Saturday, January 2, 2010

WALI DARI CERIBON

Kiyai Ahmad Fanani Bin Kiyai Arsyad berasal dari Cirebon Jawa Barat. Selama 20 tahun beliau hanya duduk di dalam pondok kecilnya ditepi jalan di desa dieng kulon Banjarnegara Jawa Tengah. Beliau dianggap seorang lelaki yang misteri sebab tidak pernah bercakap dan hanya berkomunikasi menggunakan isyarat tangan. 

Tiada siapa tahu mengapa dia meninggalkan kampungnya dan buat khemah kat situ dan hanya duduk di dalam berselimut tanpa pernah keluar dan bercakap. Tak kiralah hujan panas petir ribut mesti dia ada kat dalam, tapi bila setiap kali masuk waktu solat beliau mesti ghaib dari khemahnya. Ramai orang yang datang mengunjungi beliau dan memberi makanan termasuklah pak kiyai dan para habaib tapi tak semua tetamu yang dia terima ada sesetengah yang dia halau dengan guna isyarat tangan. 

Warga kampung di sana tahu Kiyai Fanani ni bukan orang biasa, sebab ketua kampung dan isterinya serta warga desa kat situ pernah ternampak dia ada di Mekah, sedangkan dia tak pernah keluar dari khemahnya. Maulana Habib Muhammad Lufti Bin Ali pernah pesan kat muridnya kalau lalu atau singgah di desa sana jangan lupa kunjungi seorang Waliyullah Kiyai Fanani, untuk minta doa dan berkat dari beliau.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment