Saturday, February 8, 2014

DAFTAR ISTILAH HAJI UMRAH

Mengenal istilah dlm Ibadah Haji dan Umrah, berikut beberapa istilah dlm ibadah haji dan umrah yg boleh dipahami mulai dari skrg.

1). Arafah: Sebuah hamparan padang pasir yg terletak sekitar 25 km sebelah timur Mekah. Arafah akan dipadati ribuan jamaah haji yg sdg melakukan wuquf di Arafah adalah bhg dari rukun haji sehingga bila jamaah tidak melakukan wuquf di Arafah, maka hajinya batal.

2). Badal haji: mtidak mahuti/menukar. S'mtara kaitannya dgn ibadah haji atau umrah, badal adalah mtidak mahutikan org lain (krn uzur atau meninggal dunia) utk mengerjakan haji atau umrah. Boleh juga mtidak mahutikan org lain utk melontar jumrah.

3). Dam: Menurut bahasa, dam bererti darah. S'mtara menurut istilah, dam bererti mengalirkan darah (menyembelih ternak berupa kambing, sapiatau unta dlm rangka memenuhi ketentuan manasik).

4). Haji: berkunjung ke Baitullah utk melakukan beberapa amalan tawaf, sai, wukuf di Arafah, serta amalan lainnya pada masa tertentu demi memenuhi panggilan Allah swt dan mengharap ridhaNya.

5). Haji Ifrad: melaksanakan haji saja, tanpa umrah. Cara haji ini tidak wajib membayar dam.

6). Haji Qiran: melaksanakan haji dan umrah dlm satu niat dan satu pekerjaan sekaligus. Cara haji ini wajib membayar dam.

7). Haji Tamattuk: melaksanakan umrah terlebih dahulu, kemudian mengerjakan haji. Cara haji ini wajib membayar dam.

8). Hari Tarwiyah: hari pada tanggal 8 Zulhijjah, iaitu hari pada saat jamaah haji pada masa Rasulullah mulai mengisi perbekalan air di Mina utk perjlnan ke Arafah. Tarwiyah sendiri bererti perbekalan.

9). Hari Arafah: hari pada tanggal 9 Zulhijjah, iaitu hari di mana semua jamaah harus berada di Padang Arafah utk melaksanakan wukuf.

10). Hari Nahar: hari pada tanggal 10 Zulhijjah, iaitu hari di mana semua jamaah bertolak dari Mudzalifah menuju Mina dan menyembelih haiwan.

11). Hari Tasyrik: hari pada tanggal 11, 12, 13 Zulhijjah. Pada hari ini, semua jemaah haji berada di Mina utk bermlm dan melontar jumrah.

12). Idhtiba’: mengenakan selendang ihram dgn meletakkan kedua ujungnya di atas bahu kiri dan bhg tengahnya di sebelah bwh ketiak kanan.

13). Ihram: niat memulai ibadah haji atau umrah. Perlu diketahui, org yg memakai kain ihram disebut muhrim (di masyarakat kita, istilah ini sering tertukar dgn mahram, iaitu ong yg haram dinikahi).

14). Istithaah: mampu iaitu mampu melaksanakan ibadah haji, baik dari sisi jasmani, rohanidan ekonomi.

15). Kaabah: adalah bangunan bersegi empat dan berbentuk kubus, yg menjadi kiblat kaum muslimin ketika melaksanakan solat.

16). Lontar Jumrah: kegiatan melontar atau melemparkan batu kerikil ke dinding jumrah, iaitu Ula, Wusthadan Aqabah pada hari Nahar dan hari Tasyrik.

17). Mabit: bermlm/beristirahat. Selama rangkaian haji, mabit terbagi menjadi dua, iaitu pada tanggal 9 Zulhijjah mlm di Mudzalifah dan mlm menjelang tanggal 11, 12dan 13 di Mina.

18). Miqat Makani: batas tmpt utk mulai melaksanakan ihram haji atau umrah.

19). Miqat Zamani: batas waktu melaksanakan haji. Menurut jumhur ulama, Miqat Zamani mulai tanggal 1 Syawal smpi dgn terbit fajar tanggal 10 Zulhijah.

20). Nafar: keberangkatan jemaah haji meninggalkan Mina pada hari Tasyrik. Nafar dibagi menjadi dua, iaitu nafar awwal dan nafar tsani.

21). Raml: berlari2 kecil dan disunatkan bagi lelaki pada saat sai ketika melewati dua tiang hijau (diberi lampu hijau) di Mas’a (tmpt sa’i).

22). Rukun Haji: rangkaian amalan yg harus dilakukan dlm ibadah haji dan tidak dpt diganti dgn yg lain walaupun dgn dam. Jika rukun haji ditinggalkan maka hajinya tidak sah.

23). Sa’i: berjln dari Bukit Safa ke Bukit Marwah dan sebaliknya sebnyk 7 kali yg dimulai dari Bukit Safa dan berakhir di Bukit Marwah.

24). Tahallul: keadaan seseorg yg telah dihalalkan atau dibolehkan melakukan perbuatan yg seblmnya dilarang selama berihram. Tahallul ada dua, iaitu tahallul awwal dan tahallul tsani.

25). Tawaf: mengelilingi kaabah sebnyk 7 kali, di mana Kaabah selalu berada di sebelah kirinya. Amalan ini dimulai dan diakhiri di sudut (rukun) yg sejajar dgn Hajar Aswad.

26). Tawaf Ifadah: rukun yg harus dilaksanakan (tidak boleh ditinggalkan) dlm pelaksanaan ibadah haji.

27). Tawaf Qudum: tawaf yg dilaksanakan sbg penghormatan pada saat pertama masuk Masjidil Haram. Tawaf Qudum hukumnya sunat. Bagi jemaah haji yg mengambil haji tamattuk, tawaf qudumnya sudah termasuk dlm tawaf umrah.

28). Tawaf Wada: tawaf yg dilaksanakan sbg penghormatan akhir seblm meninggalkan Mekkah. Tawaf Wada hukumnya wajib dlm pelaksanaan haji.

29). Umrah: berkunjung ke Baitullah utk melakukan tawaf, Sa’idan bercukur (tahallul) demi mengharap redha Allah swt.

30). Wajib Haji: rangkaian amalan yg harus dikerjakan dlm ibadah haji. Bila tidak dikerjakan krn uzur syari maka hajinya ttp sah, ttpi harus membayar dam.

31). Wukuf: keberadaan diri seseorg di Arafah walaupun sejenak dlm waktu antara tergelincirnya matahari pada tanggal 9 Zulhijjah (Hari Arafah) smpi terbit fajar tanggal 10 Zulhijjah (Hari Nahar). (RA). Semoga ertikel ttg istilah dlm ibadah haji ini bermanfaat.

No comments:

Post a Comment