Tuesday, February 18, 2014

LIMA PESANAN HABIB LUTHFI BIN YAHYA

Inilah 5 Pesan Habib Luthfi bin Yahya Agar Selamat Agama, Dunia dan Akhirat di Akhir Zaman. Ribuan umat sentiasa dtg meminta nasihat kpd Maulana Habib Luthfi bin Yahya Pekalongan. Diantara nasihat yg dismpikan beliau adalah seseorg itu harus memegang teguh beberapa prinsip agar mendptkan keselamatan di dlm agama, dunia dan akhirat insya Allah.

Pertama, pegang teguh teladan salaf solehin (para sahabat) baik itu tarekatnya, akhlaknya, maupun amal solehnya. Pegang teguh dgn kuat dan mantap. Walau pun smpi sulit dan miskin ttplah teguh memegang teladan Salaf Solehin. Gigit kuat dgn gerahammu, jgn dilepas jika kamu ingin selamat dan mendpt redha Allah swt.

Kedua, jadikanlah keimanan sbg Imam bukan akal yg menjadi ujung tombak nya. Hati-hati di akhir zaman ini akan dan sudah bnyk muncul paham dan org2 yg lebih mendpnkan akal logik dibandingkan imannya. Seharusnya iman men-jadi imamnya, sdgkan akal dan logik menjadi makmum nya, mengikuti iman. Tinggalkan pendpt org2 yg mendpn kan akalnya dibanding imannya. Sia2 waktumu jika cuba berdebat dgn org2 yg demikian, kamu akan rugi dunia akhirat. Krn bgmn mungkin akal manusia boleh menerima seluruh kebesaran khazanah kerajaan Allah swt? Hanya keimanan lah yg dpt menerima kebesaran Allah swt.

Yg ketiga, ziarah solehin atau mengunjungi org2 soleh baik yg sudah wafat maupun yg masih hidupdan kuatkan tali ikatan silaturahim. Berziarah (men-gunjungi) kaum solehin jgn hanya ketika ada maunya, kalau ada perlunya saja. Hal itu baik tidak terlarang, ttp kurang kemanfaatannya utk jangka pjg. Hanya utk keperluan manfaat sesaat belaka, sungguh sgt disygkan. Ttp alangkah baiknya kita berziarah solehin itu krn mahabbah ilaa mahbub, kecintaan kpd yg dicintai. Kalau hal ini dijalin dgn baik maka ia akan mendpt limpahan madad (pertolongan), sirr asrar (rahsia) dan jaah (intisari) dari ziarahnya. Dan sering silaturahmi itu menimbulkan kecintaan dan keridhoan Allah swt kpd org yg menjalin hubungan silaturahmi, sehingga rahmat dan berkat serta maghfirah Allah swt terlimpah kpdnya. Jauh dari bala’, musibah, penyakit dan diberi kelancaran rezeki. Insya Allah.

Yg keempat, jgn suka membeza2kan. Ini penyakit yg timbul dan tumbuh di akhir zaman ini. Jgn beza2 kan itu suku apa, kabilah apa, bangsa apa, partainya apa, tarekatnya apa, mazhabnya apa dan sbgnya. Itu urusan Allah saw, kita ini manusia, hambaNya, makhluk ciptaanNya, jgn suka usil ikut campur urusan nya Allah swt. Makanya skrg berbagai mcm bala dan musibah bertubi-tubi dtg krn ulah manusia itu sendiri. Yg suka sok tahu, sok jago, sok suci, sok pintar. Bukan kembali kpd Allah dan RasulNya, malah ikut campur urusan Allah swt. Allah Yg Maha Kuasa dan Maha Bijaksana lagi Maha Berkehendak, Allah swt yg akan menghukumi, menentukan secara mutlak kelak di pengadilan Ilahi Yg Maha Adil bagi seluruh makhlukNya. Segala sesuatu misal pengadilan itu semua adalah bentuk ikhtiar manusia belaka di muka bumi ini secara syariat. Ketentuan yg mutlak benar dan salah adalah di tgn Allah swt di Hari Kemudian. Keyakinan dan keimanan ini harus ditanam kuat dan kukuh dilubuk sanubari keimanan kita.

Dan yg terakhir atau kelima, jgn tinggalkan setiap harinya utk membaca Al-Quran, selawat kpd Rasulullah saw, taat kpd guru/ syaikh/ mursyiddan birul walidain (berbakti kpd org tua). Jadikan hal ini semua awradmu. Jgn tinggal hal tersebut. Membaca Al-Quran walau satu ayat setiap harinya. Memperbnyk membaca selawat kpd Baginda Nabi saw. Jadikan hal ini semua awrad (wirid yg dilakukan istiqamah) bagi diri kita demi menggapai kebahagian dan kesela-matan di dlm agama, dunia dan akhirat.

Cukup sudah lima hal ini kamu pegang erat-erat, Insya Allah Taufik, Hidayah dan Inayah Allah Swt melimpah dan turun kpdmu. Oleh: Maulana Habib Muhammad Luthfi bin Yahya Pekalongan, Rais Aam Idaroh Aliyah Jam’iyyah Ahli Thariqah AlMu’tabarah An-Nahdliyyah (JATMAN)

No comments:

Post a Comment