Thursday, July 21, 2016

MAHABBAH (CINTA)

Mahabbah ertinya perasaan kesukaan dan kecenderungan, dan kasih sayang. Cinta yang memberi kesan dan melanda perasaan seseorang dipanggil semangat, cinta yg begitu dalam dan tidak dapat ditolak bahawa ia membakar utk penyatuan dipanggil semangat. Sufi telah mendefinisikan cinta sbg hubungan hati dengan yang Sang Kekasih, keinginan sangat kuat untuk merasakan-Nya, perjuangan utk mematuhi kehendak atau perintah2Nya dlm semua tindakan dan pemikiran, dan keadaan menjadi terpesona dan mabuk tanpa "ketenangan" sehingga masa penyatuan atau perjumpaan. 

Definisi ini dapat disimpulkan sbg "berdiri" di sisi Allah, spt yg dibebaskan dari semua hubungan fana dan kebimbangan. Cinta sejati bermakna kasih ditetapkan penuh pada Kekasih, sentiasa dari segi dalaman dgnNya, dan sentiasa tidak mempunyai keinginan dan hasrat yang lain. Setengah2 org yg mempunyai tingkatan cinta yg sentiasa berdegup dan pertimbangan baru utk Kekasih setiap masa. 

Imaginasi beliau sentiasa bergerak dalam keadaan misteri-Nya, perasaan beliau menerima mesej baru daripada-Nya pada setiap masa atau kehendaknya mengambil sayap dgn mesej ini dan dia bersemangat untuk menemui-Nya. Walaupun kekasih yang melampaui nya sendiri dengan sayap cinta dan mencapai Tuhan di titik keghairahan dan semangat, dan dalam apa-apa keadaan yang menjalankan tanggungjawab mereka ke arah Raja atau hatinya, hati yang sama ditetapkan pada penglihatan-Nya. Seperti sifat seorang mukmin adalah "terbakar" dengan cahaya Ilahi, dan hilang dalam keajaiban dan kekaguman. 

Dgn cawan cinta di bibir seseorang, kesamaran yang ghaib terangkat satu demi satu, mereka menjadi mabuk dengan mengkaji makna dalam sinar dari belakang mereka terhijab, dan terpesona dan keseronokan menonton tabir belakang mereka. Seseorang yang berjalan dan berhenti berlaku dengan perintah Allah, ucapan tidak lebih daripada inspirasi yang dtg daripada-Nya, dan diam, apabila diperhatikan, dilakukan dlm nama-Nya. Pada pelbagai masa ia mengembara ke arah-Nya dlm gengamannya atau diduduki dgn menyampaikan mesej-Nya kepada orang lain. Ada yang menakrifkan cinta, dlm konteks kasih Allah di antara hambaNya, seperti berbuat baik, ketaatan, pengabdian, dan penyerahan tanpa syarat dlm konteks cinta hamba Allah. 

Ini syair wanita Sufi terkenala Rabi'a al-'Adawiya sangat penting dalam menyatakan makna ini: Anda bercakap tentang Tuhan yang mengasihi semasa anda menderhaka kepadaNya; Saya bersumpah dengan hidup saya bahawa ini adalah sesuatu yang sangat pelik. Jika anda benar cinta , anda akan taat kepada-Nya, kerana seorang pecinta taat kepada yang dicintainya.

Cinta adalah berdasarkan dua tiang penting: apa yg ditunjukkan oleh tindakan yg kekasih (kekasih cuba mematuhi kehendak Kekasih), dan dunia dalaman yg kekasih (kekasih yg perlu dari segi dalaman ditutup utk apa-apa yg tidak berkaitan dengan-Nya). Lelaki dan wanita Allah yg benar bermakna apabila mereka bercakap ttg cinta. Menurut mereka, kebimbangan emosi atau cinta kpd apa-apa jenis keseronokan, termasuk orang2 rohani atau kepentingan, tidak boleh dipanggil "cinta" dalam erti kata sebenar. Ia hanya boleh menjadi cinta kiasan. 

Setiap kekasih tidak boleh berasa tahap yang sama cintakan pada Kekasih, cinta berbeza-beza mengikut rohani dan emosi mendalam kekasih, tahap kesedaran dan penjagaan dalam ketaatan kepada Kekasih. Sebagai contoh, cinta yang dirasai oleh mereka yang bermula dengan cara yang tidak ditubuhkan dan berterusan. Mereka bermimpi memperoleh pangkat kebaikan sempurna dan, pada masa2, menerima tanda2 yang mengetahui tentang Tuhan, keseronokan yang sekejap daripada "cahaya" yang terdapat di kaki langit, dan merasa kehairanan dan tertanya-tanya. Sebaliknya, mereka yang telah membuat banyak kemajuan terbang di langit cinta ke arah titik tertinggi.

Mereka hidup dalam iklim yang terang dari Al-Quran sebagai penjelmaan dan contoh akhlak terpuji Nabi Muhammad SAW, apabila dia menjadi keamanan dan rahmat. Ketika cuba untuk mewakili akhlak yang baik, mereka tidak mengharapkan sebarang balasan kebendaan atau spiritual dan tidak menuntut kesenangan. Malah di puncak suci ini, seperti pokok buah2an yg bengkok kerana dgn berat buah-buahan mereka, mereka merendahkan sayap mereka merendah diri dan sentiasa menyebut Kekasih. 

Jika mereka digoncang dgn suatu kesalahan atau kesilapan, mereka mengkritik teruk dan berjuang dgn diri mereka. Dan akhirnya, mereka yang paling maju dalam menajdi kekasih Tuhan seperti awan hujan di dlm "syurga" Islam. Mereka merasakan kewujudan-Nya, hidup dengan Dia, dan melihat dan menarik nafas oleh-Nya. Dlm kitaran yg tidak berkesudahan, mereka penuh dgn kesedihan perpisahan (dari kebenaran) dan keinginan untuk menemui-Nya, apabila lega atau dikosongkan, mereka naik pada pancaran cahaya dan turun ke bumi utk memeluk seluruh kewujudan.

Org yg berpaling kepada-Nya dgn sepenuh hati keinginan dan semangat yg ikhlas, tanpa mengira tahap cinta, menerima ganjaran mengikut kedalaman perasaan dan kebimbangan bagi-Nya. Kumpulan pertama org yg disebutkan di atas menerima kurniaan istimewa dan belas kasihan. Kumpulan kedua org mencapai ufuk Keperibadian Rahmat dan dibebaskan dpd kecacatan watak. 

Dan kumpulan ketiga diserikan oleh cahaya Wujud-Nya, dikejutkan dgn realiti dan berhubung dengan dimensi kewujudan belakang tabir iaitu, Yang Maha Kuasa menjelma cahaya utk membakar sifat2 jasmani dari org2 yg Ia kasihi dan mengangkat mereka ke alam sifat2 Ilahi, spt Yang Maha Melihat dan Maha Mendengar. Dia menyedarkan mereka sepenuhnya kpd fakta bahawa mereka adalah miskin dan tidak berdaya di hadapan-Nya, dan memenuhi hati mereka dgn cahaya kewujudan-Nya.

Seseorang yang kasih sayang telah mencapai tahap ini, dan diberi ganjaran dengan nikmat Ilahi begitu banyak, mencapai kehidupan yang kekal di luar ada wujud atau tidak. Seperti bar besi dimasukkan ke dalam api dan dengan itu muncul sebagai bar kebakaran, seperti kekasih yang tidak dapat membezakan Menjadi Ilahi dan manifestasi-Nya, dan oleh itu meluahkan perasaan dan pengalaman dari segi yang berkaitan dengan kepercayaan itu palsu , sebagai penjelmaan dan kesatuan (dengan Tuhan). Dalam keadaan sedemikian, seseorang itu perlu mengambil kira kriteria yang ditetapkan Sunnah ini. 

Ungkapan yang diucapkan oleh individu yang rohani hilang dan tenggelam dalam kasih Tuhan dan mabuk dengan cinta Allah, tidak boleh digunakan sebagai kriteria yang digunakan untuk menilai mereka. Jika tidak, kita mungkin merasa bermusuhan ke arah rakan2 seperti Tuhan, yang digemari dengan berterusan beliau menurut Tradisi Nabi: Seorang lelaki adalah dgn dia yg dia suka, dan, seperti yg diisytiharkan dalam hadis Qudsi: Sesiapa yang menjadi musuh terhadap kawan-kawan ku, telah melancarkan perang ke atas-Ku.

No comments:

Post a Comment