Friday, August 12, 2016

ALAM PADA ZAHIR DAN BATINNYA

“Alam ini pada zahirnya adalah tipuan dan batinnya adalah peringatan. Nafsu memandang kepada zahirnya yang menipu daya sementara hati pula memandang kepada batinnya yang memberi peringatan.”

Alam maya ini boleh dilihat melalui dua aspek, iaitu aspek zahir dan aspek batin. Aspek zahir memperlihat kan satu keadaan sementara aspek batin pula memperlihatkan keadaan yang lain. Bagi memudahkan pemahaman alam boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian besar, iaitu alam rendah yang dikenali sebagai dunia dan alam tinggi yang dikenali sebagai alam Malakut (alam rohani dimartabat ciptaanNya) dan alam yang lebih tinggi yakni dikenali sebagai alam Ketuhanan yakni alam Jabarut (alam Asma dan sifat) dan alam Lahut (alam Dzat yang Ahadiah). Alam dunia adalah tempat kediaman manusia dan juga musuh manusia iaitu syaitan. Manusia menjadi permata bagi dunia. 

Dunia ini diciptakan khas untuk ditempatkan manusia buat melaksanakan hukum ketentuan Allah s.w.t pada azali. Manusia dijadikan khalifah atau penguasa yang bertanggungjawab menjalankan perundangan Tuhan yang telah siap digubal dan dibentangkan. Dalam melaksanakan tugasnya manusia tidak dibiarkan dalam kebingungan. 

Tuhan sentiasa menghantarkan ayat2Nya, tanda2 dan petunjuk sbg penyuluh jalan bagi manusia selaku pelaksana hukum Tuhan. Ayat2, tanda2 dan petunjuk yg disampaikan kpd manusia adalah bersesuaian dgn sifat manusia dan alam dunia yg mereka diami. Utusan Allah s.w.t yg menyampaikan ayat2, tanda2 dan petunjuk kepada manusia dipilih dari kalangan manusia sendiri dan bertutur dalam bahasa manusia.

Manusia mendengar para Rasul membacakan ayat2 Allah s.w.t dlm bahasa yg mereka fahami. Rasul2 pada zahirnya bersifat sbg manusia tetapi pada batinnya adalah juru-bicara Allah s.w.t, menyampaikan apa yang Allah s.w.t mahu sampaikan. Bahasa yang digunakan pada zahirnya adalah bahasa manusia tetapi pada batinnya adalah Kalam Allah s.w.t. Dalam melaksanakan tugas membawa risalat, Rasul2 diperkuatkan dgn mukjizat. Mukjizat tersebut pada zahirnya merupakan perubahan yang luar biasa terjadi pada anasir alam, tetapi pada batinnya adalah pertunjukan kekuasaan Tuhan. 

Dalam kehidupan harian manusia melihat berbagai2 kejadian spt curahan air hujan, tiupan angin, alunan ombak dan lain2. Mereka melihat kejadian alam pada zahirnya tetapi pada batinnya adalah perjalanan peraturan dan kehendak Allah s.w.t. Manusia juga pada zahirnya mengalami berbagai2 peristiwa tetapi pada batinnya adalah takdir Ilahi. Jadi, seluruh aspek kehidupan dalam alam dunia ini merangkumi aspek zahir dan aspek batin. 

Aspek zahir memperlihatkan benda2 alam dan aspek batin menyatakan hubung-kait segala sesuatu dengan Tuhan. Jika pandangan hanya tertuju kepada aspek zahir maka hanya benda2 alam dan peristiwa yang kelihatan, tidak ada kenyataan tentang Tuhan. Pandangan yang hanya memperlihatkan alam akan mengwujudkan sikap bebas merdeka, tidak berasa bergantung kpd Tuhan, tidak berasa malu melakukan maksiat jika tidak dilihat oleh sesama manusia walaupun Tuhan melihatnya. 

Org yg memiliki pandangan begini adalah orang yang memperturutkan hawa nafsunya yang sentiasa gelojoh dan berselera dengan benda-benda alam. Pandangan yang seperti ini menjemput syaitan supaya ikut sama memperindahkan benda-benda yang digemari oleh hawa nafsu itu. Pandangan nafsu yang membelakangi Tuhan akan dibungkus oleh pandangan syaitan. 

Allah s.w.t berfirman: “Dgn yg demikian, bagaimana fikiranmu (wahai Muhammad) terhadap orang yang menjadikan hawa nafsunya: tuhan yang dipatuhinya, dan ia pula disesatkan oleh Allah kerana diketahui-Nya (bahawa ia tetap kufur ingkar), dan dimeteraikan pula atas pendengarannya dan hatinya, serta diadakan lapisan penutup atas penglihatannya? Maka siapakah lagi yg dapat memberi hidayah petunjuk kpdnya sesudah Allah (menjadikan dia berkeadaan demikian)? Oleh itu, mengapa kamu (wahai org2 yang ingkar) tidak mahu beringat dan insaf?” (Ayat 23:Surah Jaathiyah). 

Orang yang pandangan nafsunya dibungkus oleh pandangan syaitan akan mengalami keadaan yang lebih berat. “(Dengan sebab keingkaran mereka), Allah meteraikan atas hati mereka serta pendengaran mereka, dan pada penglihatan mereka ada pentutupnya; dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar”. (Ayat 7:Surah al-Baqarah)

Kesudahannya mereka sampai kepada keadaan: “(Org2 yang melakukan perkara2 tersebut) merekalah yang dilaknat oleh Allah serta ditulikan pendengaran mereka, dan dibutakan penglihatannya. (Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi Al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yg menghalangnya dpd menerima ajaran Al-Quran)?” (Ayat 23 & 24:Surah Muhammad) 

Pendengarannya tidak dapat lagi mendengar kebenaran dan penglihatannya tidak dapat lagi melihat kebenaran. Inilah keadaan org yg dilaknat oleh Allah s.w.t. Allah s.w.t telah melaknatkan seorang hamba-Nya, maka berubah sifat hamba itu dari org salih menjadi iblis dan gugurlah segala amalan yg pernah dikerjakannya. Jika Allah s.w.t melaknatkan seseorg bani Adam maka dia akan menjadi syaitan berbangsa manusia. Manusia syaitan akan mendorong manusia lain supaya mengikutnya pergi ke neraka. 

Supaya terselamat dari keadaan tersebut Rasulullah s.a.w menasihatkan dgn peringatan: “Sesungguhnya di dlm jasad anak Adam itu ada seketul daging. Jika baik ia nescaya baiklah semua anggotanya. Bila jahat ia nescaya jahatlah seluruh anggotanya. Ketahuilah, itulah kalbu (hati)”. (Maksud Hadis). 

Allah s.w.t berfirman: “Sesungguhnya berjayalah org yg menjadikan dirinya (yg sedia bersih) bertambah2 bersih (dgn iman dan amal kebajikan), Dan sesungguhnya hampalah org yg menjadikan dirinya (yg sedia bersih) itu susut dan terbenam kebersihannya (dgn sbb kekotoran maksiat)”. (Ayat 9–10:Surah asy-Syams).  

Penyucian hati adalah penyelamat manusia dari tertipu oleh benda-benda alam dan kejadian yang zahir. Hati yang suci bersih dapat melihat terus ke dalam batin bagi setiap yang zahir. Bila dia mendengar bacaan ayat-ayat Quran hatinya mendengar ucapan Kalam Allah s.w.t. 

Bila dia melihat sesuatu peristiwa terjadi, hatinya melihat perjalanan takdir Allah s.w.t. Bila dia melihat sesuatu kegemparan hatinya melihat kekuasaan Allah s.w.t. Apa juga yang zahir yang dilihatnya akan membuat hatinya melihat manifestasi ketuhanan padanya. Tiada sesuatu yang terlepas daripada ikatan ketuhanan (Ilahi). 

Pandangan terhadap ketuhanan bukan setakat alam dunia, malah rohaninya mencapai alam Malakut, Jabarut dan Lahut dengan mata hatinya tetap tidak berganjak dari melihat kepada ketuhanan. Hatinya melihat bahawa malaikat tidak mempunyai kuasa walau sebesar zarah pun untuk berbuat sekehendaknya. Semuanya tunduk dan patuh kepada Allah s.w.t. 

Walaupun sekalian malaikat berkumpul untuk menolongnya dia tetap melihat bahawa Penolong sebenar adalah Allah s.w.t, Tuhan sekalian alam. Begitulah pandangan mata hati yang tidak dilindungi oleh yang zahir untuk dia melihat kepada yang batin. Dan hakikat yang batin itu akan kembali semuanya kepada Allah swt. Semoga bermanafaat. (Ust Iqbal).

No comments:

Post a Comment