Saturday, February 8, 2014

AMALAN BULAN RAMADHAN

Amalan ibadah yg rugi jika ditinggalkan saat Ramadan. Mari kita buat senarai ibadah Ramadan.

1. Tilawah: Membuat target berapa kali khatam Al-Quran di bln Ramadan. Usahakan target perhari tercapai.

2. Tarawih: Solat tarawih adalah ibadah solat sunat yg hanya ada di bln Ramadan. Tentunya sgt disygkan jika kita smpi melewatkannya.

3. Tahajud: Jika di bln lainnya blm boleh konsisten solat tahajud, maka seharus nya di bln Ramadan boleh lebih mudah dikerjakan. Seblm menyiapkan sahur atau seblm makan sahur sebaiknya berwuddu dan solat tahajud terlebih dahulu.

4. Duha: Jgn lewatkan dhuha, krn bnyk sekali keutamaan solat duha. Diantara nya mendptkan ampunan dari Allah, mendtgkan rezeki serta menolak kefakiran.

5. Rawatib: Jika blm terbiasa menambah solat sunat seblm dan sesudah solat fardhu, mari coba mulai membiasakan diri utk mengerjakannya.

6. Al-Matsurah: Membaca zikir pagi dan ptg.

7. Membagi makanan berbuka puasa: Mari buat jadual utk berbagi makanan berbuka puasa kpd jiran. Bergantian, cubalah utk berbagi makanan utk jiran. Hal ini tentu memperbaiki jalinan silaturahim kita dlm bertetangga.

8. Berdoa: Salah satu waktu utama yg Allah janjikan akan diijabahnya doa2 kita adalah saat berbuka puasa. Utk itu, mari siapkan atau pikirkan baik2 doa yg akan kita panjatkan diwaktu berbuka puasa. Jgn hanya berdoa sekadarnya dan sibuk dgn hidangan buka puasa saja.

9. Infak dan sedekah: Buatlah rencana tujuan infak dan sedekah di bln Ramadan. Tentukan besarannya dan pastikan semuanya telah terencana dan tercatat dgn baik. Dana infak pun sebaiknya sudah kita siapkan di dlm sampul2 kecil yg diberikan nama penerimanya. Hal ini membantu agar rencana mulia menjadi gagal krn wang terpakai utk urusan lain yg tidak terlalu penting.

10. Solat Tepat Waktu: Mari jadikan Ramadan sbg masa utk menempa diri pada kebiasaan2 baik. Abdullah Ibnu Masud ra berkata, “Aku bertanya kpd Rasulullah, “Ya Rasulullah, amal perbuatan apa yg paling afdal?” Beliau menjawab, “Solat tepat pada waktunya.” Aku bertanya lagi, “Lalu apa lagi?” Beliau menjawab, “Berbakti kpd kedua org tua.” Aku bertanya lagi, “Kemudian apa lagi, ya Rasulullah?” Beliau menjawab, “Berjihad di jln Allah.”(Hr Bukhari). Dari hadis tersebut kita dpt menyimpulkan betapa pentingnya solat tepat waktudan tentu saja hal tersebut sgt disukai Allah swt. 

Mari buat list tersebut menjadi catatan harian utk diisi setiap hari. Tengok berkala catatan ini. List ibadah ini penting agar jgn terlewatkan membaca al-matsurah, berinfak dan melakukan amalan baik lainnya. Semoga kebiasaan ini akan terus berjln meski Ramadan telah berlalu. Aamiin. Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment