Friday, August 12, 2016

KAUM SUFI DI ZAMAN RASULULLAH SAW

AHLI SUFFAH merupakan satu kumpulan sahabat Rasulullah s.a.w yang daripada mereka dikatakan bermulanya aliran Sufi atau Tasauf. Mereka dikenali sebagai golongan miskin yang menumpang tinggal di beranda Masjid Rasulullah s.a.w di Kota Madinah. Perbelanjaan mereka ditanggung oleh orang ramai. Mereka terdiri daripada golongan yang tidak memiliki apa-apa, lemah dan tiada kemahiran dalam urusan kehidupan harian. 

Walaupun keadaan Ahli Suffah yang demikian kaum Muslimin tidak menganggapkan mereka sebagai beban. Kaum Muslimin yang berkemampuan dengan ikhlas hati memberi bantuan kepada golongan yang lemah itu. Apabila perkembangan Islam telah pesat ternyata peranan Ahli Suffah sangat penting. Tindakan Rasulullah s.a.w menyediakan tempat di beranda Masjid Baginda s.a.w untuk satu puak yang menjadi ahli Masjid merupakan satu tindakan yang sangat berhikmah. Ahli Suffah yang juga ahli Masjid Rasulullah s.a.w merupakan kumpulan yang paling hampir dengan Baginda s.a.w. 

Mereka yang mula-mula mendengar pengajaran Rasulullah s.a.w. Mereka sentiasa hadir di dalam Majlis Baginda s.a.w. Mereka mempelajari al-Quran secara langsung daripada Rasulullah s.a.w. Peranan mereka adalah umpama kutubkhanah yang menyimpan segala macam pengajaran Nabi Muhammad s.a.w. 

Mereka hanya menceburi satu bidang sahaja dalam kehidupan ini, iaitulah bidang Ilmu Rasulullah s.a.w.  Dari kalangan mereka terdapat orang-orang yang sangat mendalam pengetahuan mereka tentang Agama Islam. ‘Khazanah Ilmu Agama’ itulah yang memainkan peranan penting sebagai Mubaligh yang menyampaikan Ajaran Islam kepada kaum Muslimin yang tidak sempat hadir di dalam Majlis Rasulullah s.a.w dan juga kepada mereka yang baharu memeluk Agama Islam. 

Ahli Suffah, ahli Masjid Nabi s.a.w atau Ahli Sufi pada zaman Rasulullah s.a.w merupakan golongan yang bekerja di dalam bidang ilmu sepanjang masa. Mereka merupakan gedung ilmu dan juga penyebar ilmu. Al-Quran memberikan perhatian istimewa kepada Ahli Suffah, ahli Masjid Nabi s.a.w, Ahli Sufi atau ahli Ilmu itu. Allah s.w.t memperakui kepentingan sumbangan mereka kepada perkembangan agama-Nya.

لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ 

مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا ۗ وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ

"(Pemberian sedekah itu) ialah bagi org2 fakir miskin yang telah menentukan dirinya (dengan menjalankan khidmat atau berjuang) pada jalan Allah (membela Islam), yg tidak berupaya mengembara di muka bumi (untuk berniaga dan sebagainya) mereka itu disangka: orang kaya, oleh org yg tidak mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri dpd meminta2. 

Engkau kenal mereka dengan (melihat) sifat2 dan keadaan masing2, mereka tidak meminta kepada org ramai dengan mendesak2. Dan (ketahuilah) apa jua yg kamu belanjakan dari harta yg halal maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahuinya." (Al-Baqarah: 273)

وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ 

وَلِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ

“Dan tidaklah (betul dan elok) org2 yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya org2 (yg tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam Agama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila org2 itu kembali kepada mereka; mudah2an mereka dapat berjaga2 (dari melakukan larangan Allah)”. (At-Taubah:122). 

Ahli Suffah atau Ahli Sufi pada zaman Rasulullah s.a.w merupakan org yg tidak memiliki apa-apa dan tidak berkehendakkan apa-apa kecuali Allah s.w.t dan Rasul-Nya. Mereka dikenali sebagai faqir yang terikat pada jalan Allah s.w.t. Jln Allah s.w.t bukan semata-mata berperang mengangkat senjata. Memelihara al-Quran dan al-Hadis juga merupakan jihad yg besar. 

Perkembangan Islam yg pesat memerlukan tenaga yang khusus dalam bidang tersebut. Urusan memelihara ilmu Agama sangat penting. Jika tenaga khusus itu disalurkan kepada bidang pekerjaan harian maka urusan pemeliharaan ilmu Agama akan terjejas, sedangkan ianya sangatlah penting bagi perkembangan Agama. Al-Quran menganjurkan agar sebahagian daripada umat Islam tidak keluar berperang. Jihad bagi golongan yg dibenarkan tidak keluar ke medan perang itu adalah memperdalamkan dan mengembangkan ilmu Agama. 

Tuhan telah memberikan garisan pembahagian tugas dlm pembangunan masyarakat dan perkembangan Agama. Berperang mengangkat senjata dan berjuang mengembangkan ilmu Agama sama2 mendapat penghargaan dari Allah s.w.t. 

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Manusia yang paling hampir dengan darjat Kenabian adalah ahli Ilmu. Ahli Ilmu menunjukkan kepada manusia apa yang dibawa oleh Rasul. Ahli jihad pula berjuang dengan pedang mereka membawa apa yang dibawa oleh Rasul”. Baginda s.a.w juga bersabda yang bermaksud: “Pada hari Kiamat tinta Ulama ditimbang dengan darah Syuhada”. 

Ahli Sufi pada zaman Rasulullah s.a.w merupakan orang-orang yang menyediakan diri mereka semata-mata untuk Allah s.w.t dan Rasul-Nya. Mereka berfungsi sebagai penyimpan ilmu al-Quran dan Hadis dan juga segala jenis ilmu Agama. Mereka memancarkan ilmu-ilmu tersebut ke seluruh pelusuk muka bumi. Inilah dasar yang perlu diperhatikan dalam memperkaitkan Ahli Suffah dengan Ahli Sufi yang datang kemudian. 

Jihad yang paling besar adalah jihad mengangkat senjata dan orang yang mati kerananya memperolehi Syahid. Pekerjaan yang begitu besar dan mulia dikecualikan daripada ahli Ilmu sepenuh masa, apa lagi pekerjaan yang berhubung dengan urusan mengisi perut. Pada zaman Rasulullah s.a.w, puak yang bekerja khusus dalam bidang ilmu Agama itu ditanggung oleh Pemerintah, iaitu Rasulullah s.a.w sendiri. 

Oleh kerana ahli Ilmu itu tidak melibatkan diri dalam urusan mencari rezeki, maka mereka tidak dapat mengecapi kemewahan dan kesenangan. Mereka hidup di dalam kefaqiran. Mereka faqir pada pandangan dunia tetapi kaya dgn Ilmu Tuhan dan Rasul-Nya. Lidah dan pena mereka adalah pedang jihad mereka. Ilmu yg mereka pelajari dan sebarkan itulah darah syahid mereka. 

Rasulullah s.a.w memperakui bahawa golongan demikian sebagai kumpulan yang paling hampir dengan darjat Kenabian. Ilmu mereka adalah percikan ilmu Nabi-Nabi. Rohani mereka adalah cermin jernih yg menerima pancaran Cahaya Kenabian. Golongan seperti ini akan dihantarkan Tuhan dari masa ke masa pada setiap zaman. Tugas mereka adalah memperbaiki kerosakan yang berlaku pada ilmu Agama, terutamanya dalam perkara Akidah. 

Kerajaan Islam yang diasaskan oleh Rasulullah s.a.w bermula di Madinah. Semakin besar kerajaan Islam semakin besar dan berat tugas yg dipikul oleh Rasulullah s.a.w. Baginda s.a.w dibantu oleh empat orang ‘Menteri Kanan’. Mereka adalah Abu Bakar, Umar, Usman dan Ali. Siapa pula ‘Kakitangan Kerajaan’ yang membantu Rasulullah s.a.w dan ‘Menteri2’ Baginda s.a.w? Mereka adalah Ahli Suffah yg bekerja sepenuh masa untuk Rasulullah s.a.w. 

Kebanyakan daripada masa Baginda s.a.w dihabiskan di dalam Masjid. Pengajaran, perancangan, strategi, polisi, wawasan dan lain-lain keluar dpd Rasulullah s.a.w dan disebar kan oleh Ahli Suffah. Mereka menyampaikan berita yg Rasulullah s.a.w mahu sampaikan kpd kaum Muslimin. Ahli Suffah yg bergerak mempastikan latihan ketenteraan berjalan dgn teratur sebagai persiapan mempertahankan Agama dan negara Islam. 

Ahli Suffah yg mengatur pembuatan senjata2 perang spt baju besi dan pedang. Ahli Suffah juga menggerakkan kaum Muslimin mempersiapkan unta dan kuda mereka supaya apabila diperlukan semuanya berada dalam keadaan siap sedia. Kehadiran Ahli Suffah, ahli Masjid Nabi s.a.w atau Ahli Sufi itulah yang memudahkan Rasulullah s.a.w mentadbir negara Islam dari dalam Masjid Baginda s.a.w. 

Ketika bilangan tentera Islam masih sedikit, Ahli Suffah ikut serta berperang. Jadi, Ahli Suffah adalah satu kumpulan yg sgt aktif bekerja untuk Allah s.w.t dan Rasul-Nya tanpa gaji. Apa yg Rasulullah s.a.w berikan itulah bahagian mereka bagi menyara kehidupan mereka. Mereka reda dgn yg demikian. Mereka lebih suka nama mereka tidak dikenali kerana mereka tidak mencari nama dan kebesaran. Apa yg mereka cari hanyalah keredaan Allah s.w.t dan Rasulnya. (Muhammad Nasir Majid).

No comments:

Post a Comment