Sunday, February 9, 2014

MALAM LAILATUL QADAR

Tanda tanda mlm lailatul qadar di bln ramadan, perbnyk doa dan solat di mlm lailatul qadar. Di antara mlm2 Ramadan yg terkenal dgn kebaikan dan keberkat-annya yg sgt besar, terdpt suatu mlm yg disebut sbg mlm Lailatul Qadar. Al-Quran telah menyatakan keutamaannya yg lebih besar dari 1000 bln. Dgn kata lain, mlm itu lebih berharga dpd 83 tahun 4 bln. Betapa beruntung, org yg mendptkan kesempatan beribadah dgn sungguh2 pada mlm itu, krn bererti ia mendptkan pahala beribadah selama 83 tahun 4 bln, bahkan kita tidak tahu, brgkali lebih bnyk dpd itu. Sesungguhnya mlm itu merupakan suatu kurnia dan rahmat yg amat besar bagi umat ini.

Sejarah Lailatul Qadar: Di dlm Kitab Durrul Mantsur terdpt sebuah hadis dari Anas r.a., bahawa Rasulullah saw. bersabda,” Lailatul Qadar telah dikurniakan kpd umat ini (umatku) yg tidak diberikan kpd umat2 seblmnya”. Terdpt beberapa pendpt mengenai alasan dikurniakannya Lailatul Qadar. Menurut beberapa hadis, di antara sbbnya adalah sbg berikut: Rasulullah pernah merenungkan usia rata2 umat2 terdahulu yg jauh lebih pjg dpd usia umatnya yg pendek. 

Beliau pun bersedih krn mustahil umatnya dpt menandingi amal ibadah umat2 terdahulu. Oleh sbb itu, Allah swt dgn kasih sygnya yg tidak terhingga mengur-niakan Lailatul Qadar kpd umat Islam. Hal ini bermakna bahawa apb ada seseorg yg memperoleh kesempatan beribadah selama 10 mlm Lailatul Qadar pada bln Ramadan dan mendptkan keberkatan mlm2 tersebut, maka ia akan mendptkan pahala beribadah selama 83 tahun 4 bln, bahkan lebih.

Riwayat lain mengatakan bahawa Rasulullah saw bercerita kpd para sahabat nya ttg kisah seorg yg sgt soleh dari kalangan Bani Israel yg telah menghabis kan waktu selama 1000 bln utk berjihad fii sabilillah. Mendgr kisah nyata ini, para sahabat Nabi saw merasa iri. Terhadap hal ini, Allah swt mengurniakan kpd para sahabat, Lailatul Qadar sbg ganti dari beribadah selama 1000 bln tersebut. Ada juga riwayat lainnya yg menyatakan bahawa Nabi saw pernah menyebutkan 4 nama nabi dari Bani Israel, yg masing2 telah menghabiskan waktu 80 tahun utk mengabdi dan berbakti kpd Allah swt tanpa pernah mendur-hakaiNya sekejap pun. 

Mrk adalah Nabi Ayyub as, Zakariyya a., Hizkiel asdan Yusya’ as. Mendgr hal ini, para sahabat Nabi merasa takjub dan iri. Lalu Jibril a.s. dtg dan membacakan surah Al Qadar yg mewahyukan ttg keberkatan mlm yg istimewa ini. Masih ada riwayat2 lainnya yg menerangkan ttg asal mula dikurniakannya mlm Lailatul Qadar. Meskipun dlm satu masa, perbezaan ini secara umum disbbkan oleh keadaan yg berbeza yg mengakibatkan ayat ini turun. Oleh krn itu, penafsirannya dikaitkan dgn kejadian pada masa tersebut.

Terlepas dari riwayat mana yg kita terima, yg penting Allah swt telah mengurnia kan kpd umat ini mlm Lailatul Qadar sbg nikmat yg besar. Lailatul Qadar adalah kurnia Allah swt dan hanya org2 yg mendptkan taufik dan hidayah yg dpt ber amal di dlmnya. Betapa beruntung org2 bertaqwa yg tidak pernah meninggal kan ibadah pada mlm Lailatul Qadar semenjak mrk baligh. Ttg penentuan jatuhnya mlm Lailatul Qadar ini, terdpt sekitar 50 perbezaan pendpt di kalangan alim ulama. 

Di sini tidak akan diuraikan semua pendpt itu, ttp hanya yg paling masyhur saja. Kitab2 hadis bnyk membahas keistimewaan dan keutamaan mlm Lailatul Qadar ini melalui berbagai riwayat. Krn Al-Quran sendiri telah menyebutkan ttg mlm tersebut dlm sebuah surah yg khusus, kita akan memulai nya dari penjelasan mengenai penafsiran surah Al Qadar tersebut, yg diambil dari tafsir Bayanul Quran susunan Syaikh Asyraf Ali Tsanwi rah.a. dan beberapa tambahan dari kitab2 lainnya. “Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada mlm kemuliaan.”

Ayat di atas telah menyebutkan suatu kenyataan bahawa pada mlm istimewa itu, Al-Quran telah diturunkan dari Lauh Mahfuz ke langit dunia. Kenyataan ini cukup memperkuat bukti kemuliannya iaitu Al-Quran yg begitu agung diturun kan pada mlm ini. Keberkatan dan keutamaan lainnya juga tertulis di dlm surah ini. Pada ayat berikutnya, agar menarik perhatian kita, maka diajukanlah sebuah pertanyaan: “Dan tahukah kamu apakah mlm kemuliaan itu” Dgn kata lain, pertanyaannya adalah,” Tahukah kamu betapa besar dan penting mlm ini? Tahukah kamu akan besarnya nikmat dan kurnia pada mlm ini?” Ayat berikut nya menerangkan keagungan mlm tersebut: “Mlm Lailatul Qadar itu lebih baik dari 1000 bln.” Ertinya, pahala beribadah pada mlm itu lebih baik dan lebih besar dpd pahala beribadah selama 1000 bln dan kita tidak tahu seberapakah yg dimaksud lebih besar itu. “Pada mlm itu turun malaikat2 dan malaikat Jibril, dgn izin Allah utk mengatur semua urusan.”

Sebuah penjelasan yg indah mengenai ayat ini telah dikemukakan oleh Imam Razi rah.a. yg berkata bahawa ketika manusia pertama diturunkan ke Bumi, para malaikat melihatnya dgn penuh keprihatinan, sehingga mrk bertanya kpd Allah swt.,” Mengapa Engkau jadikan (khalifah) di bumi, org yg akan berbuat kerosak kan dan menumpahkan darah?” Sbgmn halnya jika ibu bapa memper-hatikan asal usul manusia, iaitu dari setitis air mani, mrk akan memandangnya dgn rasa jijik sehingga dianggap sbg sesuatu yg mengotori pakaian dan perlu dicuci. 

Namun, ketika dari air mani itu, Allah swt menjadikan seorg bayi yg cantik, mrk pun menyayaginya dan mencintainya. Demikian pula, jika seseorg beribadah kpd Allah swt dan memujiNya pada mlm kemuliaan, maka para malaikat akan turun kpd mrk, meminta maaf atas ucapannya dahulu ttg manusia. Dlm ayat ini disebutkan lafaz war ruuhu (dan ruh). Yg dimaksud adalah Jibril a.s. yg turun ke bumi pada mlm tersebut. Para ahli tafsir memberi kan beragam penafsiran mengenainya. Kebnykan di antara mrk sepakat bahawa yg dimaksud ruh di sini adalah Jibril a.s.

Menurut Imam Razi rah.a., inilah makna yg paling tepat. Pertama Allah swt menyebutkan para malaikat, lalu Jibril a.s., sbb ia memiliki kedudukan khusus di antara para malaikat, sehingga ia disebut secara terpisah. Sebhg mufassirin berpendpt bahawa yg dimaksud dgn ruh di sini adalah malaikat yg begitu besar sehingga jika dibandingkan langit dan bumi, maka keduanya laksana sesuap makanan saja. Mufassir yg lain berpendpt bahawa ruh di sini maksudnya adalah sekelompok malaikat yg jarang muncul. Malaikat itu hanya muncul pada mlm Lailatul Qadar dan hanya dpt disaksikan oleh malaikat lainnya pada mlm tersebut. Dan masih bnyk penafsiran lainnya. 

Imam Baihaqi rah.a. meriwayat kan hadis dari Anas r.a. bahawa Nabi saw. bersabda,” Pada mlm Lailatul Qadar, Jibril turun bersama sekumpulan malaikat dan berdoa memohon rahmat utk setiap org yg ditemukan tengah sibuk beribadah pada mlm itu.” “Dgn izin Tuhannya utk mengatur semua urusan.” Mrk turun dgn membawa kebaikan. Penyusun kitab Mazhahiril Haq menulis bahawa pada mlm inilah, dahulu kala, malaikat diciptakan, lalu Adam pun diciptakan dan pepohonan syurga ditanam. Menurut beberapa hadis, pada mlm ini, doa2 dikabulkan. Begitu pula dlm sebuah hadis di Kitab Durrul Mantsur, disebutkan bahawa pada mlm ini Nabi Isa a.s. diangkat ke langit. Dan pada mlm itu juga, taubat Bani Israel diterima. “Mlm itu (penuh) dgn kesejahteraan smpi terbit fajar.”

Mlm itu penuh dgn kesejahteraan. Para malaikat turun secara berduyun2 dan bergelombang utk menyampaikan salamnya kpd org2 yg beriman secara bergiliran spt tentera. Jika sekelompok malaikat naik ke langit, maka digantikan oleh kelompok malaikat lainnya. Beberapa riwayat menyebutkan bahawa mlm ini penuh dgn kesejahteraan dan keamanan dari segala kejahatan dan keburuk kan. Rahmat dan berkat pada mlm itu selalu turun sepjg mlm smpi terbit fajar, tidak terbatas pada sebhg mlm saja. 

Sebenarnya stlh mengetahui keutamaan Lailatul Qadar melalui surah ini telah mencukupi tanpa harus mengutip hadis nya. Ttp krn bnyk hadis yg menyebutkan fadhilatnya, maka di sini akan disaji kan beberapa. Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah saw bersabda,” Brgsiapa berdiri solat pada mlm Lailatul Qadar krn Iman dan Ihtisab (suatu tahapan keyakinan yg sempurna dan harapan ikhlas utk memperoleh pahala), maka diampuni dosa2nya yg telah lalu.” ( HR Bukhari, Muslim-Kitab At Targhib )

Penjelasan: Maksud berdiri di sini adalah solat, juga meliputi bentuk ibadah lainnya spt zikir, tilawah dan sbgnya. Kata2 Mengharap Pahala maksudnya adalah agar niat seseorg ikhlas dan jauh dari niat2 buruk atau riya’. Seseorg hendaknya berdiri di hadapan Allah swt dgn tawadhu’ semata2 mengharap ridha dan pahala-Nya. Menurut Khathabi rah.a., maksud kalimat itu adalah agar seseorg benar2 meyakini janji Allah lalu berdiri di hadapannya dgn senang hati, bukan dgn berat hati. Kita tahu bahawa jika seseorg berkeinginan dan berke-yakinan kuat utk mendptkan pahala yg besar, maka ia akan mudah bersung-guh2 dlm beribadah, bahkan semua itu akan terasa ringan baginya. Inilah alasannya mengapa para muqarrabin merasa ringan dlm meningkatkan dan memperbnyk ibadah mrk. 

Dlm hadis di atas penting utk diperhatikan mengenai dosa2 yg akan diampuni. Alim ulama mengatakan bahawa yg diampuni adalah dosa2 kecil saja, sbb setiap ayat Al-Quran yg menyebutkan ttg dosa2 besar selalu disertai dgn lafaz kecuali yg bertaubat. Berkenaan dgn hal ini, alim ulama sepakat bahawa dosa2 besar tidak akan diampuni kecuali dgn taubat, sehingga bila ada hadis yg menyatakan ttg dosa2 yg diampuni, mrk berpendpt bahawa yg diampuni adalah dosa2 kecil saja.

Maulana Yahya (ayah Maulana Zakariyya rah.a ) menjelaskan bahawa ada 2 sbb sehingga lafaz ‘dosa2 kecil’ tidak disebutkan dlm beberapa hadis ttg pengampunan dosa. Pertama, seorg muslim yg taat, mustahil berbuat dosa besar. Kalaupun ia melakukan dosa besar, maka ia tidak akan tenang hingga ia bertaubat kpd Allah swt. Kedua, ketika seorg muslim mengharap pahala ibadah pada mlm Lailatul Qadar, maka hatinya akan menyesali dosa2nya. 

Secara tidak langsung, dia akan benar2 bertaubat dan berniat tidak akan mengulangi melakukan perbuatan dosa tersebut. Org yg telah berbuat dosa besar, hendak nya benar2 bertaubat dgn penuh keikhlasan dgn diikrarkan secara lisan, iaitu pada mlm Lailatul Qadar atau pada saat2 doa makbul, sehingga rahmat Allah tercurah kpdnya dan dosa2nya yg kecil atau besar akan diampuni oleh Allah.

No comments:

Post a Comment