Sunday, February 9, 2014

KEISTIMEWAAN BULAN RAMADAN

Keistimewaan bln Ramadan, fadhilat, keutamaan, bln penuh kemuliaan sbb di dlmnya segenap amalan kita dilipatgandakan pahalanya disisi Allah. adapun keistimewaannya adalah:

1). Bln Diturunkannya Al-Quran: Bln Ramadan merupakan bln dimana kitab suci umat Islam (Al-Quran) pertamakali diturunkan. Sesuai dgn QS. Al-Baqarah 185 yg ertinya: “Beberapa hari yg ditentukan itu ialah bln Ramadan, bln yg di dlmnya diturunkan (permulaan) Al-Quran sbg petunjuk bagi manusia dan penjelasan2 mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yg hak dan yg batil).”

2). Amal Soleh Dilipat Gandakan: Sbg umat Islam yg menjlnkan amalan soleh dan kewajiban seorg muslim pada bln ramadan akan mendptkan balasan berlipat ganda, smpi sbg 70 kali lipat sbgmn terdpt dlm Hadis: Khutbah Rasululah saw pada akhir bln Saaban “Hai manusia, bln yg agung, bln yg penuh berkat telah menaung. Bln yg didlmnya ada suatu mlm yg lebih baik dari 1000 bln. Bln yg padanya Allah mewajibkan berpuasa. Qiyamullail disunatkan. Brgsiapa yg pada bln itu mendktkan diri kpd Allah dgn suatu kebaikan, nilainya spt org yg melakukan perbuatan yg diwajibkan pada bln lainnya. Dan brgsiapa yg melakukan suatu kewajiban pada bln itu,nilainya sama dgn 70 kali lipat dari kewajiban yg dilakukannya pada bln lainnya. Keutamaan sedekah adalah sedekah pada bln Ramadan (HR Bukhari Muslim).

3). Bln Pernuh Keberkatan: Pada bln puasa seorg muslim berkesempatan uuk kembali ke jln yg baik dan mendpt keberkatan yg nilainya sama dgn 1000 bln. Maka bila seorg muslim pada bln puasa saja tidak juga memanfaatkan kesem-patannya, bln lain kemungkinan akan lebih buruk lagi. Spt hadis dibwh ini: “Sesungguhnya telah dtg kpdmu bln yg penuh berkat. Allah mewajibkan kamu berpuasa, krn dibuka pintu2 syurga, ditutup pintu2 nerakadan dibelenggu syaitan2, serta akan dijumpai suatu mlm yg nilainya lebih berharga dari 1000 bln. Brgsiapa yg tidak berhasil memperoleh kebaikannya, sungguh tiadalah ia akan mendptkan itu utk selama2nya.” (HR Ahmad, Nasai dan Baihaqi).

4). Bln Pengampunan Dosa: Pada bln Ramadan juga seorg muslim berkesem-patan utk meraih pahala sebnyk2nya, bahkan ibadah yg sempurna pada bln puasa akan menjadikan seorg muslim suci kembali bagaikan bayi yg baru lahir. Sesuai Hadis Sahih: “Brgsiapa yg berpuasa Ramadan krn iman dan ihtisab, maka akan diampuni dosa2nya yg lalu.” (Hr Bukhari). “Solat yg 5 waktu, dari jumaat ke jumaatdan Ramadan ke Ramadan, merupakan penghapus dosa di antara mrk, jika dia menjauhi dosa2 besar.” (Hr Muslim)

5). Pintu Syurga Dibuka, Pintu Neraka Ditutup: Selebar2nya pintu utk kembali ke jln yg lurus pada bln Ramadan dibuka bagi umat Islam. Sesuai Hadis dibwh ini: “Jika dtg Ramadan, maka dibukalah pintu2 syurga, ditutup pintu2 neraka dan syaitan dibelenggu.” (Hr Muslim)

6). Bln Latihan utk Mencapai darjat takwa: Menahan haus, lapar dan amarah merupakan jln menuju sifat2 sabar yg taqwa. Itulah mengapa berpuasa sebln penuh pada Ramadan dpt membimbing umat Islam mencapai ketawaan. Sesuai surah dlm Al-Quran yg ertinya: “Hai org2 ya beriman diwajibkan atas kamu berpuasa sbgmn telah diwajibkan atas org2 yg seblm kamu agar kamu bertaqwa” (QS. Al-Baqara:183).

7). Terdpt Mlm Lailatul Qadar: Mlm 10 hari terakhir pada bln Ramadan merupa kan waktu2 yg diantaranya terdpt mlm Lailatul Qadar, dimana mlm tersebut baik diisi doa-doa yg baik dan mukjizat dpt turun pada umat Islam pada mlm Lailatul Qadar tersebut. “Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Quran) pada lailatul qadar (mlm kemuliaan). Dan tahukah kamu apakah mlm kemuliaan itu? Mlm kemuliaan itu lebih baik dari 1000 bln.” (QS. Al Qadar:1-3)

No comments:

Post a Comment