Friday, February 28, 2014

BERJUBAH, BERPAKAIAN PUTIH, BERSERBAN DAN BERPECI ADALAH SUNNAH

SUNNAHNYA GAMIS DAN JUBAH:

عَنْ أُمِّسَلَمَةَ قَالَتْ: لَمْ يَكُنْ ثَوْبٌ أَحَبَّ إِلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى 

الله عَليْهِوسَلَّمَ مِنَ الْقَمِيصِ

1). DariUmmu Salamah, ia berkata, “Tidaklah ditemukan pakaian yang paling dicintai Rasulullah selain dari pada gamis.” (HR Ibnu Majah, al-Hakim dan Abu Dawud)

عَنْ أُمِّسَلَمَةَ ، قَالَتْ: كَانَ أَحَبَّ الثِّيَابِ إِلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى 

اللَّهُعَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْقَمِيصُ 

2). Dari Ummu Salamah, ia berkata, “Sesungguhnya pakaian yang paling dicintai Rasulullah saw adalah gamis.” (HR. an-Nasai danat-Tirmizi)

عَنِ ابْنِعَبَّاسٍ ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ 

وَسَلَّمَلَبِسَ قَمِيصًا وَكَانَ فَوْقَ الْكَعْبَيْنِ وَكَانَ كُمُّهُ مَعَ الأَصَابِعِ.

3). Dari Ibnu Abbas r.a, “Sesungguhnya Nabi saw memakai gamis di atas mata kaki dan lengan bajunya sebatas jari-jari tangannya.” (HR al-Hakim).

عن أبي هريرة: أن النبي صلى الله عليه و سلم كان إذا 

لبس قميصا بدأ بميامنه

4). Dari Abu Hurairah, “Sesungguhnya Nabi saw tatkala hendak memakai gamis, maka ia memulainya dari sebelah kanan.” (HR an-Nasai).

 حَدَّثَنَاعَبْدُ اللَّهِ بْنُ بُرَيْدَةَ قَالَ سَمِعْتُ أُمَّ سَلَمَةَ زَوْجَ 

النَّبِىِّتَقُولُ: مَا كَانَ شَىْءٌ مِنَ الثِّيَابِ أَحَبُّ إِلَى رَسُولِاللَّهِ مِنَ 

الْقَمِيصِ

5). Telah memberitahukan kepada kami Abdullah bin Buraidah ia berkata, aku mendengar Ummu Salamah istri Nabi saw berkata, “Tidak ada sesuatupun dari pakaian yang paling dicintai Rasulullah saw selain daripada gamis.” (HRal-Baihaqi)

 عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى الله عَليْهِ وسَلَّمَ 

يَلْبَسُ قَمِيصًا قَصِيرَ الْيَدَيْنِ، وَالطُّولِ.

6). Dari Ibnu Abbas, ia berkata, “Sesungguhnya Rasulullah saw sering memakai gamis yang lengannya pendek dan terkadang yang lengannya panjang.” (HR Ibnu Majah)

 عَنْ مُغِيرَةَبْنِ شُعْبَةَ قَالَ: كُنْتُ مَعَ النَّبِيِّفِي سَفَرٍ فَقَالَيَا 

مُغِيرَةُ خُذِ الإِدَاوَةَ فَأَخَذْتُهَا فَانْطَلَقَ رَسُولُ اللهِ صلى اللهعليه 

وسلم حَتَّى تَوَارَى عَنِّي فَقَضَى حَاجَتَهُ ، وَعَلَيْهِ جُبَّةٌ 

شَأْمِيَّةٌفَذَهَبَ لِيُخْرِجَ يَدَهُ مِنْ كُمِّهَا فَضَاقَتْ فَأَخْرَجَ يَدَهُ مِنْ 

أَسْفَلِهَافَصَبَبْتُ عَلَيْهِ فَتَوَضَّأَ وُضُوءَهُ لِلصَّلاَةِ وَمَسَحَ عَلَى خُفَّيْهِ 

ثُمَّصَلَّى

7). Dari Al-Mughirah bin Syubah, ia berkata, “Aku sedang bersama Rasulullah saw dalam safar. Maka Rasulullah berkata,wahai Mughirah ambilkanlah kantung air. Maka aku mengambil kantung air. Setelah itu Rasulullah saw pergi ketempat jauh hingga tidak tampak dari pandanganku, lalu Beliau buang hajat. Saat itu Beliau memakai jubah syamiyah, lalu hendak mengeluarkan tangannya dari lengan jubahnya. Kerana lengan jubahnya sempit, maka beliau Saw mengeluarkan tangannya dari bawah jubahnya, lalu aku menuangkan air untuknya, lalu beliau Saw berwudhu untuk solat dan mengusap sepatunya, lalu akhirnya Beliau Saw melaksanakan solat.” (HR Bukhari, Muslim, Ahmad, an-Nasai, Ibnu Khuzaimah, al-Baihaqi, Abi Awanah, at-Thabrani, Abdu Razzaq,ad-Darimi, Abi Syaibah). Hadits tersebut di atas merupakan isyarat bahawa Rasulullah saw sering memakai jubah. 

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِأَبُو عُمَرَ مَوْلَى أَسْمَاءَ بِنْتِ أَبِى بَكْرٍ قَالَ رَأَيْتُ 

ابْنَ عُمَرَ فِىالسُّوقِ اشْتَرَى ثَوْبًا شَامِيًّا فَرَأَى فِيهِ خَيْطًا أَحْمَرَ 

فَرَدَّهُ فَأَتَيْتُأَسْمَاءَ فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لَهَا فَقَالَتْ يَا جَارِيَةُ نَاوِلِينِى 

جُبَّةَ رَسُولِاللَّهِ. فَأَخْرَجَتْ جُبَّةَ طَيَالِسَةَ مَكْفُوفَةَ الْجَيْبِوَالْكُمَّيْنِ 

وَالْفَرْجَيْنِ بِالدِّيبَاجِ.

8). Mengabarkan kepada kami Abdullah Abu Umar Maula Asma binti Abu Bakar, ia berkata, “Aku melihat Ibnu Umar di pasar sedang membeli pakaian syamiyah, aku melihat ada benang merah pada jubahnya. Maka aku pergi meninggalkannya untuk menemui Asma, lalu aku pun menceritakan hal tersebut padanya. Maka Asma pun berkata “wahai jariyah (pembantu) ambilkan untukku jubah Rasulullah saw, maka jariyah pun mengeluarkan/memperlihatkan sebuah jubah Parsi hijau yang mempunyai kelim/lipatan yang ada sakunya, juga ada lengan baju dan dua celah yang terbuat dari sutera” (HR Abu Dawud). Hadits tersebut di atas merupakan isyarat bahawa Rasulullah saw sering memakai jubah.

Tambahan memakai sarung dalam aktivitas sehari-hari juga adalah sunnah Rasulullah saw yang ditunjukkan oleh salah satu hadits di bawah ini:

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: خَطَبَنَا 

النَّبِيُّبِعَرَفَاتٍ فَقَالَ مَنْ لَمْيَجِدِ الإِزَارَ فَلْيَلْبَسِ السَّرَاوِيلَ ، وَمَنْ 

لَمْ يَجِدِ النَّعْلَيْنِ فَلْيَلْبَسِالْخُفَّيْنِ.

9). Dari Ibnu Abbas ra, ia berkata, “Rasulullah saw berkhutbah kepada kami saat dipadang Arafah. Beliau bersabda, “Barang siapa yang tidak mempunyai sarung maka pakailah celana. Barang siapa yang tidak mempunyai sepasang sandal maka pakailah sepasang sepatu.”

Pernyataan para Ulama tentang gamis dan jubbah

ولبس القميصوكان أحبَّ الثياب إليه، وكان كُمُّه إلى الرُّسُغ 

10). “Dan pakaian gamis, sesungguhnya ia adalah pakaian yang paling dicintai Rasulullah saw Dan bahawasannya terdapat saku hingga pergelangan tangannya.” (Syeikh Ali bin Nayif asy-Syuhud, al-Muhazzab fi tafsir, juz 1,hal 481)

قَوْلُهُ: (أَحْسَنَ ثِيَابِهِ) وَأَنْ يَتَقَمَّصَ وَيَتَعَمَّمَ وَيَتَطَيْلَسَ وَيَرْتَدِيَ

11). “Perkataannya: (yang paling baik pakaiannya), yaitu sesungguhnya yang bergamis, bersorban, berjubah hijau, berrida.” (Syeikh Sulaimanal-Bujairimi asy-Syafie, Tuhfah al-Habib)

وَفِي كِتَابِاللِّبَاسِ لِلْقَاضِي يُسْتَحَبُّ لِبْسُ الْقَمِيصِ ، وَاحْتَجَّ 

بِقَوْلِ أُمِّسَلَمَةَ { كَانَ أَحَبُّ الثِّيَابِ إلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ 

عَلَيْهِوَسَلَّمَ الْقَمِيصَ ، } رَوَاهُ أَبُو دَاوُد وَالتِّرْمِذِيُّ وَحَسَّنَهُ

12). “Dan di dalam kitab “al-Libas” karangan al-Qadalahi,” Disunnahkan memakai gamis, berdasarkan hujah dari Ummu Salamah (“Sesungguhnya pakaian yang paling dicintai Rasulullah saw adalah gamis.” (HR Abu Dawud dan at-Tirmizi). (Syeikh Muhammad bin Muflih al-Hambali, al-Furu, juz 2, hal23)

13). (وتستحبصلاته في ثوبين) كالقميص والرداء والإزار أو 

السراويل مع القميص

“(Dan disunnahkan dalam solat memakai pakaian yang sepasang) semisal gamis dan rida,dan sarung, atau memakai celana yang dirangkap dengan gamis.” (Abdurahman an-Najdi, Hasyiyah ar-Raudl, juz 1,hal 499)

Nabi s.aw. memakai pelbagai jenis pakaian. Ada kalanya, baginda memakai jubah, hibarah (pakaian dari Yaman), malah memakai jubah buatan bangsa Romawi yang merupakan salah satu musuh umat Islam. Hal ini menggambarkan sikap Islam sebagai agama universal yang menerima sebarang bentuk pakaian selagi mana ianya menutup aurat dan tidak mewakili agama sesuatu kaum (contohnya, dilarang memakai jubah sami agama Budha, jubah paderi, atau pakaian yang mempunyai simbol-simbol agama lain seperti salib, bintang Daud agama Yahudi).

Antara sunnah yang disyariatkan ialah memakai sebarang pakaian berwarna putih kerana hadis-hadis berkaitan pemakaian pakaian berwarna putih ini jelas menunjukkan bahawa Rasulullah saw memerintahkan para sahabat supaya memakai pakaian berwarna putih; berbanding dengan hadis-hadis yang berkaitan jenis-jenis pakaian Rasulullah saw. Namun begitu, sikap mahu memakai jenis-jenis pakaian yang pernah dipakai oleh Nabi saw adalah sifat yang terpuji sebagai tanda cinta dan kasih kepada baginda dan semoga dinilai sebagai ibadah oleh Allah s.w.t.

SUNNAHNYA BERPAKAIAN PUTIH:

1). Dari Samurah bin Jundab r.a, sesungguhnya Rasulullah saw Bersabda, “Pakailah oleh kalian dari pada pakaian-pakaian kalian yang berwarna putih kerana sesungguhnya pakaian berwarna putih itu adalah pakaian yang paling suci dan yang terbaik dan kafanilah dengannya orang yang meninggal diantara kalian.” (HR. an-Nasai, at-Tirmizi, Ahmad bin Hambal, al-Baihaqi,at-Thabrani, Ibnu Majah, Ibnu Syaibah dan Malik)

2). Dari Ibnu Abbas ra, dia berkata, Rasulullah saw bersabda, “Pakailah oleh kalian dari pada pakaian-pakaian kalian yang berwarna putih kerana sesungguhnya pakaian berwarna putih itu adalah pakaian terbaik kalian dan kafanilah dengannya orang yang meninggal diantara kalian.” (HR. Abu Dawud, at-Tirmizi, Ahmad bin Hambal, at-Thabrani, Ibnu Hibban dan Abdu Razzaq)

3). Dari Abi Darda ra berkata, Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya (pakaian) terbaik dalam berziarah kepada Allah swt pada kubur-kubur kalian dan masjid-masjid kalian adalah pakaian berwarna putih.” (HR. Ibnu Majah, as-Sindi)

4). Dari Samurah bin Jundab r.a, sesungguhnya Rasulullah saw bersabda, “Hendaklah kalian memakai pakaian berwarna putih untuk dipakai semasa hidup kalian dan kafanilah dengannya orang yang meninggal diantara kalian kerana sesungguhnya ia adalah pakaian terbaik kalian.” (HR. an-Nasai, al-Hakim, Ahmad bin Hambal dan ath-Thabrani)

Pernyataan para ulama tentang pakaian berwarna putih:

5). “Wahai anak cucu Adam! Pakailah pakaianmu yang bagus pada setiap (memasuki) Masjid, makan dan minumlah, tetapi jangan berlebihan. Sungguh Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan.” (QS al-Araf:31) 

Salah satu penafsiran Ibnu Katsir tentang ayat di atas adalah sebagai berikut, “Dan dalam ayat ini terkandung makna dari sunnah, disukai berhias tatkala hendak solat, terutama pada hari Jumaat dan hari Eid. Dan juga memakai wewangian kerana ia bahagian dari berhias dan bersiwak (menyikat gigi) kerana ia bahagian dari kesempurnaan atas hal yang demikian tersebut.” 

Dan yang lebih utama adalah memakai pakaian berwarna putih, seperti yang dikatakan oleh Imam Ahmad, “Telah menceritakan kepada kami Ali bin Ashim, telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Utsman bin Khutsaim dari Said bin Jubair dari Ibnu Abbas ia berkata, Rasulullah saw bersabda, “Pakailah oleh kalian dari pada pakaian-pakaian kalian yang berwarna putih. Sesungguhnya ia adalah pakaian terbaik kalian dan kafanilah dengannya orang yang meninggal diantara kalian.” (Tafsir Ibnu Katsir, juz 2, hal 183) 

6). Disunnahkan warna putih dari pakaian berdasarkan sabda Rasulullah saw, “Pakaian terbaik kalian adalah yang berwarna putih.” Dan Sabdanya yang lain, “Sesungguhnya Allah Taala menyukai pakaian berwarna putih dan sesungguhnya Dia menciptakan syurga itu putih.” (Syeikh Abdullah bin Mahmud al-Mausuli al-Hanafi, al-Ikhtiyarlitalil al-mukhtar,  juz 4, hal 190)

7). “Memakai pakaian berwarna merah dan pakaian yang dicelup tumbuhan berwarna kuning adalah haram dan yang afdal/lebih utama adalah pakaian putih.” (Syeikh Muhammad bin Abi Bakr ar-Razi al-Hanafi, Tuhfah al-Muluk, juz1, hal 277).

8). Disunnahkan pakaian berwarna putih berdasarkan hadits Rasulullah saw, “Sesungguhnya Allah swt menyukai pakaian berwarna putih dan sesungguhnya ia menciptakan syurga itu putih.” (Syeikh Zadah al-Hanafi, Majma al-anhar, juz 8, hal 149)

9). “…disunnahkan untuk orang yang sedang ihram memakai pakaian berwarna putih, akan tetapi juga disunnahkan untuk dipakai saat selain ihram berdasarkan hadits Rasulullah saw, “Pakailah oleh kalian pakaian berwarna putih. Sesungguhnya ia adalah pakaian terbaik kalian dan kafanilah dengannya orang yang meninggal diantara kalian.” Dan pada hadits lain, “Pakailah oleh kalian pakaian yang berwarna putih. Sesungguhnya pakaian yang berwarna putih itu adalah pakaian yang paling suci dan yang terbaik dan kafanilah dengannya orang yang meninggal diantara kalian.” (Syeikh Muhammad bin Abdillahal-Kharasyi al-Maliki, Syarah Mukhtashar Khalil, Juz 8, hal 88)

10). “(Faidah) mereka menyebutkan bahawa seyogyanya bagi orang-orang agar memakai pakaian yang paling baik, khususnya pada saat solat dan yang paling afdlal adalah pakaian berwarna putih.” (Syeikh Muhammad bin Abdillah al-Kharasyi al-Maliki,Syarah Mukhtashar Khalil, juz 3, hal 234)

11). “(Perkataannya dan pakaian yang bagus) didalamnya terdapat isyarat kepada perkataan pengarang. Dan pakaian yang bagus merupakan idlafah shifat untuk yang disifati (ash-Shifah li al-Maushuf). (Perkataannya dan yang paling afdal adalah (pakaian) berwarna putih), itu menunjukkan bahawa yang dimaksud dengan bagus menurut syara itu khususnya adalah (pakaian) berwarna putih dan dengan selain yang putih, tetap lah putih yang paling afdal (utama).” (Syeikh Muhammad bin Abdillah al-Kharasyi al-Maliki, Syarah Mukhtashar Khalil, juz 5, hal 194).

12). Perkataannya dan yang paling afdlal adalah pakaian berwarna putih, “Ketahuilah sesungguhnya pakaian yang bagus (berwarna putih) dihari Jumaat itu adalah yang disunnahkan. Akan tetapi hal itu bukan hanya terbatas pada hari Jumaat atau hari tertentu saja, tapi disunnahkan pada setiap melaksanakan solat.” (Syeikh Ahmad ash-shawi al-Maliki, Bulghah as-salik, juz 1, hal 331).

13). “…maka disunnahkan berhias pada hari Jumaat dengan memotong rambut dan kuku, bersiwak (gosok gigi), memakai minyak wangi, memakai pakaian yang terbaik dan yang paling utama adalah pakaian berwarna putih.” (Syeikh Syamsuddin Muhammad bin Ahmad asy-Syarbini al-Khatib asy-Syafie,al-Iqna, juz 1, hal 162).

14). “(Dan perkataannya) yang paling afdal adalah pakaian berwarna putih (al-Bayadalah. Sesungguhnya adalah lebih baik jika mengatakannya dengan lafazh al-Baidl. Dan yang benar tentang penafsiran al-bayadalah adalah pakaian yang terbuat dari kain berwarna putih, kerana sesuai dengan makna hadits “Pakailah oleh kalian pakaian berwarna putih”, yakni pakaian yang terbuat dari kain berwarna putih, maka berkata para ulama dari mazhab kami, disunnahkan mandi pada hari Jumaat, membersihkan diri dengan menghilangkan kotoran dari badan serta rambut dan pada apa-apa yang perlu dibersihkan, meminyaki rambut, memakai minyak wangi, bersiwak, memakai pakaian yang terbaik dan yang paling utama adalah pakaian berwarna putih. Dan disunnahkan bagi imam membanyakkannya/sangat menekankannya, lebih dari orang yang bukan imam, dengan menambahkan memakai sorban dan rida. Dan tetaplah yang paling afdal kesemuanya itu berwarna putih, seperti yang lainnya juga, inilah pendapat yang masyhur. Dan telah berkata Imam Ghazali dalam kitab Ihya, tentang makruhnya pakaian berwarna hitam dan itulah perkataan yang diucapkan sebelumnya oleh Abu Thalibal-Makki (pengarang kitab Qut al-Qulub).” (Imam Nawawi asy-Syafie, al-Majmu syarh al-Muhazzab, juz 4, hal 538).

15). “(Dan) disunnahkan (agar berhias) saat menghadiri solat Jumaat (dengan pakaian yang baik dan memakai minyak wangi) berdasarkan hadits, “Barangsiapa yang mandi pada hari Jumaat, memakai siwak, memakai pakaian yang terbaik, memakai minyak wangi jika dia memilikinya, kemudian mendatangi masjid sementara dia tidak melangkahi pundak-pundak orang lain sehingga dia ruku (solat), kemudian mendengarkan pada saat Khatib berkhutbah dan hingga mengikutinya sampai selesai solatnya, maka hal itu sebagai penghapus dosa-dosa yang terjadi antara Jumaat ini dengan hari Jumaat sebelumnya.”

Diriwayatkan oleh Ibnu Hibban dalam kitab shahihnya Danal-Hakim dalam kitab mustadraknya. Ia al-Hakim berkata bahawa hadits tersebut shahih menurut syarat imam Muslim. Dan yang paling afdal adalah pakaian putih, berdasarkan hadits, “Pakailah oleh kalian pakaian putih. Sesungguhnya ia adalah pakaian terbaik kalian dan kafanilah dengannya orang yang meninggaldiantara kalian.” Diriwayatkan oleh at-Tirmizi dan selainnya dan mereka menshahihkannya.” (Syeikh Syamsyuddin Muhammad al-Khatibasy-Syarbini asy-Syafie, Mughn al-Muhtaj, juz 4, hal 31)

16). “(Dan yang ketiga memakai) pakaian terbaik dari yang berwarna putih dan hijau. Kerana keduanya adalah pakaian Rasulullah saw dan yang paling utama adalah memakai (pakaian berwarna putih, kerana ia adalah sebaik-baik pakaian),dan setelahnya adalah hijau, yang berlaku pada setiap zaman selama tidak ada uzur.” (Syeikh Nawawi al-Bantani, Tausyih alaIbni Qasim, hal 82). 

17). (Dan) disunnahkan (memakai pakaian berwarna putih) berdasarkanhadits, “Pakailah oleh kalian pakaian berwarna putih. Sesungguhnya ia adalah pakaian terbaik kalian dan kafanilah dengannya orang yang meninggal diantara kalian.” Diriwayatkan Abu Daud. (Dan ia) yakni pakaian berwarna putih (lebih utama) dari selainnya (dan) disunnahkan (menjaga kebersihan pada pakaiannya, badannya,dan majlisnya) berdasarkan pada hadits, “Sesungguhnya Allah Swt adalah Nazhifun yakni Maha Bersih yang menyukai kebersihan”. Dan sesungguhnya Ibnu Masud suka membuat takjub orang lain ketika berdiri hendak solat dengan aroma minyak wanginya dan pakaiannya yang bersih.” (Syeikh Manshur bin Yunus al-Buhuti asy-Syafie, Kasysyaf al-qina an al-iqna, juz 2, hal 341)

18).  “Kerana sesungguhnya (pakaian) berwarna putih adalah pakaian yang paling utama dan sesungguhnya Nabi saw bersabda, “Pakaian terbaik kalian adalah putih, maka pakailah oleh orang yang hidup dan kafanilah dengannya orang yang meninggal diantara kalian maka cintailah oleh kalian pakaian berwarna putih, kerana sesungguhnya Nabi saw mengutamakannya dan mensunnahkannya bagi umatnya.” (Syeikh asy-Syanqithi, Durus umdahal-fiqh karangan, juz 4, hal 340)

SUNNAHNYA SERBAN:

Banyak sekali khabar (hadits) yang menunjukkan keutamaan pakaian putih. Seperti hadits Ahmad dan at-Tirmizi yang merupakan hadits hasan sahih, an-Nasai, Ibnu Majah dan al-Hakim dan mensahihkan serta menetapkan hadits tersebut at-Thabrani dalam kitab al-Kabir dari Samurah bin Jundab dan Daruqutny dalam kitab al-Ifrad dari Ibnu Umar, keduanya menganggap hadits marfu yang berbunyi “Pakailah oleh kalian pakaian putih kerana sesungguhnya pakaian putih itu lebih suci dan nyaman di hati dan kafanilah dengannya orang-orang mati diantara kalian”. 

Imam al-Munawi dalam kitab at-Taysir berkata “Pakailah oleh kalian pakaian putih yakni dahulukanlah pakaian putih (sebagai kesunnahan) dari yang lainnya, baik berupa baju, surban, sarung, rida, sebab sesungguhnya pakaian putih itu lebih suci kerana dapat menampakkan apa-apa yang mengenainya, baik berupa najis yang berbentuk ataupun noda. Dan pakaian putih lebih nyaman dihati kerana menunjukkan sifat rendah diri, ketenangan, tidak adanya kesombongan dan ujub dan kafanilah dengannya orang-orang mati diantara kalian”, yakni sebagai sunnah muakkad. Dan dimakruhkan mengkafani mayat dengan selain kain putih.

Diriwayatkan juga dalam kitab al-Jami dengan kalimat “Pilihlah pakaian yang putih dan pakailah oleh orang-orang yang hidup diantara kalian dan kafanilah dengannya orang-orang mati diantara kalian, kerana pakaian putih itu sebaik-baik pakaian kalian”. Imam Sayuti menisbatkan hadits tersebut kepada imam Ahmad, Nasai dan al-Hakim dalam kitab al-Mustadrok dari Samuroh. Dan imam Munawi dalam kitab ad-Diamah (83) menerangkan bahawa sanad hadits tersebut sahih.

Imam  al-Ghozali berkata dalam kitab Ihya Ulumuddin, bahawa pakaian yang paling ia sukai adalah pakaian putih kerana pakaian yang paling disukai Allah adalah putih dan janganlah memakai pakaian yang bersifat aneh (nyentrik). Memakai pakaian hitam bukanlah sunnah dan tidak ada keutamaannya, bahkan sebahagian golongan (ulama) memakruhkan melihat pakaian hitam kerana dianggap sebagai bidah  yang diada-adakan setelah (sepeninggal) Rasulullah saw Al-Ghazali melanjutkan, bahawa surban pada zaman sekarang tetap disunnahkan.

Ad-Dailamy meriwayatkan dalam kitab Musnad al-Firdaus dari jabir dan menganggapnya sebagai hadits marfu, “Dua rokaat dengan memakai surban adalah lebih baik daripada tujuh puluh rokaat tanpa memakai surban”. Imam Munawi berkata dalam kitab at-Taysir, “Solat itu seperti menghadap raja dan masuk kehdapan raja  tanpa berhias adalah menyalahi tatakrama”.

Dalam kitab Dar al-Ghomamah halaman 8 dikatakan, “Solat satu rokaat dengan memakai surban adalah lebih baik daripada tujuh puluh rokaat tanpa surban.” Dalam hadits dikatakan, “Solat sekali dengan memakai surban itu lebih baik daripada tujuh puluh kali tanpa memakai surban, satu kali solat jumat dengan memakai surban adalah sebanding dengan tujuh puluh Jumaat tanpa memakai surban.” (Dd-Diamah: 9 dan Jamus Shoghir juz 2: 47) dan tidak demikian dalam masalah memakai Thailasan (kerudung surban). Dan dapat dibedakan antara surban dan Thailasan, kerana kesunnahan memakai surban itu suatu yang umum pada asal ketetapannya dan tidak dianggap adanya ketidak sesuaian dengan adat istiadat (Tuhfatul Muhtaj juz1: 493).

Dan warna surban yang paling utama adalah putih. Hadits shahih yang mengatakan bahawa Rasulullah memakai surban hitam dan turunnya malaikat pada perang badar dengan memakai surban kuning adalah peristiwa yang bersifat ihtimal (mengandung banyak kemungkinan dan penafsiran). Maka keshahihan hadits tersebut tidak bertentangan dengan keumuman hadits sahih yang memerintahkan memakai surban putih. Dan sesungguhnya pakaian putih adalah sebaik-baik pakain semaa hidup dan setelah mati.

Dan tidak mengapa (diperbolehkan) memakai kopiah yang melekat pada kepala dan tinggi dan yang lainnya yang dipakai dibawah surban, kerana semuanya itu datang dari Nabi saw (Tuhfatul Muhtaj juz 1: 494). Rasulullah saw bersabda, “Solat dengan memakai surban memiliki sepuluh ribu kebaikan” (diriwayatkan oleh Ad-Dailamy dalam kitb Musnad al-Firdaus) sebagaimana terdapat dlm kitab Kunuzul Haqoiq juz 2:4  dan dalam hamis kitab Tajrid as-Shorih Liahadits juz 1: 53,  Rasulullah saw bersabda, “Solatlah kalian seperti kalian meliahat aku solat.”

Telah banyak diriwayatkan dalam hadits-hadits bahawa warna yang paling disukai Allah adalah putih (Syamail: 120). Dalam kitab Jamul Wasail juz 1: 121 dikatakan, “Sesunguhnya pakaian yang paling baik ketika menghadap Allah di dalam kubur kalian dan masjid-masjid kalian adalah yang berwarna putih. Dalam hadits tersebut mengandung isyarat bahawa seyogyanya bagi manusia kembali (menghadap) kepada Allah baik yang masih hidup maupun telah mati hendaknya dengan kesucian yang asli (tauhid) yang diserupakan dengan pakaian putih.

Dan ketahuilah sesunguhnya kain putih adalah paling utama-utamanya kain kafan kerana sesunguhnya mayat itu berada dihadapan malaikat. Demikian pula pakaian putih adalah yang paling utama bagi orang yang hendak menghadiri perayaan, hendak masuk masjid untuk solat Jumaat dan berjamaah dan ketika hendak berjumpa dengan ulama dan para pembesar. Atas hal itu terdapat penjelasan dalam hadits Abi Zar yang diriwayatkan Bukhari Muslim, dimana ia berkata, “Saya menghadap Nabi saw dan beliau memakai pakaian putih.” Dalam riwayat Syeikhoni dari Abi zar disebutkan, “Saya melihat Nabi saw memakai pakaian putih.” (Syamail/Jamul Wasail juz 1: 121 dan Tajrid as-Shorih juz 2: 132).

Dalam kitab Ihya Ulumuddin juz 1: 332 dikatakan bahawa Rasulullah saw memakai pakaian seadanya berupa sarung, rida, gamis, jubah atau yang lainnya dan beliau menyukai pakaian yang berwarna hijau dan kebanyakan pakaian beliau berwarna putih. Dan beliau bersabda, “Pakailah pakaian putih oleh orang-orang hidup diantara kalian dan kafanilah dengannya orang-orang mati diantara kalian”. Diriwyatkan dari Abu Hurairah r.a. “Rasulullah memakai jubah”.

Dan dari Urwah  bin Mughirah bin Subah dari ayahnya, berkata, “Sesungguhnya Nabi saw memakai jubah bangsa romawi” menurut riwayat Tirmizi dan Abu Daud, jubah dari bulu dari jubah-jubah bangsa romawi. Tetapi pada kebanyakan riwayat Bukhari Muslim dan lainnya dikatakan “jubah bangsa Syam” (Jamul Wasail: 122). Dinisbatkannya jubah tersebut pada bangsa Romawi atau bangsa Syam itu kerana jubah merupakan pekerjaan/usaha atau pakaian mereka. (Jamul Wasail). Dalam kitab Muattho dan Musnad Abi Daud, sesungguhnya jubah itu (jubah bulu) dipakai ketika Nabi solat subuh.

Hadits Muslim dari riwayat Abbad bin Ziyad dari Urwah bin Mughiroh dari ayahnya berkata, “Saya berangkat bersama Rasulullah sehingga menemukan orang-orang yang sedang menjadikan Abdur Rahman bin Auf sebagai imam, maka Nabi pun solat bersama mereka dan Nabi saw mendapatinya pada rakaat akhir. Dan ketika Abdur Rahman membaca salam, Rasulullah berdiri dan menyelesaikan solatnya dan orang-orang terkejut dengan itu (Rasulullah bermakmum pada Adur Rahman). Pada riwayat lain dikatakan, “Dan saya hendak menarik mundur (menjadikan makmum) Abdur Rahman dan Nabi saw bersabda “Biarkanlah seperti itu. Demikian yang dikatakan oleh Syeikh Mirak. Dikatakan dalam Jamul Masail, dengan demikian dapat diambil kesimpulan dari hadits ini diperbolehkannya memanfaatkan (memakai) pakaian orang-orang kafir, kecuali telah nyata najisnya, kerana Rasulullah saw memakai jubah bangsa Romawi dan tidak menelitinya terlebih dahulu. (Jamul Wasail juz 1: 123).

Apa yang dikutip dari Sahabat tentang melonggarkan lengan baju itu didasarkan atas sangkaan bahawa lafaz “Akmam” adalah jama dari lafaz “Kammun” padahal bukanlah demikian adanya, tetapi jamak dari lafaz “kummatun” yaitu sesuatu yang diletakkan diatas kepala, seperti peci. Maka orang yang mengatakan demikan itu belum pernah mendengar qaul (perkataan) para ulama termasuk bidaah yang tercela melebarkan Kummain, hal itu dimungkinkan jika melebarkannya dengan berlebihan. Sedangkan yang diriwayatkan oleh sahabat adalah sebaliknya dan itu cukup jelas bahkan dapat dipastikan. Dan kerana itu, pengarang kitab Nutfi berkata berdasarkan kitab-kitab para ulama: disunnatkan melebarkan lengan baju seukuran satu jengkal (Jamul Wasail juz 1: 123).

Pada dasarnya perbuatan dan perilaku Rasulullah saw adalah untuk penetapan syariat dan penjelasannya, selama perbuatan dan perilaku itu tidak bertentangan dengan dalil yang bertentangan yang menghendaki adanya kekhususan (Syamail juz 1: 123). Tetapi pada umumnya perkara zahir merupakan tanda-tanda (ciri) keadaan batin yang dijadikan patokan bagi sucinya hati dan marifat kepada Allah zat yang maha mengetahui alam ghaib. Kerana itu diriwayatkan dalam sebuah riwayat, “Sesungguhnya Allah tidak melihat pada rupa/bentuk, harta kalian, tetapi melihat pada hati-hati kalian.” Kesimpulannya, bahawa keadaan zahir merupakan ciri (gambaran) dari keadaan bathin, yakni kebersihan, kesucian dn keindahan zahir mempunyai pengaruh besar terhadap masalah batin (Syamail juz 1: 123).

SUNNAHNYA PECI ATAU SONGKOK

Ibn Umar ra jika berwudhu ia mengangkat pecinya dan membasahi rambutnya (Sunanul Kubra oleh Imam Albaihaqi)

Dari Said bin Abdillah bin Dhirar ra berkata, “Aku melihat anas bin Malik keluar dari kakus dengan peci putihnya, lalu mengusap pecinya.” (Mushannif Ibn Abdurrazzaq)

Berkata Hisyam bin Urwah ra, ku lihat Zubair ra melakukan tawaf dan dia memakai peci (Akhbar Makkah oleh Imam Al Faakihiy)

Khalid bin Walid ra dalam peperangan Yarmuk, lalu ia mencari cari pecinya dan tidak kunjung jumpa, maka peperangan berlangsung dan ia terus mencari pecinya hingga ia menemukannya dan peci itu sudah usang, ia berkata, “Aku hadir saat Rasul saw mencukur rambutnya dan kutaruh sehelai rambut beliau saw dipeci ini dan sejak itu aku selalu menang dalam peperangan.” (Majamul Kabir oleh Imam Attabrani)

Rasulullah saw menceritakan kemuliaan dan tingkatan para syuhada, lalu beliau mengangkat kepala beliau saw dan terjatuh peci beliau saw dari kepalanya (Musnad Ahmad dan Sunan Imam Tirmiziy)

DALIL TAMBAHAN TENTANG SUNNAH MEMAKAI PECI

1). Hazrat Ibnu Umar ra meriwayatkan bahawa Nabi saw menggunakan penutup kepala berwarna putih. (HR Thabrani). (Allama Suyuti rah telah menulis di dlm kitab Jamius Saghir yang mana sanad hadits ini ialah hasan. Komentator kitab jamius sagheer, Azzezi telah memahami penulisan Allama suyooti ramatullah alaih.) (As-Sirajuul Muneer, jilid ke-4 halaman 112)

2). Telah dilaporkan bahawa dari Ibnu Umar ra bahawa Nabi saw memakai penutup kepala berwarna putih. (mujamul kabeer dari tabrani). Terdapat kemusykilan kepada salah seorang perawi, Abdullah Ibnu Khirash, pada hadith ini. Ibnu Hibban telah menulis bahawa dia dipercayai tetapi mungkin ada juga belaku sedikit kesilapan. Muzakarah pada Muhaddith ialah bahawa beliau perawi hadith yang lemah manakala para perawi lain adalah boleh dipercayai. (Majmud-Zawaaid Haisani jilid ke-2 halaman 124).

3). Telah dilaporkan bahawa dari Ibnu Umar bahawa Nabi saw memakai penutup kepala berwarna putih.” (ini ialah hadith lemah –tazkiratul mauduaat-halaman 155). Tabrani telah melaporkan bahawa di dalam mujamal awsat daripada gurunya Muhammed Ibnu Haneefa Waasiti. Walau bagaimanapun ia didapati lemah).(Majmud-Zawaaid Haisani jilid ke-2 halaman 124).

4). Abu Sheikh melaporkan dari Ibnu Abbas ra bahawa Nabi saw mempunyai 3 penutup kepala sepanjang kehidupannya. (Bajhul Majhood, jilid ke-6,halaman 52).

5). Di dalam “mukhtasar”, kehidupan Nabi saw, terdapat 3 jenis penutup kepala yang didapati, pertama ialah seperti rupa kopiah yang mana di dalamnya mempunyai garisan padanya. Yang kedua ialah yang diperbuat daripada kain hibarah dan yang ketiga ialah penutup kepala yang menutupi telinga, yang mana selalunya Baginda memakainya di dalam safar (perjalanan dan semasa solat).”

6). Hazrat Aisyah rha meriwayatkan bahawa Nabi saw memakai penutup kepala berwarna putih yang mana berbentuk rata dan menutupi dan mengikuti bentuk kepalanya. (Ibnu Assakir melaporkan ini, walau bagaimanapun, sanad rantaian perawi Hadith ialah lemah) (Faizuul-Kadeer, jilid ke-5, halaman 246)

7). Nabi saw telah berkata bahawa muhrim (orang di dalam ihram) janganlah memakai kurta, seluar, serban dan “burnus” (sejenis bentuk penutup kepala). Baginda tidak akan memakai pakaian jenis ini pada masa itu).” (Bukhari Shareef jilid 1, halaman 209 dan jilid ke-2 halaman 864). Adalah diketahu bahawa orang dimasa itu pemakaian penutup kepala telah menjadi kebiasaan di zaman Nabi saw.

8). Riwayat oleh Ibnu Abbas, iaitu bahawa Nabi saw akan memakai penutup kepala di dalam serbannya. Dan ada masanya Baginda hanya memakai penutup kepala.” (Ibnu Assakir meriwayatkan hadith ini sanadnya lemah)

9). Hazrat Aisyah rha meriwayatkan bahawa akan memakai penutup kepala yang akan menutupi sekali bahagian telinganya dan semasa berada di rumah Baginda akan memakai yang kecil (seperti kopiah Syria) jenis penutup kepala. Abu Shaikh yang meriwayatkan Hadith ini. Iraaqi menulis bahawa hadith berkenaan tentang pemakaian penutup kepala pada hadith ini ialah yang paling sahih sumber dan dipercayai.” (Faizuul-Qadeer jilid ke-5, halaman 246).

10). Abu Kabshaa Anmaan meriwayatkan bahawa penutup kepala dipakai oleh para Sahabat rhum terkeluar dan rata. (Tirmizi hadith ini lemah, halaman 308). Hazrat Gangohi rah menerangkan bahawa maksud perawi yang mana “kepala mereka tertutup” ialah penutup kepala itu tidak akan tercabut dari tetapi rata dan tertekan pada kepala. (Alkaukabud Durrie jilid ke-2 ,halaman 452.) Penekanan pemakaian penutup kepala oleh Sahabat rhum dan Tabiin.

11). Zaid Ibnu Jubair mengatakan bahawa beliau nampak Abdullah Ibnu Zubair ra memakai penutup kepala. Di dalam pengucapan perkataan bahasa arab “burtula” muncul untuk merujuk kepada sejenis bentuk penutup kepala. Hisham Bin Urwa juga mengatakan bahawa beliau nampak Ibnu Zubair ra memakai penutup kepala yang bahannya nipis.

12). Eesa Ibn Tahmaan mengatakan bahawa beliau nampak Anas Bin Malik ra memakai penutup kepala. Di dalam perkataan “burnus”d engan membawa maksud penutup kepala yang panjang. Di dalam Bukhari juga pemakaian tentang penutup kepala oleh Anas ra diterangkan di dalam jilid ke 2, halaman 863.

13). Bapa kepada Ashas melaporkan bahawa beliau nampak Abu Musa Ashaari ra) keluar dari tandas. Abu Musa memakai penutup kepala.

14). Ismael mengatakan bahawa beliau nampak Shuriah memakai penutup kepala.

15). Abu Shihaab mengatakan bahawa beliau Nampak Saeed Ibnu Jubair ra memakai penutup kepala (kedua Shihaab dan Ibnu Jubair ialah tabiin)

16). Ali Ibn Hussain (i.e Hazrat Zainul Abidin), Ibrahem Nakhee dan Dahaak sering dilihat memakai penutup kepala. (kesemua perawi ini telah dilaporkan di dalam dengan sanadnya dalam Musannaf Ibn Abi Shaiba jilid ke-8 pada halaman 212,213,242).

17). Hazrat Ali ra telah dilihat memakai penutup kepala mesir berwarna putih. (Tabaqaat Ibnu Saad urdu jilid ke-3 halaman 187).

18). Penekanan tentang pemakaian penutup kepala oleh Abu Ishaq Sabee Tabiee dijumpai di dalam Bukhari (Jilid petama, halaman 159).

19). Ibnu Ul-Arabi menulis, “Pemakaian penutup kepala telah dipakai oleh hampir kesemua Anbiyaa dan orang Alim. Ia melindungi kepala dan membolehkan serban yang dipakai tetap di tempatnya yang mana ia sunnah. Penutup kepala seharusnya muat mengikut bentuk kepala. Ada juga orang yang membuat lubang pengudaraan pada penutup kepala untuk menyejukkan dan memberikan udara masuk pada kepala dan membolehkan udara panas keluar dan ia adalah salah satu jenis rawatan kepala. (ia tidak dilakukan kecuali terpaksa).” (Faizul Kadeer jilid ke-5, halaman 247)

No comments:

Post a Comment