Aku sebelumnya anda (pelopor) di Lake-Fount, dan sesiapa yang akan melalui di sana, dia akan minum daripadanya dan sesiapa yang akan minum daripadanya, dia tidak akan dahaga. Akan datang kepada saya beberapa orang yang saya akan mengenali, dan mereka akan mengenali saya, tetapi halangan yang akan diletakkan di antara saya dan mereka. " Abu Hazim berkata: Aiyash An-Nu'man bin Abi ', apabila mendengar saya, katanya. "Adakah anda mendengar ini dari Diriwayatkan daripada Sahl?" Saya berkata, "Ya." Beliau berkata, "Saya naik saksi bahawa saya mendengar Abu Said Al-Khudri berkata yang sama, sambil menambah bahawa nabi berkata: 'Saya akan berkata:. Mereka adalah daripada saya (iaitu pengikut saya) Ia akan berkata," 

Anda tidak tahu apa yang mereka adakan (perkara baru) dalam agama tersebut selepas anda meninggalkan. Saya akan berkata, 'Jauh dikeluarkan, jauh (dari rahmat), orang-orang yang mengubah (agama mereka) selepas saya. " Abu Huraira diriwayatkan bahawa nabi berkata, "Pada hari kiamat sekumpulan sahabat akan datang kepada saya, tetapi akan didorong jauh dari Lake-Fount, dan saya akan berkata, 'O Lord (orang-orang ialah) di sahabat saya!' Ia akan berkata, 'Anda tidak mempunyai pengetahuan tentang apa yang mereka adakan selepas anda meninggalkan, mereka menjadi murtad kerana ingkar (kembali dari Islam) ".

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 586:

Riwayat Ibn Al-Musaiyab: Para sahabat Nabi berkata, "Beberapa orang dari sahabat saya akan datang ke Lake-Fount saya dan mereka akan dihalau keluar dari ia, dan saya akan berkata, 'Wahai Tuhan, sahabat saya!' Ia akan berkata, 'Anda tidak mempunyai pengetahuan tentang apa yang mereka adakan selepas anda meninggalkan: mereka menjadi murtad kerana ingkar (kembali dari Islam).

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 587:

Riwayat Abu Huraira: Nabi berkata, "Ketika aku sedang tidur, satu kumpulan (pengikut saya telah dibawa dekat kepada saya), dan apabila saya diiktiraf mereka, seorang lelaki (malaikat) keluar dari kalangan (kami) saya dan mereka, dia berkata (kepada mereka), 'Datang bersama-sama.' Saya bertanya, 'Di mana?' Beliau berkata, "Untuk itu (neraka) Kebakaran, dengan Allah 'Saya bertanya,' apa yang tidak kena dengan mereka 'Beliau berkata,' Mereka menjadi murtad kerana ingkar selepas anda meninggalkan. ' 

Kemudian tiba-tiba (lagi) kumpulan (pengikut saya) telah dibawa dekat dengan saya, dan apabila saya diiktiraf mereka, seorang lelaki (malaikat) keluar dari (saya dan mereka) beliau berkata (kepada mereka); Marilah bersama-sama '. Saya bertanya, "Di mana?" Beliau berkata, "Untuk (Neraka) Kebakaran, oleh Allah. ' Saya bertanya kepada, Apa yang adalah yang salah dengan mereka? ' Beliau berkata, "Mereka berpaling murtad kerana ingkar selepas anda meninggalkan. Jadi, saya tidak melihat salah seorang daripada mereka melarikan diri kecuali beberapa orang yang seperti unta tanpa gembala. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 588:

Riwayat Abu Huraira: Rasulullah saw berkata, "Antara rumahku dan mimbarku terdapat sebuah taman dari kalangan taman-taman syurga, dan mimbarku adalah di atas Lake-Fount saya."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 589:

Jundab katanya: Aku mendengar Nabi berkata, "Saya sebelumnya anda di Lake-Fount. (Al-Kauthar).

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 590:

Riwayat 'Uqba bin Amir: Apabila Nabi keluar dan ditawarkan untuk solat jenazah syuhada Uhud, dan kemudian pergi ke mimbar dan berkata, "Saya seorang pendahulu untuk anda dan saya seorang saksi kepada kamu dan demi Allah, saya melihat Fount saya tadi, dan kunci-kunci perbendaharaan bumi (atau kunci bumi) telah diberikan kepada saya: dan demi Allah, saya tidak takut bahawa kamu akan sembah yang lain dari Allah selepas saya, tetapi saya takut bahawa anda akan berusaha dan perjuangan menentang satu sama lain melalui khazanah ini di dunia. "

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 591:

Riwayat Haritha bin Wahab: Saya mendengar Rasulullah menyebut Lake-Fount (Al-Kauthar), berkata, "(The lebar Lake-Fount) adalah sama dengan jarak antara Madinah dan Sana '(modal Yaman)." Haritha berkata bahawa beliau mendengar Rasulullah berkata bahawa beliau Lake-Fount akan menjadi besar seperti jarak antara Sana 'dan Madinah. Al-Mustaurid dikatakan Haritha, "Tidakkah anda mendengar dia bercakap tentang kapal?" Dia berkata, "No" Al-Mustaurid berkata, "Kapal-kapal yang dilihat di dalamnya (dihitung as) bintang-bintang."

Jilid 8, Kitab 76, Nombor 592:

Diriwayatkan Asma 'binti Abu Bakar: Nabi berkata, "Saya akan berdiri di Lake-Fount supaya saya akan melihat siapa di antara kamu akan datang kepada saya, dan beberapa orang yang akan diambil dari saya, dan saya akan berkata, 'Wahai Tuhan, (mereka) daripada saya dan daripada umatku. ' Maka ia akan berkata, "Adakah anda perasan apa yang mereka lakukan selepas anda? Demi Allah, mereka terus beralih ke belakang mereka (bertukar sebagai ingkar). ' "The sub-perawi, Ibn Abi Mulaika berkata," Ya Allah, kami berlindung kepada Engkau dari beralih ke belakang kami, atau dikemukakan kepada percubaan dalam agama kita”. 

No comments:

Post a Comment