Saturday, January 25, 2014

HIKMAH AL-QURAN

1) Membaca Al-Quran dan Mengkatamkannya merupakan amalan yang paling dicintai oleh Allah Swt Sebagaimana hadis Rasulullah SAW: Dari Ibnu Abbas r.a, beliau mengatakan ada seseorang yang bertanya kepada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah, amalan apakah yang paling dicintai Allah?” Beliau menjawab: “Al-hal wal murtahal.” Orang ini bertanya lagi, “Apa itu al-hal wal murtahal, wahai Rasulullah?” Beliau menjawab: “Yaitu yang membaca Al Quran dari awal hingga akhir. Setiap kali selesai ia mengulanginya lagi dari awal.” (HR. Tirmizi)

2) Akan menjadi syafaat bagi pembacanya di hari kiamat. Dari Abu Amamah r.a, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Bacalah Al-Quran, karena sesungguhnya ia akan menjadi syafaat bagi para pembacanya di hari kiamat.” (HR. Muslim)

3) Mendapatkan predikat insan terbaik. Dari Usman bin Affan r.a, Rasulullah SAW bersabda: “Sebaik-baik kalian adalah orang yang mempelajari Al-Quran dan mengajarkannya.” (HR. Tirmizi)

4) Mendapatkan pahala akan bersama malaikat di akhirat. Dari Aisyah r.ha, ia berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Orang yang membaca Al-Quran dan ia mahir membacanya, maka kelak ia akan bersama para malaikat yang mulia lagi taat kepada Allah.” (HR. Bukhari dan Muslim)

5) Akan Mendapatkan pahala yang berlipat ganda. Dari Abdullah bin Mas’ud r.a, Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa membaca satu huruf dari Kitab Allah, maka baginya satu kebaikan. Dan kebaikan itu dilipat gandakan dengan sepuluh kalinya. Aku tidak mengatakan Alif Lam Mim itu satu huruf, akan tetapi Alif itu satu huruf, Lam itu satu huruf, dan Mim itu satu huruf.” (HR. At-Turmizi)

6) Akan Mendapatkan dua pahala bagi yang belum lancar, yaitu pahala membacanya dan pahala yang belum lancarnya dalam bacaanya. “Dan orang yang membaca Al-Quran, sedang ia masih terbata-bata lagi berat dalam membacanya, maka ia akan mendapatkan dua pahala.” (HR. Bukhari Muslim)

7) Akan diangkat darjatnya oleh Allah. Dari Umar bin Khatab r.a, Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah SWT akan mengangkat darjat suatu kaum dengan kitab ini (Al-Quran), dengannya pula Allah akan merendahkan kaum yang lain.” (HR. Muslim)

8) Akan mendapatkan ketenteraman dan rahmat disisi Allah Swt Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda: “Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah satu rumah-rumah Allah untuk melantunkan ayat-ayat suci Al-Quran dan mempelajarinya, melainkan akan turun kepada mereka ketengangan, akan dilingkupi pada diri mereka dengan rahmat, akan dilingkari oleh para malaikat, dan Allah pun akan menyebut (memuji) mereka di hadapan makhluk yang ada di dekat-Nya.” (HR. Muslim)

No comments:

Post a Comment