Sunday, February 9, 2014

KEUTAMAAN 10 TERAKHIR RAMADAN

Rasulullah saw pada 10 terakhir Ramadan, meningkat amal ibadah beliau yg tidak beliau lakukan pada hari2 lainnya. Aisyah r.ha mengisahkan ttg Nabi saw pada 10 terakhir Ramadan: “Adalah Rasulullah saw apb memasuki 10 terakhir Ramadan, beliau mengencangkan tali sarungnya, menghidupkan mlm2nyadan membangunkan isteri2nya.” Muttafaqun ‘alaihi

Keutamaan 10 Hari Terakhir Bulan Ramadan

Pertama : Bahawa Nabi saw serius dlm melakukan amal ibadah lebih bnyk dibanding hari2 lainnya. Keseriusan dan peningkatan ibadah di sini tidak terbatas pada satu jenis ibadah tertentu saja, namun meliputi semua jenis ibadah baik solat, tilawatul quran, zikir, sedekah, dll.

Kedua : Rasulullah saw membangunkan isteri2 beliau agar mrk juga berjaga utk melakukan solat, zikirdan lainnya. Hal ini krn semangat besar Baginda saw agar keluarganya juga dpt meraih keuntungan besar pada waktu2 utama tersebut. Sesungguhnya itu merupakan ghanimah yg tidak sepantasnya bagi seorg mukmin berakal utk melewatkannya begitu saja.

Ke3 : Rasulullah saw beri’tikaf pada 10 Terakhir ini, demi beliau memutuskan diri dari berbagai hal keduniaan, utk beliau beribadah dan merasakan lazatnya ibadah tersebut.

Keempat : Pada mlm2 10 Terakhir inilah sgt besar kemungkinan salah satu di antaranya adalah mlm Lailatur Qadar. Suatu mlm penuh barakah yg lebih baik dpd 1000 bln.

Keutamaan Lailatul Qadar

Di antara nikmat dan kurnia Allah swt terhadap umat Islam, dianugerahkannya kpd mrk satu mlm yg mulia dan mempunyai bnyk keutamaan. Suatu keutamaan yg tidak pernah didpti pada mlm2 selainnya. Tahukah anda, mlm apakah itu? Dia adalah mlm “Lailatul Qadar”. Suatu mlm yg lebih baik dari 1000 bln, sbgmn firman Allah: “Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada mlm kemuliaan (Lailatul Qadar). 

Dan tahukah kamu apakah mlm kemuliaan (Lailatul Qadar) itu? Mlm kemuliaan itu (Lailatul Qadar) lebih baik dari 1000 bln. Pada mlm itu turun malaikat2 dan malaikat Jibril dgn izin Rabbnya utk mengatur segala urusan. Mlm itu penuh kesejahteraan smpi terbit fajar”. (Al-Qadar: 1-5). 1000 bln itu sama dgn 83 tahun lebih. Itulah di antara keutamaan mlm yg mulia tersebut. Maka dari itu Nabi saw berusaha utk meraihnya dan beliau bersabda: “Brgsiapa menegakkan solat pada mlm Lailatul Qadar atas dorongan iman dan mengharap balasan (dari Allah), diampunilah dosa2nya yg telah lalu”. (HR Bukhari, An Nasai, Ahmad)

Demikian pula Allah swt beritakan bahawa pada mlm tersebut para malaikat dan malaikat Jibril turun. Hal ini menunjukkan betapa mulia dan pentingnya mlm tersebut, krn tidaklah para malaikat itu turun kecuali krn perkara yg besar. Kemudian Allah swt mensifati mlm tersebut dgn firmanNya:

سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ

“Mlm itu penuh kesejahteraan smpi terbit fajar”

Wahai hamba2 Allah, adakah hati yg tergugah utk menghidupkan mlm tersebut dgn ibadah?!, adakah hati yg terketuk utk meraih mlm yg lebih baik dari 1000 bln ini?! Betapa meruginya org2 yg menghabiskan mlmnya dgn perbuatan yg sia2, apalagi dgn kemaksiatan kpd Allah.

Mengapa Disebut Mlm “Lailatul Qadar”? Para ulama menyebutkan beberapa sbb penamaan Lailatul Qadar, di antaranya:

1). Pada mlm tersebut Allah swt menetapkan secara rinci takdir segala sesuatu selama 1 tahun (dari Lailatul Qadar tahun tersebut hingga Lailatul Qadar tahun yg akan dtg), sbgmn firman Allah swt:

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ * فِيهَا يُفْرَقُ 

كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ * الدخان/3، 4

“Sesungguhnya Kami telah menurukan Al-Quran pada mlm penuh barakah (yakni Lailatul Qadar). Pada mlm itu dirinci segala urusan (takdir) yg penuh hikmah”. (Ad-Dukhan:4)

2). Krn besarnya kedudukan dan kemuliaan mlm tersebut di sisi Allah swt.

3). Ketaatan pada mlm tersebut mempunyai kedudukan yg besar dan pahala yg bnyk lagi mengalir. (Tafsir At-Tabari IV/200)

Bila Terjadinya Lailatul Qadar? Mlm “Lailatul Qadar” terjadi pada bln Ramadan. Pada tanggal berapakah? Dia terjadi pada salah satu dari mlm2 ganjil 10 hari terakhir bln Ramadan. Rasulullah saw bersabda:

تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِفِي الْوِتْرِمِنَ الْعَشْرِالْأَوَاخِرِمِنْ رَمَضَانَ

“Carilah Lailatul Qadar itu pada mlm2 ganjil dari 10 hari terakhir (bln Ramadan). (HR Bukhari)”.

Lailatul Qadar terjadi pada setiap tahun. Ia berpindah2 di antara mlm2 ganjil 10 hari terakhir (bln Ramadan) tersebut sesuai dgn kehendak Allah Yg Maha Kuasa. Di antaranya adalah hadis yg diriwayatkan sahabat Muawiyah bin Abi Sufyan:

عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم أَنَّهُ إِذَا قَالَ فِي لَيْلَةِ 

الْقَدْرِ: لَيْلَةُ سَبْع وَعِشْرِيْنَ

Dari Nabi saw, bahawa apb beliau menjelaskan ttg Lailatul Qadar maka beliau mengatakan: “(Dia adalah) Mlm ke-27″. (HR Abu Daud)

Kemungkinan paling besar adalah pada mlm ke-27 Ramadan. Hal ini didukung penegasan sahabat Ubay bin Kaab r.a: “Demi Allah, sungguh aku mengetahui mlm (Lailatul Qadar) tersebut. Puncak ilmuku bahawa mlm tersebut adalah mlm yg Rasulullah saw memerintahkan kami utk menegakkan solat padanya, iaitu mlm ke-27” (Hr Muslim).

Tanda2 Lailatul Qadar. Pagi harinya matahari terbit dlm keadaan tidak menyilaukan, spt halnya bejana (yg terbuat dari kuningan). (H.R Muslim). Lailatul Qadar adalah mlm yg tenang dan sejuk (tidak panas dan tidak dingin) serta sinar matahari di pagi harinya tidak menyilaukan. (HR Ibnu Khuzaimah dan Al Bazzar)

Dgn Apakah Menghidupkan 10 Terakhir Ramadan dan Lailatul Qadar? Rasulullah saw lebih bersungguh2 beribadah pada 10 hari terakhir bln Ramadan utk mengerjakan solat (mlm), membaca Al-Qurandan berdoa dpd mlm2 selainnya. Demikianlah hendaknya seorg muslim/muslimah. Menghidup kan mlm2nya pada 10 Terakhir di bln Ramadan dgn meningkatkan ibadah kpd Allah swt; solat tarawih dgn penuh iman dan harapan pahala dari Allah semata, membaca Al-Quran dgn berusaha memahami maknanya, membaca buku2 yg bermanfaatdan bersungguh2 dlm berdoa serta memperbnyk zikrullah. Di antara bacaan doa atau zikir yg paling afdal utk dibaca pada mlm (yg diperkira kan sbg Lailatul Qadar) adalah sbgmn yg ditanyakan Aisyah r.ha kpd Rasulullah saw: “Wahai Rasulullah jika aku mendpti Lailatul Qadar, doa apakah yg aku baca pada mlm tersebut? Rasulullah saw menjawab: “Bacalah:

اللهم إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي

“Ya Allah sesungguhnya Engkau adalah Zat Yg Maha Pemberi Maaf, Engkau suka pemberian maaf, maka maafkanlah aku”. (HR Tirmizi dan Ibnu Majah). Maka hendaknya pada mlm tersebut memperbnyk doa, zikirdan istighfar.

Apakah pahala Lailatul Qadar dpt diraih oleh seseorg yg tidak mengetahuinya? Ada dua pendpt dlm masalah ini: Pendpt Pertama: Bahawa pahala tersebut khusus bagi yg mengetahuinya. Al-Hafiz Ibnu Hajar rah. berkata: “Ini adalah pendpt kebnykan para ulama. Yg menunjukkan hal ini adalah riwayat yg terdpt pada Sahih Muslim dari hadis Abu Hurairah r.a dgn lafaz:

مَنْ يَقُمْ لَيْلَةَ الْقَدْرِفَيُوَافِقُهَا

“Brgsiapa yg menegakkan solat pada mlm Lailatul Qadar dan menepatinya.”

{kalimat فيوافقها di sini diertikan: mengetahuinya (bahawa itu Lailatul Qadar)}

Pendpt Kedua: Didptkannya pahala (yg dijanjikan) tersebut walaupun dlm keadaan tidak mengetahuinya. Ini merupakan pendpt At-Tabari, AlMuhallab, Ibnul Arabidan sejumlah dari ulama. Rasulullah saw bersabda:

مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِإِيْمَاناًوَاحْتِسَاباً،غُفِرَلَهُ مَاتَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

“Brgsiapa menegakkan solat pada mlm Lailatul Qadar dlm keadaan iman dan mengharap balasan dari Allah, diampunilah dosa2nya yg telah lalu”. (HR Bukhari, An Nasai, Ahmad)

Rasulullah tidak mengatakan: “Dlm keadaan mengetahui Lailatul Qadar”. Jika hal itu merupakan syarat utk mendptkan pahala tersebut, nescaya Rasulullah saw menjelaskan pada umatnya. Adapun pendalilan mrk dgn sabda Rasulullah saw:

مَنْ يَقُمْ لَيْلَةَ الْقَدْرِفَيُوَافِقُهَا

“Brgsiapa yg menegakkan solat pada mlm Lailatul Qadar dan menepatinya”. Maka makna فيوافقها di sini adalah: bertepatan dgn terjadinya Lailatul Qadar tersebut, walaupun ia tidak mengetahuinya. Semoga anugerah Mlm Lailatul Qadar ini dpt kita raih bersama, sehingga mendptkan keutamaan pahala yg setara (bahkan) melebihi amalan 1000 bln. Amiin Ya Rabbal ‘Alamin.

No comments:

Post a Comment