Thursday, February 6, 2014

PERDAGANGAN YANG TIDAK PERNAH MERUGI

(Tafsir QS Fathir Ayat:29-30). Dlm memahami tafsir, lebih enak kita melihat terjemahan dan tulisan arab nya secara bersamaan krn penggunaan setiap kata di dlm ayat itulah yg ditafsirkan. Jadi, bentuk2 kata mempengaruhi penjelasan. Krn keterbatasan, jadi saya tulis dlm bentuk bahasa melayu, juga utk mempermudah. Kalau yg bingung membaca tulisan ayat dlm bahasa melayu, bukalah Al-Quran. Utk Quran Utsmani ada di halaman 437. Ayat 29-30 berikut ini: “Innallaziina yatluuna kitaaballahi, wa aqomuussholaata wa anfaquu mimmaa rozaqnaahum sirron wa ‘alaniyatan yarjuuna tijaarotan lan tabuur. (29). Liyuwaffiyahum ujuurohum wa yaziidahum min fadhlih, innahuu ghafuurun syakuur. (30).”

Ertinya: “sesunguhnya org2 yg selalu membaca kitab Allah (Al-Quran) dan melaksanakan solat dan menginfakkan sebahagian rezeki yg Kami anugerah kan kpdnya dgn diam2 dan terang2an, mrk itu mengharapkan perdagangan yg tidak akan rugi. Agar Allah menyempurnakan pahalanya kpd mrk dan menam-bah kurniaNya. Sungguh Allah maha pengampun, maha mensyukuri”.

Tafsir surah fathir ayat 29-30 ini menjelaskan ttg org yg membaca Al-Quran dan mengamalkan Al-Quran dlm kehidupan sehari2nya, mrk akan mendptkan balasan khusus dari Allah. Bahkan Ibnu Katsir smpi menjelaskan bahawa ayat ini merupakan Ayatul Qurro, iaitu ayat yg ditujukan utk pecinta Al-Quran iaitu keluarga, ahli, pembaca, penghafal dan juga hafiz Quran. Intinya, ayat ttg membaca dan mengamalkan Al-Quran. Semoga kita termasuk kategori org yg mencintai Al-Quran.

Kita akan ulas dari ayat 29: “Innallaziina yatluuna kitaaballahi”. Dlm ayat tersebut yg digunakan adalah ‘yatluna’ yg ertinya membaca. Tapi, ‘yatluna’ itu merupakan fi’il mudhori’ (dlm english-present tense) atau kata kerja utk masa kini dan masa yg akan dtg. Dlm ilmu tafsir penggunaan fi’il mudhori’ tersebut bererti terus menerus dilakukan sepjg hidup. Kalau dia menggunakan fi’il madhi (dlm english-past tense) atau kata kerja lampau maka kemungkinannya boleh 2: bermakna telah terjadi di masa lampauatau blm terjadi tapi suatu saat pasti terjadi, underline ya suatu saat pasti terjadi. Di dlm Al-Quran penggunaan pola tersebut umumnya ditafsirkan spt itu. Jelas ya masalah fi’il madhi dan mudhori.

Jadi, maksud dari ayat tersebut adalah: org2 yg selalu terus menerus membaca Al-Quran. Jadi kategori ini adalah org yg selalu membaca Al-Quran atau kata selalu juga boleh kita ertikan sering ya, tapi sering banget. Nah, walaupun kita tidak terlalu bnyk baca Al-Quran tapi seboleh mungkin sering. Misalkan, setiap habis solat subuh, zuhurdan maghrib. Tak perlu bnyk2 yg penting sering. Seterusnya, “wa aqomuussholaata wa anfaquu mimmaa rozaqnaahum sirron wa ‘alaniyatan?. Stlh dibaca terus menerus, dibaca dgn sering, kita disuruh mengamalkan Al-Quran. Dgn apa mengamalkannya? Iaitu dgn ‘aqomussolata’ dan ‘anfaqu mimma rozaqnahum’. Dgn cara mendirikan solat dan menginfak kan sebahagian rezeki. Nah, dua amalan ini mewakili seluruh amal hidup, yatu mewakili amal yg hablun minallah dan hablun minannas. 

Jadi, urusan sama Allah kita tuntaskan dgn solat dan urusan dgn sesama manusia kita tuntaskan dgn berinfaq atau memberi. Hebatnya 2 amal tersebut adalah sudah cukup mewakili amalan Al-Quran, makanya di dlm Al-Quran sering kita dgr ayat ‘wa aqomussolata wa anfaqu’ atau jenis ayat lain yg intinya menyuruh kita menjln kan 2 amal hebat tersebut, amal yg boleh mewakili urusan kita dgn Allah dan urusan dgn manusia. Kedua kata ‘aqomu’ dan ‘anfaqu’ ini mengguna kan fi’il madhi, kata kerja lampau, ini bererti solat dan infaq itu harus berterusan kita lakukan, sesuatu yg ttp. Kalau dia menggunakan fi’il mudhori’, boleh kadang kita rajin kadang kita kurang, tapi utk solat dan infak ini tidak boleh kita kadang rajin kadang juga tidak solat. 

Lalu, kata “anfaqu diikuti dgn min ma qozaqnahum sirron wa ‘ala niyatan”. Coba diperhatikan kata ‘min ma’, itu ertinya ‘sebhg dari’. Jadi, kita diperintahkan infaq cukup sebhg rezeki aja, tidak perlu semuanya. Kalau boleh semuanya, itu tentu lebih bagus, ini boleh diliat dari surah Al-Lail tapi kita bahas lain waktu ya, inti nya ‘org yg paling bertaqwa adalah org yg menginfaq kan seluruh hartanya’. tapi anjurannya adalah menginfaqkan sebahagian, itu bukti betapa Allah itu memberi kita bnyk kemudahan. Istilah sebahagian, kalau kita punya wang sejuta, sebhgnya mungkin separuh, 500,000 Cuma berapa persen. 

Padahal yg wajib saja 2.5% setiap tahun kita harus keluarkan utk zakat, itu yg wajib, itu ertinya dlm setahun kudu lebih dari 2.5% utk menutup yg wajib dan agar ter masuk kategori ayat ini, org yg ttp berinfaq. Kata ‘sirron’ (sembunyi) mengapa lebih dulu disebutkan dpd ‘‘alaniyatan (terang2an)”? Ertinya bahawa ber sedekah atau berinfaq dgn cara sembunyi2 itu lebih afdal dpd sedekah dgn terang2an. Lebih jelasnya boleh buka ayat ttg riya di surah Al-Baqarah, disana diterangkan dgn jelas ttg infaq. Jadi, maksud dari kalimat di ayat ini adalah berinfaq dgn sembunyi2 lebih diutama kan dpd terang2an.

Ayat berikutnya. “yarjuuna tijaarotan lan tabuur”. Org2 yg telah melakukan tilawah/membaca Al-Quran secara terus menerus sepjg hidupnya, lalu mrk mengamalkan Al-Quran yg dibaca itu dgn melaksanakan solat dan berinfaq secara ttp dan infaqnya dari sebahagian rezeki mrk serta diutamakan infaq nya dgn sembunyi, mrk itu akan mendptkan ganjaran dari Allah. Apa itu ganjaran nya? Iaitu dijanjikan mendptkan perdagangan yg tdak akan pernah rugi. 

Dlm ayat ini, Allah sengaja memancing kita dgn kata ‘tijarotan’ yg ertinya pernia-gaan, usaha, perdagangan. Lalu, penggunaan kata ‘lan’, itu bermakna selama nya tidak akan pernah terjadi. Baygkan ganjaran pertama yg Allah beri? Ber niaga dgn Allah yg selamanya tidak akan pernah rugi. Kalau kita berniaga di dunia ini, ada tidak org yg tak pernah rugi? Tiada kan! Kalau org berniaga ada saja ruginya walaupun sedikit. Itu bererti setiap kita pasti mengalami rugi, sdg kan ini janji Allah buat kita bahawa Allah akan beri kita perniagaan yg tidak akan pernah rugi selama2nya.

Akhir dari ayat 29 tadi dan ayat 30 ini berisi ttg ganjaran yg akan Allah berikan bagi yg melaksanakan sesuai dgn ayat 29 tadi, iaitu: Org2 yg telah melakukan tilawah Al-Quran secara terus menerus sepjg hidupnya, lalu mrk mengamalkan Al-Quran yg dibaca itu dgn melaksanakan solat dan berinfaq secara ttp, kelak mrk akan dpt ganjaran yg bnyk. Iaitu, “Liyuwaffiyahum ujuurohum wa yaziid dahum min fadhlih, innahuu ghafuurun syakuur”. Ganjaran pertama tadi sudah disebutkan bahawa mrk akan mendptkan bisnis dari Allah yg tidak pernah rugi selamanya. 

Yg berikutnya iaitu ‘Liyuwaffiyahum ujuurohum’, Allah akan sempurnakan pahala nya/ganjarannya. Yuwaffiyahum itu boleh bermakna sempurna kan boleh juga penuh, ertinya Allah akan penuhin tuh pahala kita, Allahkan pahala2 kita krn kita membaca dan mengamalkan Al-Quran. Lalu, kata ‘ujurohum’ ini merupakan bentuk jama’ (bentuk plural), itu ertinya disempurnakan dgn pahala yg bnyk.

Selanjutnya, ‘wa yazidahum min fadhlih’. Tadi sudah Allah sempurnakan pahala nya utk kita, lalu ditambah lagi dgn, Allah akan menambahkan kurnia2Nya kpd kita. Kalau tadi yuwaffiyahum itu disempurnakan atau dipenuhi, sudah penuh masih di tambah lagi sama Allah dgn kurnia2Nya, krn yg digunakan adalah kata ‘yazidahum’ iaitu menambah. Jadi sudah 3 ganjaran kita dptkan krn membaca dan mengamalkan Al-Quran. Pertama diberikan perniagaan yg tiada pernah rugi, disempurna kan pahala kita, ditambahkan kurnia Allah utk kitadan ternyata itu semua blm cukup kata Allah. 

Krn, begitu hebatnya org yg membaca dan mengamalkan Al-Quran, maka Allah tambah lagi 2 ganjaran utk kita iaitu penutup dari ayat 30. ‘innahuu ghafuurun syakuur’. Ertinya, Allah maha pengampun dan maha mensyukuri. Maksud dari Allah maha pengampun dan maha mensyukuri ini adalah, Allah akan ampuni dosa2 kita dan Allah akan menjadikan hambanya org yg bersyukur.

Org2 yg membaca Al-Quran secara terus menerus sepjg hidupnya, lalu mrk mengamalkan Al-Quran yg dibaca itu dgn melaksanakan solat dan berinfaq secara ttp dan tidak pernah bolong (infaqnya lebih utama secara diam2). Maka Allah akan beri mrk 5 ganjaran: diberikan perniagaan yg tidak pernah rugi, disempurnakan pahala kita, ditambahkan kurnia Allah utk kita, diampuni dosa2 kitadan dijadikan kita hamba yg bersyukur (sama juga dgn ditambah lagi nikmat Allah utk kita). 

Pertanyaan sederhana buat kita stlh baca ini, masihkan kita malas membaca dan mengamalkan Al-Quran Semoga Allah berikan kita hidayahNya agar kita termasuk kategori Ayatul Qurro diatas, org yg membaca dan mengamal kan Al-Quran dan semoga Allah berikan kita kekuatan utk ttp menjlnkan amalan ini, serta Allah berikan kita kekuatan dan kemudahan utk mengajak org2 di sekitar kita utk menjadi kategori ayatul qurro diatas, kategori surah Fathir ayat 29-30. Semoga Allah limpahkan kebaikan yg bnyk kpd kitadan Dia jadikan kita hambaNya yg bertaqwa. Aamiin. 

Dan, doa khusus utk kita semua iaitu, semoga Allah Hidupkan Al-Quran utk kitadan Dia Quran kan hidup kita, kelak kita termasuk dari Ahlullahi, keluarga Allah, iaitu para keluarga yg cinta Al-Quran. An taj’alal qurananl ‘azhima rabi’a qulibina, wa nuuro shudurina, wa jalaa ahzanina, wa dzahaba humumina wa ghumumina. Aamiin.

No comments:

Post a Comment