Sunday, February 9, 2014

RENUNGAN MENJELANG RAMADAN

Berapakah umur anda? Berapa Ramadan yg telah anda temui? Apakah seseorg yg sudah 20 tahun bertemu dgn Ramadan memiliki perasaan yg sama dgn seorg MUALLAF yg akan menjumpai Ramadan pertamanya sbg seorg muslim? Dari pertanyaan diatas tahulah kita betapa pentingnya bagi kita yg sudah sering kali bertemu dgn bln suci umat Islam, bln penuh rahmat dan keberkatan, bln penuh magfirah dan ampunan, utk ttp menjaga semangat kita agar tidak cenderung bosan dlm menyambut bln istimewa ini. Namun tahukah anda bahawa bln yg sgt mulia ini ternyata boleh membuat kita CELAKA? Rasulullah saw bersabda: “CELAKALAH seseorg yg memasuki bln Ramadan ttp keluar dari bln Ramadan dlm keadaan tidak diampuni dosanya oleh Allah swt”. (HR Muslim)

Bln suci Ramadan bagaikan PISAU BERMATA DUA, apb kita tidak meman-faatkannya maka akan membuat kita CELAKA. Berikut adalah kerja rumah di akhir hari2 Syaaban utk mensiasati penyambutan kita terhadap bln Ramadan:

1). Pemanasan: Bln Ramadan adalah bln perlumbaan bagi ahli takwa: Allah swt berfirman: “Maka berlomba2lah (dlm membuat) kebaikan”. (QS. Al-Baqarah:148). Allah Taala lah yg menyatakan bahawa kebaikan adalah suatu perlombaan. Bagaikan seorg atlit yg akan bersiap utk berlomba, seorg muslim harus bersiap utk perlombaan di bln penuh keberkatan. Biasakanlah kembali membaca Al-Quran yg sudah lama tidak kita sentuh, bangunlah pada mlm hari dan perpjg durasi solat mlm anda, jadikan siang anda dlm keadaan berpuasa, amalkan amalan2 sunat agar anda terbiasa ketika memasuki bln Ramadan.

2). Kumpulkan ilmu yg lengkap ttg bln Ramadan: Allah Taala berfirman: “Dan jgnlah kamu mengikuti apa yg kamu tidak mempunyai pengetahuan ttgnya”. (QS. Al-Israa:36). Rasulullaah saw bersabda: “Ilmu seblm perkatan dan perbuatan”. (HR Bukhari). Kumpulkanlah ilmu mengenai keutamaan bln suci Ramadan, kewajiban2nya, sunat2nya, hal-hal yg membatalkan puasa, dsb.

3). Mempelajari hikmah amalan di bln Ramadan: Imam Al-Qurtubi mengatakan bahawa, Salah satu faktor kegagalan seseorg yg sudah beribadah adalah kurang nya ilmu ttg Ramadan. Maka kita harus mencari hikmah dibalik amalan2 di bln suci Ramadan. Misalnya, sbgmn kita menjaga diri kita dari perbuatan maksiat ketika berpuasa, Ramadan mengajarkan kpd kita bahawa dlm kehidupan ini kita harus memiliki rem utk perbuatan maksiat.

4). Perbnyk istigfar dan taubat: Pernahkah anda merasa bahawa semakin hari ibadah Ramadan anda semakin tidak maksimal? Bukankah semakin hari jamaah solat subuh di masjid semakin maju, dikrn kan makmumnya hanya tinggal satu shaff? Semak baik2 firman Allah Taala berikut: “Sekali2 tidak (demikian), sebenarnya apa yg selalu mrk usahakan itu menutupi hati mrk”. (QS. AlMutaffifiin:14). Ternyata yg membuat kita cpt merasa penat dlm melaksanakan ibadah adalah beban dosa yg menutupi hati kita. Maka perbnyklah istigfar dan bertaubat seblm dan ketika memasuki Ramadan.

5). Tawakkal kpd Allah Taala: Allah swt berfirman: “Dan brgsiapa yg bertawakkal kpd Allah nescaya Allah akan mewujudkan cita2nya”. (QS At-Talaq:3). Ber- tawakallah kpd Allah Taala dlm menjlni ibadah bln suci Ramadandan jgnlah mengandalkan diri kita. Sbgmn bacaan doa zikir pagi dan ptg yg diajarkan Rasulullaah saw: “Wahai Rabb Yg Maha Hidup, Wahai Rabb Yg Maha Berdiri sendiri, dgn rahmatMu aku meminta pertolongan, perbaikilah segala keadaan dan urusanku dan jgn Engkau serahkan kpd ku meski sekejap mata sekalipun (tanpa mendpt pertolongan dariMu)”.

6). Tanamkan dlm diri kita bahawa boleh jadi ini adalah Ramadan kita yg terakhir: Perbnyklah mengingat bahawa boleh jadi ini adalah Ramadan terakhir kita. Ingat akan hal ini saat canda tawa keluarga menghiasi waktu berbuka anda, saat bangun anda utk bersahur, saat sujud anda dlm solat tarawih, saat kebahagiaan menghiasi hati anda ketika bersedekah, syukuri setiap momen dlm bln ini krn boleh jadi anda tidak akan pernah menjumpainya lagi.

7). Buat Target Ibadat Ramadan: Berapa kali anda ingin khatam Al-Quran di bln ini? Berapa lembar yg harus anda baca dlm sehari utk mencapai target khatam anda? Buatlah jadual utk membantu menuntaskan target tersebutdan korban kanlah aktifitas dunia di bln Ramadan, spt mengurangi jadual berbuka puasa bersama yg mengurangi waktu anda dlm beribadah di bln dimana Allah Taala membuka segala pintu kebaikandan mehapus segala bentuk kemaksiatan. demikian keistimewaan Bln Ramadan, fadhilat, keutamaan, bln penuh kemulia an didlmnya segenap amalan kita dilipatgandakan pahalanya disisi Allah.

No comments:

Post a Comment