Thursday, February 6, 2014

PENTINGNYA IMAN DAN AMAL SOLEH

Sesungguhnya org2 mukmin, org2g Yahudi, org2 Nasrani dan org2 Shabiin, siapa saja diantara mrk yg benar2 beriman kpd Allah, hari kemudian dan beramal soleh, mrk akan menerima pahala dari Tuhan mrk, Tiada kekhuatiran kpd mrkdan tidak (pula) mrk bersedih hati. (QS Al Baqarah:62). Dan org2 yg beriman serta beramal saleh, mrk itu penghuni syurga; mrk kekal di dlmnya. (QS Al Baqarah:82). Sesungguhnya org2 yg beriman dan beramal saleh, bagi mrk adalah syurga Firdaus menjadi tmpt tinggal (QS Al Kahfi:107). Sesungguh nya Allah memasukkan org2 yg beriman dan mengerjakan amal yg saleh ke dlm syurga2 yg di bwhnya mengalir sungai2. Sesungguhnya Allah berbuat apa yg Dia kehendaki. (QS. Al Hajj:14).

(Dan mengutus) seorg Rasul yg membacakan kpdmu ayat2 Allah yg menerang kan (bermcm2 hukum) supaya Dia mengeluarkan org2 yg beriman dan beramal saleh dari kegelapan kpd cahaya dan brgsiapa beriman kpd Allah dan mengerja kan amal yg saleh nescaya Allah akan memasukkannya ke dlm syurga2 yg mengalir di bwhnya sungai2, mrk kekal di dlmnya selama2nya. Sesungguhnya Allah memberikan rezki yg baik kpdnya. (QS At-Thalaaq:11). Ttp org2 yg ber iman dan beramal saleh, bagi mrk pahala yg tidak putus2nya. (QS Al Insyiqaaq:25). Dan sesungguhnya Aku Maha Pengampun bagi org yg bertaubat, beriman, beramal saleh, kemudian ttp di jln yg benar. (QS Thaahaa:82). (Ingatlah) hari (dimana) Allah mengumpulkan kamu pada hari pengumpulan, itulah hari dinampakkan kesalahan2. 

Dan brgsiapa yg beriman kpd Allah dan beramal saleh, nescaya Allah akan menutupi kesalahan2nya dan memasukkannya ke dlm jannah yg mengalir di bwhnya sungai2, mrk kekal di dlmnya. Itulah keber-untungan yg besar. (Q. At-Taghaabun:9). Dan org2 mukmin dan beramal soleh serta beriman kpd apa yg diturunkan kpd Muhammad dan itulah yg haq dari Tuhan mrk, Allah menghapuskan kesalahan2 mrk dan memperbaiki keadaan mrk. (QS. Muhammad:2). Sesungguhnya org2 yg beriman dan beramal saleh, mrk mendpt pahala yg tiada putus2nya. (QS Fushshilat:8). Agar Allah memberi pahala kpd org2 yg beriman dan beramal saleh dari kurnia-Nya. Sesungguhnya Dia tidak menyukai org2 yg ingkar. (QS Ar-Ruum:45)

Dan org2 yg beriman dan mengerjakan amal2 yg saleh, sesungguhnya akan Kami tmptkan mrk pada tmpt2 yg tinggi di dlm syurga, yg mengalir sungai2 di bwhnya, mrk kekal di dlmnya. Itulah sebaik2 pembalasan bagi org2 yg beramal, (QS Al-Ankabut:58). Dan org2 yg beriman dan beramal saleh, benar2 akan Kami hapuskan dari mrk dosa2 mrk dan benar2 akan Kami beri mrk balasan yg lebih baik dari apa yg mrk kerjakan. (QS. Al-Ankabut:7). Berkatalah org2 yg dianugerahi ilmu: “Kecelakaan yg besarlah bagimu, pahala Allah adalah lebih baik bagi org2 yg beriman dan beramal salehdan tidak diperoleh pahala itu, kecuali oleh org2 yg sabar.” (QS Al-Qashash 80). 

Kecuali org2 (penyair2) yg beriman dan beramal saleh dan bnyk menyebut Allah dan mendpt kemenangan sesudah menderita kezaliman dan org2 yg zalim itu kelak akan mengetahui ke tmpt mana mrk akan kembali. (QS Asy Syuara-227). Kekuasaan di hari itu ada pada Allah, Dia memberi keputusan di antara mrk. Maka org2 yg beriman dan beramal saleh adalah di dlm syurga yg penuh kenikmatan. (QS Al-Hajj:56).

Maka org2 ya beriman dan beramal saleh, bagi mrk ampunan dan rezki yg mulia. (QS. Al Hajj 50). Sesungguhnya mrk yg beriman dan beramal saleh, tentulah Kami tidak akan menyia-nyiakan pahala org2 yg mengerjakan amalan (nya) dgn yg baik. (QS Al-Kahfi:30). Allah telah menjanjikan kpd org2 yg ber iman dan yg beramal saleh, (bahawa) utk mrk ampunan dan pahala yg besar. (QS Al-Maidah:9). Dan brgsiapa dtg kpd Tuhannya dlm keadaan beriman, lagi sungguh2 telah beramal saleh, maka mrk itulah org2 yg memperoleh tmpt2 yg tinggi (mulia), (QS. Thaahaa 75). 

Sesungguhnya org2 yg beriman dan beramal saleh, kelak Allah Yg Maha Pemurah akan menanamkan dlm (hati) mrk rasa kasih syg. (QS. Maryam 96). Kecuali org yg bertaubat, beriman dan beramal saleh, maka mrk itu akan masuk syurga dan tidak dianiaya (dirugikan) sedikit pun, (QS Maryam:60). Org2 yg beriman dan beramal saleh, bagi mrk kebahagiaan dan tmpt kembali yg baik. (QS Ar-Rad:29).

Adapun org2 yg beriman dan beramal saleh, maka baginya pahala yg terbaik sbg balasan dan akan kami titahkan kpdnya (perintah) yg mudah dari perintah2 kami. (QS Al-Kahfi:88). Dan dimasukkanlah org2 yg beriman dan beramal saleh ke dlm syurga yg mengalir di bwhnya sungai2, mrk kekal di dlmnya dgn seizin Tuhan mrk. Ucapan penghormatan mrk dlm syurga itu ialah “salaam” (QS. Ibrahim:23). Hai org2 yg beriman, bertakwalah kamu kpd Allah dan katakanlah perkataan yg benar, nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan2mu dan mengampuni bagimu dosa2mu. (QS Al-Ahzab:70-71)

No comments:

Post a Comment