Tuesday, February 4, 2014

ADAB WUDHU

Wudhu adalah syarat sahnya solat. Firman Allah: “Hai org2 yg beriman, apb kamu hendak mengerja kan solat, maka basuhlah mukamu dan tgnmu smpi siku dan sapulah kepalamu dan (basuh) kakimu smpi kedua mata kaki.” (Al-Ma’idah: 6). Niat. Krn wudhu adalah ibadah dan dgn niat, ibadah boleh dibezakan dari pekerjaan biasa. Rasulullah saw. bersabda, “Sesungguhnya amal itu bergantung pada niatnya. 

Dan sesungguhnya setiap org hanya akan memperoleh apa yg ia niatkan.” (Bukhari, Muslim). Niat bersuci dari hadas kecil. Jgn smpi tertinggal niat, hingga membasuh muka. (As-Syafie). * Sebaiknya berniat bukan hanya utk mensucikan badan, ttpi juga mem bersihkan kotoran hati. (Imam Hanafi). Disunatkan berwudhu di rumah sblm pergi ke masjid, sbb setiap langkah yg dilangkahkan ke masjid dlm keadaan wudhu yg sempurna akan berpahala menghapus dosa dan mengangkat darjat. (Bukhari).

Memulai wudhu dgn membaca basmalah. (Tirmizi, Ibnu Majah, Nasai). Dianjur kan menghadap kiblat ketika berwudhu. (Imam Nawawi). Ditekankan bersiwak setiap berwudhu. Jika Tiada, dpt menggunakan jari telunjuk. (Bukhari, Muslim). *Bersiwak dpt menjadi wajib, jika stlh memakan bawang putih atau merah pada hari Jumaat. (Imam Nawawi). Setiap bersiwak, disunat kan lebih dahulu mem basuh kedua tgn smpi pergelangan tgn sebnyk 3 kali. 

Kemudian berkumur, menghirup air ke hidung dan mengeluarkannya, membasuh muka, menyela2 janggut dgn jari yg basah, membasuh kedua lengan dari ujung tgn hingga ke atas siku, lalu mengusap kepala sekali, membasuh telinga sekali dan terakhir membasuh kedua kaki smpi mata kaki. (Bukhari, Muslim, Nasai). Cara meng usap kepala satu kali dlm berwudhu adalah: Meletakan sebhg jari jemari telapak tgn di bhg dpn ujung kepala tmpt tumbuhnya rambut, lalu ditarik ke blkg smpi ke tengkuk, kemudian dikembalikan lagi ke dpn ke bhg yg pertama tadi. (Abu Daud). Membasuh khusus tengkuk bukanlah bhg wudhu. (Imam Nawawi).

Jgn membasuh muka dgn menyiram air langsung. Baik ditampung dulu di kedua telapak tgn, lalu diusapkan ke muka. (Imam Nawawi). Cara membasuh kedua telinga satu kali dlm wudhu iaitu: Dua jari telunjuk diletakkan di lubang telinga, lalu diputarkan ibu jari membasuh bhg luar telinga. (Abu Daud). * Membasuh telinga hendaknya dgn air yg baru, bukan dgn air stlh membasuh kepala. (Imam Nawawi). Cara mencuci kaki dlm berwudhu ialah; Rtidak mahugkan jari2 kaki dan disela2 dgn jari2 tgn dari kelingking kanan ke kiri. (Abu Daud) . * Lebih utama jika mencucinya hingga ke betis. (Abu Hurairah). Hendaknya berwudhu dgn tertib, berurutandan sempurna. Jgn tertinggal walaupun setitik bhg wudhu. Kebnykan azab kubur disbbkan wudhu yg tidak sempurna. Termasuk berhati2 dan memperhatikan bhg di bwh kuku dan cincin agar tidak tertinggal wudhu. (Bukhari, Muslim).

Sunat membasuh bhg wudhu 3 kali. Jgn menambah lebih dari 3 kali. Brg siapa menambahnya, bererti telah menzalimi diri sendiri. (Nasai, Ibnu Majah, Abu Daud). * Boleh membasuh kurang dari 3 kali, jika mmg ada uzur, spt: waktu sempit, air sedikit, dsb. (Imam Nawawi). Disunatkan mendahulukan anggota sebelah kanan ketika berwudhu, kemudian bhg sebelah kiri. Sunat solat 2 rakaat sunat Syukur Wudhu setiap selesai wudhu dan dilakukan tanpa diselingi oleh pembicaraan. (Bukhari, Muslim, Nasai). * Antara solat Syukur Wudhu dan solat wajib sebaiknya memperbnyk istighfar. (Ahmad).

Doa memulai wudhu: Ertinya: “Ya Allah, ampunilah segala dosaku, lapangkan lah rumah tanggakudan berkatilah rezeki utkku.” (Dailami, Ibnu Asakir). Disunat kan melihat langit, lalu membaca doa selesai wudhu: Ertinya: “Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah utusan-Nya. Ya Allah, jadikanlah diriku dari golongan org2 yg bertaubat dan jadikanlah diriku dari golongan org yg bersuci.” (Muslim). * Brgsiapa membaca doa di atas stlh wudhu, nescaya akan dibukakan baginya ke lapan pintu syurga yg dari mana saja ia dpt memasukinya. (Tirmizi, Nasai). 

Jgn berwudhu di tmpt org buang air. Khuatir ada air najis yg tersisa, sehingga mengenai badan kita ketika berwudhu. (Tirmizi, Dailami). * Bila terpaksa wudhu di tandas, siramlah dulu smpi bersih seblm berwudhu. Sunat menjaga kelangsungan wudhu dan mtidak mahutinya setiap batal. (Hakim). * Menjaga wudhu bererti menjaga kelangsungan kelapangan rezeki. Allah berfirman, “Hai Musa, jika engkau mengalami musibah sdg engkau tidak dlm keadaan wudhu, maka jgn engkau menyalahkan kecuali dirimu.” (Hadis Qudsi).

Dianjurkan agar melamakan ‘ghurah’ dan ‘tahjil’. (Muslim, Bukhari). * Ghurrah, adalah membasuh sebhg dari kepala bhg dpn. Sdg ‘Tahjil’ adalah membasuh sebelah atas siku, ketika membasuh kedua tgndan sebelah atas mata kaki ketika membasuh kedua kaki. “Sesungguhnya umat ini akan diseru pada hari Kiamat dlm keadaan cemerlang kening, kedua tgn dan kedua kaki mrk, krn bekas2 wudhu. (Bukhari, Muslim). 

Diwajibkan berwudhu ketika akan melak-sanakan solat, membaca Al-Quran, sa’i, wuquf, jumrah, baligh, stlh tertawa keras dlm solat. Dan disunatkan berwudhu ketika akan tidur (Bukhari), akan mengulangi persetubuhan dgn isteri (Abu Daud, menengok org sakit (Bukhari), stlh makan sesuatu yg dimasak (Muslim), stlh memakan daging kambing dan unta (Muslim), stlh menyentuh kemaluan (Baihaqi), ketika marah, agar reda marahnya (Ahmad, Abu Daud), keluar dari tandas (Ahmad), akan azan, akan menziarahi kubur Nabi Saw., mempelajari hadis atau tafsir, stlh berghibah atau berbohong.

Jgn berbicara ketika berwudhu. (Nasai). Jgn boros. Dianjurkan menggunakan air sejimat mungkin. (Bukhari, Ibnu Majah, Abu Daud). Nabi saw. bersabda, “Hematlah dlm memakai air walaupun di atas lautan. (Ahmad, Ibnu Majah). Air bekas wudhu dpt dipakai sbg ubat (Bukhari). Air bekas wudhu dpt menyembuh kan 70 penyakit (Dailami). * Caranya: Kita berwudhu di atas bekas, sehingga air wudhu itu akan jatuh ke dlm bekas. Kemudian air itu diminumkan kpd si sakit. Sebaiknya jgn berwudhu dibantu org lain. (Ibnu Najjar, Al-Bazzar).

Hal-Hal Yang Membatalkan Wudhu. 

1). Ada sesuatu yg keluar dari salah satu di antara dua jln, spt kencing, tahi, darah atau angin. (An-Nisaa:443–Bukhari, Muslim). *Allah tidak menerima solat seorg apb berhadas, seblm ia berwudhu. 

2). Tidur yg tidak mantap. Maksud mantap ialah tidur sambil duduk dan punggung menempel rapat di tmpt duduk. Dan tidak mantap, iaitu jika punggung rtidak mahug dari tmpt duduk. Nabi saw. bersabda, “Brgsiapa tidur, maka hendaklah berwudhu.” (Abu Daud). * Tidur dgn sikap mantap, tidak membatalkan wudhunya. (Bukhari, Muslim).

3). Hilang akal, baik dikrnkan mabuk, pingsan, sakitataupun gila.

4). Bersentuhan antara lelaki dgn isterinya atau wanita asing, tanpa ada penghalang. (An-Nisa’: 43).

5). Menyentuh kemaluan (dpn dan blkg) sendiri atau org lain, dgn telapak tgn atau jari-jari, tanpa ada penghalang.

No comments:

Post a Comment