Thursday, July 21, 2016

PERKARA YANG MENGHALANG MAKRIFATULLAH

Ada beberapa perkara yang menghalangi seseorang mengenal Allah, diantaranya :

1) BERSANDAR KEPADA PANCAINDERA (2:55, 4:153): (2:55) Dan (ingatlah), ketika kamu berkata: "Hai Musa, kami tidak akan beriman kepadamu sebelum kami melihat Allah dengan terang [50], kerana itu kamu disambar halilintar, sedang kamu menyaksikannya [51]".

[50] Maksudnya: melihat Allah dengan mata kepala.[51] Kerana permintaan yg semacam ini menunjukkan keingkaran dan ketakaburan mereka, sebab itu mereka disambar halilintar sebagai azab dari Tuhan.

(4:153) Ahli Kitab meminta kepadamu agar kamu menurunkan kpd mrk sebuah Kitab dari langit. Maka sesungguhnya mrk telah meminta kpd Musa yg lebih besar dari itu. Mrk berkata: “Perlihatkanlah Allah kpd kami dgn nyata”. Maka mrk disambar petir karena kezalimannya dan mrk menyembah anak sapi [374], sesudah dtg kpd mrk bukti2 yg nyata, lalu Kami maafkan (mrk) dari yg demikian. Dan telah Kami berikan kpd Musa keterangan yg nyata. [374] Anak sapi itu dibuat mereka dari emas utk disembah. Mereka tidak beriman kpd Allah dgn dalil tidak melihat Allah, padahal banyak hal yg tidak boleh mereka lihat tetapi mereka meyakini akan keberadaannya spt gaya graviti bumi, arus listrik, akal fikiran, dan sbgnya.

2) KESOMBONGAN (7:146): (7:146) Aku akan memalingkan org2 yg menyombongkan dirinya di muka bumi tanpa alasan yg benar dari tanda2 kekuasaanKu. Mereka jika melihat tiap2 ayat(Ku) [569], mereka tidak beriman kpdNya. Dan jika mereka melihat jalan yg membawa kpd petunjuk, mereka tidak mahu menempuhnya, ttpi jika mereka melihat jln kesesatan, mereka terus memenempuhnya. Yg demikian itu adalah krn mereka mendustakan ayat2 Kami dan mereka selalu lalai dpdnya. [569] Yg dimaksud dgn ayat2 di sini ialah: ayat2 Taurat, tanda2 kebesaran dan kekuasaan Allah. Kesombongan menghalangi mereka utk mengenal Allah, walaupun telah diperlihatkan kpd mrk ayat2 Allah ttpi mereka tetap mengingkari sehingga dtg azab Allah.

3) LENGAH (21:1-3): (21:1) Telah dekat kepada manusia hari menghisab segala amalan mereka, sedang mereka berada dalam kelalaian lagi berpaling (daripadanya). (21:2) Tidak datang kepada mereka suatu ayat Al Qur'an pun yang baru (diturunkan) dari Tuhan mereka, melainkan mereka mendengarnya, sedang mereka bermain-main, (21:3) (lagi) hati mereka dlm keadaan lalai. Dan mereka yg zalim itu merahasiakan pembicaraan mereka: "Org ini tidak lain hanyalah seorang manusia (jua) seperti kamu, maka apakah kamu menerima sihir itu [952], padahal kamu menyaksikannya?” [952] Yang mereka maksud dgn sihir di sini ialah ayat2 Al Qur'an.

4) BODOH (2:118): (2:118) Dan org2 yang tidak mengetahui berkata: "Mengapa Allah tidak (langsung) berbicara dgn kami atau datang tanda2 kekuasaanNya kepada kami?" Demikian pula org2 yg sebelum mereka telah mengatakan seperti ucapan mereka itu; hati mereka serupa. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan tanda2 kekuasaan Kami kepada kaum yang yakin.

5) RAGU RAGU(6:109 -110): (6:109) Mereka bersumpah dgn nama Allah dgn segala kesungguhan, bahawa sungguh jika datang kpd mereka sesuatu mu'jizat, pastilah mereka beriman kepada-Nya. Katakanlah: "Sesungguhnya mu'jizat2 itu hanya berada di sisi Allah". Dan apakah yg memberitahukan kepadamu bahawa apabila mu'jizat datang mereka tidak akan beriman [497]. [497] Maksudnya: orang2 musyrikin bersumpah bahawa kalau datang mu'jizat, mereka akan beriman, karena itu orang2 muslimin berharap kepada Nabi agar Allah menurunkan mu'jizat yg dimaksud. Allah menolak pengharapan kaum mu'minin dengan ayat ini. (6:110) Dan (begitu pula) Kami memalingkan hati dan penglihatan mereka seperti mereka belum pernah beriman kpdnya (Al Quraan) pada permulaannya dan Kami biarkan mereka bergelimang dlm kesesatannya yg sangat.

6. TAQLID (5:104, 43:23): (5:104) Apabila dikatakan kpd mereka: "Marilah mengikuti apa yg diturunkan Allah dan mengikuti Rasul". Mereka menjawab: "Cukuplah untuk kami apa ng kami dapati bapak2 kami mengerjakannya". Dan apakah mereka itu akan mengikuti nenek moyang mereka walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui apa-apa dan tidak (pula) mendapat petunjuk? (43:23) Dan demikian lah, Kami tidak mengutus sebelum kamu seorang pemberi peringatanpun dalam suatu negeri, melainkan orang2 yg hidup mewah di negeri itu berkata: "Sesungguhnya kami mendapati bapak2 kami menganut suatu agama dan sesungguh nya kami adalah pengikut jejak2 mereka”. Mudah-mudahan kita semua menyadari dan terhindar dari sifat2 yg dapat menghalangi kita dalam mengenal Allah, amiin. 

No comments:

Post a Comment