Thursday, September 1, 2016

APA YANG DIKATAKAN PERJUANGAN ALIF, BA, TA?

Salamun Alaikum. Bismillah Ar Rahman Ar Rahim. SEGALA puji bagi Allah dan selawat salam ke atas Nabi serta keluarganya sekalian. Ke hadrat umat MELAYU di Tanah MELAYU. Wa ba’du, maka inilah warkah daripada ku yang fakir lagi hina di depan Allah taala. Demi malaikat yang menjadi saksi, demi pena yang melarikkan wacana dan demi lembaran yang menjadi wahana.

Bagi memegang Pejuangan Aliff Ba Ta yang sering dilafazkan oleh semua Pejuang, Baik yang Terdahulu maupun yang Terkini. Maka simpulan ingatan dibuka oleh Allah pada kita agar tidak tergolong dari Puak Penghasut, Puak Penderhaka, Puak Pemberontak dan Puak Puak pengadu Domba.

Maka Hamba membuka simpulan ingatan pada semua Pejuang serta Khalifah dimukabumi ini.

MAKSUD DAN ERTI PERJUANGAN

Aliff = Allah Berdiri Dengan sendirinya (Tersirat) Yang Maha Esa. 

Aliff = Dalam menyatakan Bahawasanya Allah Menurunkan Wahyunya keatas Nabi Nabi:

1. Suhuf asal Nabi Allah Adam a.s. 
2. Suhuf Nabi Allah Syits a.s. 
3. Suhuf Nabi Allah Nuh a.s. 
4. Suhuf Nabi Allah Ibrahim a.s. 
5. Kitab Zabur
6. Kitab Taurat 
7. Kitab Injil 
8. al Quran Nur Karim Kalam Allah. 

Aliff = Dimana secara Hakikatnya kita menyebut atau ditakirifkan sebgai
AGAMA. Agama yg kita anuti agar kembali kepada kesejahteraan. (Islam) Ertikata Jadilah kamu Muslim Sejati.

BA= Adalah Bathin diri yang Terperi. Ertikata Roh yang Allah tiupkan Keatas Jasad Kita bagi menghidupkan Diri kita. (Tersirat)

Ba = Bermakna ciptaan ALLAH. Huruf Ba itu seperti mangkuk, yang mana itulah alam semesta, dan titik ba itu adalah perlambangan analogi kepada ALLAH, yang mana jika dibesarkan atau dikecilkan titik itu, ia tetap titik. 

Dengan itu Allah menceritakan akan kejadian Manusia itu Berbilang BANGSA. Dan kamu jagalah Peliharalah Bangsamu sebaik baiknya agar mereka tidak menyekutukan Allah, dan janganlah kamu menjadi Orang Munafik dan Kufur pada Allah. 

Secara Hakikatnya = BANGSA.

TA = Diri yang berdiri (Tersirat) Siapakah yang berdiri. 

TA = Bermakna Keberadaaan makhluk. ALLAH memimpin manusia diatas Bismillah. 

TA= Jasad Manusia dimana Allah menjadikan Manusia itu dari Tanah dan diletakkan keatas muka bumi untuk menjadi Khalifah Allah, kembangkan zuriat dan keturunan serta pergilah kamu mentadbir Wilayah dan Kawasan Agar mereka dapat memberi manfaat dan berbakti pada Bumi serta semua Makhluk sekelian Alam. Kata Pepatah orang Tua Tua. DIMANA BUMI DI PIJAK DISITU LANGIT DIJUNJUNG. (Tersirat)

TA = secara Hakikat menyatakan TANAH AIR. (NEGARA KITA) Maksudnya. Peliharalah Keamanan dan Kesejahteraan Negara yang kau takluki atau duduki. Hindari dari segala perbalahan, persengketaan, dan segala macam Hasutan pada sekelian Makhluk dan sesama sendiri.

Dalam ertikata Tidak kah kau mengetahui Apa yang telah Allah ceritakan didalam Al Furqan. Telah Allah Binasakan beberapa Kaum diatas muka bumi ini akibat dari perilaku dan Salahlaku mereka sendiri. Janganlah kamu mengulangi peristiwa yang lalu. Bawalah Kesejahteraan pada Umat mu. 

Kesimpulannya, Hanya Manusia yang Berhati Iblis akan melanggar Perjanjian dengan apa yang diLafazkan ALIFF BA TA. Sesungguhnya: Bagi mereka yang melanggar perjanjian ini. Termasuklah mereka dalam golongan orang yang dilaknat ALLAH.

Sesungguhnya aku memohon kepada Allah agar mereka diberikan pentunjuk dan Hidayahmu ya Allah. Sesungguhnya mereka tidak mengetahuinya apa yang dilafaznya hanya sekadar ikut ikutan. Maka kau Ampuni lah Mereka ya Allah, bukakan lah hati hati mereka Ya Allah Agar mereka mendapat Hidayah mu Ya Allah kau yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Ketahuilah wahai saudaraku. Bahawasanya bangaa MELAYU tidak akan sesekali ghaib daripada muka bumi yang Allah telah takdirkan gunung, dataran, sungai, kuala, selat dan lautan untuknya melainkan datangnya hari kiamat. 

Semuanya akan diwariskan Allah kepada raja yang adil lagi saksama dan pembesar yang mukmin dan mukminat untuk memerintah. Maka Allah mengurniakan rahmat dan berkat daripada tujuh petala langit dan tujuh petala bumi dan semua penduduk bumi dan langit mendoakan kesejahteraan bagi segenap isi negeri.

Aku berserah sepenuhnya kepada Mu Ya Allah untuk menetapkan apa jua keputusan-mu. 

“Ya Allah aku berserah kepada-Mu seluruh jiwa dan ragaku. Kembalikanlah Kedaulatan dan dan kehormatan umat MELAYU. Janganlah kau masukkan mereka ini dari Golongan puak pengkhianat, penderhaka, pembelot sesungguhnya kamu maha mengetahui. Terlalu ramai Manusia yang berhati IBLIS dimana mereka mengakui diri mereka itu MELAYU akan tetapi merekalah petualang bangsa dan bercita cita untuk mendapatkan HARTA, TAHTA DAN KUASA di bumi Tanah MELAYU.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment