Tuesday, February 24, 2015

TAGHRIB BERKENAAN SYURA ALAMI

(Targhib Nasihat Ustaz Abdul Hamid Chin Berhubung Kontrovesi Kumpulan Baru Syuro Alami).  Tuan2 dan saudara2 yang di muliakan oleh Allah swt, Allah swt muliakan kita dengan usaha agama. Dan satu jasa satu budi yg kita tak mungkin kita boleh nafikan usaha agama telah menyelamatkan jutaan manusia seluruh dunia drp kermurkaan allah swt.

Jadi drd rumah2 drp negeri2 drp negara2, cth nya negara kita sendiri tuan2 yg mulia tahun 70an mana ada hafiz2 al quran kecuali sedikit sangat yg ada pon mungkin mereka balik drp mekah ada hafaz al quran dan juga ada pihak2 tertentu wujudkan tempat hafzal quran JAKIM contohnya. Lepasan yg sangat ketat syaratnya contohnya lepasan SPM gred 1 lulusan ujian baru boleh masuk Darul al Quran.

Tetapi dgn berkat usaha agama hari ini tuan2 yg mulia ribuan hafiz al quran di negara kita. Dan madrasah thafiz ada dimana2 rumah taman rumah kampong surau semua ada madarasah thafiz. Lelaki perempuan di tambah lagi dgn madrasah2 alim yg ada alim ulamak yg satu masa dulu kita tak kenal sahih bukhari termizi di banyak tempat ada tuan2 guru masayallah ada baca termizi baca bukhari ada radius solihin. Tapi dgn berkat usaha agama alhamdulillah anak2 tuan hari ini mereka telah belajar kitab sahih bukhari sahih muslim.

Dan kalau kita lihat secara umum org awam saya dan tuan2 drp bagaimana keadaan kita sebelum usaha dakwah dan tak dapat di nafikan mmg yg ada ia ini budak baik contohnya. Dia di sekolah budak yg baik masuk universiti budak baik dia baik tak ada masalah.

Tapi ada dikalangan kita ini jenis budak nakal kat sekolah budak nakal sekolah menengah budak nakal masuk universiti dan luar negeri lagi nakal. Tetapi tuan2 yg mulia dgn berkat usaha agama mereka menjadi pengerak balik ke negara kita buat usaha agama dan hari ni masayallah ribuan rakan2 seusaha dan tidak ada satu org pon mungkin dia dpt menafikan jasa kebaikan usaha agama yg datang dikalangan umat ini secara umum bahkan bukan saja kita org2 Malaysia bahkan saudara2 kita yg datg dari luar negara di negara mereka mereka tak dapat usaha agama. bbp banyak yg dtg di sini dapat usaha agama.

Bbp bnyak rakan kita drp indonesia dpt usaha di sini. rakan2 kita drp bangladesh , drp pakistan drp myanmar dpt usaha di sini dan hari ini mekeka menjadi pengerak di US tuan2 yg mulia. Mereka pengerak bila balik di kampung mereka dan dari sini mereka keluar 4 bulan di negara mereka. Ini semua ialah kesan drp usaha agama usaha dakwah illaullah menyeru manusia kpd allah. Dan tak dapat dinafikan bahawa bermulanya tumbuhnya berputiknya drp Nizamuddin yg di pimpin oleh maulana Ilyas rah fikir risau walaupon pd zaman beliau banyak ahli2 zikir allahu allah kehebatan mereka keramat mereka juga ilmuan2 yg hebat2 yg sangat hebat setanding dgn ulamak2 yg ada di tanah arab.

Kehebatan mereka spt kefahaman ilmiah mereka bbp banyak kitab yg di karang oleh org2 india kitab hadis yg begitu besar dikumpul semua jenis hadis di situ. Begitu juga mereka mengumpul hadis dan kitab2 falsafah kitab2 mantik di syarah di tulis di karangkan oleh ulamak2 di negerri hind. Kehebatan yg ada mungkin di kalangan satu org pon ulamak2 kita yg mengarang menyusun kitab mantik tetapi peranan mereka bukan saja menyusun tepi mensyarahkan kitab2 tersebut. kitab yg susah syarah kitab2 falsafah yg begitu susah utk di fahami mereka syarah kitab2 tersebut.

Tuan2 yg di muliakan oleh allah swt tetapi mulana ilyas rah dgn pengorbanan mereka dan bukan sahaja beliau isterinya anak2nya satu keluarga susah payah utk usaha agama. Maulana Yusuf rah menceritakan bahawa di zaman maulana ilyas rah kalau ada org2 datang bawak makanan bawak mangkuk tingkat hanya dia mengerling melihat itu pon dia kena tampar dengan bapaknya.

Di tarbiah supaya jgn langsung ada sedikit keinginan utk mahu drp org lain berharap drp org lain selain drp allah swt. Sehingga untuk waktu makan mereka mengikis tepong yg terjatuh di tepi2 tungku dapor utk masak roti di buat satu kulat atau tepong yg kulat utk di makan dan mereka berbuka dan org2 yg datang berbuka dgn buah2 hutan pokok liar yg tubuh dikeliling nizamuddin. Inilah pengorbanan.

No comments:

Post a Comment