Tuesday, February 18, 2014

DIALOG PUBLIK DI MASJIDIL HARAM

Syaikh Muhammad bin Soleh al-‘Utsaimin - ulama Wahhabi kontemporer di Saudi Arabia yg sgt populer dan kharismatik, mempunyai seorg guru yg sgt alim dan kharismatik di kalangan kaum Wahhabi, iaitu Syaikh Abdurrahman bin Nashir al-Sa’di. Ia dikenal dgn julukan Syaikh Ibnu Sa’di. Dia memiliki bnyk karangan, di antaranya yg paling populer adalah karyanya yg berjudul, Taisir al-Karim al-Rahman fi Tafsir Kalam al-Mannan, kitab tafsir setebal 5 jilid, yg mengikuti paradigma pemikiran Wahhabi. 

Tafsir ini di kalangan Wahhabi menyamai kedudukan Tafsir al-Jalalain di kalangan kaum Sunni. Syaikh Ibnu Sa’di dikenal sbg ulama Wahhabi yg ekstrem. Namun demikian, terkadang ia mudah insaf dan mau mengikuti kebenaran, dari manapun kebenaran itu dtgnya. Suatu ketika, al-Imam al-Sayyid ‘Alwi bin Abbas al-Maliki al-Hasani (ayahanda al-Sayyid Muhammad bin ‘Alwi al-Maliki) sdg duduk-duduk di serambi Masjidil Haram bersama muridMuridnya dlm halaqah pengajiannya. Di bhg lain serambi Masjidil Haram tersebut, Syaikh Ibnu Sa’di juga duduk2 bersama anak buahnya. Smtara org2 di Masjidil Haram sdg larut dlm ibadah. 

Ada yg solat dan ada pula yg thawaf. Pada saat itu, langit di atas Masjidil Haram diselimuti mendung tebal yg menggelantung. Sptnya sebentar lagi hujan lebat akan segera mengguyur tanah suci umat Islam itu. Tiba2 air hujan itu pun turun dgn lebatnya. Akibatnya, saluran air di atas Ka’bah mengalirkan air hujan itu dgn derasnya. Melihat air begitu deras dari saluran air di atas kiblat kaum Muslimin yg berbentuk kubus itu, org2 Hijaz spt kebiasaan mrk, segera berhamburan menuju saluran itu dan mengambil air tersebut. Air itu mrk twangkan ke baju dan tubuh mrk, dgn harapan mendptkan berkat dari air itu.

Melihat kejadian tersebut, para polisi pamong raja Kerajaan Saudi Arabia, yg sebhg besar berasal dari org Baduwi daerah Najd itu, menjadi terkejut dan mengira bahawa org2 Hijaz tersebut telah terjerumus dlm lumpur kesyirikan dan menyembah selain Allah swt dgn ngalap barokah dari air itu. Akhirnya para polisi pamong raja itu menghampiri kerumunan org2 Hijaz dan berkata kpd mrk yg sdg mengambil berkat air hujan yg mengalir dari saluran air Ka’bah itu, “Hai org2 musyrik, jgn lakukan itu. Itu perbuatan syirik. Itu perbuatan syirik. Henti kan!” 

Demikian teguran keras para polisi pamong praja kerajaan Wahhabi itu. Mendgr teguran para polisi pamong praja itu, org2 Hijaz itu pun segera mem bubarkan diri dan pergi menuju Sayyid ‘Alwi yg sdg mengajar murid2nya di halaqah tmpt beliau mengajar secara rutin. Kpd beliau, mrk menanyakan perihal hukum mengambil berkat dari air hujan yg mengalir dari saluran air di Ka’bah itu. Ternyata Sayyid ‘Alwi membolehkan dan bahkan mendorong mrk utk terus melakukannya. Menerima fatwa Sayyid ‘Alwi yg melegitimasi perbuatan mrk, akhirnya utk yg kedua kalinya, org2 Hijaz itu pun berhamburan lagi menuju saluran air di Kaabah itu, dgn tujuan mengambil berkat air hujan yg jatuh darinya, tanpa mengindahkan teguran para polisi Baduwi tersebut. 

Bahkan ketika para polisi Baduwi itu menegur mrk utk yg kedua kalinya, org2 Hijaz itu menjawab, “Kami tidak peduli teguran Anda, stlh Sayyid ‘Alwi berfatwa kpd kami ttg kebolehan mengambil berkat dari air ini.” Akhirnya, melihat org-org Hijaz itu tidak mengindahkan teguran, para polisi Baduwi itu pun segera mendtgi halaqah Syaikh Ibnu Sa’di, guru mrk.

Mrk mengadukan perihal fatwa Sayyid ‘Alwi yg menganggap bahawa air hujan itu ada berkatnya. Akhirnya, stlh mendgr laporan para polisi Baduwi, yg merupakan anak buahnya itu, Syaikh Ibnu Sa’di segera mengambil selendang nya dan bangkit berjln menghampiri halaqah Sayyid ‘Alwi. Kemudian dgn perlahan Syaikh Ibn Sa’di itu duduk di sebelah Sayyid ‘Alwi. Smtara org2 dari berbagai golongan, berkumpul mengelilingi kedua ulama besar itu. Mrk menunggu2, apa yg akan dibicarakan oleh dua ulama besar itu.

Dgn penuh sopan santun dan etika layaknya seorg ulama besar, Syaikh Ibnu Sa’di ber tanya kpd Sayyid ‘Alwi: “Wahai Sayyid, benarkah Anda berkata kpd org2 itu bahawa air hujan yg turun dari saluran air di Ka’bah itu ada berkatnya?” Mendgr pertanyaan Syaikh Ibn Sa’di, Sayyid ‘Alwi menjawab: “Benar. Bahkan air tersebut memiliki dua berkat.” Mendgr jawaban tersebut, Syaikh Ibnu Sa’di terkejut dan berkata: “Bgmn hal itu boleh terjadi?” Sayyid ‘Alwi menjawab: “Krn Allah swt berfirman dlm Kitab-Nya ttg air hujan: “Dan Kami turunkan dari langit air yg mengandung berkat.” (QS. 50 : 9).

Allah swt juga berfirman mengenai Ka’bah: “Sesungguhnya rumah yg pertama kali diletakkan bagi umat manusia adalah rumah yg ada di Bekkah (Mekah), yg diberkati (oleh Allah).” (QS. 3 : 96). Dgn demikian air hujan yg turun dari saluran air di atas Ka’bah itu memiliki dua berkat, iaitu berkat yg turun dari langit dan berkat yg terdpt pada Baitullah ini.” Mendgr jawaban tersebut, Syaikh Ibnu Sa’di merasa hairan dan kagum kpd Sayyid ‘Alwi. Kemudian dgn penuh kesedaran, mulut Syaikh Ibnu Sa’di itu melontarkan perkataan yg sgt mulia, sbg pengakuan nya akan kebenaran ucapan Sayyid ‘Alwi: “Subhanallah (Maha Suci Allah), bgmn kami boleh lalai dari kedua ayat ini.” Kemudian Syaikh Ibnu Sa’di meng ucapkan terima kasih kpd Sayyid ‘Alwi dan meminta izin utk meninggalkan halaqah tersebut. Namun Sayyid ‘Alwi berkata kpd Syaikh Ibnu Sa’di: “Tenang dulu wahai Syaikh Ibnu Sa’di. 

Aku melihat para polisi baduwi itu mengira bahawa apa yg dilakukan oleh kaum Muslimin dgn mengambil berkat air hujan yg mengalir dari saluran air di Kaabah itu sbg perbuatan syirik. Mrk tidak akan berhenti mengkafirkan dan mensyirikkan org dlm masalah ini seblm mrk melihat org spt Anda melarang mrk. Oleh krn itu, skrg bangkitlah Anda menuju saluran air di Kaabah itu. Lalu ambillah air di situ di dpn para polisi Baduwi itu, sehingga mrk akan berhenti mensyirikkan org lain.”

Akhirnya mendgr saran Sayyid ‘Alwi, Syaikh Ibnu Sa’di segera bangkit menuju saluran air di Ka’bah. Ia basahi pakaiannya dgn air itudan ia pun mengambil air itu utk diminumnya dgn tujuan mengambil berkatnya. Melihat tindakan Syaikh Ibnu Sa’di ini, para polisi Baduwi itu pun akhirnya pergi meninggalkan Masjidil Haram dgn perasaan malu. Kisah ini disebut kan oleh Syaikh Abdul Fattah Rawwah, dlm kitab Tsabat (kumpulan sanad2 keilmuannya). 

Beliau murid Sayyid ‘Alwi al-Maliki dan termasuk salah seorg saksi mata kejadian itu. Syaikh Ibn Sa’di sebenarnya seorg yg sgt alim. Ia pakar dlm bidang tafsir. Apb ber bicara tafsir, ia mampu menguraikan makna dan maksud ayat al-Quran dari berbagai aspeknya di luar kepala dgn bahasa yg sgt bagus dan mudah dimeng-erti. Akan ttp syg, ideologi Wahhabi yg diikutinya berpengaruh terhadap paradigma pemikiran beliau. Aroma Wahhabi sgt kental dgn tafsir yg ditulisnya.

No comments:

Post a Comment