Sunday, February 9, 2014

JANJI ALLAH KEPADA ORG YG SERING BERSEDEKAH

Sedekah adalah salah satu amal ibadah yg dianjurkan oleh Rasulullah saw. Menurut al-Quran dan hadis, sedekah memiliki berbagai mcm keutamaan dan manfaat sesuai yg telah Allah janjikan kpd kita, berikut ini. Berikut manfaat sedekah:

1). Sedekah Menghapus Dosa: Dlm sebuah hadis riwayat Imam Tirmizi menjelaskan bahawa Rasulullah saw bersabda, “Sedekah dpt menghapus dosa sbgmn air memadamkan api.” (HR Tirmizi). Sedekah dpt menghapus dosa, namun hal itu juga harus disertai dgn taubat atas dosa yg telah dilakukan. Org ya dgn sengaja melakukan maksiat spt korupsi, memakan riba, mencuri, berbuat curang, mengambil harta anak yatim dan lain sbgnya tidak berlaku sedekahnya apb ia bersedekah hanya bertujuan agar dosa2nya impas.

2). Mendptkan Naungan di Hari Akhir: Rasulullah saw menceritakan ttg 7 jenis manusia yg mendpt naungan di suatu hari yg ketika itu Tiada naungan lain selain dari Allah, iaitu hari akhir. Salah satu jenis manusia yg mendptkannya adalah org yg bersedekah sesuai dgn Hadis Bukhari: “Seorg yg bersedekah dgn tgn kanannya, ia menyembunyikan amalnya itu smpi2 tgn kirinya tidak mengetahui apa yg disedekahkan oleh tgn kanannya.” (HR Bukhari)

3). Allah Melipatgandakan Pahala Org yg Bersedekah: Janji Allah selanjutnya bagi org yg gemar bersedekah adalah Allah akan melipatgandakan pahala org yg bersedekah. Hal ini sesuai dgn firman Allah Swt, “Sesungguhnya org2 yg membenarkan (Allah dan RasulNya) baik lelaki maupun perempuan dan meminjamkan kpd Allah pinjaman yg baik, nescaya akan dilipatgandakan (ganjarannya) kpd mrk; dan bagi mrk pahala yg bnyk.” (QS. Al-Hadid:18)

4). Terdpt Pintu Syurga yg Hanya dpt Dimasuki Org yg Bersedekah: Dlm sebuah hadis, Rasulullah bersabda, “Org memberikan menyumbangkan dua harta di jln Allah, maka ia akan dipanggil oleh salah satu dari pintu syurga: “Wahai hamba Allah, kemarilah utk menuju kenikmatan” Jika ia berasal dari golongan org2 yg suka mendirikan solat, ia akan dipanggil dari pintu solat, yg berasal dari kalangan mujahid, maka akan dipanggil dari pintu jihad, jika ia berasal dari golongan yg gemar bersedekah akan dipanggil dari pintu sedekah.” (HR Bukhari dan Muslim)

5). Dpt Membebaskannya dari Siksa Kubur: Rasulullah saw bersabda, “Sedekah akan memadamkan api siksaan di dlm kubur.” (Hr Ath-Tabrani).

6). Menjauhkan Diri dari Api Neraka: Sesungguhnya sedekah itu walaupun sedikit, memiliki andil utk menjauhkan kita dari api neraka. Semakin bnyk sedekah, semakin jauh kita darinya. Rasulullah saw bersabda: “Jauhilah api neraka, walau hanya dgn bersedekah sebiji kurma. Jika kamu tidak punya, maka boleh dgn kalimah thayyibah” (HR Bukhari dan Muslim). Sedekah boleh dilakukan dgn apa saja tentu barang halal dan waktunya boleh bila saja, krn sedekah tidak hanya dilakukan dgn cara memberikan sesuatu. Namun, dpt juga dilakukan baik dgn memberikan jasa, menolong org lain dan sbgnya asal dilakukan dgn ikhlas. Bahkan dlm sebuah hadis digambarkan “Memberikan senyuman kpd saudaramu adalah sedekah.”

Skrg masih suasana Ramadan dimana Allah melipatgandakan pahalaNya,yuk tingkatkan amal saleh, salah satunya dgn memperbnyk sedekah dan juga wakaf. Selain itu kita juga boleh mengajak atau mengingatkan kpd anggota keluarga,saudara atau teman ttg amal saleh ini. Jika mrk yg kita ajak melaku kan kebaikan, insyaAllah kita juga dpt pahalanya.

No comments:

Post a Comment