Thursday, February 6, 2014

PENYEBUTAN WARNA DALAM AL-QURAN

1. Merah: Maka sesungguhnya Aku bersumpah dgn cahaya MERAH di waktu senja, (QS Al-Insyiqaaq:16).

2. Kuning Biasa: Dan sungguh, jika Kami mengirimkan angin (kpd tumbuh2an) lalu mrk melihat (tumbuh2an itu) menjadi KUNING (kering), benar2 ttplah mrk sesudah itu menjadi org yg ingkar. (QS Ar-Ruum:51)

3. Kuning Tua: Mrk berkata: “Mohonkanlah kpd Tuhanmu utk kami agar Dia menerangkan kpd kami apa warnanya”. Musa menjawab: “Sesungguhnya Allah berfirman bahawa sapi betina itu adalah sapi betina yg kuning, yg KUNING TUA warnanya, lagi menyenangkan org2 yg memandangnya.” (QS Al-Baqarah:69)

4. Hijau Biasa: Raja berkata (kpd org2 terkemuka dari kaumnya): “Sesungguh nya aku bermimpi melihat 7 ekor sapi betina yg gemuk2 dimakan oleh 7 ekor sapi betina yg kurus2 dan 7 bulir (gandum) yg HIJAU dan 7 bulir lainnya yg kering.” Hai org2 yg terkemuka: “Terangkanlah kpdku ttg tadbir mimpiku itu jika kamu dpt menadbirkan mimpi.” (QS Yusuf:63).

5. Hijau Tua: Kedua syurga itu (kelihatan) HIJAU TUA warnanya. (QS Ar-Rahmaan:64)

6. Biru: (iaitu) di hari (yg di waktu itu) ditiup sangkakala dan Kami akan mengumpulkan pada hari itu org2 yg berdosa dgn muka yg BIRU muram; (QS Thahaa:102)

7. Putih: Tidakkah kamu melihat bahawa Allah menurunkan hujan dari langit lalu Kami hasilkan dgn hujan itu buah2an yg beraneka mcm jenisnya. Dan di antara gunung2 itu ada garis2PUTIH dan merah yg beraneka mcm warnanya dan ada (pula) yg hitam pekat. (QS Faathir:27)

8. Hitam: Tidakkah kamu melihat bahawa Allah menurunkan hujan dari langit lalu Kami hasilkan dgn hujan itu buah2an yg beraneka mcm jenisnya. Dan di antara gunung-gunung itu ada garis2 putih dan merah yg beraneka mcm warnanya dan ada (pula) yg HITAM pekat.(QS Faathir:27). Subhanallah, Maha Suci Allah atas segala firmanNya.

No comments:

Post a Comment