Tuesday, February 18, 2014

KEUTAMAAN PERGI KE MASJID

001). Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi saw. bersabda: “Brgsiapa pergi ke masjid pada waktu pagi atau ptg hari, maka Allah menyediakan utknya suatu hidangan (yg lazim diberikan utk tamu) di syurga, setiap kali ia pergi pagi atau ptg hari itu.” (Muttafaq’alaih)

002). Dari Abu Hurairah r.a. pula bahawa Nabi saw. bersabda: “Brgsiapa yg bersuci di rumahnya kemudian ia pergi ke salah satu dari beberapa rumah Allah utk menyelesaikan salah satu solat wajib dari beberapa solat yg diwajibkan oleh Allah, maka langkah2nya itu yg selangkah dpt menghapuskan satu kesalahan sdg langkah yg lainnya dpt menaikkan satu darjat.” (Riwayat Muslim)

003). Dari Ubay bin Ka’ab r.a., katanya: “Ada seorg dari golongan sahabat Ansar yg saya tidak mengetahui seorgpun yg rumahnya lebih jauh letaknya dari rumah org itu jikalau hendak ke masjid, ttp ia tidak pernah terlambat oleh sesuatu solat (yakni setiap solat fardhu ia selalu mengikuti berjamaah). Kpdnya dikatakan: “Alangkah baiknya jikalau engkau membeli seekor keledai yg dpt engkau naiki di waktu mlm gelap gulita serta di waktu teriknya panas matahari.” Ia menjawab: “Saya tidak senang kalau rumahku itu ada di dkt masjid, sesung-guhnya saya ingin kalau jlnku sewaktu pergi ke masjid dan sewaktu pulang dari masjid utk kembali ke tmpt keluargaku itu dicatat pahalanya utkku.” Rasulullah saw. lalu bersabda: “Allah telah mengumpulkan utkmu pahala kesemuanya itu (yakni waktu pergi dan pulangnya semuanya diberi pahala).” (Riwayat Muslim)

004). Dari Jabir r.a., katanya: “Ada beberapa bidang tanah di sekitar masjid itu kosong, lalu keluarga Bani Salimah berkehendak akan berpindah di dkt masjid. Hal itu smpi terdgr oleh Nabi saw., lalu beliau bersabda kpd mrk: “Ada berita yg smpi kpdku bahawa engkau semua hendak berpindah di dkt masjid.” Mrk menjawab: “Benar, ya Rasulullah. Kita mmng berkehendak demikian.” Beliau lalu bersabda lagi: “Hai keluarga Bani Salimah, bekas langkah2mu (ke masjid itu) dicatat pahalanya utkmu semua. Maka itu ttplah di rumah2mu itu saja, tentu dicatatlah bekas langkah2mu semua itu.” Mrk lalu berkata: “Kita tidak senang lagi utk berpindah.” Diriwayatkan oleh Imam Muslim. Imam Bukhari juga meriwayatkan yg semakna dgn hadis di atas dari riwayat Anas.

005). Dari Abu Musa r.a., katanya: “Rasulullah saw. bersabda: “Sesungguhnya sebesar2 manusia perihal pahalanya dlm solat ialah yg terjauh diantara mrk itu ttag jlnnya lalu lebih jauh lagi. Dan org yg menantikan (menunggu) solat sehin-gga ia dpt mengikuti solat itu bersama imam adalah lebih besar pahala dpd org yg melakukan solat itu dgn sendirian lalu ia pulang tidur.” (Muttafaq ‘alaih)

006). Dari Buraidah r.a. dari Nabi saw., sabdanya: “Smpikanlah berita gembira kpd org2 yg berjln di waktu mlm ke masjid2 bahawa mrk akan mem peroleh cahaya yg sempurna besok pada hari kiamat.” (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)

007). Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah saw. bersabda: “Sukakah engkau semua kalau saya tunjukkan akan sesuatu amalan ya dpt melebur semua kesalahan dan dgnnya dpt pula menaikkan beberapa darjat?” Para sahabat menjawab: “Baiklah, ya Rasulullah.” Beliau saw. lalu bersabda: “Iaitu menyempurnakan wudhu’ sekalipun menemui beberapa hal yg tidak disenangi bnyknya melangkahkan kaki utk ke masjid dan menantikan solat sesudah melakukan solat. Itulah yg dpt disebut ribath (perjuangan menahan nafsu utk memperbnyk ketaatan pada Tuhan).” (HR Muslim)

008). Dari Abu Said al-Khudri r.a. dari Nabi saw., sabdanya: “Jikalau engkau semua melihat seseorg membiasakan (pulang pergi) ke masjid, maka saksikanlah ia dgn keimanan (bahawa org itu benar2 org yg beriman). Diriwayat kan oleh Imam Tirmizi dan ia mengatakan bahawa ini adalah hadis hasan.

009). Allah Azzawajalla berfirman: “Hanyalah yg memakmurkan masjid-masjid Allah ialah org2 yg beriman kpd Allah dan hari kemudian, serta ttp mendirikan solat, menunaikan zakat dan tidak takut (kpd siapa pun) selain kpd Allah, maka mrklah org2 yg diharapkan termasuk golongan org2 yg mendpt petunjuk.” (At Taubah: 18). 

No comments:

Post a Comment