Tuesday, February 4, 2014

DAHSYATNYA PERINTAH SOLAT

Dari Ibnu Umar r.a, beliau berkata: Rasulullah bersabda: “Perintah yg pertama kali diwajibkan kpd umatku adalah solat 5 waktu, yg pertama kali diangkat dari amal perbuatan mrk adalah solat 5 waktu dan yg pertama kali dipertanyakan dari amal perbuatan mrk adalah solat 5 waktu. 

Brgsiapa yg pernah meninggal kan sesuatu dpdnya maka Allah swt berfirman (kpd malaikat): lihatlah! Apakah kalian mendptkan dari hambaKu solat2 sunat yg menyempurnakan kekurangan nya dari solat fardu? Lihatlah puasa ramadan hambaKu, apb tertinggal (pernah tidak berpuasa) maka lihatlah apakah hambaKu mempunyai pahala puasa sunat yg akan menyempurnakan kekurangan puasa wajibnya? 

Dan lihatlah zakat hambaKu, bila ia sempat tidak mengeluarkannya maka lihatlah apakah kalian mendptkan hambaKu bersedekah yg akan menyempurnakan ke kurangan zakatnya? Maka diambilah pahala sunat tersebut utk melengkapi kekurangan atas kewajiban yg Allah perintahkan, yg demikian terjadi krn rahmat Allah dan keadilanNya. Apb didpti pahalanya lebih bnyk (me lengkapi pahala ibadah wajib) dlm timbangannya, maka dikatakan kpdnya: masuklah syurga dgn senang hati. Namun bila tidak didpti satupun pahala sunatnya, maka Malaikat Zabaniyyah akan diperintah oleh Allah utk menyeret tgn dan kakinya kemudian dilempar ke neraka”. (HR Ahmad & Hakim).

Anas bin Malik r.a berkata, Rasulullah bersabda: “Seseorg yg selalu solat dgn berjamaah selama 40 hari tanpa tertinggal takbir yg pertama (bersama imam) akan mendpt dua jaminan, yg pertama diselamatkan dari neraka dan dua bebas dari sifat munafik” (HR Tirmizi).

Carilah pertolongan Allah dgn sabar dan solat. Bangganya diundang Gubernur, Presiden, menteri, org kaya tapi tak bangga diundang Allah. Allah Mengundang kita. Mmggil kita. Melalui azannya muazin. Melalui panggilan solat. Allah Mmggil kita langsung ke “KediamanNya”. Ke RumahNya. Ke IstanaNya. Ke Masjid-ya. Kita diistimewakan, boleh dtg seblm waktunyadan dilayani Allah dgn Allah menerima siapa yg mahu solat dahulu. 

Disediakan oleh Allah solat sunat tahiyyatul masjid, seblm tiba masuk solat fardunya, sbg Pertemuan Agung dgn Allah. Dan kita diperbolehkanNya berdoa, seblm berdoa stlh menyembahNya di waktu solat fardu dtg dgn melaksanakan solat fardhu. Allah jamu kita tanpa membeza2 kan siapa kita. Siapa yg dtg awal dan dpt duduk di shaf dpn, silakan di shaf dpn. Dan Allah tidak membatasi waktunya. Silakan jika mau berlama-lama. Subhaanallaah.

No comments:

Post a Comment