Friday, September 2, 2016

DIALAH SEGALA-GALANYA

PEMULA bagi segala yang awal, PENGGERAK bagi segala yang berupaya, PENGAKHIR bagi segala yang bermula, DIAlah ALLAH Maha Atas Segala Sesuatu, yang tidak menyerupai segala sesuatu, tidak tersentuh dengan segala yang dibayang, tidak terlihat dengan segala yang dipandang. Betapa Sucinya ZAT yang Maha Agung bagi setiap kemuliaan penciptaan awal dan akhir, betapa Esanya ZAT yang Maha Sempurna bagi setiap kehidupan dunia dan akhirat.

Belajar dari tak tahu kepada tahu. Bila tahu amalkan, bila kita amalkan kelak amalan itu akan menjadi benteng kepada kamu. Jangan sesekali kamu belajar kerana malu mata kepada guru kamu, kerana sifat ini sikit pun tidak membantu kamu, malah ia akan membinasakan hidup kamu. Ibarat kata pepatah. 

Umpama tempayan yang air didalamnya separuh, bila di angkat ringan, bila melangkah airnya berkocak, langkah tidak teratur, kuat pula bunyi kocakkanya. Jadilah kamu umpama tempayan yang penuh airnya, diangkat berat tapi mudah membawanya, air tak berkocak malah mudah pula langkah diatur.

Langkah setapak mengukur jarak, mata melihat tangan mencapai, kaki menyampai, latah seorang pendekar tua terpancar keluar segala gerak rahsia, di sebalik gerak ada rahsia di sebalik rahsia ada rahsia. Dalam gerak ada seni, dalam cerah ada cahaya, dalam gelap ada bayang. Seni tua yang berseni, penuh dengan rahsia tempur berbisa yang tersembunyi. Tegak silat kerana pendekar, tegak pendekar kerana hulubalang, tegak hulubalang membela Islam. Antara panglima, pendekar dan pahlawan, siapa yg lebih handal. Siapa diantara mereka menguasai gerak yang tiada mati.

Pandang pada DIA dalam setiap perbuatan, dengar akan DIA pada setiap amalan, BISMILLAH, MINALLAH, MAALLAH. Pintu jihad tidak pernah tertutup hingga berakhirnya sebuah kehidupan. Apabila umat Islam menjaga iman dan amalan, perasaan takut dihidupkan di dalam diri kufar. Hebat kita bukan pada senjata, akan tetapi kehebatan kita apabila pergantungan penuh kepada Allah adalah segala-galanya.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment