Saturday, February 22, 2014

FADHILAH SURAT AL IKHLAS

قُلْ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ وَالْمُعَوِّذَتَيْنِ حِيْنَ تُمْسِي وَتُصْبِحُ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ تَكْفِيْكَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ

(Qul huwa allaahu ahad, Allaahu shamad, Lam yalid walam yuulad, Walam yakun lahu kufuwan ahad)

1) Dari Ubay bin Ka’ab r.a Rasulullah s.a.w bersabda: “Barang siapa membaca surat Al Ikhlas, seakan2 dia telah membaca sepertiga Al Qur’an”. (HR. Abu Ubaid, Ahmad, Nasai)

2) Dari Anas r.a beliau berkata: Ada seorg lelaki telah dtg kpd Rasulullah s.a.w kemudian berkata: “Sesungguhnya saya sgt mencintai surah Al Ikhlas”. Kemudian baginda bersabda: “Kecintaanmu terhadap surat tersebut akan memasukkan dirimu ke dlm syurga”.(HR. Ahmad, Tirmidzi)

3) Dari Anas r.a Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa tiap hari membaca surat Al Ikhlas sebanyak 200 kali, maka Allh Taala akan mencatat untuknya 1500 kebaikan dan akan menghapus dosanya selama 50 tahun terkecuali kalau dia punya hutang”. (HR. Tirmidzi, Abu Ya’la).

4) Dari Anas r.a beliau berkata: Sewaktu kami bersama Rasulullah s.a.w di Tabuk, tiba2 kami melihat matahari terbit dgn sorot dan sinar yg belum pernah kita lihat sebelumnya, maka Nabi pun sangat heran melihat kejadian tersebut. Tiba2 datanglah malaikat Jibril menjumpai Baginda Nabi s.a.w, maka Nabi s.a.w langsung bertanya kpd Jibril a.s: “Kenapa matahari (pada hari ini) terbit dgn sorot dan sinar yg belum pernah aku lihat sebelumnya? “Jibril menjawab: “Hal ini disebabkan pada hari ini Muawiyah bin Muawiyah Al Laitsi telah meninggal dunia di Madinah. Kemudian Allah Taala telah mengutus 70 000 malaikat utk mensolati jenazahnya”. Nabi s.a.w bertanya lagi: “Sebab apa dia telah mendapatkan kehormatan spt itu wahai Jibril?” Jibril a.s menjawab: “Kerana dia rajin membaca surat Al Ikhlas baik dlm keadaan berdiri, duduk, maupun berjalan, baik di waktu malam ataupun di waktu siang. Maka perbanyaklah membaca surat tersebut! Kerana sesungguhnya surat tersebut bercerita mengenai sifat2 Tuhanmu”. Brgsiapa membacanya 50 kali, maka Allah Taala akan meninggikan baginya 50,000 darjat dan menghapus 50,000 kesalahannya serta mencatat utknya 50,000 kebaikan. Dan brg siapa menambah, maka Allah Taala akan menambah utknya pula”. Kemudian Jibril a.s menawarkan kpd Nabi s.a.w: “Maukah tuan…., bumi ini saya lipat utk tuan….,sehingga tuan boleh mensolati jenazah nya?” Nabi s.a.w menjawab: “Ya silakan”. (Maka bumi pun langsung di lipat oleh Jibril a.s) kemudian Nabi s.a.w mensolati jenazahnya. (HR.Baihaqi, Ibnu Sa’ad dan Ibnu Dhoris).

5) Dari Jarir Al Bajali r.a Rasululah s.a.w bersabda: “Barangsiapa membaca surat Al Ikhlas setiap memasuki rumahnya, maka Allah Taala akan hilangkan kemiskinan dari penghuni rumah tersebut dan juga penghuni rumah tetangga2nya”. (HR Tabrani)

6) Dari Ali r.a dari Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa yg menghendaki utk berpergian, kemudian dia memegang kedua sisi pintu rumahnya, lalu membaca surat Al Ikhlas sebanyak 11 kali maka Allah Taala akan menjaga rumahnya sampai dia kembali”. (HR.Ibnu Najjar)

7) Dari Anas r.a bhw Rasulullah s.a.w bersabda: “Brgsiapa membaca surat Al Ikhlas dlm keadaan suci sebnyk 100 kali, yg mana sebelumnya di dahului dgn membaca Al Fatihah, maka Allah akan mencatat utknya pada setiap hurufnya 10 kebaikan, menghapus darinya 10 keburukan dan menaikkan untuknya 10 darjat dan Allah Taala akan membangun kan utknya 100 istana di syurga dan seolah2 dia telah membaca Al Quran sebanyak 33 kali. Surat Al Ikhlas merupakan simbol kebebasan dari syirik, boleh untuk mendtgkan malaikat dan boleh juga utk mengusir syaitan. Dia memiliki suara di sekitar Arsy, selalu menyebut2 org2 yg rajin membacanya, sehingga Allah Taala memandangnya (dgn kasih sayangnya). Dan ketika Allah telah memandangnya, maka Allah tidak akan menyiksanya utk selama2nya. (HR.Ibnu ‘Adiy, Baihaqi)

8) Dari Jabir bin Abdulloh r.a,Rasulullah s.a.w bersabda: “Ada 3 amalan, yg mana barangsiapa menghadap Allah Taala dgn membawa 3 amalan tersebut di sertai dgn iman, maka dia akan di persilakan memasuki syurga dari pintu mana saja yg dia kehendaki dan dia akan dikahwinkan dgn bidadari yg mana saja yg dia inginkan, 3 amalan tersebut adalah:

a). Memaafkan orang yang telah membunuh anggota keluarganya.

b) Membayar hutang yg tersembunyi (yakni tidak ada saksi atas hutangnya, bahkan mungkin org yg menghutanginya sudah lupa).

c) Setiap selesai solat fardu membaca surat Al Ikhlas sebanyak 10 kali.

Maka Abu Bakar r.a bertanya kepada Rasulullah s.a.w: “Bagaimana kalau yg dikerjakan hanya salah satu saja ya Rasulullah? Rasulullah s.a.w menjawab: ”Walaupun yang dikerjakan hanya salah satu saja dari amalan2 tersebut”.(HR.Abu Ya’la)

9) Dari Abdullah bin Syukhoir r.a Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa membaca surat Al Ikhlas pada waktu sakit yg akhirnya menyebabkan kematiannya, maka dia tidak akan di tanya di dlm kuburnya, dia akan terselamat dari fitnah2 kubur dan pada hari kiamat nanti para malaikat akan membawa nya di atas sayapnya, sehingga melewati sirat sampai ke dalam syurga”. (HR.Thobroni, Abu Nu’aim)

10) Dari Anas r.a Rasulullah s.a.w bersabda:”Barangsiapa membaca surat Al Ikhlas 1 kali, maka Allah Taaala akan menganugerahkan keberkahan kpdnya, barangsiapa membacanya 2 kali maka Allah Taala akan menganugerahkan keberkahan kpdnya dan keluarganya, barangsiapa membacanya 3 kali maka Allah Taala akan menganugerahkan keberkahan kpdnya, keluarganya dan tetangga2nya, barangsiapa membacanya 12 kali maka Allah Taaala akan membangunkan utknya 12 istana di syurga, barangsiapa membacanya 20 kali maka (di akhirat) kelak dia akan didekatkan dgn para Nabi sebagaimana dua jari ini (Nabi memberi isyarat dgn menggabungkan jari tengah dgn jari telunjuk), barangsiapa membacanya 100 kali maka Allah Taala akan mengampuni dosaanya selama 25 tahun kecuali dosa yg berhubungan dgn hutang dan pembunuhan, barangsiapa membacanya 200 kali maka Allah Taala akan mengampuni dosa2nya selama 50 tahun, barangsiapa membacanya sebanyak 400 kali maka dia telah mendapatkan pahala 400 org mati syahid yg mana masing2 dari mereka kudanya terbunuh dan dia sendiri gugur dlm medan pertempuran dan barangsiapa membacanya 1000 kali maka dia sekali2 tidak akan mati sehingga dia boleh melihat kedudukannya (tempat tinggalnya) di syurga atau ditampakkan kpdnya tempat tinggalnya di syurga. (HR Al Hafidz Abu Muhammad Hasan bin Ahmad As-Samarqandi).

11) Dari Abu Hurairah r.a Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa memasuki rumahnya kemudian membaca surat Al Fatihah dan surat Al Ikhlas, maka Allah akan menghilangkan kemiskinan darinya dan akan mencurahkan keberkahan2 ke dlm rumahnya, sehingga keberkahan2 tersebut akan melimpah kpd tetangga2nya”. (HR Al Hafidz Abu Muhammad Hasan bin Ahmad As Samarqandi)

12) Dari Anas r.a Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa membaca surat Al Ikhlas 30 kali niscaya Allah Taala akan mencatat baginya kebebasan dari neraka, keamanan dari azab dan siksa, serta kesejahteraan di hari yg menggetarkan jiwa (hari kiamat)”. (HR. Abu Muhammad Hasan bin Ahmad As Samarqandi).

13) Dari Ali r.a Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa solat subuh kemudian dia tidak berbicara (selain zikrullah) sehingga membaca surat Al Ikhlas 10 kali, maka pada hari tersebut tidak akan ada dosa yg dapat menghancurkannya dan dia akan di jaga oleh Allah Taala dari gangguan syaitan. (HR. Ibnu Asakir).

14) Dari Muhammad bin Munkadir rah.a bahwasanya Rasulullah s.a.w mendengar seorg laki-laki sedang membaca surat Al Ikhlas dengan tartil sampai selesai, maka Nabi s.a.w bersabda kepadanya:” Sekarang mintalah kepada Allah Taala! Pasti permohonanmu akan di perkenankan”. (HR.Said bin Manshur)

15) Dari Muadz bin Anas Al Juhani r.a dari Rasulullah s.a.w,beliau bersabda: “Barangsiapa membaca surat Al Ikhlas 10 kali, niscaya Allah Taala akan membangunkan untuknya satu istana di syurga. Maka Umar r.a berkata kpd Nabi s.a.w: “Kalau begitu alangkah banyaknya istana2 kita di syurga nanti wahai Rasulullah?” kemudian Nabi s.a.w bersabda: “Khazanah (simpanan) Allah Taala lebih banyak dan lebih utama” (HR Ahmad, Tabrani, Ibnu Sunni)

16) Dari Ibnu Abbas r.a Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa solat sunnah dua rakaat selepas solat isya, di setiap rakaatnya setelah Fatihah dia membaca surat Al Ikhlas 20 kali, niscaya Allah Taala akan membangunkan untuknya dua istana di syurga, yang mana seluruh penghuni syurga ingin melihatnya (kerana kagum kepadanya) (HR. Ibnu Dhoris).

17) Dari Aisyah r.ha dia berkata: “Apabila Rasulullah saw hendak tidur, maka Baginda akan meniupkan ke telapak tangannya sambil membaca QUL HUWALLAHU AHAD (Al-Ikhlas) dan Mu'awidzatain (An-Nas dan Al-Falaq), kemudian Baginda mengusapkan ke wajahnya dan seluruh tubuhnya. Aisyah berkata: Ketika Baginda sakit, Baginda menyuruhku melakukan hal itu”. (HR Bukhari No: 5307).

18) Benteng Segala Bencana: Seorang sahabat yang bernama Khubaib ra menceritakan dari ayahnya: Pada suatu hari, di malam yg sangat gelap dan hujan turun lebat, kami mencari Rasulullah saw utk mendoakan kami (Para Sahabat takut bencana akan turun). Aku pun bertemu dengan Baginda saw. Tiba-tiba, Baginda berkata, “Ucapkanlah”.  Aku pun diam, tidak mengucapkan apa-apa. Baginda kembali berkata: “Ucapkanlah”. Aku kembali terdiam. Tetapi, Baginda kembali berkata: “Ucapkanlah”. Pada saat itulah aku bertanya, “Apa yang harus ku ucapkan?” Maka Rasulullah saw bersabda: “Ucapkanlah Qul Huwallahu Ahad (Surah Al-Ikhlas) dan Al-Mu'awwidzatain (Surah Al-Falaq dan An-Nas) ketika engkau berada di petang dan pagi hari masing-masing sebanyak 3 kali, maka ketiga Surah itu akan melindungimu dari segala sesuatu.” (HR Tirmidzi, Nasai, Abu Dawud dan Thabrani). Dalam Hadis di atas Rasulullah saw mengajarkan agar setiap hari kita berusaha untuk melindungi diri dari bencana dan azab dengan membaca Surat Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Nas, sebanyak 3 kali. Jika zikir ini kita amalkan setiap hari, insyaAllah, Allah akan menyelamatkan kita dari segala bencana.

No comments:

Post a Comment