Saturday, February 8, 2014

DOA SEBELUM BUKA PUASA

Bismillahir-Rahmaanir-Rahim. Ada suatu waktu yg mustajab utk berdoa, dimana doa tsb tdk akan ditolak oleh Allah swt iaitu berdoa saat menjelang berbuka puasa dan menjelang makan sahur. Ttpi sygnya bnyk kaum muslimin tidak mengetahuinya. Di Mekkah & Madinah, satu jam sblm azan maghrib org2 sdh menengadahkan tgn ke langit berdoa utk kemudahan dari segala hajat, baik hajat dunia maupun akhirat, mrk berdoa dg syahdu sepenuh keyakinan, smpi2 air mata mrk mengalir deras. 

Berkumpul menghadapi hidangan berbuka & mrk sdh merasa cukup dg hanya membaca “Allahuma lakasumtu….atau dzahaba zhoma’u….”, pdhal hanya mencakup maknanya berupa laporan & ucapan syukur. Stlh kita memahaminya, hendaknya min 10 ~ 15 minit seblm azan maghrib (sdh dlm keadaan berwudhu) kemudian berdoa meminta apa saja (adabnya dg didahului puji2an kpd Allah & berselawat atas Nabi),

Krn Allah menjamin bhw doa2 tsb akan dikabulkan..”Allah sesuai prasangka hamba kpdNya” Manfaatkanlah wktmu, bukan hanya demi santapan atau berburu makanan saat jelang buka. Berdoalah utk diri kita, keluarga kita, orgtua kita, sahabat kita, negeri kita. 

Musuh2 islam tahu betapa hebat umat Nabi saw bila mrk berdoa kpd Rabb nya disaat menjelang berbuka. Krn itu, mrk buat tipu daya utk melalaikannya dgn program2 tv & media lainnya di wkt2 yg mustajab iaitu: menjelang berbuka & menjelang sahur (2/3 mlm). sehingga umat ini, mrk makan-minum, berpuasa, namun tak sempat utk berdoa. Smoga kita dpt memanfaatkan dan, memaximalkan waktu mustajab ini.

Dari Ibnu Abbas, ia berkata : “Nabi saw apb berbuka (puasa) beliau mengucap kan: Allahumma Laka Shumna wa ala Rizqika Aftharna, Allahumma Taqabbal Minna Innaka Antas Samiul ‘Alim. ” (ertinya: Ya Allah, utkMu aku berpuasa dan atas rezeki dariMu kami berbuka. Ya Allah! Terimalah amal-amal kami, sesungguhnya Engkau Maha Mendgr lagi Maha Mengetahui). (Riwayat Daruqutni di kitab Sunan-nya, Ibnu Sunni di kitabnya ‘Amal Yaum wa- Lailah No. 473. Tabrani di kitabnya Mu’jamul Kabir). Dari Anas, ia berkata, “Nabi saw apb berbuka beliau mengucapkan, ‘Bismillah, Allahumma Laka Shumtu Wa Alla Rezekika Aftartu.” (ertinya: Dgn nama Allah, Ya Allah krnMu aku berbuka puasa dan atas rezeki dari- Mu aku berbuka). (Riwayat Tabrani di kitabnya Mu’jam Shogir, Hal. 189 dan Mu’jam Auwshath). 

Dari Muaz bin Zuhrah, bahawa telah smpi kpdnya, sesungguhnya Nabi saw apb berbuka (puasa) beliau mengucapkan: Allahumma Laka Sumtu wa ‘Alaa Rizqika Aftartu” (HR Abu Daud, Baihaqi, Ibnu Abi Syaibah dan Ibnu Suni)

Doa berbuka puasa menurut Imam Nawawi rah.

ﻗﺎﻝ ﺍﻟﻤﺼﻨﻒ ﻭﺳﺎﺋﺮ ﺍﻷﺻﺤﺎﺏ ﻳﺴﺘﺤﺐ ﺍﻥ ﻳﺪﻋﻮﺍ ﻋﻨﺪ 

ﺍﻓﻄﺎﺭﻩ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻟﻚ ﺻﻤﺖ ﻭﻋﻠﻰ ﺭﺯﻗﻚ ﺍﻓﻄﺮﺕ ﻭﻓﻰ ﺳﻨﻦ ﺃﺑﻲ 

ﺩﺍﻭﺩ ﻭﺍﻟﻨﺴﺎﺀﻱ ﻋﻦ ﺍﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﻛﺎﻥ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ 

ﻭﺳﻠﻢ ﺇﺫﺍ ﺍﻓﻄﺮ ﻗﺎﻝ ﺫﻫﺐ ﺍﻟﻈﻤﺄ ﻭﺍﺑﺘﻠﺖ ﺍﻟﻌﺮﻭﻕ ﻭﺛﺒﺖ ﺍﻷﺟﺮ 

ﺍﻥ ﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ

Telah berkata Al mushonnif (Abu ishaq As-syirozi) dan semua ulama Syafieyah: di sunatkan agar mrk berdoa saat berbuka puasa “Allahumma laka sumtu wa ala rizqika aftortu”. Dan di sebutkan dlm sunan Abu Daud dan Nasai dari Ibnu Umar: apb Nabi saw, berbuka puasa, beliau membaca “Zahabat Zama’u wabtallatil uruqu wa tsabatal ajru insya Allahu taala”. (Majmu’ syarh muhaddzab imam nawawi).

Ada sebhg org yg mengotak atik doa berbuka puasa tersebut dgn mengata kan hadis2 ttg doa berbuka puasa itu dhaif. Entah apa tujuannya? Sbb dlm masalah fadhilat2 itu di perbolehkan mengamalkan hadis dhaif. Apalagi para ulama ASWJ bukan tidak tahu menahu ttg kedudukan hadis itu. Para ulama tahu dan faham. Spt di terangkan dlm kitab asnal mathalib:

ﻭﻳﻨﺒﻐﻲ ﻟﻪ ﺍﻥ ﻳﻘﻮﻝ ﺑﻌﺪ ﻭﻓﻰ ﻧﺴﺨﺔ ﻋﻨﺪ ﺍﻹﻓﻄﺎﺭ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻟﻚ 

ﺿﻤﺖ ﻭﻋﻠﻰ ﺭﺯﻗﻚ ﺍﻓﻄﺮﺕ ﻟﻼﺗﺒﺎﻉ ﺭﻭﺍﻩ ﺃﺑﻮ ﺩﺍﻭﺩ ﺑﺎﺳﻨﺎﺩ 

ﺣﺴﻦ ﻟﻜﻨﻪ ﻣﺮﺳﻞ ﻭﺭﻭﻱ ﺃﻳﻀﺎ ﺍﻧﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ 

ﻛﺎﻥ ﻳﻘﻮﻝ ﺣﻴﻨﺌﺬ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺫﻫﺐ ﺍﻟﻈﻤﺄ ﻭﺍﺑﺘﻠﺖ ﺍﻟﻌﺮﻭﻕ ﻭﺛﺒﺖ 

ﺍﻷﺟﺮ ﺍﻥ ﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ

Dan sebaiknya bagi org yg berpuasa utk membaca stlh berbuka puasa “Allahumma laka sumtu wa ala rizqika aftortu” karna ittiba’. Abu Daud Telah meriwayatkan hadis itu dgn sanad yg bagus akan ttp hadis itu berkedudukan mursal. Dan telah di riwayatkan bahawa Nabi saw saat berbuka puasa mem baca “Zahabat zama’u wabtallatil uruqu wa tsabatal ajru insya Allahu taala (Asnal Mathalib Al Imam Zakaria Al Anshari)”.

Apa org itu tidak membaca fatwa Al Utsaimin iaitu salah satu ulama rujukan org tersebut? Al Utsaimin berkata:

ﻭﺍﻟﺪﻋﺎﺀ ﺍﻟﻤﺄﺛﻮﺭ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻟﻚ ﺿﻤﺖ ﻭﻋﻠﻰ ﺭﺯﻗﻚ ﺍﻓﻄﺮﺕ ﻭﻣﻨﻪ 

ﺃﻳﻀﺎ ﻗﻮﻝ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺫﻫﺐ ﺍﻟﻈﻤﺄ ﻭﺍﺑﺘﻠﺖ 

ﺍﻟﻌﺮﻭﻕ ﻭﺛﺒﺖ ﺍﻷﺟﺮ ﺍﻥ ﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ. ﻭﻫﺬﺍﻥ ﺍﻟﺤﺪﻳﺜﺎﻥ ﻭﺍﻥ ﻛﺎﻥ 

ﻓﻴﻬﻤﺎ ﺿﻌﻒ ﻟﻜﻦ ﺑﻌﺾ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﻌﻠﻢ ﺣﺴﻨﻬﻤﺎ. ﻭﻋﻠﻰ ﻛﻞ ﺣﺎﻝ 

ﻓﺈﺫﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﺬﻟﻚ ﺃﻭ ﺑﻐﻴﺮﻩ ﻋﻨﺪ ﺍﻹﻓﻄﺎﺭ ﻓﺈﻧﻪ ﻣﻮﻃﻦ ﺇﺟﺎﺑﺔ

Dan doa yg ma’tsur adalah doa “Allahumma laka sumtu wa ala rizqika aftartu” juga doa Nabi saw: “Zahabat zama’u wabtallatil uruqu wa tsabatal ajru insya Allah”. Dan kedua hadis ini, walaupun di dlm keduanya terdpt kelemahan (dhaif), akan ttpi sebhg ulama menganggap kedua hadis ini bagus. Wal hasil.! Apb kamu berdoa dgn doa itu atau lainnya di saat berbuka maka tmpt itu mmg termasuk tmpt istijabah (kutub wa rosail lil utsaimin).

No comments:

Post a Comment