Tuesday, February 4, 2014

ADAB ISTINJAK

Hampir setiap hari kita menuju tandas utk buang hajat. Anjuran dlm beristinja: Menggunakan sandal atau alas kaki utk menghindari najis. (Imam Nawawi). Akan lebih baik, di dlm tandas disediakan sandal khususdan sebaiknya tidak dibawa keluar. Masuk tandas dgn melangkahkan kaki kiri terlebih dulu. (Tirmizi). Doa masuk tandas (dianjurkan membaca doanya di luar). “Allahumma inni a’uudzubika minal khubutsi wal khobaaits”. 

(Ya Allah, aku berlindung kpdMu dari gangguan syaitan jantan dan betina) (Bukhari, Muslim). Keluar tandas disunatkan dgn kaki kanan lebih dulu, dgn baca doa: “Ghufroonakal hamdulilla hillazii azhaba ‘anil azaa wa ‘aafanii” (Aku memohon ampunanMu. Segala puji bagi Allah yg telah menghilangkan penyakit dariku dan telah menyembuhkanku.) (Tirmizi, Nasai, Ibnu Majah).

Tandas adalah tmpt berkumpul syaitan. Tidak dianjurkan berlama2 di dlmnya. Jika selesai hajatnya, secptnya keluar. (Nasai, Ibnu Majah). Sunat memakai tutup kepala ketika di dlm tandasdan baru membukanya jika kita hendak mem basahi rambut. (Ibnu Sa’ad). Jika Tiada penutup kepala, hendaknya ditutup dgn lengan baju. (Imam Nawawi). 

Buang air hendaknya dgn duduk, jgn berdiri spt org Yahudi dan Nasrani. (Bukhari, Muslim, Abu Daud, Nasai). Caranya adalah dgn duduk bertumpu di atas kaki kiri dan kaki kanan tegak di atas tanah. Hal ini akan lebih memudah kan najis keluar dan mengistirahatkan anggota tubuh utama, spt lambung, dsb. (Imam Nawawi). Hendaknya beristinja hanya dgn tgn kiri. Jgn menyentuh kemaluan dgn tgn kanan. (Bukhari, Nasai, Muslim, Tirmizi). Sunat menjimatkan air. Gunakan secukupnya. 

Nabi saw biasa menggunakan air dgn ukuran, spt ukuran air wudhu, ukuran utk buang air kecil dan utk mandi. (Tirmizi). Hati-hati dgn percikan air kencing, terutama jika kencing berdiri. Bnyk org yg disiksa di dlm kubur, krn tidak hati2 ketika istinja dan tidak sempurna ketika berwudhu. (Bukhari, Muslim, Ibnu Majah). 

Larangan dlm beristinja: 

1). Jgn membawa lafaz ‘Allah’ dan ‘Muhammad’ atau ayat2 Al Quran ke dlm tandas. (Nasai)

2). Jgn membuang hajat dgn menghadap ke arah kiblat dan jgn memblkgi nya. Menghadaplah ke arah selain kedua arah tadi. Boleh menghadap atau mem blkgi kiblat jika berada di dlm bangunan, itupun jika terpaksa. (Bukhari, Nasai, Muslim, Tirmizi). Maksud menghadap atau memblkgi kiblat adalah, menyingkap kan qubul atau dubur ke arah kiblat atau memblkginya. (Imam Nawawi).

3). Jgn berbicara atau berkomunikasi di dlm tandas. (Abu Daud, Ibnu Majah). Termasuk menjawab salam pun tidak dianjurkan. Menjawabnya cukup dgn isyarat/berdehem. (Muslim, Tirmizi, Nasai).

4). Tidak boleh berdua2an di dlm satu kamar mandi, kecuali suami isteri. (Ibnu Majah, Abu Daud).

5). Tidak boleh beristinja menggunakan tulang atau kotoran haiwan yg telah kering. Benda2 itu adalah makanan jin. (Muslim, Nasai).

6). Jgn buang air kecil/besar di lubang2 tanah, krn mungkin itu tmpt tinggal jin. Saad bin Ubadah mati dibunuh oleh jin krn kencing di lubang tanah. Dan jgn pula buang hajat di jln umum, tmpt org lalu lalang, di tmpt berteduh, di sumber air/mata air, di kolam pemandian, di bwh pohon yg berbuahatau di air yg mengalir. (Muslim, Tirmizi).

7). Tidak disukai buang air langsung di air yg diam/tergenangatau air yg mengalir, krn kebnykan jin bertmpt di situ pada mlm hari. (Imam Nawawi).

8). Boleh buang air dgn memakai bekas. Nabi saw biasa meletakkannya di dkt tmpt tidur Beliau. (HR Nasai).

9). Jgn makan, bernyanyi dan bersiul saat berada di dlm tandas, meskipun tidak sdg buang hajat atau mandi. (Ibnu Majah, Abu Daud).

10). Jgn menampakkan atau memperlihatkan aurat ketika buang air, usahakan bertutup diri atau pergi menjauh agar tidak terlihat oleh org umum. (Muslim, Tirmizi). Sebaiknya mencari tmpt yg tidak terlihat oleh org, tidak tercium baunya dan tidak terdgr. (Imam Nawawi).

11). Lelaki tidak boleh melihat aurat sesama lelaki, begitu pula wanita tidak boleh melihat aurat sesama wanita. (Ibnu Asakir).

12). Makruh buang air kecil di kamar mandi, krn dikhuatirkan sisa air kencing akan mengenai badan org yg mandi. (Tirmizi). Kamar mandi dan tandas sebaiknya dipisah.

13). Sunat menghabiskan sisa air kencing dgn berdehem dan memicit2 kemaluan dari pangkal smpi ujung, 3 kali (bagi kaum lelaki). (Imam Nawawi).

14). Jgn menggunakan jari telunjuk dan ibu jari utk istinja. Stlh selesai hendak nya tgn digosokkan ke tanah atau dinding utk menghilangkan bau, lalu dicuci dgn air. (Imam Nawawi).

15). Jgn memandang ke langit, melihat ke arah kemaluan atau melihat kotoran yg keluar darinya. Dan makruh bagi org yg sdg buang hajat itu, berbicara atau sambil melakukan pekerjaan/ aktifitas lain, selagi membuang hajatnya. (Muslim, Abu Daud).

Benda2 yg diperbolehkan utk beristinja iaitu: air, batu, tanah liat yg kerasdan kertas/tisu. Digunakan sebnyk 3 kali atau jumlah ganjil. (HR Bukhari, Ibnu Majah). Jika sudah suci pada kali yg ke-2, sempurnakan dgn yg ke-3. Jika sudah merasa suci pada kali tahap ke-4, maka sempurnakan dgn kelima, dst. Lebih diutamakan menggunakan gabungan batu dgn air (Imam Nawawi).

Benda2 yg tidak sah utk beristinja: Benda2 najis atau terkena najis. (Bukhari). Makanan manusia, spt roti dan sbgnya atau makanan jin, spt tulang. (Muslim, Tirmizi). Benda2 terhormat, spt bhg tubuh binatang yg blm terpisah darinya, terlebih lagi bhg tubuh manusia. Ttp jika telah terpisah darinya dan suci, spt rambut binatang yg halal dimakan dagingnya dan kulit bangkai yg telah disamak, maka boleh utk istinja.

No comments:

Post a Comment