Menurut mazhab Syafie, di antara hal2 yg membatalkan puasa dan wajib qadha atasnya adalah sbg berikut:
(1) Memasukkan sesuatu ke dlm rongga perut, walaupun jumlahnya sedikit atau kecil, spt biji-bijian. Termasuk juga memasukkan sesuatu ke dlm otak, usus, kandung kemih dan menyuntikkan sesuatu melalui lubang zakar atau puting susu dan yg semisalnya.
(2) Menelan dahak yg boleh dikeluarkan. Adapun dahak yg tidak sengaja tertelan, tidak membatalkan puasa.
(3) Memasukkan air kumur atau air istinsyaq (air yg dimasukkan ke dlm lubang hidung) ke dlm rongga perut secara berlebih2an.
(4) Muntah dgn sengaja.
(5) Istimna’, iaitu mengeluarkan air mani di luar persetubuhan, baik yg diharam kan iaitu dgn tgnnya sendiri ataupun yg dihalalkan spt dgn tgn isterinya. Termasuk juga keluar mani krn sentuhan atau ciuman atau yg semisalnya tanpa pembatas. Sdgkan keluar mani krn khayalan, pandangan dgn syahwat atau yg semisalnya tidak membatalkan puasa.
(6) Makan di siang hari krn keliru, mengira sudah waktunya berbuka atau masih blm waktunya berpuasa (waktu fajar), padahal fajar telah terbit dgn jelas atau matahari blm terbenam. Namun jika ia berbuka di akhir siang krn menduga sudah tenggelam matahariatau makan di saat fajar krn menduga masih blm terbit fajar, disertai kemungkinan dugaannya tersebut benar, maka tk mengapa.
(7) Batal puasa krn ia tiba2 gilaatau murtadatau tiba2 haidh dan nifas bagi perempuan. Menurut kalangan Syafieyah, seseorg yg batal puasanya krn sbb2 di atas, stlhnya ttp wajib menahan diri dari makan, minum, jimak dan yg semisalnya smpi tenggelam matahari.
Sdgkan hal yg membatalkan puasa dan wajib qadha serta kaffarah atasnya, menurut Syafieyah, hanya satu iaitu jimak (persetubuhan). Selain wajib qadha serta kaffarah, pelakunya juga dikenai ta’zir dan stlhnya ttp wajib menahan diri dari makan, minum, jimak dan yg semisalnya smpi tenggelam matahari. Hal ini jika pelaku jimak tersebut memenuhi syarat2 sbg berikut:
(8) Ia sudah berniat puasa di mlm harinya.
(9) Dilakukan secara sengaja. Org yg lupa tidak diwajibkan kaffarah.
(10) Pilihan sendiri. Jika ia dipaksa, ia tidak dibebani kaffarah.
(11) Mengetahui keharaman jimak di siang hari puasa. Jika ia blm tahu, ia tidak diwajibkan kaffarah.
(12) Jimak tersebut dilakukan di siang hari bln Ramadan. Tiada kaffarah bagi yg melakukan jimak saat puasa nazar, qadha atau puasa sunat.
(13) Puasanya mmg batal krn jimak bukan krn yg lain. Tiada kaffarah bagi yg batal puasanya krn makan atau minum, kemudian ia melakukan jimak.
(14) Org tersebut berdosa krn melakukan jimak. Tiada kaffarah atas anak kecildan org yg sdg safar atau sakit walaupun saat itu ia ttp berpuasa.
(15) Ia yakin akan sahnya puasanya seblmnya. Tiada kaffarah jika seblmnya ia sudah menganggap puasanya batal. Misalnya seblmnya ia makan krn lupa, kemudian menganggap puasanya batal krn makannya tersebut.
(16) Ia tidak keliru menganggap sdg ber-jimak di luar waktu puasa. Misalnya ia ber-jimak di waktu terbit fajar, namun ia menduga blm masuk waktu fajar, org ini tidak diwajibkan kaffarah.
(17) Ia tidak gila atau mati stlh melakukan jimak di siang hari tersebut.
(18) Persenggamaan tersebut dinisbahkan kpdnya. Jika si wanita yg memasukkan kepala zakarnya ke faraj si wanita, maka Tiada kaffarah.
(19) Jimak dilakukan dgn memasukkan kepala zakar atau bhg zakar yg mampu dimasukkan. Jika tidak smpi masuk dan Tiada upaya utk memasuk kannya, maka Tiada kaffarah atasnya.
(20) Jimaknya dilakukan pada faraj. Tiada kaffarah bagi yg tidak melaku kannya pada faraj. Menyetubuhi wanita pada dubur atau liwat dianggap sama dgn jimak pada faraj.
(21) Hanya berlaku bagi yg menyetubuhi (pria), bukan bagi yg disetubuhi (wanita). Tiada kaffarah bagi wanita, ia hanya wajib qadha. Ini berbeza dgn pendpt jumhur, yg menyatakan pria dan wanita sama2 wajib membayar kaffarah selama mrk melakukannya dgn sengaja, tanpa dipaksa.
No comments:
Post a Comment